piatok 10. augusta 2018

Auto: Prestavba na plyn


Motoristi stále viac zvažujú alternatívne pohony. Prestavba vozidla však nemusí vždy dopadnúť ideálne. Je preto potrebné zvážiť technické predpoklady vozidla, kvalitu použitého systému a tiež spôsob používania auta. Nie všetky motory znášajú prestavbu rovnako. Pri CNG je zase potreba počítať s obmedzením miesta v batožinovom priestore alebo nižším dojazdom.

Vo všeobecnosti sú na prestavbu na LPG vhodné motory s vyšším objemom (od 1.6 litra, ideálne 2 litre a vyššie), pri ktorých sa úspora na palive prejaví najviac. Na prestavbu sú vhodnejšie tiež motory bez priameho vstrekovania. Moderné motory s priamym vstrekovaním so sebou nesú veľa komplikácií, ktoré prestavbu predražujú a ani výsledná úspora na palive nie je taká, ako u starších motorov s nepriamym vstrekovaním. Okrem vhodnosti motora a kvality použitého LPG systému by mali záujemcovia o prestavbu zvážiť aj spôsob používania auta. Rozhodovanie môže komplikovať aj exspirácia tlakovej nádoby a nutnosť revízií, zákaz vjazdu do podzemných garáží alebo tankovanie s účasťou obsluhy čerpacej stanice.

V prípade prestavby vozidiel na CNG  je z dôvodu veľkých nárokov na miesto alebo zníženého dojazdu  efektívnejšie vozidlá neprestavovať. „Rozumnejšie je vybrať si z vozidiel vybavených kombinovaným pohonom na benzín a na zemný plyn už z výroby. Takéto autá majú CNG nádrže viac integrované do konštrukcie a neprichádzajú o svoje úžitkové vlastnosti. Na našom trhu ide najčastejšie o značky Opel, Fiat, Mercedes či vozidlá z koncernu Volkswagen“, radí Jindřich Topol.