štvrtok 8. februára 2018

EU: Geografické blokovanie a automatické presmerovanie končia

Nákupy na webe sa stali súčasťou nášho života: kupujeme tak oblečenie, elektroniku aj  nábytok. Minulý rok nákup na internete uskutočnilo 57% Európanov. Slováci európsky priemer dokonca o čosi prevyšujú - na internete ich nakupovalo 59%.   

Hoci si tretina týchto zákazníkov objednala tovar z inej krajiny, aj on-line nakupovanie má svoje hranice a bariéry. Už čoskoro im však môže byť koniec. V utorok 6. februára europoslanci odsúhlasili návrh nariadenia, ktoré by malo znamenať koniec geografického blokovania. Európskym obchodníkom ukladá povinnosť, aby umožnili prístup k svojim tovarom a službám z celej EÚ a za rovnakých podmienok pre všetkých.

Geografické blokovanie alebo geoblokovanie je akékoľvek obmedzovanie on-line zákazníkov na základe ich národnosti, bydliska alebo miesta pripojenia. V praxi funguje tak, že po výbere nákupu webstránka oznámi, že budete presmerovaní na lokálnu verziu, kde vybraný tovar nie je. Alebo ste automaticky presmerovaní na lokálnu verziu ihneď na začiatku, aj keď ste zadali adresu webu s koncovkou inej krajiny. Niektoré on-line obchody zasa neakceptujú zahraničné platobné karty, neumožnia zaregistrovať sa na nich s vašou adresou, alebo majú pre každú krajinu iné ceny. V decembri 2015 Európska komisia uskutočnila rozsiahly prieskum, kde skúmala tisícky webstránok z celej únie. A dospela k veľmi zaujímavému výsledku - len v 37% prípadov si mohli kupujúci vyhliadnutý tovar aj naozaj zakúpiť. Tí ostatní sa stretli s rozličnými obmedzeniami.

Európsky parlament chce s touto diskrimináciou skoncovať. Nové pravidlá sa budú vzťahovať na širokú škálu tovarov a služieb vrátane:
- fyzických tovarov (oblečenie, nábytok alebo elektronika),
- on-line služieb (webhosting alebo cloud služby),
- zábavy (lístky do kina či na koncert).
Do platnosti by mali vstúpiť už koncom tohto roka. Z nariadenia sú vyňaté produkty, na ktoré sa vzťahujú autorské práva, ako sú napríklad e-knihy alebo filmy. Komisia by však mala do dvoch rokov zhodnotiť uplatňovanie novej legislatívy a preskúmať možnosti zahrnúť do nej aj tieto produkty.