štvrtok, 20. apríla 2017

YouTube: U Slovákov je najobľúbenejším Gogoman
Podľa prieskumu Nielsen Admosphere Slovakia sledujú internetoví používatelia na YouTube najčastejšie videoklipy, populárne sú však aj video spoty a autorské videá, ktoré zverejňujú tzv. youtuberi.

Výskumu sa zúčastnila päťstovka respondentov zo slovenskej internetovej populácie staršej ako 15 rokov. Najpopulárnejšími na YouTube sú momentálne videoklipy, ktoré aspoň občas sledujú tri štvrtiny používateľov. Na druhom mieste sú video spoty, na tie sa pozerá aspoň občas polovica ľudí. Populárnym je však aj autorské video tzv. youtuberov (aspoň občas ho sleduje 46% ľudí) – v tesnom závese s filmami, ktoré na YouTube sleduje aspoň občas 45% ľudí.

Autorské videá youtuberov bodujú najviac u najmladšej vekovej skupiny 15–24 rokov, k ich pravidelnému sledovaniu sa v danej skupine hlási viac než 40% respondentov. Táto generácia je vôbec prvá, ktorá už od raného detstva žije s technológiami a je zároveň najaktívnejšia na internete. Používatelia tzv. generácie Z naviac v podstate objavili na „svojich“ médiách to, čo tínedžerov zaujíma už niekoľko desaťročí: idoly a instantnú zábavu. Pre porovnanie: veková skupina 25–34 rokov youtuberov pravidelne sleduje iba v 16% prípadov. Toto číslo staršími skupinami ďalej len klesá.

Najznámejším a zároveň najobľúbenejším youtuberom je medzi Slovákmi aktuálne Gogoman – tvorca tzv. let’s play alebo herných videí a vlogov. Pozná ho polovica z tých, ktorí sa aspoň niekedy pozerajú na autorské videá na YouTube, za najobľúbenejšieho ho označilo 29%. Druhým najznámejším je komediálny youtuber Expl0ited (pozná ho 29% respondentov sledujúcich YouTube) a na treťom mieste je ďalší komediálny tvorca Matej Zrebný, ktorého pozná 23%. V rebríčku obľúbenosti u tých, ktorí poznajú aspoň nejakého youtubera, sa následne na druhom mieste za Gogomanem umiestnil komik Baštrng (14%) a o tretie sa delí Matej Zrebný a zábavný kanál Ahoj Slovensko – oba označilo za najobľúbenejší zhodne 12% opýtaných.