piatok 24. decembra 2021

Vianoce 2021: V kruhu rodiny

Najkrajšie sviatky roka sa budú na Slovensku niesť v duchu tradičných Vianoc v kruhu najbližších. Aktuálne pandemické opatrenie, ktoré umožňuje cestu za rodinou, využije až 75,3 % Slovákov, čo potvrdzuje aktuálny on-line vianočný prieskum nákupného centra VIVO! Bratislava. Vianoce tak väčšina z nás strávi s rodinou a na stole nebudú chýbať tradičné jedlá.

Pandémia Covid-19 ovplyvnila v menšej miere rozpočet na tohoročné Vianoce až takmer polovici Slovákov, čo potvrdzujú čísla z on-line dotazníka uskutočneného v decembri 2021 na vzorke 1.027 respondentov. Tretina Slovákov má na Vianoce vyhradených zhruba 200 eur vrátane stravy a darčekov, pričom 24,1 % disponuje rozpočtom 300 eur a 23,8 % až 400 eurami. Až 92 % opýtaných Slovákov potvrdilo, že potraviny na sviatočný stôl si zadovážia osobne v supermarkete alebo v nákupnom centre a len 8 % využije formu donáškovej služby niektorých potravinových reťazcov. Zaujímavým je aj zistenie, že až 71 % zo zapojených respondentov siahne prevažne po zľavnených výrobkoch. Čo sa týka samotných darčekov pod vianočný stromček, najviac Slováci minú na oblečenie (63,9 %), drogériu (59,6 %), knihy (56,5 %) a hračky (47,2 %). Aby sa vyhli stresu, vianočné nákupy si až polovica z nich načasovala mesiac pred sviatkami a tretina ich realizovala zhruba dva týždne pred Štedrým dňom, na poslednú chvíľu si nechávajú dokupovanie čerstvých potravín. 

Aj keď by sa mohlo zdať, že moderná doba môže mať negatívny vplyv na zaužívané vianočné tradície, nie je tomu tak. Až trištvrte Slovákov totiž potvrdilo, že Vianoce strávi doma v kruhu rodiny, za ktorou plánuje vycestovať. A čo nebude chýbať na sviatočnom stole? V rámci kresťanských zvykov aj tento rok dodrží väčšina členov slovenských domácností pôst, pričom rebríček najčastejších jedál tvorí majonézový zemiakový šalát s rybou (85,8 %), oblátky s medom, kapustnica, vianočné koláče, jablká, cesnak, orechy a medovníky. Z prieskumu vyšlo najavo, že väčšina moderných gazdiniek (66,7 %) uprednostní zakúpenie koláčikov pred ich pečením a nebude vyvárať viac než inokedy. Až 64,2 % Slovákov si tento rok vyzdobí umelý vianočný stromček, ostatní sa budú tešiť atmosfére živého vianočného stromčeka.

Vianoce 2021: Zdravé a veselé

Sviatky sú často spúšťačmi nadmerného a nevhodného jedenia. Odborníčky na zdravú výživu, diabetes a pohyb z Biomedicínskeho centra SAV pripomínajú niekoľko zásad, ktoré nám pomôžu predísť tráviacim ťažkostiam a vychutnať si vianočné sviatky v zdraví.

„Zvýšené pracovné či osobné napätie sa môže premietnuť až do emocionálneho prejedania. Sú aj takí jedinci, ktorí jedlom alebo pitím umocňujú svoj pocit pohody. Nerešpektujú pritom pocit sýtosti a jedia aj keď už ‚majú dosť‘, len preto, lebo im to chutí a majú z jedla pôžitok“, vysvetľuje Adela Penesová, ktorá zároveň pripomína, že práve počas Vianoc prichádzajú ľudia najčastejšie na pohotovosť so žlčníkovými záchvatmi, podráždeným žalúdkom či so zápalom pankreasu. Rizikom počas Vianoc nemusí byť len nadmerné jedenie, ale aj zanedbanie pohybu. Odborníčky preto apelujú, aby sme boli aktívni aj počas sviatkov. „Práve zvýšenie výdaja energie pri pohybe nám môže pomôcť vyrovnať sa s extra vianočnými kalóriami tak, že ich spálime a neuložíme do našej tukovej ‚špajzy‘“, dodáva Barbara Ukropcová a zdôrazňuje, že každodenný pohyb je najlepším darčekom, ktorý môžeme darovať svojmu zdraviu. Náš metabolizmus nemá „prázdniny“ a preto nikdy nie je neskoro (a to ani v dôchodkovom veku) začať cvičiť, zdravšie sa stravovať a byť aktívny. 

Zdravý jedálniček: Denne si doprajte 1-2 porcie ovocia a 3-4 porcie zeleniny (až 500 g), ideálne čerstvú, dusenú alebo kvasenú. Pridajte k tomu malú hrsť orechov (cca 30g). Aj na Vianoce platí ‚hokejové pravidlo‘: tanier si pomyselne rozdeľte na tretiny, 1/3 majú tvoriť kvalitné bielkoviny, 1/3 škrobová príloha (zemiakový šalát, ryža) a 1/3 taniera má tvoriť zelenina. Preferujte potraviny s obsahom vlákniny a celozrnné pečivo. Jedlo nepresoľujte. Koláče a sladkosti pripravujte s nižším obsahom cukru. Nepreháňajte to s alkoholom.

Štedrá večera: Tradičný štedrovečerný pokrm, kapor, nemusí byť vysmážaný. Lepšie je rybu upiecť, dochutiť bylinkami, citrónovou šťavou či zapiecť so zeleninou. Zemiakový šalát si doprajte v zdravšej verzii. Majonézu nahraďte smotanou, prípadne bielym jogurtom, alebo ho urobte s citrónovou šťavou. Nezabudnime ani na zeleninový šalát. Súčasťou štedrovečerného menu býva aj sýta šošovicová polievka či kapustnica. V minulosti boli tradične bez mäsa. Naši predkovia tiež dodržiavali pôst a prvé jedlo, ktoré jedli na Štedrý deň bola až večera. Inšpirujme sa týmito zvykmi.

Nezanedbajte pitný režim: Pite predovšetkým vodu a nealkoholické nekalorické nápoje (minerálky, bylinkové čaje a pod.). Odporúčaný denný príjem tekutín je pre dospelého človeka cca 30-40 ml na kg telesnej hmotnosti, tj. približne 2-3 litre. Ak už siahnete po sýtených sladených a kolových nápojoch, nepreháňajte to. Jeden pohár a dosť. Pol litra takéhoto nápoja môže obsahovať až 55g cukru, čo je 11 čajových lyžičiek a energeticky až 220 kCal/920 kJ. Alkoholické nápoje môžu mať vysoký obsah kalórií aj pre obsah etanolu a cukru (1g etanolu dáva až 7 kCal/30 kJ, 1 g cukru nám dáva 4 kCal/17 kJ). Neexistuje síce bezpečná dávka alkoholu (etanol je karcinogén 1. triedy), ak si ho už dáte, vyhnite sa nárazovému pitiu („binge drinking“). Môže to spustiť srdcové arytmie (napr. fibriláciu predsiení).

