utorok 7. marca 2017

Magická sedmička: #2 Živé a nezostrihané
Will Kunkel rozoberá ďalší zo série trendov, ktoré ovplyvnia komunikáciu v roku 2017. Živé blogy, streaming, interaktívny obsah v reálnom čase ako „must be“ nástroje na komunikáciu značky so svojimi zákazníkmi.

Čokoľvek dnes vypustíme von, musí zasiahnuť cieľovku v ten správny čas. Platí to obzvlášť u miléniovej generácie a jej nástupcov, ktorí konzumujú informácie okamžite a ktorých očakávania sa menia každou sekundou. Ideálnym konceptom je pre nich komunikácia v reálnom čase – živé a nezostrihané atakovanie informáciami ešte „za horúca“. Bonusom je možnosť interakcie – mladí chcú byť vtiahnutí priamo do diania, majú potrebu vyjadriť sa k témam, ktoré sa ich týkajú, obzvlášť ak ide o ich obľúbené brandy. Responzívna brandigová komunikácia je trendom, na ktorý musia byť značky pripravené, ak nechcú zaostať.

Nakoniec, tento trend sa začína čoraz viac objavovať v médiách a komunikačných aktivitách značiek. Živé blogy, live streaming, komunikácia na sociálnych sieťach sa stávajú bežnou súčasťou komunikačných mixov. Podľa prieskumu magazínu Elite Daily  má pre až 43 % miléniálov oveľa väčšiu hodnotu autenticita správy pred samotným obsahom! Živé blogovanie, hon na tie najoriginálnejšie správy, agregátory publikovaných informácií a komentáre predstavujú dnes nové formy odovzdávania obsahu. Konzumenti sa stávajú často sami editormi správ, sami si koncipujú obsah.

Rok 2016 bol prelomovým z pohľadu rozvoja streamingových platforiem. Live streaming (živé vysielanie) sa stalo bežnou súčasťou komunikácie medzi používateľmi aj vďaka stúpajúcej popularite nástrojov Facebook Live alebo Periscope. Spoločnosti sa tak vedia dostať k streamovanému obsahu v reálnom čase, avšak bez možnosti filtrácie. Otvára nové možnosti ako komunikovať obsah cieľovým skupinám v reálnom čase, sprostredkovať im tie najhorúcejšie novinky v sekunde ich zverejnenia, napr. formou živého vysielania z predstavenia nového produktu. Fanúšikovia tak budú mať prístup k čerstvým novinkám a navyše, budú môcť reagovať a zdieľať svoje pocity, budú sa cítiť angažovaní a priamo zapojení do diania. Značky tak získajú okamžitú a cennú spätnú väzbu. Live streaming sa bude čoraz viac považovať za jeden z najefektívnejších nástrojov komunikácie so zákazníkmi (B2C).
Výskum a inovácie: Nová výzva na Slovensku
Ministerstvo hospodárstva SR podporí priemyselný výskum a experimentálny vývoj. O podporu z určených 200 miliónov EUR sa môžu uchádzať podniky na území celého Slovenska s výnimkou Bratislavského kraja.

Cieľom je podpora výskumných, vývojových a inovačných aktivít a podpora aktivít zameraných na ochranu práv duševného vlastníctva v malých, stredných aj veľkých podnikoch. Projekt musí obsahovať výskumno-vývojovú a inovačnú časť, pričom u výskumno-vývojových aktivít musí byť dosiahnutý výstup vo forme hmotného majetku (prototyp, štúdia, dokumentácia) a/alebo nehmotného majetku (oceniteľné práva, softvér, aktivované náklady na vývoj). V prípade inovačných aktivít musí byť výsledkom inovácia procesu, produktu alebo organizačná inovácia a zároveň musí byť výsledok výskumno-vývojovej časti zavedený do produkčnej praxe.

V rámci výzvy (kód OPVaI-MH/DP/2017/1.2.2-05) sú k dispozícii prostriedky vo výške 200 miliónov eur. Intenzita pomoci  sa pohybuje od 20 % do 85 % v závislosti od oprávnenej aktivity, miesta realizácie projektu a od veľkosti podniku, pričom zvýhodnené sú malé a stredné podniky.
 
