pondelok 22. októbra 2018

Radíme: Lepšia práca s e-schránkou


Chcete mať prehľad v elektronickej pošte, ktorú dostávate od štátu do svojej schránky na slovensko.sk? Či už posielate, alebo dostávate úradné dokumenty, je dôležité sa v nich vyznať. Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby (NASES) pre vás pripravila niekoľko užitočných tipov.

Vyberte si vhodný webový prehliadač: Portál slovensko.sk si môžete prezrieť na akomkoľvek bežnom webovom prehliadači. Služby niektorých úradov však môžu byť dostupné len prostredníctvom špecifických prehliadačov. Pred využitím akejkoľvek služby odporúčame prečítať si kompletný popis, čo potrebujete na jeho úspešné ukončenie a odoslanie. Niektoré podania totiž zrealizujete iba cez vybrané webové prehliadače.

Ideálne vlastnosti príloh: Pozor dávajte aj na prílohy, ktoré zasielate. Tie by nemali presiahnuť veľkosť 200 dpi. Ak skenujete, odporúča sa skenovať v odtieňoch šedej. V prípade, ak súbor pomenujete, vynechajte diakritiku.

Jednoduché ako Outlook: Svoju poštu si viete roztriediť podľa pravidiel do podpriečinkov. Môžete si napríklad vytvoriť nový priečinok na e-poštu zo súdov či napríklad priečinok na všetky potvrdenia, ktoré prídu do e-schránky k vášmu vozidlu. Funguje to jednoducho, tak, ako vo vašom Outlooku.

Čo ste o možno nevedeli: Nechce sa vám chodiť do vašej e-schránky každý deň? Žiadny problém! V nastaveniach e-schránky si viete nastaviť notifikácie formou sms alebo emailom. Okrem toho si viete nastaviť aj pracovný kalendár, kde si viete zaškrtnúť v akom čase chcete dostávať upozornenia.

Na e-komunikáciu nepotrebujete e-schránku: Svoje podania môžete cez slovensko.sk poslať aj vtedy, keď nemáte svoju elektronickú schránku ako súkromná osoba aktivovanú. Úrady vám potom odpoveď pošlú poštou. V prípade, že komunikujete z elektronickej schránky, ktorú ste si aktivovali na doručenie, úrady predpokladajú, že chcete komunikovať elektronicky a poštuú vám zašlú do e-schránky.

Rozmyslite si deaktiváciu e-schránky: Svoju elektronickú schránku viete aj deaktivovať. Avšak ak sa niekedy v budúcnosti rozhodnete predsa len komunikovať elektronicky, budete musieť o to dodatočne požiadať. Za následné znovuobnovenie zaplatíte  5 eur.

Vyriešte svoj problém, máte sa na koho obrátiť: Ak si neviete rady s elektronickou schránkou, alebo si potrebujete overiť správnosť postupu pri posielaní elektronického podania úradom či iným úkonom, môžete kontaktovať vyškolených operátorov Ústredného kontaktného centra Slovensko.sk, ktorí vám ochotne poradia v pracovné dni od 8.00 do 18.00 a v stredy dokonca až do 21.00 na telefónnom čísle 02 35 803083. Svoj prípad viete napísať aj elektronicky cez kontaktný formulár, ktorý nájdete na stránke slovensko.sk. Nezabudnite pripojiť aj číslo vašej elektronickej schránky, prípadne identifikačné číslo správy, ktorú ste dostali alebo prijali.