štvrtok 13. decembra 2018

Radíme: Bezpečná cesta na zimnú dovolenku bez pokút


Pred cestou do zahraničia je dôležité nielen skontrolovať vozidlo po technickej stránke, ale sa aj zoznámiť s predpismi týkajúcimi sa výbavy vozidla. Napríklad v Nemecku nemusia stačiť plášte s označením M + S, na Ukrajine je minimálna predpísaná hĺbka dezénu šesť milimetrov. Odlišné sú aj ďalšie požiadavky, napr. v Rakúsku a v Taliansku sú v mnohých horských oblastiach povinné snehové reťaze.

Na Slovensku platí, že ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič motorového vozidla kategórie M1 a N1 môže také vozidlo použiť v cestnej premávke, len ak je na všetkých nápravách vybavené zimnými pneumatikami s hĺbkou dezénu minimálne 3 mm. „Na zimné pneumatiky odporúčame prezúvať v čase, keď teploty dlhodobo neprekračujú 7 °C. Zimná pneumatika má rozdielne zloženie a je konštruovaná na jazdu v nižších teplotách, kedy má lepšie jazdné vlastnosti a kratšiu brzdnú dráhu ako pneumatika letná", hovorí Aleš Langer. Najčastejšie navštevovanou destináciou slovenských motoristov pre zimnú dovolenku zostáva Rakúsko. Tu je zimné obutie vozidla povinné od 1. novembra do 15. apríla a rovnako ako u nás záleží na vonkajších podmienkach alebo dopravnom značení. Druhou najpopulárnejšou lokalitou, kam Slováci vyrážajú za zimnými radovánkami, je Taliansko. Nariadenie ohľadom použitia zimných pneumatík sa tu líši podľa regiónu. V oblasti Val d'Aosta na švajčiarsko-francúzskych hraniciach sú zimné plášte povinné od 15. októbra do 15. apríla. V ostatných regiónoch sa začína sezóna 1. novembra. Zimné plášte musia mať vzorku s hĺbkou minimálne 4 milimetre, čo platí aj mimo zimného obdobia. Nie je teda možné v lete „dojazďovať" zimné pneumatiky na 1,6 mm, ako to zvyknú robiť niektorí slovenskí vodiči. V Nemecku platia nové pravidlá značenia pneumatík. Ich použitie je rovnako ako u nás povinné, nestačí však mať plášte označené M + S (Mud + Snow). Pneumatiky musia byť po novom označené tzv. Alpským symbolom - snehové vločky v horskom masíve. Táto povinnosť platí pri pneumatikách vyrobených v roku 2018 a novších. Vek pneumatík si ľahko overíte podľa štvormiestnej - tzv. DOT - na bočnici plášťa. Najväčšiu hĺbku dezénu pri zimných pneumatikách potrebujete na Ukrajine: minimálne šesť milimetrov. Rovnakú hodnotu vzorky potrebujete aj v Macedónsku pri jazde vo vozidle s pohonom všetkých štyroch kolies. Pri kontrole pneumatík nezabudnite tiež na tlak. V nedávnom prieskume Continental viac ako 63% vodičov priznalo, že tlak pneumatík nekontrolujú vôbec alebo len náhodne. Pritom správne nahustenie je veľmi dôležité, obzvlášť pred dlhou cestou. „Na nesprávne nahustených pneumatikách sa vozidlo horšie ovláda a má dlhšiu brzdnú dráhu. Naviac sa nesprávny tlak prejavuje aj na spotrebe, ktorá sa v dôsledku vyššieho valivého odporu výrazne dvíha", dopĺňa Aleš Langer.

Automobil je potrebné doplniť aj o ďalšiu výbavu. Medzi to najdôležitejšie patria snehové reťaze. Podobne ako na Slovensku aj v zahraničí platí ich použitie na označených úsekoch za povinné a v horských oblastiach v Rakúsku, vo Švajčiarsku, vo Francúzsku alebo v Taliansku sa bez nich prakticky nezaobídete. Ak vojdete na vozovku bez snehových reťazí v úseku, kde sú povinné, vystavujete sa riziku vysokej pokuty. Tá môže hroziť aj v prípade použitia tekutých snehových reťazí, ktoré nie sú v niektorých krajinách tolerované. „Snehové reťaze si zaobstarajte podľa rozmeru pneumatík a typu pohonu, pretože musia byť nasadené na kolesách hnacej nápravy. Pri voľbe zlého rozmeru reťazí sa môže stať, že nebudete mať dostatočný záber a zapadnete. Uvoľnený reťaz môže tiež poškodiť bicykel alebo automobil", varuje Aleš Langer. Úplnú nutnosť predstavuje použitie nemrznúcej zmesi do ostrekovačov, ktorá je navyše napríklad v Nemecku v zimných mesiacoch súčasťou povinnej výbavy. Pribaľte si aj škrabku a metlu, pretože u nás aj v niektorých okolitých štátoch hrozí pokuta, ak na cestu vyjdete so snehovou „čapicou" na svojom voze. Odporúča sa aj rozmrazovač na zamrznuté zámky a gumové tesnenia. Zabaľte si tiež dostatočný počet reflexných viest, pretože napríklad v Poľsku a vo Francúzsku sú povinné pre každého cestujúceho vo vozidle.