štvrtok, 17. augusta 2017

GfK: Smartfóny boli najlákavejšie pre Brazílčanov
Rast dopytu viedli v 2Q 2017 rozvíjajúce sa ázijské trhy s medziročným nárastom o 13%, po nich nasledovali krajiny strednej a východnej Európy s 11% rastu a za nimi Latinská Amerika s 10%. 

Dopyt po smartfónoch v Latinskej Amerike vzrástol v Q2 2017 medziročne o 10% na 27 mil. kusov. Toto oživenie je spôsobené prevažne dopytom po smartfónoch v Brazílii. Napriek neistej politickej a ekonomickej situácii sa dopyt po smartfónoch v druhom štrťroku zvýšil medziročne o 15%. GfK si zachováva svoj optimistický výhľad pre Latinskú Ameriku a odhaduje nárast dopytu po smartfónoch približne o 7%. Trh v 2Q 2017 medziročne stúpol aj v Severnej Amerike o 6% na 47,4 mil. kusov po tom, keď v predchádzajúcom štvrťroku dopyt klesal. GfK odhaduje pre rok 2017 dopyt na úrovni asi 203 mil. kusov,  čo by znamenalo  medziročný nárast o 2%.

Slabá makroekonomická situácia prirodzene ovplyvňuje trh na Strednom východe a v Afrike. Celkový dopyt po smartfónoch tu činil 42,2 mil. kusov, čo predstavuje medziročný nárast iba o 1%. Spomalenie rastu je z veľkej časti spôsobené zlou makroekonomickou situáciou v regióne a značným nasýtením trhov Stredného východu týmito prístrojmi. Najmä v Egypte panuje vysoká inflácia. V 2Q tu dopyt medziročne klesol o 4%, pričom GfK odhaduje pre rok 2017 pokles o 10%. Ide však o veľký a rozmanitý región a GfK očakáva, že celkový dopyt po smartfónoch v roku 2017 medziročne narastie o 5%. Rast zaistia predovšetkým tie krajiny subsaharskej a južnej Afriky, kde je penetrácia smartfónov stále ešte relatívne malá.

Podľa GfK Point of Sales z apríla a mája a z júnových odhadov vychádzajúcich z týždenných dát do 24. júna 2017.