Služby

piatok 26. septembra 2025

EU: Nové pravidlá pre automobily

V roku 2023 bolo v Európskej únii vyrobených 14,8 milióna motorových vozidiel a registrovaných 12,4 milióna vozidiel. Na cestách EÚ jazdí 285,6 milióna motorových vozidiel a každý rok ukončí svoju životnosť približne 6,5 milióna vozidiel. Európska komisia v roku 2023 navrhla nové nariadenie o požiadavkách na obehovosť pre dizajn vozidiel a zlepšenom hospodárení s vozidlami po dobe životnosti v súlade s cieľmi Európskej zelenej dohody a akčného plánu pre obehové hospodárstvo. Europoslanci teraz prijali návrh nových pravidiel EÚ o obehovom hospodárstve, ktoré sa budú vzťahovať na celý životný cyklus vozidla, od návrhu až po konečné spracovanie po skončení životnosti.

Nové vozidlá by mali byť navrhnuté tak, aby umožňovali jednoduché odstránenie čo najväčšieho počtu dielov a komponentov autorizovanými spracovateľskými zariadeniami s cieľom ich výmeny, opätovného použitia, recyklácie, repasovania alebo renovácie, ak je to technicky možné. Poslanci chcú, aby plasty použité v každom novom type vozidla obsahovali minimálne 20 % recyklovaného plastu do šiestich rokov od nadobudnutia účinnosti pravidiel. Požadujú tiež, aby výrobcovia splnili cieľ aspoň 25 % do 10 rokov od nadobudnutia účinnosti, ak je k dispozícii dostatok recyklovaného plastu za primerané ceny. Požadujú, aby komisia po štúdii uskutočniteľnosti zaviedla ciele pre recyklovanú oceľ, hliník a ich zliatiny. Tri roky po nadobudnutí účinnosti nových pravidiel by výrobcovia mali rozšírenú zodpovednosť výrobcu, t. j. museli by hradiť náklady na zber a spracovanie vozidiel, ktoré dosiahli koniec svojej životnosti. Poslanci chcú lepšie rozlišovať medzi použitými vozidlami a vozidlami po dobe životnosti a zaviesť zákaz vývozu tých vozidiel, ktoré sa považujú za vozidlá po dobe životnosti.

Cieľom opatrení je podporiť prechod automobilového sektora na obehové hospodárstvo znížením vplyvu na životné prostredie spojeného s výrobou a spracovaním vozidiel po skončení životnosti a posilnením udržateľnosti priemyslu recyklácie automobilov v Európe. Osobitné pravidlá sa budú vzťahovať na všetky vozidlá okrem vozidiel na špeciálne účely, vozidiel navrhnutých a vyrobených na použitie ozbrojenými silami, civilnou obranou, hasičskými a záchrannými zdravotníckymi službami a vozidiel historického a osobitného kultúrneho významu. Keďže Rada už začiatkom leta prijala svoju pozíciu, očakáva sa, že medziinštitucionálne rokovania sa začnú bezodkladne.