Hodnotenie žiadostí bude prebiehať v rámci hodnotiacich kôl. Uzávierky prvého a druhého hodnotiaceho kola sú naplánované na 15. mája 2017, resp. 31. júla 2017. Uzávierky ďalších kôl sú naplánované na posledný pracovný deň každého druhého nasledujúceho mesiaca. K uzavretiu výziev dôjde po vyčerpaní vyčlenených finančných prostriedkov alebo na základe rozhodnutia poskytovateľa. Viac informácií na www.opvai.sk a prostredníctvom mailovej adresy vyzvy@mhsr.sk.
EÚ: Konektivita sa zlepšila, ale nebude stačiť 
Európska komisia uverejnila výsledky indexu digitálnej ekonomiky a spoločnosti (DESI) za rok 2017. Hodnotila sa tiež úroveň internetového pripojenia a digitálne zručnosti.

Podľa aktuálnych zistení:
-          76% európskych domácností má prístup k vysokorýchlostnému internetu (najmenej 30 Mbit/s) a v niektorých členských štátoch významný podiel týchto domácností už môže pristupovať k sieťam schopným poskytovať rýchlosť 100 Mbit/s alebo viac. Vyše 25% domácností má predplatné na rýchle širokopásmové pripojenie.
-          Predplatné mobilných dátových služieb sa stále zvyšuje: z 58 predplatiteľov na 100 obyvateľov v roku 2013 na 84 v roku 2016.
-          K mobilným službám 4G má prístup 84% obyvateľstva EÚ.
-          14% slovenských domácností ale ešte stále nemá pevné širokopásmové pripojenie.

To však ale nestačí na pokrytie rastúcich potrieb v oblasti rýchlosti, kvality a spoľahlivosti spojení v budúcnosti. Internetový dátový prenos rastie o 20% ročne a o vyše 40% ročne na mobilných sieťach. Európsky parlament a Rada v súčasnosti diskutujú o návrhoch EK na reformu predpisov EÚ v oblasti telekomunikácií a na podporu investícií do sietí s veľmi vysokou kapacitou, aby sa naplnili čoraz náročnejšie potreby Európanov v oblasti pripojenia spolu so strategickými cieľmi gigabitovej spoločnosti 2025. Členské štáty by mali zdvojnásobiť úsilie pri plnení cieľov harmonizovaného spektra, ktoré teraz zahŕňa aj pásmo 700 MHz, aby sa komunikačné siete novej generácie (5G) mohli veľkoplošne zavádzať už od roku 2020. Koordinácia spektra na úrovni EÚ je mimoriadne dôležitá v záujme zabezpečenia bezdrôtového pokrytia a nových cezhraničných služieb. Okrem toho obce v celej Európe budú môcť čoskoro žiadať o finančné prostriedky na bezplatné Wi-Fi na verejných priestranstvách v rámci schémy WiFi4EU.

Európska únia má tiež viac digitálnych špecialistov, ale nedostatky v zručnostiach pretrvávajú:
-          EÚ zaznamenala viac absolventov v odboroch vedy, technológie, inžinierstva a matematiky (19 absolventov na 1.000 ľudí vo veku od 20 do 29 rokov).
-          Je viac zamestnaných odborníkov v oblasti IKT (3,5% v roku 2015 oproti 3,2% v roku 2012).
-          Takmer polovici Európanov (44%) ale stále chýbajú základné digitálne zručnosti, akými sú používanie emailu, nástrojov na úpravu obsahu alebo inštalácia nových zariadení.

Koalícia pre digitálne zručnosti, zriadená v decembri 2016 ako súčasť programu v oblasti zručností pre Európu, spolupracuje s členskými štátmi, priemyslom a sociálnymi partnermi na rozvoji veľkého množstva digitálnych talentov a zabezpečení, aby jednotlivci a pracovná sila v Európe boli vybavení primeranými digitálnymi zručnosťami. 

DESI je zložený index na meranie pokroku členských štátov EÚ smerom k digitálnej ekonomike a spoločnosti. Zhŕňa niekoľko ukazovateľov týkajúcich sa kombinácie aktuálnych politických opatrení na úrovni Európy v oblasti digitalizácie. Cieľom je pomôcť identifikovať oblasti, ktoré si vyžadujú prioritné investície a opatrenia v záujme vytvorenia skutočne jednotného digitálneho trhu.  

