Služby

streda 18. júna 2025

Radíme: Nákup použitého tovaru

Trendu nákupu a predaja použitého tovaru sa prispôsobili aj sociálne siete. Umožňujú ponúkať a predať použitý tovar na pár kliknutí v priebehu niekoľkých minút. Často ide o výhodné ponuky pre obe strany, pretože kupujúci dostane podstatne lacnejšie užitočnú vec (niekedy takmer ako novú) a predávajúci môže zarobiť na veci, ktorú už nepoužíva a prekáža mu. Aké má zákazník pri nákupe z bazára práva? A na aké podvody si dávať pozor?

Pri predaji použitého tovaru veľmi často dochádza k uzatvoreniu zmluvy medzi stranami, z ktorých ani jedna nie je podnikateľom. Je preto nutné rozlúčiť sa so zákonným právom na odstúpenie do 14 dní bez udania dôvodu alebo s povinnosťou predávajúceho vybaviť reklamáciu do 30 dní od jej uplatnenia. Aj pri kúpe od nepodnikateľa však máte možnosť uplatňovať práva z vadného plnenia, a to najmä v prípadoch, kedy tovar nezodpovedá inzerovanému popisu a vlastnostiam, radí dTest. Pri nákupe je tiež nutné brať ohľad na to, ako starú vec kupujete, pretože tomu by malo zodpovedať opotrebenie. Ak je vec inzerovaná iba ako „rozbalená“, mala by byť takmer v rovnakej kvalite ako vec nová. Ak je však napríklad po piatich rokoch používania, musíme počítať s tým, že stav veci bude tomuto veku zodpovedať. Bez ohľadu na to, či je predávajúcim podnikateľ alebo nie, pri použitých veciach platí, že je možné skrátiť dobu na vytknutie vady na jeden rok.

S podvodníkmi sa možno stretnúť všade, a to na oboch stranách. Pri preverovaní na sociálnej sieti si pozrite vek profilu a či je možné dohľadať nejaké (ideálne staršie) príspevky. Pokiaľ nie, je tu vyššia pravdepodobnosť, že profil nie je reálnej osoby. Rovnako tak možno overiť profilovú fotografiu – pokiaľ je na nej vidieť tvár osoby, môžete ju vložiť do vyhľadávača obrázkov a zistiť, či nejde o fotku z fotobanky. V takom prípade je podvod ešte pravdepodobnejší. V prípade, že sú dostupné recenzie, zamerajte sa aj na ne. Podvodníci útočia často dvomi spôsobmi. Prvý z nich je jednoduchší, t. j. neodoslanie tovaru a ukončenie komunikácie vo chvíli, keď pošlete peniaze. Druhý, podstatne zákernejší, je odkaz v správe. Ten sa často podľa podvodníka týka zabezpečenia dopravy či bezpečnejšej platby. Spravidla však smeruje na falošné stránky dopravcu (prípadne banky či platobnej brány) a keď obeť vyplní citlivé údaje (napr. číslo karty), sú tieto údaje zneužité a obeti začnú miznúť peniaze z účtu. Ak vám teda príde odkaz, vôbec ho neotvárajte.

Podvodníka neváhajte nahlásiť. V prípade, že ste vyplnili svoje platobné údaje (napr. číslo karty), kontaktujte bezodkladne svoju banku. Tá vám kartu zablokuje a poradí s ďalším postupom. Pokiaľ došlo aj k vyplneniu iných údajov, napríklad čísla občianskeho preukazu, prípadne majú spotrebitelia podozrenie na spáchanie trestného činu, je možné sa obrátiť s trestným oznámením na orgány činné v trestnom konaní, napr. na Políciu SR.