pondelok, 31. júla 2017

Radíme: Únava v lete
Zobudiť sa do letného dňa je príjemné, avšak zotrvať v ňom celý čas plný energie je niekedy nereálne. Horúčavy vedia byť pekne otravné – sprevádza ich nedostatočný spánok kvôli dusným nociam, alergiami či dehydratáciou. Ak svojmu telu nebudeme pravidelne dopĺňať stratené vitamíny a minerály, môžeme skončiť doma v posteli.

Ľudské telo je prirodzene nastavené tak, aby si zachovalo rovnovážnu telesnú teplotu. V lete však stačí len malý pohyb a telo je prehriate, vydáva zo seba viac energie a na nás prichádza únava. Je preto veľmi dôležité myslieť na doplnenie energie: či už ste zatvorený medzi štyrmi stenami s klimatizáciou, na piknikovej deke na lúke, v horách alebo na pláži, netreba zabúdať na vyváženú stravu a správny pitný režim.

Červený melón, jahody, maliny, žltý melón a marhule, zo zeleniny najmä uhorky, paradajky či tekvica. To sú víťazné druhy ovocia a zeleniny s najvyšším obsahom vody. Ovocie a zelenina dodajú organizmu nielen vodu, ale aj ďalšie prospešné látky: vlákninu, vitamíny, minerálne látky a množstvo ochranných látok. Základom ale zostáva dodržiavať dostatočný pitný režim. Dospelý človek potrebuje denne prijať 1,5 – 2 litre tekutín. Vo veľkej horúčave, najmä ak športujeme, alebo trávime čas priamo na slnku, sa môže potreba zvýšiť aj o ďalšie 1 – 2 litre. Piť by sme mali predovšetkým prírodné, jemne mineralizované vody alebo vodu z vodovodu. Minerálne látky, ktoré sú prirodzenou zložkou minerálnych vôd, pomáhajú pokryť potrebu týchto cenných látok, ktoré v našej strave často chýbajú, a zároveň nahradiť ich každodenné straty.