EÚ: Ceny za lieky sú vysoké
Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) je prístup k základným liekom súčasťou práva na zdravie. Európsky parlament však poukázal na najnovšie zistenia o výrazných rozdieloch v oblastiach predaja a dostupnosti nových liekov medzi jednotlivými členskými štátmi.

Dôvodom môže byť kombinácia viacerých faktorov: ceny, zásobovanie a skladovanie liekov aj ich nízka kvalita, nedostatočná výroba liekov a ich nevhodné využívanie, ako aj často skostnatené pravidlá udeľovania patentov. Ceny nových liekov v EÚ pritom za ostatné desaťročia výrazne vzrástli, čím sa stali pre mnohých občanov EÚ nedostupnými! Vysoká úroveň verejných prostriedkov využívaných na výskum a vývoj sa zatiaľ do cien liekov nepremietla. Zákonodarcovia tak požadujú väčšiu transparentnosť nákladov na výskum a vývoj, vrátane pomeru výskumu financovaného z verejných prostriedkov a procesu uvádzania liekov na trh. Parlament tiež vyzval Radu a Komisiu, aby posilnili rokovacie kapacity členských štátov na zabezpečenie cenovo dostupného prístupu k liekom v celej EÚ. Zmeny si vyžiadajú aj prijatie novej legislatívy na úrovni EÚ.

Uznesenie Európskeho parlamentu tiež registruje prehlbovanie priepasti medzi rastúcou rezistenciou voči antimikrobiálnym látkam a vývojom nových antimikrobiálnych látok. Choroby odolné voči liekom by do roku 2050 mohli na celom svete zapríčiňovať 10 miliónov úmrtí ročne. Podľa odhadov zomrie v EÚ každoročne najmenej 25.000 ľudí v dôsledku infekcií spôsobených rezistentnými baktériami. Za posledných 40 rokov bola pritom vyvinutá len jedna nová trieda antibiotík.

pondelok 6. marca 2017

EÚ: Digitalizácia postupuje, aj keď by mohla byť rýchlejšia
Európska komisia uverejnila výsledky indexu digitálnej ekonomiky a spoločnosti (DESI), ktorý je nástrojom na prezentáciu výkonnosti 28 členských štátov v širokom spektre oblastí od prepojenosti a digitálnych zručností až po digitalizáciu podnikov a verejných služieb.

Celkovo EÚ pokročila a zlepšila svoje digitálne skóre o tri percentuálne body v porovnaní s minulým rokom, ale pokrok by mohol byť rýchlejší a situácia sa v jednotlivých členských štátoch líši (digitálna priepasť medzi najdigitalizovanejšou a najmenej digitalizovanou krajinou je 37 percentuálnych bodov v porovnaní s 36 percentuálnymi bodmi v roku 2014). Tento rok vedú v DESI Dánsko, Fínsko, Švédsko a Holandsko a za nimi nasleduje Luxembursko, Belgicko, Spojené kráľovstvo, Írsko, Estónsko a Rakúsko. Prví traja digitálni aktéri EÚ vedú aj v celosvetovom meradle pred Južnou Kóreou, Japonskom a Spojenými štátmi. Spomedzi štátov EÚ zasa najviac pokročili Slovensko a Slovinsko. Slovensko dosahuje celkové skóre3 0,46 a je na 21. mieste z 28 členských štátov EÚ. Skóre Slovenska bolo nižšie ako priemer EÚ a za posledný rok rástlo pomalším tempom ako v EÚ. Slovensko teda patrí do skupiny krajín, ktoré zaostávajú. Napriek niektorým zlepšeniam niekoľko členských štátov vrátane Poľska, Chorvátska, Talianska, Grécka, Bulharska a Rumunska v porovnaní s priemerom EÚ v digitálnom rozvoji ešte stále zaostáva.

Komisia už predstavila všetky hlavné iniciatívy v rámci stratégie jednotného digitálneho trhu. Európsky parlament a členské štáty sa vyzývajú, aby tieto návrhy prijali čo najskôr, aby Európa mohla čo najviac profitovať z digitálnych príležitostí. Na základe výsledkov DESI v máji predstaví Európska komisia svoje strednodobé preskúmanie stratégie jednotného digitálneho trhu s cieľom určiť, kde treba viac snahy alebo legislatívnych návrhov na riešenie budúcich výziev.