Zdravšie pečenie: Podľa najnovších údajov o spotrebe potravín skonzumuje priemerný Slovák až 87g cukru denne (17 čajových lyžičiek), čo je viac ako dvojnásobok toho, čo odporúča Svetová zdravotnícka organizácia (30 g denne pre dospelého človeka, vrátane ovocia, zeleniny, mlieka a mliečnych výrobkov). Hľadajte zdravšie recepty na koláče. Pri pečení je lepšie použiť celozrnnú múku (resp. aspoň polovicu, prípadne tretinu bielej múky nahradiť celozrnnou), použite rastlinné tuky (NIE však tropické oleje alebo margaríny obsahujúce palmový či kokosový tuk), pridávajte menšie množstvo cukru, preferujte med alebo iné prírodné sladidlá. Určite menej zaťažujúce budú koláčiky s ovocím, bez mastných maslových krémov. ‚Dobré zdravé tuky‘ môžeme dostať do koláčikov ak pridáme mak, orechy (vlašské, lieskové, mandle a pod), či semienka (ľanové, sezamové, tekvicové, slnečnicové).

Vedomé jedenie (Mindful eating): Naučte sa robiť veci dnes, v tomto okamihu. Osvojte si princípy všímavosti (angl. „mindfulness“). Ide o tréning, ktorého cieľom je vyrovnanosť, emočná stabilita a vnútorná spokojnosť. Znamená to byť prítomný v okamihu a sústrediť sa na to, čo práve robíme. Napríklad, ak jeme, nebuďme pritom na sociálnych sieťach, pred monitorom počítača či televízora. Naučí nás to prekonať pohodlnosť (až lenivosť), ale aj vypnúť „automatizmy“ - aktivity, ktoré robíme stereotypne, bez rozmýšľania.

Nezabudnite na pohyb: Každý deň si doprajme pobyt na čerstvom vzduchu, či už ste na horách alebo nie. Využime každú možnosť vyjsť von, aktívne sa hýbať, prípadne stráviť čas v prírode. Chôdza je najprirodzenejší pohyb, preto sa snažme denne chodiť aspoň na hodinové prechádzky svižným tempom. Pri takejto prechádzke môžeme spáliť okolo 250-300 kalórií. Pobyt na čerstvom vzduchu, v prírode či pri chodení alebo lyžovaní môže naše zdravie a pocit pohody len posilniť. Ideálne je si každý deň (alebo aspoň väčšinu dní v týždni) zacvičiť „do spotenia“. Možnosti zacvičiť si s trénerom ponúkajú aj videá či on-line tréningy Centra výskumu pohybovej aktivity BMC SAV, ktoré sú dostupné na facebookovej stránke BMC SAV. Darujme si pohyb každý deň – je to jeden z najlepších darčekov pre zdravie.

Vianoce bez neželaného vírusového hosťa: Prežite sviatky radšej vo svojej bubline. So širšou rodinou či známymi sa stretnite vonku na prechádzke a stále dodržiavajte ROR (ruky – odstup – rúško). Aj keď sme zodpovední a zaočkovaní, stále na COVID-19 môžeme ochorieť a nik predsa nechce sviatky tráviť v posteli.

štvrtok 23. decembra 2021

Trend: Zábavné chatovanie

Počas náročného roka ľudia kvôli pandémii naďalej obmedzovali osobný kontakt. Pritom hľadajú aj zábavné spôsoby, ako zostať v kontakte. Napr. posielajú pozdravy, pričom používajú objektív, vďaka ktorému vyzerajú ako tiger, alebo podporujú značky obľúbeným vizuálnym vyjadrením. Podľa analýzy Viber Lens použilo objektívy pre médiá (obrázky či videá) už vyše 7,3 milióna používateľov, pričom v aplikácii bolo vytvorených viac než 50 miliónov snímok. 

V roku 2021 si rozšírenú realitu pomocou AR Lens častejšie užili ženy, ktoré tvoria 46 % mesačne aktívnych používateľov (MAU) Viberu a predstavujú 56 % používateľov objektívov. Ženy tiež častejšie ako muži použili a odoslali médiá: 59 % žien používajúcich Lenses používa médiá a 30 % z nich ich posiela, zatiaľčo 55 % mužov používajúcich Lenses používa médiá a 27 % z nich ich posiela. Ktoré objektívy patria medzi najpoužívanejšie? Najobľúbenejšou bola šošovka Cartoon Face, ktorá cez fotku používa veľké, rozžiarené oči a dlhý jazyk. Módne časopisy propagovali červené vlasy ako farebný trend pre rok 2021 a tento trend sa preniesol aj do filtrov rozšírenej reality, keďže Red Head - objektív, ktorý používateľovi urobí dlhé červené vlasy - bol druhým najobľúbenejším objektívom Viber. Na treťom mieste sa umiestnila šošovka Halloween Elements, ktorá používateľovi na tvár nasadí strašidelnú masku. Veľkej popularite sa tešila aj šošovka Tiger Lens, vytvorená v rámci partnerstva so Svetovým fondom na ochranu prírody (WWF), pričom v niektorých regiónoch objektívy s ohrozenými zvieratami viedli až k príspevku pre WWF.

Prieskum ukázal, že nielen najmladšia veková skupina rada používa AR objektívy vo svojich chatoch. Veková skupina 30 - 40 rokov tvorila najväčší segment používateľov Lens (23 %), tesne nasledovali používatelia vo vekovej skupine 40 - 60 rokov (18 %). Používatelia mladší ako 17 rokov predstavovali 13 % používateľov aplikácie Lens. Na začiatku školského roka bol na Slovensku spustený herný objektív, ktorý sa ukázal ako najobľúbenejší z celého portfólia Viber u Slovákov. Takmer 200 tisíc používateľov použilo profesijný objektív a snažilo sa zistiť, aké bude ich budúce povolanie. V aplikácii Viber sa objavil aj špeciálny výber sviatočných sezónnych objektívov od milých jeleňov a zábavných saní až po pekné mrazené kráľovné, aby boli vaše sviatky živšie a zábavnejšie. 


EU: Digitálny COVID preukaz

Doteraz bolo v Európskej únii vydaných 807 miliónov digitálnych COVID preukazov, ktoré sa stali celosvetovým štandardom: k systému sa pripojilo 60 krajín na piatich kontinentoch. Európska komisia schválila nové pravidlá týkajúce sa obdobia uznávania potvrdení o očkovaní slúžiace na účely cestovania. Záväzné obdobie je 9 mesiacov (presne 270 dní). Členské štáty boli vyzvané na zosúladenie vnútroštátnych pravidiel.   

Obdobie platnosti zohľadňuje usmernenia Európskeho centra pre prevenciu a kontrolu chorôb, podľa ktorých sa posilňovacie dávky odporúčajú podať najneskôr šesť mesiacov po ukončení primárneho vakcinačného cyklu. Potvrdenie o očkovaní zostane v platnosti počas ďalších troch mesiacov po uplynutí týchto šiestich mesiacov, aby sa poskytol čas na prispôsobenie vnútroštátnych očkovacích kampaní, na základe čoho budú mať občania prístup k posilňovacím dávkam.

Komisia takisto upravila pravidlá kódovania potvrdení o očkovaní. Táto úprava je nevyhnutná na zabezpečenie toho, aby sa potvrdenia o očkovaní preukazujúce dokončenie primárnej vakcinačnej série dali vo všetkých prípadoch odlíšiť od potvrdení o očkovaní vydaných po posilňovacej dávke.

Posilňovacie dávky sa budú označovať týmito kódmi:
  • 3/3 pre posilňovaciu dávku po primárnej dvojdávkovej vakcinačnej sérii.
  • 2/1 pre posilňovaciu dávku po jednodávkovej primárnej vakcinačnej sérii alebo po jednej dávke dvojdávkovej vakcíny podanej osobe, ktorá ochorenie prekonala.

