piatok 9. marca 2018

Trend: Priekopníkmi inovácií najmä etablované spoločnosti

Až 72% respondentov, špičkových manažérov vyhlásilo, že inovácie v ich oblasti prinášajú existujúce organizácie, a nie nováčikovia. Oproti tomu iba podľa 22% z nich sú nositeľmi inovácií primárne menšie spoločnosti či začínajúce firmy. 

Podľa novej globálnej C-suite štúdie realizovanej IBM Institute for Business Value lídrami nasledujúcej vlny inovácií tak budú najmú etablované spoločnosti s vlastnými údajmi, dlhoročnými skúsenosťami a novými technológiami, akými sú cloud, umelá inteligencia či blockchain. Rozhovory s vyše 12.500 vedúcimi pracovníkmi ukázali, že etablované firmy už nemajú veľké obavy z digitálnych firiem. Podľa štúdie IBM z roku 2015 až 54% vrcholových manažérov očakávalo narastajúcu konkurenciu z iných odvetví, o dva roky neskôr tento počet klesol o polovicu na 26%. Dnes viac ako jedna tretina (36%) vrcholných manažérov vyhlásila, že v ich odvetví sa noví hráči na trhu podieľajú na nových trendoch a inováciách len minimálne alebo vôbec.

Najsilnejšími zbraňami zavedených spoločností sa stali dáta – vlastnia až 80% svetového objemu dát. Využívajú sa na optimalizáciu podnikania a firemných procesov. Umelá inteligencia umožní rýchlejšie využitie údajov aj čoraz cennejších odborných znalostí. Podľa štúdie sa do umelej inteligencie a kognitívnych technológií chystá investovať 43% podnikov, ktoré chcú tak splniť strategické ciele, u ostatných firiem je to iba 25%. Faktor, ktorý výrazne odlišuje lídra v oblasti umelej inteligencie, je schopnosť používať údaje na rozpoznanie neuspokojených potrieb zákazníka. Až 80% dopytovaných ich vie efektívne rozpoznať!

Jedným z najvýznamnejších trendov posledných rokov je záujem o maximálne využívanie technológií. V roku 2004 prikladali manažéri technologickým faktorom iba malú dôležitosť – až do piateho miesta. V roku 2012 sa dostali technológie už na prvú pozíciu, na ktorej zotrvávajú dodnes. V roku 2017 sa pozornosť manažérov obrátila späť na ľudí. Vedúci pracovníci sa zaoberajú nielen meniacimi sa zákazníckymi preferenciami, ale zameriavajú sa aj na to, ako nájsť tých správnych ľudí, ako ich zaškoliť a udržať si ich.