DESI je zložený index na meranie pokroku členských štátov EÚ smerom k digitálnej ekonomike a spoločnosti. Zhŕňa niekoľko ukazovateľov týkajúcich sa kombinácie aktuálnych politických opatrení na úrovni Európy v oblasti digitalizácie. Cieľom je pomôcť identifikovať oblasti, ktoré si vyžadujú prioritné investície a opatrenia v záujme vytvorenia skutočne jednotného digitálneho trhu.  
Radíme: Z tlačidlových telefónov smartfóny
Prvý operátor na Slovensku prináša užitočnú aplikáciu Orange jednoduchšie. Tá zákazníkom pomôže prejsť z tlačidlových mobilných telefónov na moderné dotykové smartfóny a zjednodušuje ich používanie.

„Viac ako tretina našich zákazníkov ešte stále používa tlačidlové mobilné telefóny, a to aj napriek tomu, že nespĺňajú ich očakávania a neumožňujú im naplno využívať všetky mobilné služby. Mnoho z týchto zákazníkov by moderný dotykový telefón chcelo, ale má strach z jeho ovládania“, hovorí Alexandra Piskunová. Práve pre nich je určená nová mobilná aplikácia. Druhou skupinou sú zákazníci, ktorí takéto zariadenie už doma majú, ale nevedia ho správne používať, resp. z jeho využívania majú obavy.

Aplikácia je zameraná hlavne na volania a SMS, ale obsahuje aj špeciálne aplikácie s ľahkým ovládaním ako fotoaparát, galériu, budík či prisvietenie. Na prehľadne zoradené menu, veľkú klávesnicu a ikony zákazníci uvidia aj bez okuliarov. Môže sa nastaviť ako domovská stránka a všetky ďalšie funkcie a aplikácie si používatelia následne spúšťajú priamo z menu. Aplikáciu si môžu stiahnuť zadarmo buď na Google Play pod celým názvom Orange Jednoduchšie (Koala Phone edícia), alebo môžu požiadať o inštaláciu v ktorejkoľvek predajni Orangeu.
Európske referenčné siete: 900 prepojených lekárskych tímov
Od 1. marca t.r. začali fungovať novozaložené európske referenčné siete (ERS). Zámerom je cezhraničná odborná spolupráca pri diagnostike a liečbe zriedkavých chorôb alebo komplexných chorôb s nízkou prevalenciou.

Celkom 24 tematických ERS z 26 krajín (25 členských štátov plus Nórsko) tak začne spolupracovať od ochorení kostí cez hematologické choroby, rakovinu detí až po imunitnú nedostatočnosť. Virtuálne siete združia poskytovateľov zdravotnej starostlivosti v celej Európe s cieľom bojovať proti komplexným alebo zriedkavým chorobám alebo zdravotným stavom, ktoré si vyžadujú vysoko špecializovanú liečbu a koncentráciu poznatkov a zdrojov. Vyvinú nové inovačné modely starostlivosti, nástroje elektronického zdravotníctva, lekárske riešenia a zdravotnícke pomôcky. Podporia výskum prostredníctvom klinických štúdií a prispejú k vývoju nových liekov, povedú tiež k úsporám a zabezpečia efektívnejšie využívanie nákladných zdrojov, čo bude mať pozitívny vplyv na udržateľnosť systémov zdravotnej starostlivosti jednotlivých štátov. ERS budú podporované európskymi nástrojmi cezhraničnej telemedicíny a môžu využívať rôzne nástroje financovania EÚ, napr. program Nástroj na prepájanie Európy či Horizont 2020.

Zriedkavé choroby postihujú najviac 5 osôb na 10.000 obyvateľov. Celkovo existuje 6.000 až 8.000 zriedkavých chorôb, ktoré ovplyvňujú každodenný život približne 30 miliónov ľudí v EÚ, často aj deti. Zriedkavé a komplexné choroby môžu spôsobovať chronické zdravotné problémy a viaceré z nich sú život ohrozujúce. Existuje napríklad takmer 200 rôznych druhov zriedkavých nádorových ochorení a každoročne sa takéto ochorenia diagnostikujú u viac ako pol milióna ľudí v Európe.
Zelená domácnostiam: Častejšie a s nižšou alokáciou
Od apríla t.r. bude Slovenská inovačná a energetická agentúra (SIEA) vyhlasovať kolá s menším objemom financií, ale pravidelne každý mesiac.