Upozorňujeme: Zdavie ohrozujúca kozmetika - aktualizované

Na výskyt nových nebezpečných kozmetických výrobkov v Európskej únii, ktoré boli nahlásené do systému RAPEX (Rýchly výstražný systém pre nepotravinárske výrobky) upozornilo Nemecko, Švédsko, Írsko a Francúzsko. Ponúkať sa však môžu aj v iných krajinách a aj cez internet.

Naturalle Multi-Action-Ex - výrobok na zosvetlenie pokožky značky MAKARI (výrobná dávka: Šarža # 814) z Francúzska obsahuje zakázanú látku – hydroquinone (3,67 %). Hydrochinón je určený len na profesionálne použitie a môže sa používať iba do výrobkov na nechtový dizajn. Výrobok tak môže spôsobiť kožné alergie. Kontrolný orgán v Nemecku zistil, že výrobky sa predávajú výhradne on-line. Pri objednávke výrobku nie je možné identifikovať číslo výrobnej dávky. Z tohto dôvodu sa predchádzajúce hlásenie rozširuje aj na iné výrobne dávky. Výrobok sa predáva aj na internetovej stránke: https://de.oqqee.com/product-page/sérum-éclaircissant-multi-action.

ISANA Wasserspray Aqua Rossmann – pleťový sprej značky ISANA Rossmann (výrobná dávka: 175240621, 176250621, 188070721, 189080721, 190090721, čiarový kód: EAN 4305615611204) z Francúzska obsahoval baktérie Burkholderia cenocepacia a Ralstonia pickettii. Výrobky môžu predstavovať riziko infekcie pre spotrebiteľov s oslabenou imunitou. Predajca už zastavil predaj uvedených šarží. Spoločnosť Dirk Rossmann GmbH v Nemecku informovala spotrebiteľov prostredníctvom svojej internetovej stránky o možností vrátenia výrobkov.

World Famous Tattoo Ink Warm Peach – farba na tetovanie značky WORLD FAMOUS TATTOO INK (výrobná dávka: WFPRWP192502) zo Spojených štátoch amerických obsahuje aromatické amíny: 4-methyl-m-phenylenediamine (7,1 mg/kg, 0,00071%), ktoré by sa nemali nachádzať vo výrobkoch na tetovanie.

Right Now Brow Thickening Brow Gel – gél na obočie značky Missguided (typ výrobku/číslo výrobku: Light 01, Medium 02, Dark 03, Super Dark 04, výrobná dávka: všetky šarže) z Poľska obsahuje pomnožený počet aeróbnych mezofilných baktérií (Aerococcus viridans, >30000 KTJ/g). Pri kontakte s očami môže spôsobiť infekciu alebo podráždenie. Výrobok predstavuje mikrobiologické riziko. Prekročený povolený limit pre mikroorganizmy nie je v súlade s požiadavkami normy ISO 17516 pre kozmetické výrobky. Spoločnosť Per-Scent Ltd. v Írsku prijala dobrovoľné opatrenia - stiahnutie všetkých šarží tohto výrobku ponúkaného cez internet: https://www.missguided.eu/.

Soin super éclaircissant – krém na zosvetlenie pokožky značky Caroclair obsahuje Clobetasol propionate 0,04% (hmot.), zakázanú látku podľa európskej legislatávy. Patrí do skupiny kortikosteroidov, ktorý je viazaný na lekársky predpis. Môže spôsobiť podráždenie pokožky a endokrinné problémy. Výrobok sa predával cez eBay.

V lacting acid 80% - kys. mliečna 80 % značky BINGOSPA (výrobná dávka: 20-019283) z Poľska bola zistená nízka hodnota pH (menšia ako 1) a obsah kyseliny je vyšší než 30 %, chýba tiež návod na použitie. Vzhľadom ku koncentrácii kyseliny mliečnej a nízkej hodnote pH výrobok nie je vhodný pre konečného spotrebiteľa. Vysoké koncentrácie kyseliny mliečnej majú silný dráždivý alebo dokonca leptajúci účinok. Výrobok sa predával cez Amazon.

Radíme: Ako jazdiť na zimných cestách

Po uvoľnení opatrení súvisiacich s koronavírusom sa pred pár dňami pre slovenských turistov otvorili prvé lyžiarske strediská, čo znamená viac vodičov na cestách, ktorí cestujú za zimnými športami. Pri zhustenej doprave v kombinácii so zimným počasím, poľadovicou či snehovými jazykmi je riziko dopravnej nehody niekoľko násobne väčšie než v lete. Najčastejšími príčinami sú nepozornosť, rýchla jazda, ale často aj strata kontroly nad vozidlom. 

V roku 2020 evidovala Polícia Slovenskej republiky 11.856 dopravných nehôd: až 46 % bolo zapríčinených z nepozornosti, 14 % zvýšenou rýchlosťou. Vyše 300 nehôd zavinilo neodhadnutie svojich schopností a neprispôsobenie sa nepriaznivým poveternostným podmienkam. Tento rok boli šoféri na cestách ešte o niečo opatrnejší a k začiatku decembra došlo o 124 nehôd menej v porovnaní s minulým rokom. Často opakovaným, zásadným faktorom pre bezpečnú jazdu v zime sú zimné pneumatiky. Podľa spoločnosti Continental, sú najlepšou voľbou zimné pneumatiky s dobrou priľnavosťou a s označením snehovej vločky. Pneumatika tak splnila predpísané požiadavky v rámci testov a je na zimných cestách mimoriadne výkonná v oblasti bezpečnosti. Ďalšou zásadou je prezutie všetkých 4 kolies. „Kombinácia pneumatík je možná, ale len z hľadiska hĺbky dezénu alebo rotácie rovnakých pneumatík. V žiadnom prípade nie je bezpečná kombinácia zimných a letných pneumatík počas zimy. Špecifiká zimnej pneumatiky majú svoj význam. Gumová zmes na zimnej pneumatike si zachováva potrebné adhézne vlastnosti aj pri nízkych teplotách, špeciálne lamely majú lepšiu priľnavosť na snehu a ľade a špeciálne dezénové bloky zabezpečujú aj v hlbokom snehu dobrú trakciu. Veľmi dôležitá je aj hĺbka samotného dezénu. V zime by mala byť minimálne 3 mm, tak ako stanovil zákon“, dodáva Aleš Langer.

Pri zmene počasia je dôležité spozornieť a prispôsobiť nepriaznivým podmienkam aj svoju jazdu. Zvýšená opatrnosť je dôležitá najmä na mostoch, lesných cestách alebo v blízkostí polí, odkiaľ môže byť na ceste naviaty sneh. Jazda v zime si vyžaduje bezpečnú vzdialenosť od vozidla a vodič by mal vždy počítať s tým, že kedykoľvek bude musieť zabrzdiť a brzdná dráha sa na klzkom povrchu predlžuje. Dôležité je prispôsobiť aj rýchlosť jazdy. Bezpečná nie je veľmi rýchla jazda, ale naopak ani veľmi pomalá. Pomalá jazda môže ostatných vodičov znervózniť a práve pri pokusoch o predbiehanie môže dôjsť k nebezpečenstvu a zvyšuje sa riziko šmyku. Ak si vodič napríklad pri silnom snežení netrúfa ísť primeranou rýchlosťou, ideálne je stiahnuť sa ku krajnici a nechať ostatných vodičov bezpečne ísť. Zabudnúť by vodiči nemali ani na včasné upozornenie na zmenu smeru jazdy.

