piatok 9. februára 2018

Smartfóny: S väčšou uhlopriečkou inšpirovali na nákupy

Celosvetový predaj smartfónov dosiahol vo štvrtom kvartáli 2017 (4Q17) 397 miliónov kusov (medziročný nárast o 1%). Zaslúžili sa o to predovšetkým krajiny Stredného východu a Afriky (8% rast) a krajiny strednej a východnej Európy (7% rast). Priemerná predajná cena sa zvýšila medziročne o 10% na 363 USD a hodnota predajov sa zvýšila o 11%.  

V 4Q17 dosiahol dopyt po smartfónoch v západnej Európe 37,0 miliónov kusov, čo znamená medziročný pokles o 3%. Napriek tomuto zníženiu počtu predaných kusov sa hodnota predaja zvýšila o 17%, najmä vďaka Veľkej Británii, kde došlo k jej zvýšeniu o 24% a vďaka Francúzsku, kde hodnota predaja stúpla o 19%. V roku 2017 dosiahla hodnota predaja v západnej Európe celkovo 56 miliárd USD (o 5% viac ako v roku 2016). Avšak predaj počtu predaných telefónov na trhu klesol o 4% na 125,6 miliónov predaných kusov. Výhľad na rok 2018 je pre tento región pozitívny, pretože sa očakáva nárast dopytu o jedno percento na celkových 126,4 milióna kusov.

Oživenie dopytu v strednej a východnej Európe pokračovalo a predaj smartfónov dosiahol v 4Q17 celkovo 25,2 milióna kusov, čo je medziročný nárast o 7%. Podobne ako v západnej Európe hodnota predajov vzrástla medziročne o významných 28%. V roku 2017 zaznamenal región predaj 85,2 milióna smartfónov, to je v porovnaní s rokom 2016 nárast o 9%. A očakáva sa, že v roku 2018 bude rast pokračovať; GfK predpovedá 6% nárast dopytu, najmä vďaka jeho posilneniu v Rusku a na Ukrajine.

Podľa finálnych dát výskumu GfK Point of Sales uskutočneného v októbri a novembri 2017 a z odhadov založených na týždenných decembrových dátach.