Keďže prostriedky z európskych fondov na projekt v celkovej hodnote 45 miliónov EUR nie sú k dispozícii naraz, ale postupne, menšie kolá umožnia skontrolovať a preplatiť väčší počet poukážok ako v porovnateľnom období doteraz. Môže to ale znamenať, že spočiatku bude neuspokojených žiadateľov viac a niektorí budú musieť podávať žiadosť opakovane. Kolá by však mali byť vyhlasované priebežne od apríla približne tak, aby každý mesiac bolo vyhlásené aspoň jedno kolo samostatne pre zariadenia na výrobu elektriny a pre zariadenia na výrobu tepla. Časový harmonogram kôl zverejní SIEA v priebehu marca 2017.

Aktuálne pracovníci SIEA kontrolujú žiadosti o preplatenie poukážok, ktoré boli vydané v decembri 2016. Zatiaľ bola doručená iba tretina z nich. Domácnosti a zhotovitelia majú ešte k dispozícii 1.800 poukážok v hodnote 4,5 milióna EUR z posledných dvoch kôl. Ich platnosť sa čoskoro skončí, preto sa inštalácie neoplatí odkladať na poslednú chvíľu. Žiadosti o preplatenie poukážok k nainštalovaným fotovoltickým panelom je nutné predložiť do utorka 21. marca 2017. Pri poukážkach na kotly na biomasu, slnečné kolektory a tepelné čerpadlá termín uplynie v stredu 29. marca 2017.

Od spustenia projektu v decembri 2015 SIEA už preplatila vyše 4.500 poukážok v hodnote viac ako 10 miliónov EUR. Súčasne očakáva a administruje ďalšie poukážky za viac ako 5,3 miliónov EUR.

piatok 3. marca 2017

ÚRSO: Cenové konania v elektrine
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví oznámil vydanie cenových rozhodnutí zatiaľ pre 3 najväčších dodávateľov na Slovensku.    

Pre Východoslovenskú energetiku a.s. (VSE), Stredoslovenskú energetiku a.s. (SSE) a Západoslovenskú energetiku a.s (ZSE Energia) vydal ÚRSO cenové rozhodnutia v utorok 28. februára 2017. Po nevyhnutných úpravách systémov budú postupne kontaktovať svojich zákazníkov. VSE, SSE a ZSE Energia majú pritom v portfóliu približne 90 % všetkých odberateľov elektriny na Slovensku.

V týchto dňoch zároveň ÚRSO v spolupráci s regulovanými subjektami intenzívne pracuje na čo najrýchlejšom ukončení cenových konaní aj s menšími dodávateľmi elektriny.
Upozorňujeme: FOREX roboty
Národná banka Slovenska (NBS) upozorňuje na činnosť spoločností, ktoré sa zaoberajú predajom, vývojom a distribúciou softwarových riešení, ktoré ponúkajú obchodovanie na trhu s cudzími menami tzv. FOREX.

Ide o programové vybavenie známe tiež ako FOREX roboty, ktoré fungujú spravidla ako nadstavba pre štandardné obchodné platformy, napr. populárny Metatrader. Aby však boli aktivované, je potrebné sprístupniť predajcovi, teda tretej osobe, prihlasovacie mená a heslá do obchodného systému klienta s cieľom jeho inštalácie. Týmto sprístupnením si však klient musí byť vedomý toho, že zároveň odovzdáva dispozíciu svojho obchodného účtu tretím osobám.

Podľa NBS poskytovatelia FOREX robotov môžu vykonávať prostredníctvom tohto programového vybavenia výkon investičných služieb a investičných činností, a preto na výkon tejto činnosti potrebujú príslušné povolenie Národnej banky Slovenska. Zoznam subjektov, ktoré sú oprávnené poskytovať investičné služby a investičné činnosti je dostupný na https://subjekty.nbs.sk.
Upozorňujeme: Nový ransomvér žiada výkupné 900 EUR
Útočník ho šíri slovenských používateľom a firmám falošnými mailovými správami z adresy zakaznicky-servis@financnasprava.digital, ktorá však nepatrí Finančnej správe.  

Obeť navádza stiahnuť súbor „Elektronická komunikácia“ z falošného webu www.financnasprava.digital. Po úspešnom spustení sa obeti zašifruje väčšina obsahu infikovaného zariadenia a za jeho odšifrovanie žiada útočník približne 900 eur. Ide teda o typ škodlivého kódu, ktorému sa hovorí ransomware. Z viacerých faktov vyplýva, že autor tohto podvodu sa vyzná v slovenských reáliách, keďže cez oficiálny web financnej spravy sa môžu podávať daňové priznania online. 

