štvrtok 29. novembra 2018

On-line: Až 85 % Slovákov je na internete


V súčasnosti má prístup k internetu 85 % obyvateľov Slovenska a takmer 99 % z nich ho aj denne používa. Na porovnanie v roku 2000 ich bolo na internete iba 9 %.

Podľa prieskumu United Consultants v spolupráci s MARK BBDO a Pricewise, ktorý mapuje správanie 2.000 Slovákov na internete, je dnes internet bežná dennodenná záležitosť, bez ktorej by si mnohí nevedeli predstaviť svoj život a rozhodovanie. Počas 18 rokov sa stal internet súčasťou skoro každej domácnosti. Takmer polovica (46 %) všetkých on-line používateľov sa pripája prostredníctvom mobilného telefónu a v každej digitálnej domácnosti sa nachádza 5,69 zariadení pripojených k internetu. Slováci používajú internet pri hľadaní informácií, potom na komunikáciu s ľuďmi, ktorých nemajú nablízku, prípadne si vypĺňajú voľný čas. Práca je až na štvrtom mieste.

Podľa internetových aktivít rozdelili výskumníci digitálnych spotrebiteľov do ôsmich kategórií. Najväčšie zastúpenie majú fajnšmekri, za nimi nasledujú sliediči, nadšenci a prvú štvoricu uzatvára skupina robinson. Piatou kategóriou sú surferi, v ktorých sa nachádza najviac mladých ľudí vo veku v priemere 31 rokov. Poslednú trojicu uzatvárajú pragmatici, pozorovatelia a odpadlíci. Najzdatnejší používatelia internetu sú surferi a fajnšmekri s priemerným vekom okolo 40. Práve fajnšmekri sú najvzdelanejšou a najbonitnejšou skupinou digitálnych spotrebiteľov. Segment robinson(iek) je svetom žien na rozdiel od pragmatikov, kde je väčšina mužov. Robinsonky sú ženy z menších miest a obcí, ktorých príjem klesol v dôsledku materskej dovolenky. Je to často ich jediné okno do sveta. Bez internetu si nevedia predstaviť život nie preto, že by sa nudili, ale preto, že by bez neho nestihli nič urobiť, stratili by kontakt s ľuďmi, na ktorých im záleží a nevedeli by, čo sa deje tam vonku. Pre nadšencov je predstava byť offline úplne nepredstaviteľná, internet je pre nich nemennou a pevnou súčasťou života. Sliedičov charakterizuje porovnávanie cien a výber najlepšieho produktu za čo najnižšiu cenu. Poslednú skupinu odpadlíkov charakterizuje to, že technológiám príliš nedôverujú a keby zanikol internet, ani by si to nevšimli.