Nepríjemným situáciám sa dá zabrániť aj základnými pravidlami jazdy v snehu, iným zase dobrými šoférskymi zručnosťami. Pri jazde v snehu do kopca je lepšie zaradiť vyššiu rýchlosť a kopec vyjsť pomaly a bez zastavenia. Ak z nejakého dôvodu v kopci auto zastane, lepšou voľbou je zacúvať späť a skúsiť to znova. Brzdenie počas zimy by malo byť plynulé a nie náhle a tvrdé. V takomto prípade hrozí nebezpečenstvo šmyku. „Pri šmyku pneumatika stráca dostatočnú priľnavosť s vozovkou a nedokáže udržať stopu, toto riziko sa zvyšuje na zamrznutej a zasneženej vozovke“, vysvetľuje Aleš Langer. Najnebezpečnejší je pretáčavý šmyk, kedy zadná časť vozidla začne „utekať“ na opačnú stranu ako vodič točí volantom. Vozidlo sa vtedy môže otočiť okolo vlastnej osi. Viacerí odborníci radia, že v takomto prípade je potrebné dať nohu z plynu dole a zatočiť volantom do opačného smeru, ako uteká zadná časť. Ak sa priľnavosť kolies obnoví, pokračujeme v zatáčaní pôvodným smerom. 

streda 22. decembra 2021

Upozorňujeme: Podvodné SMS

Nákupný porovnávací portál Heureka.sk zaznamenal, že jeho používatelia obdržali podvodné SMS správy s informáciou o podozrivej bankovej transakcii. Nový nebezpečný phishingový útok je zameraný na získanie citlivých údajov o platobných kartách. 

Heureka upozorňuje, že podobný typ správ nikdy neposiela a žiada o zvýšenú obozretnosť. SMS správa obsahuje hypertextový link owl.li/p8hE30s4CTn. Ak naň používateľ klikne, dostane sa na podvodné registračné stránky Heureka. Tieto správy môžu pritom pre menej skúsených používateľov pôsobiť dôveryhodne. Opäť platí, na takéto správy nereagujte a nikam svoje údaje nezadávajte. 

EU: Odstránenie násilia na ženách

Európska únia potrebuje podľa Európskeho inštitútu pre rodovú rovnosť ešte aspoň 60 rokov, aby dosiahla úplnú rodovú rovnosť. Hodnotenie EÚ v rámci indexu rodovej rovnosti sa od roku 2010 zvýšilo len o 4,9 bodu. Únia dosiahla priemerné hodnotenie na úrovni 68 zo 100 bodov, pričom viac ako tretina členských štátov získala menej ako 60 bodov. Slovensko dostalo iba 56 bodov zo 100, horšie bodové hodnotenie v rámci EÚ dosiahlo už iba Grécko, Maďarsko a Rumunsko.
 

Poslanci Európskeho parlamentu prostredníctvom nelegislatívneho uznesenia vyzvali Európsku úniu a jej členské štáty, aby prijali konkrétne opatrenia na podporu práv žien a zníženie nerovností medzi pohlaviami. Rovnaká odmena a rovnaké zaobchádzanie sú základným predpokladom rovnosti práv, ekonomickej nezávislosti a profesionálnej sebarealizácie žien. Poslancov znepokojujú pretrvávajúce rozdiely medzi ženami a mužmi vo výške platov (14,1%) a starobných dôchodkov (29,5%) v EÚ, ako aj pracovná situácia žien, ktorá je často neistá. Členské štáty preto vyzývajú na prijatie praktických opatrení, ktoré by mali zaistiť rovnaký prístup žien na trh práce a k zamestnaniu, rovnakú odmenu a rovnaké práva, ako majú muži. Jedným z takýchto opatrení môže byť sankcionovanie podnikov za nedodržiavanie pracovnoprávnych predpisov. 

Zákonodarcovia privítali návrh záväzných opatrení týkajúcich sa transparentnosti odmeňovania, ktorý predložila Európska komisia. Zároveň však zdôraznili, že samotná transparentnosť odmeňovania na riešenie hlboko zakorenených rodových nerovností stačiť nebude. Každý bez ohľadu na pohlavie má mať právo na prácu a na rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom. Europarlament preto vyzval úniu a jej členské štáty, aby ďalej podporovali nárok na materskú a otcovskú dovolenku tým, že skvalitnia poskytovanie rovnakej a plne platenej dovolenky. Poslanci tiež požadujú flexibilné pracovné podmienky po materskej, otcovskej a rodičovskej dovolenke, ako aj viac investícií do kvalitných a miestnych služieb starostlivosti o deti.

Pandémia a s ňou spojený zákaz vychádzania viedli k nárastu násilia páchaného na ženách, parlament sa preto na členské štáty obrátil aj s požiadavkou, aby prijali všetky potrebné opatrenia, ktorými zabezpečia identifikáciu a stíhanie páchateľov zo strany polície. Poslanci tiež presadzujú osobitné programy na ochranu a monitorovanie obetí domáceho násilia a opatrenia na zlepšenie prístupu obetí k spravodlivosti a v prípade potreby aj k útulkom. Predložený text tiež opätovne vyzýva Bulharsko, Česko, Litvu, Lotyšsko, Maďarsko a Slovensko, aby ratifikovali Dohovor Rady Európy o predchádzaní násiliu na ženách a domácemu násiliu a o boji proti nemu (tzv. Istanbulský dohovor). V tejto oblasti tiež požaduje prijatie komplexnej legislatívy na úrovni EÚ. Uznesenie pripomína, že prístup k službám v oblasti sexuálneho a reprodukčného zdravia je základným právom, ktoré nemožno za žiadnych okolností obmedziť ani odňať. Poslanci zdôrazňujú, že porušovanie tohto práva vrátane odopretia bezpečnej a zákonnej starostlivosti pri umelom prerušení tehotenstva je formou násilia na ženách a dievčatách. Parlament preto vyzval Európsku komisiu a členské štáty, aby intenzívnejšie podporovali obhajcov ľudských práv, poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a organizácie občianskej spoločnosti, ktorí pôsobia v oblasti sexuálneho a reprodukčného zdravia a súvisiacich práv.

Výzva: 170 miliónov eur pre potravinárov

Prostriedky z výzvy na podporu investícií sú určené pre malé, stredne veľké aj veľké potravinárske podniky na Slovensku. Zapojiť sa môžu aj spracovatelia poľnohospodárskej prvovýroby. Pomoc je rozdelená do siedmich oblastí: mäsopriemysel, pekárenský a cukrovinkársky priemysel, mliekarenský priemysel, konzervárenský a mraziarenský priemysel, cukrovarnícky a tukový priemysel, priemysel pre výrobu kŕmnych zmesí a priemysel výroby piva, vína, liehu a nealkoholických nápojov.

Žiadatelia budú môcť predkladať svoje žiadosti elektronickou formou od 14.1.2022 a výzva bude otvorená do 31.3.2022 prostredníctvom bezplatnej aplikácie JOSEPHINE. Na zníženie administratívnej záťaže pri obstarávaní sú pripravené jednotné šablóny a videomanuály, ktoré budú k dispozícii pre žiadateľov po registrácii v aplikácii podľa informácií uvedených vo výzve. Výzva bude zverejnená na webstránke PPA. Formálnu asistenciu pri podávaní žiadostí o nenávratný finančný príspevok bude poskytovať Agentúra pre rozvoj vidieka (www.arvi.sk).