ESET tento škodlivý kód deteguje pod menom MSIL/Filecoder.OwnHead.A. Spustí sa len na operačnom systéme, ktorý používa .NET framework minimálne vo verzii 4.0 (dnes rozšírený komponent Windows). Zašifrovaným súborom pridáva koncovku .ENCR.  Skladá sa z dvoch súborov. Jeho prvá časť začne postupne šifrovať všetky disky pripojené k infikovanému počítaču, aj externé, ale vyhýba sa videám. Systémový disk šifruje tak, aby nenarušil funkciu operačného systému. Druhá časť škodlivého kódu sa objaví po úspešnom ukončení šifrovania. V češtine oznamuje, že obsah zariadenia je zašifrovaný a dostane sa k nemu po zaplatení výpalného v digitálnej mene 0,8 Bitcoina, čo je aktuálne okolo 900 eur.  

Okrem mena Finančnej správy zneužíva tento škodlivý kód aj meno spoločnosti ESET, falošný web totiž obsahoval logo služby ESET Virus Radar. Táto služba však neposkytuje overenie obsahu webovej stránky.

štvrtok 2. marca 2017

SR: Predaj potravín od lokálnych výrobcov
Väčšina veľkých obchodných reťazcov podporila návrh Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR a poskytne časť svojich pultov na prezentáciu regionálnych špecialít.

Lokálni výrobcovia tak budú môcť v prípade záujmu dodávať potraviny pravidelne priamo do maloobchodných predajní konkrétneho reťazca, a to do vzdialenosti 50 km od miesta ich výroby. Cieľom ministerstva je, aby sa regionálne potraviny dostali na pulty najneskôr do tohtoročných Vianoc. Možnosťou dodávať potraviny do veľkých obchodných sietí sa lokálnym výrobcom výrazne rozšíria možnosti ponúknuť tovar oveľa väčšej skupine spotrebiteľov, ako mali doteraz.  

Agrorezort už začal pracovať na výbere vhodných dodávateľov. V prvom rade to bude maximálne stovka z tých, ktorí sú najpripravenejší a spĺňajú základné podmienky obchodu, ako balenie, popisové etikety, EAN kód a vedia zabezpečiť logistiku. Výrobca bude musieť vedieť svoj tovar zabaliť, označiť a doviezť. Pre lokálnych výrobcov, ktorí majú o dodávanie potravín do reťazcov záujem je pripravený mailový kontakt chcemdodavat@land.gov.sk.
Siete: Pre tínedžerov a mladých ľudí
Ďalší z facebookovskej rodiny - nevlastný mladší brat Facebooku - Instagram  už (alebo zatiaľ) na Slovensku nedosahuje masové pokrytie. 
 

Je to sociálna sieť používaná hlavne mladými ľuďmi z veľkých miest.  Mesačne ho využíva šestina populácie Slovenska, denne necelých 6%. Instagram je doménou mladých ľudí (do cca 30 rokov), ľudia nad 40 rokov sú tu skôr raritou.

Mladým ľuďom je určená aj sociálna sieť Snapchat. Mala síce raketový nástup hlavne u najmladšej cieľovky, ale posilnením pozície Instagramu sa rast spomalil. Snapchat využíva mesačne tiež 6% Slovákov, na dennej báze už ale len necelé 2%.  Používateľmi sú prakticky výhradne ľudia do 25 rokov a je tak ,,najmladšou" sociálnou sieťou (z hľadiska priemerného veku používateľov).

Podľa reprezentatívneho prieskumu GfK Slovakia realizovaného v máji 2016 na vzorke 1.199 respondentov, obyvateľov Slovenska starších než 15 rokov.
Upozorňujeme: Nebezpečný čaj
V bylinnom čaji Babička Růženka Sedmero bylin s echinaceou z Poľska sa nachádza nepovolený atropín a skopolamín.

