utorok 24. apríla 2018

Trend: Miestne potraviny

Pre 47% slovenských spotrebiteľov je pri nákupe potravín, drogérie a kozmetiky najdôležitejšia kvalita, pre 26% cena a pre 10% krajina pôvodu.  

Vyplýva to z prieskumu, ktorý pre Slovenskú alianciu moderného obchodu (SAMO) vypracovala agentúra GfK (február 2018, 1.000 respondentov starších ako 18 rokov). Viac ako polovica spotrebiteľov si myslí, že kvalita slovenských potravín sa určite (6%) alebo skôr  (49%) zlepšuje. Slovenskí spotrebitelia uprednostňujú potraviny zo Slovenska najmä v kategóriách čerstvých potravín. Obchodné reťazce vyvíjajú rôzne programy, aby mohli domáci výrobcovia, aj malí a strední, jednoduchšie dodávať tovar na pulty veľkých sietí.

Najväčšie zastúpenie slovenských potravín na pultoch reťazcov majú výrobky z cukrovarníckeho, hydinárskeho, mliekarenského, pivovarníckeho a vinárskeho priemyslu, ale aj mlynského, pekárskeho a cukrárskeho priemyslu a týka sa to aj medu, lahôdok a chladeného, baleného hotového jedlá. Aliancia je presvedčená o tom, že podporné aktivity reťazcov našli u slovenských výrobcov aj spotrebiteľov odozvu. Za rok 2017 predali členovia SAMO potraviny pochádzajúce zo Slovenska za viac ako 1,5 miliardy eur. Na pulty obchodných reťazcov združených v SAMO ide aj produkcia slovenských poľnohospodárov. Napr. jeden z členov predal v roku 2017 viac ako 50 miliónov kilogramov ovocia a zeleniny pochádzajúcich od slovenských pestovateľov.