Od januára 2022 sa menia podmienky regionálnej a minimálnej štátnej pomoci v rámci Európskej únie. Aj pre túto výzvu to znamená, že predovšetkým malé a stredné podniky v menej rozvinutých regiónoch dostanú v závislosti od regiónu a zdroja (EPFRV, EURI) o 5 až 10 % intenzívnejšiu pomoc z Programu rozvoja vidieka. Výzva podporí napríklad investície do rekonštrukcie stavieb a infraštruktúry, do rozširovania technologických kapacít a modernizácie zariadení, strojov a prístrojov, do vývoja technológií a zavádzania inovácií, do energetických úspor, eliminácie vedľajších produktov alebo odpadu, do čistiarní odpadových vôd, ako i do ďalších aktivít súvisiacich so spracovaním, skladovaním, odbytom vrátane nákupu a využívania chladiarenských, mraziarenských alebo termoizolačných typov automobilov, aj do podnikových a mobilných predajní. 

Prostriedky z výzvy Podpora pre investície na spracovanie/uvádzanie na trh a/alebo vývoj poľnohospodárskych výrobkov pochádzajú zo zdrojov Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka (EPFRV) vrátane spolufinancovania zo štátneho rozpočtu a zo zdrojov EURI, t. j. Nástroja EÚ na obnovu po kríze COVID-19. Výzva v podobnej finančnej alokácii bola naposledy vyhlásená v roku 2015 z Programu rozvoja vidieka SR 2014 – 2022.

Vianoce 2021: Vyše 40 % mladých neodkladá mobil ani pri štedrovečernom stole

Do adventnej výzvy pozostávajúcej z 24 denných detoxikačných úloh sa už zapojilo vyše 6.800 Čechov a viac než 5.500 Slovákov. Ak sa pridáte a zaregistrujete na sklapnimobil.cz/sk/do rána 23. decembra, môžete v poslednom žrebovaní vyhrať sklápací smartfón Samsung Galaxy Z Fold3. Pozor však, aby práve táto výhra vaše úsilie o detox nezničila!   

Adventný kalendár zdravého používania mobilov #SklapniMobil pripravili odborníci – trénerka digitálneho detoxu Aneta Baklová, adiktológ Adam Kulhánek a psychológ Marek Madro. Od začiatku decembra t. r. si záujemcovia mohli vyskúšať jednoduché každodenné úlohy týkajúce sa digitálnej rovnováhy - napríklad: Vyberte si 3 profily na sociálnych sieťach, ktoré vo vás vyvolávajú negatívne pocity, a prestaňte ich sledovať (4.12.), Zažite noc bez mobilného telefónu! Hodinu a pol pred spaním odložte telefón a držte ho čo najďalej od postele (11.12.). Ambasádormi výzvy sú speváčka Emma Drobná, herec Lukáš Hejlík či moderátor Sajfa a ďalší. 

Niektoré z každodenných výziev môžu slúžiť ako inšpirácia na zlepšenie našich mobilných návykov aj v novom roku. Pred spustením projektu uskutočnila spoločnosť Samsung prieskum na vzorke 1.050 respondentov v Slovenskej republike vo veku 18 až 65 rokov. Ukázalo sa, že najmä mladšia generácia (18-26 rokov) vníma svoj vzťah k mobilnému telefónu ako problematický - napríklad 79,2 % z nich s ním trávi viac času, ako by chceli. Na otázku, či majú mobilný telefón na dosah aj pri štedrovečernom stole, odpovedalo kladne 40 % mladých ľudí, u ľudí vo veku 27-35 rokov to bolo až 45,9 %. 




 




utorok 21. decembra 2021

Aktuálne: Samotesty odhalia aj omikron

Do skladov slovenských štátnych hmotných rezerv smeruje prvá časť dodávky z celkového počtu 10 miliónov kusov antigénových testov, ktoré spĺňajú aj kritériá na samotestovanie a odhalia tiež nákazu variantom omikron. Nákup testov sa realizoval v rámci spoločného obstarávania Európskej komisie. 

Prvých šesť dodávok bude obsahovať 1.530.000 kusov testov, posledná siedma 820.000 kusov testov. Časť testov je určená pre rezort školstva na testovanie žiakov, časť obdrží ministerstvo práce na testovanie klientov aj zamestnancov zariadení sociálnych služieb a testy obdrží tiež ministerstvo zdravotníctva na testovanie v nemocniciach či podriadených inštitúciách. Testy sú určené aj na účely testovania zamestnancov policajného zboru, okresných úradov či v ozbrojených silách. Testy prichádzajú na Slovensko v praktickom balení po 5 kusoch, čo ocenia najmä v školách, kde ich doteraz museli rodičom a žiakom rozdeľovať ručne z väčších balení.

Výhodou testov je vyšší komfort pri šetrnom odbere vzorky z prednej časti nosa, ktorý si zvládne urobiť každý sám, pričom dokáže zachytiť všetky doposiaľ známe varianty koronavírusu. Samotesty je dôležité použiť už pri prvom podozrení na ochorenie a takýmto zodpovedným prístupom pomáhať brániť ďalšiemu šíreniu vírusu. 

EU: Vyše 1 miliarda EUR na pripojiteľnosť

Prvý pracovný program časti Nástroja na prepájanie Európy zameranej na digitalizáciu (NPE – Digitalizácia) vymedzuje na tri roky rozsah a ciele opatrení s podporou Európskej únie potrebných na zlepšenie európskych infraštruktúr digitálnej pripojiteľnosti. Na tieto opatrenia sa formou financovania poskytne viac než 1 miliarda EUR (2021 – 2023).

Podporou verejných a súkromných investícií prispeje NPE – Digitalizácia k projektom spoločného záujmu EÚ v oblasti pripojiteľnosti a zavádzaniu bezpečnej, zabezpečenej a udržateľnej vysokovýkonnej infraštruktúry vrátane gigabitových a 5G sietí v celej únii. Zlepšenie európskej infraštruktúry pripojiteľnosti bude mať zásadný vplyv na dosiahnutie digitálnej transformácie Európy, ako sa uvádza v programe Cesta k digitálnemu desaťročiu, a zaistenie gigabitovej pripojiteľnosti pre všetky domácnosti v EÚ a 5G pokrytia vo všetkých obývaných oblastiach do roku 2030. Program financovania z Nástroja na prepájanie Európy takisto posilní siete pripojiteľnosti, a to podporou nových alebo zlepšením existujúcich chrbticových infraštruktúr v EÚ a s tretími krajinami. Je to nevyhnutné na prepojenie digitálnych kapacít, akými sú cloud, dáta a výpočtová kapacita, ktoré sú v súlade s ambíciou EÚ zameranou na zachovanie digitálnej suverenity.

Očakáva sa, že NPE – Digitalizácia podporí tieto kľúčové opatrenia:
  • Zavádzanie infraštruktúr 5G v Európe, najmä 5G pokrytie pozdĺž cezhraničných koridorov a 5G pre inteligentné komunity.
  • Zavádzanie nových alebo výrazná modernizácia existujúcich chrbticových sietí vrátane cloudových federácií, ultrabezpečných kvantových komunikačných infraštruktúr a podmorských káblov s cieľom zlepšiť výkon sietí elektronickej komunikácie v členských štátoch a medzi nimi a medzi úniou a tretími krajinami.
  • Implementácia infraštruktúry digitálnej pripojiteľnosti súvisiacej s cezhraničnými projektmi v oblasti dopravy alebo energetiky a/alebo podpora prevádzkových digitálnych platforiem priamo spojených s dopravnou alebo energetickou infraštruktúrou.
Prvé výzvy týkajúce sa Nástroja na prepájanie Európy – Digitalizácia sa začnú začiatkom januára 2022. Zainteresované strany sa krátko po rozbehnutí výziev budú môcť zúčastniť aj na „informačnom dni“, aby sa dozvedeli viac o prioritách a hlavných aspektoch výziev, ako aj o procese hodnotenia a udeľovania grantov.

