piatok, 21. júla 2017

Radíme: Ako bezpečne prevážať bicykel
Trh dnes ponúka viacero možností, ako bicykel previezť. Svoj výber by ste mali zvážiť aspoň tak starostlivo ako kúpu bicykla. Zhrnuli sme základné možnosti aj odporúčania.  

Priestorovo veľké autá dovoľujú previezť v kufri dva aj tri bicykle. Vždy je však potrebné myslieť na ich dôkladné upevnenie. Ani nie tak kvôli poškrabanému laku či znehodnotenému poťahu ako kvôli bezpečnosti. Pri dopravnej nehode by sa z nedostatočne upevneného bicykla v kufri stala nebezpečná zbraň! Navyše za nedostatočné upevnenie bicykla v aute môžete dostať pokutu až 50 €. Na bezpečnejšie zaistenie bicykla vo vnútri auta môžete využiť interiérové cyklonosiče vo forme hliníkových rámov. Do nich upevníte bicykel po odmontovaní predného kolesa. Niektoré druhy väčších vozidiel disponujú aj špeciálnym ineriérovým upevňovacím systémom na bicykle. Výhodou pri prevážaní bicyklov v kufri je, že nie sú vystavené poveternostným vplyvom a nijako neobmedzujú šoféra v jazde. Podstatne však uberú z batožinového priestoru a pri častejších presunoch si svoje zákonite odnesie aj interiér vozidla. Ak teda bicyklujete pravidelne, odporúčame poobzerať sa po bezpečnejších spôsoboch prevozu bicyklov.

Pri prevoze bicyklov na streche je potrebné brať do úvahy nosnosť strechy auta. Štandardná sa pohybuje okolo 75 kg, pred kúpou nosiča si však tento údaj radšej overte. Upevnenie na streche môže, ale nemusí byť ťažkopádne – záleží od triedy a typu nosiča, ktorý si vyberiete. Pri pokročilejších modeloch nie je nutné použiť na inštaláciu náradie a  upevnenie bicykla šofér zvládne aj bez asistencie. Bicykle vezúce sa na streche ale zvyšujú spotrebu paliva až o tretinu, pri diaľničnej rýchlosti vás môže prekvapiť aj polovičný nárast spotreby. Zároveň treba rátať s tým, že strešný nosič vám môže zamedziť prístup do podzemných parkovísk.  


V zadnej časti vozidla je možné upevniť nosič na piate dvere alebo na ťažné zariadenie. Ide o nákladnejšie zaisťovacie systémy, ktoré však v sebe spájajú aj vyšší komfort a bezpečnosť. Bicykle upevnené vzadu neuberajú z batožinového priestoru a aj s nahodenými bicyklami máte pri väčšine modelov stále prístup do kufra auta. Spotrebu paliva tento systém zvyšuje približne o 8%. Výraznejšou nevýhodou je sťažené cúvanie. Parkovacie senzory je potrebné vypnúť, nebudú fungovať. Okrem toho by ste sa mali presvedčiť, či je počas jazdy viditeľné evidenčné číslo vozidla. Ak nie, požiadajte na dopravnom inšpektoráte o tabuľku s číslom pre nosič bicykla. Za jej vydanie zaplatíte poplatok 16,50 €. Pamätajte, že sankcie za jazdu s nedostatočne viditeľnou tabuľkou s evidenčným číslom vozidla sú ale vysoké: môžu sa vyšplhať až do výšky 300 €.