Rýchlym výstražným systémom pre potraviny a krmivá (RASFF) č. 2017.0239 bolo Úradu verejného zdravotníctva SR zaslané varovné oznámenie o bylinnom čaji Babička Růženka Sedmero bylin s echinaceou. Ide o balenie 20 kusov čajových vrecúšok v papierovej  škatuľke, hmotnosť balenia: 40,0 g, dátum minimálnej trvanlivosti: 09/11/2018, šarža: L09111630C,  výrobca: Mokate S.A., ul. Katowicka 265a, 43-450 Ustron, Poľsko, distribútor: MOKATE Czech s. r. o., Počernická 96, 108 00 Praha 10, Česká republika, IČO: 253 78 449, odberateľ: MOKATE Slovakia s. r. o., Štúrova 5/9, 017 01 Považská Bystrica, Slovenská republika, IČO: 36 312 525.

Spotrebiteľom sa odporúča, aby uvedené balenie čaju nekupovali a prípadne už zakúpený čaj nekonzumovali. Je možné ho vrátiť späť do predajne, kde bol zakúpený.
Do práce na bicykli 2017: Registrácia spustená
Vlani využilo bicykel ako dopravný prostriedok do práce takmer 5.640 ľudí v 60 slovenských mestách. Spolu najazdili 783 tisíc kilometrov. Víťazom v kategórii samospráva sa stalo mesto Svit s priemerom 3185 najazdených kilometrov na obyvateľa, čím ušetrili 6.012 kg CO2.   

Tvárou tohtoročnej kampane je Peter Sagan, ktorý prilákal k bicyklovaniu nových fanúšikov. Mestá, ktoré sa chcú do kampane zapojiť, sa môžu zaregistrovať do jej štvrtého celonárodného ročníka do 18. apríla 2017 na stránke www.dopracenabicykli.eu. Súťaž potrvá od 1. 5. do 31. 5. 2017.

Obyvatelia prihlásených miest budú v rámci kampane jazdiť do práce bicyklom a súťažiť o umiestnenie v troch kategóriách na lokálnej a troch kategóriách na národnej úrovni. Víťazmi kampane sa stanú mestá s najväčším počtom najazdených kilometrov a najväčším počtom zapojených účastníkov prepočítaných priemerne na počet obyvateľov. Budú sa hodnotiť aj spoločnosti, v rámci ktorých sa zapojí do kampane najvyšší počet cyklistov.

streda 1. marca 2017

Bratislava: Nové hnedé kontajnery aj zelené kompostéry
Na území hlavného mesta SR začala distribúcia hnedých kontajnerov na biologicky rozložiteľný komunálny odpad zo záhrad. Náklady na zber a odvoz biodpadu zo záhrad sú hradené z miestneho poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady.

Každá domácnosť v rodinných domoch, platiteľ miestneho poplatku za komunálne odpady má povinnosť podať žiadosť o zapojenie sa do systému zberu odpadu zo záhrad a zvoliť si buď hnedý kontajner alebo kompostér. Prvým domácnostiam už začala spoločnosť OLO distribuovať hnedé kontajnery (120l alebo 240l). Zelené kompostéry (400 – 500l, 600 – 700l a 1 000l) majú nasledovať v marci. Distribúcia kontajnerov a kompostérov bude prebiehať 6 dní v týždni, od pondelka do soboty. V prípade záujmu si môžu obyvatelia vyzdvihnúť kontajner alebo kompostér aj priamo v spoločnosti OLO. Je však potrebné sa vopred dohodnúť na termíne a čase prevzatia.

Do hnedých kontajnerov a zelených kompostérov patria: kvety, štiepky, piliny, pokosená tráva, malé kusy konárov, lístie, odpad z ovocia a zeleniny, burina. Nepatria sem odpady z domácností živočíšneho pôvodu, mliečne a mäsové výrobky. Odvoz bioodpadu z hnedých kontajnerov bude zabezpečovať OLO sezónne od marca do novembra v intervale jedenkrát za 14 dní. Prvé odvozy sú naplánované po 15.3.2017. Kompost vyrobený v kompostéri sa môže použiť na vlastné účely.
Smartfón náš každodenný
V roku 2012 používala smartfón len tretina spotrebiteľov. O päť rokov neskôr sa toto číslo zdvojnásobilo a vzrástlo až na 70%. Na Slovensku je tento trend ešte výraznejší. V roku 2012 využívalo smartfón len 14% slovenských spotrebiteľov, pričom v roku 2016 toto číslo vzrástlo na neuveriteľných 65%.