Vianoce 2021: Väčšina Slovákov minie za darčeky menej

Inflácia a stúpajúce ceny tovarov aj služieb negatívne doľahli aj na tohtoročné predvianočné nakupovanie darčekov. Napäté rodinné rozpočty v mnohých domácnostiach jednoducho nestíhajú utiahnuť väčšie výdavky, ktoré každoročne súvisia s blížiacimi sa Vianocami. Pre rastúcu infláciu viac ako polovica Slovákov minie za darčeky menej peňazí. Takmer pätina opýtaných sa v prieskume pre Home Credit vyjadrila, že radšej ich nakúpili skôr, pretože podľa nich bude tesne pred Vianocami všetko drahšie. Vyše 20 percent respondentov sa vyjadrilo, že zdražovanie neriešia a neovplyvní ich výber a ani počet nakúpených darčekov. Takmer 15 percent zase čaká na zľavy a výpredaje a nevadí im nakupovať ani po Vianociach. Našli sa aj 4 percentá takých, ktorí nebudú nakupovať žiadne darčeky.

Koľko vlastne míňame za veci, ktorými obdarúvame na Vianoce svojich blízkych? Až osem z desiatich Slovákov sa s investíciami do všetkých darčekov zmestí pod hranicu 400 eur. Jeden zo sto si však dovolí minúť až do 2.000 eur. Keď sa pozrieme na to, odkiaľ berú Slováci peniaze na vianočné darčeky, tak je to predovšetkým z bežnej výplaty, čo uvádza viac ako 70 % opýtaných. Potom sú to úspory, z ktorých darčeky financuje takmer 40 % ľudí. Pôžičku u finančnej spoločnosti v tomto prípade riešia len dvaja zo sto opýtaných. „Elementárne rada je, aby sa ľudia na Vianoce zbytočne nezadlžovali. Na druhej strane, ak bude obdarovanému človeku vysnívaný darček slúžiť podstatne dlhšiu dobu, ako ho budete splácať, je to samozrejme možné. Aj tu však treba postupovať s rozvahou. Vhodné je využívať trebárs úverové služby, ktoré ponúkajú nulové splátky. Napríklad, ak sa na kreditnej karte načas splácajú minuté peniaze, je často výhodnejšia a prináša aj množstvo zliav. Ďalšou možnosťou je služba buy now pay later, ktorá umožňuje zaplatiť za kúpený tovar neskôr. Vždy je ale nutné si poriadne spočítať, či rozdiel medzi vašim mesačným príjmom a výdavkami pokryje výšku akejkoľvek splátky", radí Miroslav Zborovský.

Trend prechodu z tradičného nakupovania v kamenných obchodoch do on-line priestoru ešte viac urýchlila aj pandémia koronavírusu. Realita je dnes teda taká, že v e-shopoch sa z roka na rok nakupuje stále viac akéhokoľvek tovaru, vianočné darčeky nevynímajúc. Najviac Slovákov (takmer 48 %) kupuje dnes v režime – väčšinu darčekov on-line, zvyšok v kamennej prevádzke. Neistá súčasná doba, ktorú sprevádzajú lockdowny, rôzne obmedzenia, zákazy cestovania či zatvorené prevádzky hotelov a penziónov sa odráža aj na výbere darčekov. Dovolenku pod stromček kupujú len 2 % Slovákov, no darčekové poukazy sa zase uplatnili oveľa viac, daruje ich viac ako 15 percent opýtaných.


On-line: Boj s dezinformáciami

Keďže boj s dezinformáciami je nadľudská úloha, Kempelenov inštitút inteligentných technológií (KInIT) chce pri ňom využiť umelú inteligenciu. Algoritmy umelej inteligencie sa však najprv potrebujú naučiť rozoznávať dezinformácie od ľudí. KInIT preto vytvoril nástroj, pomocou ktorého môžu ľudia označovať (anotovať) manipulatívne a falošné články a príspevky na sociálnych sieťach. Na anotovanie si stačí stiahnuť rozšírenie do prehliadača.

KInIT Označovač bude slúžiť ako prvý krok na učenie sa umelej inteligencie o slovenských dezinformáciách. Takáto umelá inteligencia sa v zahraničí využíva napríklad ako pomoc a podpora pre ľudí, ktorí overujú fakty (fact-checkerov). V súčasnosti je však k dispozícii veľmi málo dát o slovenských dezinformačných stránkach. KInIT preto pozýva všetkých, ktorí chcú prispieť k nazbieraniu potrebných údajov, aby si to vyskúšali na www.oznacuj-dezinfo.kinit.sk. „Keďže ide o prvú takúto slovenskú iniciatívu, každá odoslaná anotácia je pre nás dobrá. Čím viac anotácií získame od ľudí, tým lepšie výsledky dosiahne umelá inteligencia, pre ktorú budú tieto anotácie využité”, hovorí výskumník Branislav Pecher. Samotné učenie algoritmov umelej inteligencie funguje na báze vzorov, ktoré im odhalia, ako niečo vyzerá. Anotácie článkov budú slúžiť ako signály, ktoré určia, že môže ísť o dezinformáciu. Tie budú následne použité ako vzory pre umelú inteligenciu, aby sa takéto signály naučila automaticky odhaľovať.

Anotátori na www.oznacuj-dezinfo.kinit.sk nájdu nástroj, ako aj všetky potrebné inštrukcie a tutoriál na označovanie problematického obsahu. Nástroj je dostupný pre kohokoľvek, no najlepšie ho využijú tí, ktorých falošné a manipulované správy trápia. Takými môžu byť ľudia s vyššou úrovňou informačnej gramotnosti, odborníci na dezinformácie, novinári, ale aj odborníci na rôzne témy, o ktorých sa dezinformácie šíria (od astronómov až po zdravotníkov). V KInITe v uplynulých dňoch prebehlo testovanie nástroja a zber spätnej väzby. Anotátori, ktorí sa doteraz zapojili, takúto aktivitu ocenili a veria, že takto môžu s obrovským množstvom manipulatívneho obsahu aspoň niečo urobiť. 

pondelok 20. decembra 2021

Vianoce 2021: Koľko si priplatíme za oblečenie, elektroniku či hračky?

Na základe údajov Štatistického úradu SR dosiahla inflácia na Slovensku v novembri úroveň až 5,6 %, čo je najvyšší rast za posledných zhruba 17 rokov. Je teda zrejmé, že tohtoročné Vianoce budú drahšie ako tie minuloročné. Pozreli sme sa preto bližšie na to, koľko si priplatíme za niektoré vianočné darčeky a za štedrovečernú večeru.

