pondelok 13. augusta 2018

e-Shopping: Väčšia dôvera


Zákazníci na Slovensku stále väčšmi dôverujú on-line nakupovaniu. Oceňujú široký výber, pohodlné prezeranie z domu, alebo smartfónu a tiež lepšie ceny než v kamenných obchodoch.

Z obrovskej konkurencie vyše 11 000 e-shopov pôsobiacich na slovenskom trhu profituje zákazník. Navyše dnes už do on-line retailu vstúpili takmer všetky kamenné siete, ktoré musia prispôsobovať svoj biznis model dravému trhu e-commerce. Darí sa tým, ktorí dodržiavajú sľuby dané zákazníkom. Samozrejmosťou pri úspešných e-shopoch sú používateľsky prívetivý dizajn, viac spôsobov platby a dopravy a kvalitná zákaznícka podpora“, uvádza Alexander Jančo. Podľa prieskumu SAEC a Nielsen Admosphere (realizovaný v období 28.5.2017 – 4.6.2018) až 94% respondentov, ktorí za posledný rok nakúpili na internete, malo s nákupom pozitívnu skúsenosť. Okrem ceny a kvality ponúkaného tovaru (služby) 15% opýtaných považuje za rozhodujúci faktor pri nákupe rýchlosť a čas dodania.

Dôkazom stúpajúcej dôvery v e-commerce je výška útraty. Tohtoročné nákupy v e-shopoch sú najčastejšie v rozmedzí 201-500€, ale až 25% respondentov minulo vyše 500€ (v minulom roku to bolo 21%). Kvalifikovaný odhad vychádzajúci z údajov cenových porovnávačov hovorí, že celkové tržby on-line za rok 2017 atakovali hranicu jednej miliardy eur. Prejavom určitej opatrnosti nakupujúcich je platba na dobierku. Hoci stále predstavuje 40% platieb za on-line nákupy, podľa SAEC medziročne postupne klesá. Osobný odber využívajú trojnásobne viac zákazníci vo veľkých mestách oproti slovenskému priemeru.

Iba 33 respondentov z celkového počtu 944 uviedlo, že s on-line nakupovaním nemali pozitívnu skúsenosť, pričom je to menej ako minulý rok. Najčastejším dôvodom bola podľa SAEC zlá kvalita tovaru, nedostatočné informácie o vadách a rizikách výrobku či neschopnosť dodať výrobok v uvedenom termíne. Dve tretiny opýtaných (67%) uviedli, že poznajú, že je internetový obchod seriózny a dôveryhodný podľa skúseností a odporúčaní iných používateľov. Vplyv na zvýšenie dôveryhodnosti určite bude mať aj nová legislatíva o ochrane osobných údajov známa pod skratkou GDPR, rôzne certifikáty a pečate kvality od nezávislých autorít. Základom reputácie e-shopu by mali byť kvalitne spracovaný web s kontaktnými údajmi, transparentnosť a serióznosť pri nákupe a reklamáciách a dostatočný výber spôsobov platby a doručenia.