Už základné štatistiky naznačujú, že smartfón má v živote slovenských spotrebiteľov významné miesto. Najmä však medzi mladými (93% do 25 rokov, 89% vo vekovej kategórii 25-34 rokov). Na čo všetko nám slúži?
- Zistenie času (72%)
- Nastavenie budíka (70%) (najmä používatelia do 44 rokov - 72%)
- Fotenie a nahrávanie videí (65%)
- Pozeranie správ (48%) (najmä používatelia do 44 rokov - 51%)
- Počúvanie hudby (44%) (najmä používatelia do 25 rokov - až 60%)
- Zistenie počasia (41%) (najčastejšie používatelia od 35-44 rokov - 48%)

So smartfónom sa takisto čoraz častejšie pripájame aj k internetu a uskutočňujeme veľa online aktivít:
- Vyhľadávanie (42%, najmä mladí do 25 rokov - 67%)
- Kontrola emailov (37%, najmä mladí do 25 rokov - 61%)
- Sociálne siete (35%, najmä mladí do 25 rokov - 68%)
- Pozeranie videí (29%, najmä mladí do 25 rokov - 53%)
- Vyhľadávanie informácií o produktoch (14%, najčastejšie používatelia vo veku 25-34 rokov - 24%)
- Mapové služby a navigácia (13%, najmä používatelia vo veku 25-34 rokov - 21%)

Podľa štatistík Consumer Barometer, do ktorého sa za posledných päť rokov zapojilo 625 tisíc spotrebiteľov z celého sveta. Výsledky prieskumu poukazujú na významné zmeny v správaní spotrebiteľov za posledných päť rokov, či už ide o zariadenia, ktoré používajú, alebo o internet, ktorý sa stal súčasťou ich životov.
SR: YouTube je aj u nás fenomén, ale Twitter si tu veľmi nezačviriká
Univerzálnym využívaním sa môže aj na Slovensku pochváliť aj YouTube patriaci do
portfólia Google. Twitter je už ale iný prípad.


YouTube je trochu špecifickou sociálnou sieťou. Je totiž možné ju pomerne slušne využívať aj bez vytvorenia si vlastného účtu a bez využitia  ,,sociálneho" rozmeru. Mesačnej YouTube využíva 63%  Slovákov, aspoň raz denne 21% obyvateľstva. Majú ho radi ,,všetci" a ,,všetci" ho aj využívajú (intenzívnejšie mladší ľudia - ale YouTube je penetrovaný veľmi hlboko do každej demografickej cieľovej skupiny). Je fenoménom videobsahu na Slovensku, v niektorých cieľových skupinách (hlavne mladí ľudia) je YouTube  najsledovanejším poskytovateľom videoobsahu vo všeobecnosti a predbehol tak všetky televízie. Fenomenálny úspech YouTubu (a Gmailu) sa však Googlu nepodarilo pretaviť do rozbehnutia svojej sociálnej siete  Googlu+ . Jej využívanie na Slovensku je marginálne.

Twitter je zaujímavý prípad. Kým vo svete sa využíva veľmi intenzívne (približne štvrtina americkej populácie má konto na Twitteri a tweety nového amerického prezidenta rieši celý svet prakticky každý deň) – na Slovensku sa Twitter až tak neuchytil.  Aspoň raz za mesiac ho využíva 12%, na dennej báze však len necelé 3%. Twitter sa tak využívaný veľmi pasívne a jeho vplyv na Slovensku je tak skôr okrajový. Jeho používateľmi je ale zaujímavá cieľová skupina, sú to skôr lepšie situovaní ľudia v mladšom strednom veku s vyšším príjmom a vyšším sociálnym postavením. Môžeme ich definovať ako opinion lídrov.

Kedysi najobľúbenejšia sociálna sieť na Slovensku Pokec má zrejme svoju najväčšiu slávu už za sebou. Ale ešte stále ho na mesačnej báze používa 29% slovenskej populácie. Denne sa na Pokec prihlási necelých 9% populácie. Najčastejšie ho využívajú ľudia vo veku 20-30 rokov, občas aj o niečo starší. Ide viac o ľudí z menších sídiel a z menej rozvinutých častí Slovenska. Pokec však rozhodne stále žije...

Podľa reprezentatívneho prieskumu GfK Slovakia realizovaného v máji 2016 na vzorke 1.199 respondentov, obyvateľov Slovenska starších než 15 rokov.