Pred tohtoročnými sviatkami si pri nákupe vianočných darčekov zväčša priplatíme. Oblečenie a obuv vychádza v priemere o 2 % viac ako vlani. Ide o časté a obľúbené darčeky pod stromček. Väčšina takéhoto tovaru je ale dnes drahšia ako vlani. Za dámske nohavice, kožennú bundu či pánske sako zaplatíme síce len o 1 až 2 % viac, ale napríklad zimné kabáty, pulóvre, pánske obleky a dámske sukne nás vyjdú o 5 až 7 % drahšie ako vlani. Čoraz obľúbenejším darčekom sa stáva elektronika, predovšetkým v čase pandémie, kedy sme sa stali viac odkazaní na on-line svet. Čipová kríza ale viedla k tomu, že niektorých výrobkov je na trhu nedostatok a ich ceny išli výraznejšie nahor. Tablety a smartfóny vychádzajú drahšie v priemere o 3 %, LED televízor o 6 %, počítač takmer o 8 % a za notebook si priplatíme až 13 %. Podobne je to aj s domácou elektronikou a zariadením do domácnosti. Napríklad elektrický kuchynský robot je oproti vlaňajšku drahší o 10 %. A odšťavovač, nová chladnička či rýchlovarná kanvica nás vyjde priemerne o 6 % viac. Nedostatkovým tovarom sa počas krízy stali napríklad aj bicykle. Tie nás tento rok vychádzajú priemerne o 12 % drahšie. A priplatíme si aj pri kúpe hračiek pre najmenších. Plyšové hračky, bábiky, stavebnice, stolové hry či lopty sú oproti minulému roku drahšie o 2 až 6 %. 

Ako sa vyvíjajú ceny potravín pred Vianocami? Potraviny boli v novembri medziročne drahšie až o 4,5 %. Zatiaľčo v prvom polroku ceny potravín medziročne klesali, tak zhruba od júna tempo ich cenového rastu výrazne zrýchľuje. Vianočné nákupy potravín nás teda tento rok vychádzajú v priemere o 4 až 5 % viac ako vlani. Samozrejme ale záleží hlavne od toho, ktoré potraviny zvykneme nakupovať. Napríklad až desiatky percent si priplatíme pri nákupe viacerých druhov zeleniny a ovocia a tiež masla či rastlinného oleja. Pri iných zase dokážeme aj nejaké to euro ušetriť. Analytička Jana Glasová zostavila cenovú hitparádu základných potravín, ktoré pred Vianocami často vkladáme do nášho nákupného košíka. Na čele sa nachádzajú viaceré druhy zeleniny, pričom najvýraznejší medziročný rast zaznamenal petržlen, ktorý je až o 51 % drahší než vlani. Nasleduje maslo s nárastom ceny o takmer 30 %. Cenový rast v rozmedzí 20 až 28 % dosiahli ešte viaceré druhy zeleniny a ovocia – zeler, kiwi, mrkva a kapusta. Dvojcifernému cenovému rastu sa nevyhli ani viaceré mliečne výrobky (okrem masla aj kyslá smotana a syr Eidam). O 9 % drahšie je aj trvanlivé mlieko a jogurty. Tohtoročné sviatky si priplatíme aj napríklad za tradičný zemiakový šalát. Cena zemiakov medziročne vzrástla o 10 % a vajíčka sú drahšie o 11 %. Majonéza a sterilizované uhorky a hrášok vychádzajú o 7 - 8 % viac než vlani. Ceny kaprov síce zo štatistík nepoznáme, ale drahšie ako pred rokom nás tieto Vianoce vychádza aj rybacie filé a filety, a to o 7 %, a mrazené ryby o zhruba 3 %. Lacnejšie si ale budeme môcť na vianočný stôl pripraviť kapustnicu. Znížila sa totiž nielen cena klobásy (o -1 %), ale aj kvasenej kapusty o -4 %. Klesli aj ceny bravčového mäsa, a to o -4 až -6 %. A koľko nás vyjde pečenie vianočných koláčov? Maslo zdraželo o 29 %, rastlinný olej o 22 % o vajíčka aj kvasnice išli hore zhruba o desatinu. Pšeničná múka je drahšia o 8 %, cukor o cca 7 % a rovnako 7 % si priplatíme aj za margarín, včelí med či džem. Hlbšie do vrecka musíme tento rok zväčša siahnuť aj pri kúpe mäsa a mäsových výrobkov. Šunka, šunková saláme a slanina sú drahšie zhruba o 3 %. Ceny kuracieho mäsa išli hore o 4 až 6 %. No a najvýraznejší cenový rast dosiahlo hovädzie mäso, a to o 5 až 9 %. Lacnejšie ako vlani je jedine bravčové mäso, a to o -4 až -6 %. Najvýraznejšie medziročne zlacneli jablká, a to až o -14 %. Pomaranče sú lacnejšie o -9 % a uhorky o -7 %. Približne -6 % ušetríme aj pri kúpe papriky, uhoriek, karfiolu či bravčového karé.

EU: Investície do výskumu a vývoja

Podľa aktuálneho prehľadu výsledkov investícií do priemyselného výskumu a vývoja v EÚ zvýšili spoločnosti so sídlom v Európskej únii napriek celkovo náročnej hospodárskej situácii v roku 2020 investície do výskumu a vývoja v odvetviach zdravotníctva a služieb info - komunikačných technológií (IKT). Únia patrí aj naďalej medzi lídrov v oblasti ekologických patentov s vysokou hodnotou a ekologických patentov v energeticky náročných priemyselných odvetviach, čo odzrkadľuje jej prechod ku klimatickej neutralite.

Konkrétne spoločnosti so sídlom v EÚ zvýšili investície do výskumu a vývoja v odvetviach zdravotníctva (10,3 %) a služieb IKT (7,2 %) ale pomalším tempom než spoločnosti so sídlom v USA a Číne. Celkové investície spoločností EÚ do výskumu a vývoja sa po prvýkrát za 10 rokov znížili, a to najmä v dôsledku oslabenia výskumu a vývoja v automobilovom, leteckom a kozmickom priemysle a odvetví obrany. V roku 2020 spoločnosti so sídlom EÚ znížili svoje celkové investície o 2,2 %. Spoločnosti v USA zvýšili svoje celkové investície do výskumu a vývoja o 9,1 % a spoločnosti v Číne o 18,1 %. Spoločnosti so sídlom v USA a Číne zvýšili počas krízy spôsobenej koronavírusom svoj podiel na výskume a vývoji v určitých odvetviach, ako je zdravotníctvo (USA: 17,9 %, Čína: 30,7 %), služby IKT (USA: 12,4 %, Čína: 21,2 %) a výroba pre IKT (USA: 7,8 %, Čína: 11,5 %). Hoci pandémia posilnila rýchlo rastúce odvetvia služieb IKT a zdravotníctva na celom svete, ťažko zasiahla veľmi tradičné odvetvia, akými sú automobilový priemysel (– 4,3 %), letecký a kozmický priemysel a obrana (– 17 %). Automobilový priemysel je pre spoločnosti z EÚ najdôležitejším odvetvím, v ktorom sa investuje do výskumu a vývoja, a preto aj prispel k celkovému poklesu investícií v oblasti výskumu a vývoja. Napriek tomu sa 14 spoločností z EÚ dostalo do skupiny 50 najlepších spoločností spomedzi 2.500 najväčších investorov do výskumu a vývoja. 

