štvrtok 4. júna 2020

COVID-19: Zmena nákupného správania

Slováci nakupovali aj v karanténe, 20 % z nich dokonca minulo viac peňazí než normálne. Vyplýva to zo špeciálneho prieskumu Fashion (Re)search Covid-19 Report zameraného na to, ako príchod Covid-19 zvládla slovenská módna e-commerce a slovenskí používatelia internetu. Napriek finančnej neistote, ktorú priniesla náhla pandémia, sa 69 % opýtaných Slovákov naďalej zaujíma o udržateľnú módu, pričom až 79 % z nich je dokonca ochotných si za ňu priplatiť.

Pokles v GMV (Gross Merchandise Value, v e-comerce odhadovaný objem tržieb e-shopov) dosiahol v týždni zavedenia núdzového stavu až -25 %, 80 % e-shopov zaznamenalo pokles predajov a 11 % čelilo problémom s prerušením dodávateľského reťazca. Zvýšený dopyt po lacnejších produktoch zaznamenalo 27 % e-shopov. Najviac oslabený týždeň bol od 9. do 16. marca, kedy posilnila iba jedna kategória produktov - šatky a šály (+15 %), ostatné kategórie sa prepadli až o 52 %. Odo dňa, kedy bol vyhlásený zákaz pohybu, sa čísla pomaly začali vracať na svoje pôvodné hodnoty, niektoré kategórie dokonca vyleteli smerom hore, medzi nimi napríklad oblečenie pre deti a bábätká (+47 %). Taktiež oblečenie, ktoré si ľudia kupovali na doma, konkrétne legíny a tepláky (+14 %), športové oblečenie (+23 %), objavili sa tam aj tenisky (+15 %). S nástupom karantény sa menilo aj nákupné správanie zákazníkov. Najväčší dôraz ľudia kládli na peniaze a bezpečie. Všeobecne sa zvýšil dopyt po lacnejších/zlacnených produktoch. Doba doručenia zaujímala 35 % zákazníkov, 9 % sa dopytovalo na bezpečnosť doručenia zásielok. 

Zníženie návštevnosti deklaruje 43 % e-shopov s módou na Slovensku, 29 % e-shopov zároveň zaznamenalo zvýšenú interakciu používateľov s ich obsahom na sociálnych sieťach. V reakcii na koronavírusovú situáciu e-shopy znižovali budgety, pozastavovali spolupráce s externými agentúrami a freelancermi, znižovali platy a niektoré z nich aj prepúšťali. Naopak 9 % e-shopov zaznamenalo nárast v návštevnosti a 6 % zaznamenalo zmeny vo výkonnostných kategóriách. Obdobie koronavírusu malo veľký vplyv na viac ako jednu tretinu e-shopov, no vnímajú ho aj ako príležitosť prispôsobiť stratégiu a skúsiť niečo nové. Až 18 % opýtaných e-shopov si dokonca myslí, že koronavírus nie je hrozbou pre on-line módu a po počiatočnom poklese očakáva rapídny nárast, ktorý vyváži straty. Toto tvrdenie sa neskôr potvrdilo, keď v druhej polovici apríla nastúpil nárast, ktorý nielen vyrovnal straty z predchádzajúceho obdodbia, ale dokonca priniesol e-shopom zisk navyše. Ľudia nakupovali hlavne základné sezónne kúsky – tenisky, šaty, tričká, tielka, spodnú bielizeň, ale aj oblečenie pre deti a topánky na šport.

Hlavným dôvodom nákupu Slovákov bolo urobiť radosť sebe alebo niekomu blízkemu (35 %), prípadne potreba nového kúsku, ktorý sa im v aktuálnej situácii zišiel (oblečenie na doma, obuv na domáce cvičenie, detské veci). Až 17 % deklarovalo, že sa ich nákupné zvyky vôbec nezmenili ani počas koronavírusu. Ľudia mysleli nielen na seba, ale aj na podporu lokálnych obchodov a dizajnérov, ktoré podporilo až 13 % opýtaných. Šály a šatky neboli jediným trhákom mesiaca marec. Úplným víťazom vyhľadávania sa stali rúška. Vzhľadom k tomu, že nepatria k práve vyhľadávaným produktom, nárast ich vyhľadávania o 4.250 % môžeme označiť za priamo raketový. Športové tenisky sa držia popredných miest vyhľadávania aj počas pandémie a počet objednávok dokonca stúpol o 65 %. Muži sa špeciálne zaujímali o model Nike Jankovski, ktorého vyhľadávanie stúplo o 575 %. Záujem ľudí o cvičenie doma potvrdzuje marcové zvýšenie objednávok športových kúskov o takmer polovicu, najviac ľudí zaujala značka Puma, ktorej vyhľadávanie stúplo o 156 %. Z našich dát takisto vieme, že rodičia potrebné nákupy oblečenia pre deti neodkladali na neskôr, ale práve naopak využili online nákupy. Objednávky produktov pre deti a bábätká stúpli o takmer 60 % oproti predchádzajúcemu obdobiu. Nárast pokračoval aj v nasledujúcom mesiaci. Po prvotnom rapídnom náraste vyhľadávania rúšok nastal v apríli pokles a ľudia skôr vyhľadávali produkty, ktoré sú spojené s nadchádzajúcou zmenou ročného obdobia.