Na celosvetovej úrovni preukázali investície do priemyselného výskumu a vývoja počas krízy spôsobenej koronavírusom svoju odolnosť. V roku 2020 zaznamenali rast o 6 % už jedenásty rok po sebe. Naproti tomu došlo v roku 2020 k výraznému zníženiu kapitálových výdavkov, čistého predaja a prevádzkových ziskov. Celkový pozitívny trend v oblasti investícií do výskumu a vývoja naznačuje, že spoločnosti sú orientované na budúcnosť a pripravujú sa na obnovu udržiavaním alebo zvyšovaním investícií do výskumu a vývoja napriek tomu, že museli znížiť iné výdavky a ich príjmy klesajú. Význam odvetvia IKT, zdravotníctva a automobilového priemyslu z hľadiska globálnej konkurencieschopnosti výskumu a vývoja dokazuje skutočnosť, že celkové výdavky na výskum a vývoj sa od roku 2010 v týchto troch odvetviach viac ako zdvojnásobili, pričom v prípade služieb IKT sa dokonca strojnásobili. Pokiaľ ide o hodnotenie z hľadiska úrovne investícií spoločností, odvetvie IKT sa sústavne nachádza na vrchole prehľadu výsledkov, čo zdôrazňuje rastúcu digitalizáciu svetového hospodárstva. V roku 2020 sa na piatich najlepších pozíciách umiestnili spoločnosti z digitálneho odvetvia. 

Trend: Elektronický upcycling

Myšlienky minimalizmu, ekológie a zodpovedného prístupu k nakupovaniu možno uplatniť aj pri výbere vianočných darčekov. Udržateľné alternatívy, repasovaná elektronika či nákup z druhej ruky sú momentálne trendom, ktorý bude stále zreteľnejší. Tieto Vianoce tak môžete potešiť obdarovaného, ale aj našu planétu.

Darček z druhej ruky síce môže znieť ako oxymoron, v skutočnosti však môže ísť o originálnu a kvalitnú voľbu, ktorá sa nebude od nového produktu líšiť funkcionalitou, iba nižšou cenou. Možností na výber je dnes už naozaj veľa a uvedomujú si to aj Slováci. Podľa prieskumu spoločnosti Swappie až 53 % zákazníkov vie, že repasovaný mobilný telefón je alternatívou ku kúpe nového zariadenia. Myšlienka upcyclingu nie je nová a už dlhšie ju poznáme napríklad pri oblečení zo second handov. Pri smartfónoch sa však ide o relatívne mladý trend reagujúci na veľmi rýchle tempo vývoja elektroniky, pri ktorej sme si zvykli zariadenia vymieňať v pravidelných intervaloch. Podľa dát z prieskumu až 60 % Slovákov je zvyknutých vymieňať svoj smartfón v intervale 2 až 3 rokov. Pri využívaní repasovaných telefónov by sa táto doba mohla predĺžiť ešte o niekoľko rokov navyše, čo by bola určite dobrá správa pre našu planétu.

Dlhodobým problémom, ktorý významne nahráva upcyclingu pri elektronike sú najmä chýbajúce čipy. Tento stav už dlhšie ohrozuje trh s grafickými kartami a hernými konzolami. V posledných mesiacoch sa tu pridali aj chýbajúce súčiastky k televízorom, automobilom a k novým smartfónom. Situáciu komplikovali poruchy a odstávky v továrňach na výrobu polovodičov, ako aj skutočnosť, že väčšina z nich sa nachádza vo východnej Ázii a obchodovanie s týmto regiónom ovplyvnila logistická kríza. Pandémia tiež vážne zaťažila globálne dodávateľské reťazce a nepriamo prispela k nedávnemu veľkému nárastu cien energií a surovín. „Môžeme hovoriť o súhre nepriaznivých okolností, ktoré nastali práve vtedy, keď tradične najviac nakupujeme pred blížiacimi sa sviatkami. Futurológovia pred takýmito udalosťami varovali už pred polstoročím keď tvrdili, že jedného dňa nám dôjdu suroviny. A hoci mali na mysli najmä ropu, nedostatok viacerých vzácnych kovov a ich komponentov dnes ohrozuje výrobu zariadení, ktoré potrebujeme na komunikáciu a zábavu“, upozorňuje Janne Korpela. Aj z týchto dôvodov môže byť praktickejším, ale aj zodpovednejším riešením kúpa repasovaných smartfónov a to aj v prípade, že ide o vianočný darček.


On-line: Len nevyhnutné údaje

Predvianočné obdobie v čase pandémie a opatrenia vlády prajú predovšetkým nákupom cez internet. Výhody nakupovania v akomkoľvek čase a z akéhokoľvek miesta, bez osobného kontaktu, často utlmujú obozretnosť kupujúcich pri zdieľaní osobných údajov, ktoré odovzdávajú predávajúcim pri každej objednávke. Aj e-shopy však podliehajú zákonom o ochrane osobných údajov a musia pri vypracovaní objednávkových formulárov dodržiavať tzv. zásadu minimalizácie osobných údajov.

Pri vyplňovaní objednávacieho formulára v elektronickom obchode kupujúci zadáva viaceré osobné údaje, ktoré by mali byť nevyhnutné na realizáciu objednávky. „E-shopy musia dodržiavať zásadu minimalizácie osobných údajov, čo v praxi znamená, že majú vyžadovať len tie údaje, ktoré sú nevyhnutné pre uzavretie zmluvy a úspešné vybavenie objednávky. Nemecký dozorný orgán napríklad považoval v nedávnom rozhodnutí za neprimeranú dokonca aj požiadavku oslovenia pán alebo pani. Prevádzkovateľ sa nakoniec rozhodol pridať možnosť žiadne informácie“, vysvetľuje odborník na ochranu osobných údajov Jakub Berthoty. Prevádzkovatelia e-shopov by mali prehodnotiť, aké údaje naozaj potrebujú. Zásada minimalizácie údajov neznamená, že nemôžu o zákazníkoch zhromažďovať aj ďalšie osobné údaje. Takéto spracúvanie osobných údajov však už podlieha iným požiadavkám podľa GDPR, napr. je podmienené získaním súhlasu alebo preukázaním oprávneného záujmu. V opačnom prípade hrozia podľa Berthotyho prevádzkovateľom nielen vysoké pokuty, ale, v prípade preukázania nezákonného spracúvania osobných údajov, aj strata dôvery ich zákazníkov.

Sú však aj elektronické obchody, kde meno a adresa zákazníka nemusia na odoslanie objednávky vždy stačiť. Takýmto príkladom môžu byť elektronické lekárne, ktoré majú oprávnenie predávať lieky na predpis. V takom prípade môže byť pre odborné poradenstvo nevyhnutný aj vek zákazníka. Podobný prípad riešil minulý mesiac súd v Hannoveri, ktorý rozhodol, že ani zásielkové lekárne nemôžu požadovať dátumy narodenia pre všetky objednávky. „Elektronické lekárne mávajú v ponuke aj lieky a drogériové výrobky, ktoré si nevyžadujú vekovo špecifické rady. Pri predaji drogériových výrobkov a liekov bez lekárskeho predpisu nie je podľa súdu v Hannoveri potrebný dátum narodenia, keďže pri nich nie je potrebné odborné poradenstvo. Dátumy narodenia nie sú potrebné ani na overenie plnoletosti zákazníkov, stačí otázka, či je zákazník plnoletý", vysvetľuje J. Berthoty. Na Slovensku je elektronický predaj liekov na predpis zakázaný, a vek by preto elektronické lekárne od kupujúcich ani nemali vyžadovať. Na realizáciu transakcie stačí meno, adresa a fakturačné údaje. V prípade objednávky na osobný odber sa nevyžaduje ani adresa zákazníka, stačí meno a kontakty.