piatok 28. novembra 2025

Hračky: Digitálny pas

Deťom sa do rúk stále dostávajú nebezpečné hračky. Vlani boli hračky druhým najčastejšie hláseným výrobkom v systéme Európskej únie na rýchlu výmenu informácií o nebezpečných spotrebných výrobkoch (15 %), hneď po kozmetike (36 %), pričom v takmer polovici prípadov predstavovali hlavné riziko chemické zložky. Zmeniť to majú nové pravidlá bezpečnosti hračiek. Aktualizácia existujúcej smernice z roku 2009 prichádza v reakcii na nárast on-line nákupov (aj z krajín mimo EÚ) a používanie digitálnych technológií. Všetky hračky budú musieť mať jasne viditeľný digitálny pas výrobku, ktorým sa preukáže ich súlad s príslušnými bezpečnostnými normami. Zjednoduší a zefektívni tiež dohľad nad trhom a colné kontroly. Spotrebiteľom zároveň poskytne jednoduchý prístup k bezpečnostným informáciám a upozorneniam, napríklad prostredníctvom QR kódu. Členské štáty a priemyselné subjekty budú mať na implementáciu nových opatrení prechodné obdobie v dĺžke štyri a pol roka.

Súčasný zákaz karcinogénnych a mutagénnych látok a látok poškodzujúcich reprodukciu sa rozšíri aj na chemikálie, ktoré sú pre deti zvlášť škodlivé. Ide o látky ako endokrinné disruptory, látky, ktoré poškodzujú respiračný systém, ako aj chemikálie, ktoré sú toxické pre kožu a iné orgány. Podľa nových pravidiel bude zakázané aj úmyselné použitie per- a polyfluóralkylových látok (PFAS) a najnebezpečnejších druhov bisfenolu v hračkách. V hračkách určených pre deti do troch rokov a v hračkách, ktoré si deti môžu vkladať do úst, bude zakázané aj použitie alergénnych vonných látok. Pred uvedením hračky na trh budú výrobcovia povinní posúdiť jej bezpečnosť z hľadiska všetkých potenciálnych rizík – chemických, fyzikálnych, mechanických i elektrických. Pri posúdení bude potrebné otestovať aj horľavosť, hygienickosť a rádioaktivitu príslušnej hračky a zohľadniť osobitnú zraniteľnosť detí. Výrobcovia by napríklad v relevantných prípadoch mali zabezpečiť, aby digitálne hračky nepredstavovali riziko pre duševné zdravie detí.

Nariadenie objasňuje a sprísňuje požiadavky na hospodárske subjekty (ako sú výrobcovia, dovozcovia, distribútori a poskytovatelia služieb). Výrobcovia budú napríklad povinní uvádzať bezpečnostné varovania v ľahko zrozumiteľnom jazyku. Ak sa v súvislosti s nejakou hračkou vyskytnú riziká, budú musieť prijať nápravné opatrenia a bezodkladne informovať orgány dohľadu nad trhom a spotrebiteľov. A keďže on-line trhoviská zohrávajú pri predaji a propagácii hračiek čoraz dôležitejšiu úlohu, svoje platformy budú musieť navrhnúť tak, aby predajcom hračiek umožňovali zobrazovať označenie CE, bezpečnostné upozornenia, ako aj digitálne pasy výrobkov. Hračky, ktoré nebudú spĺňať bezpečnostné pravidlá, budú podľa zákona o digitálnych službách považované za „nezákonný obsah“.

štvrtok 27. novembra 2025

Novinka: Aplikácia Sociálna poisťovňa

Sociálna poisťovňa pripravila novú bezplatnú aplikáciu, v ktorej je dostupný aj Elektronický účet poistenca (EUP). Umožní platbu poistného, zmenu adresy a ďalšie elektronické služby. Mobilná aplikácia Sociálna poisťovňa je dostupná na stiahnutie v App Store (pre iOS) alebo Google Play (pre Android). Na aktiváciu však potrebujete prístup do svojho EUP, kde sa prihlásite štandardným spôsobom – použitím mena, hesla a dvojfaktoru (za pomoci autentifikátora), alebo elektronickým občianskym preukazom – eID. Mobilnú aplikáciu si potom aktivujete pomocou QR kódu, ktorý vám ponúkne EUP, resp. použijete 6-miestny kód, ktorý sa nachádza pod vygenerovaným QR kódom.

Aplikácia je určená pre občanov-poistencov Sociálnej poisťovne aj pre zamestnávateľov. Umožní rýchlo si zistiť potrebné informácie o sociálnom poistení, skontrolovať stav platieb, získať prehľad o dávkach a ďalšie užitočné informácie v rôznych životných situáciách.

Pre občanov-poistencov:
  • okamžitý prístup do EUP,
  • personalizovaná úvodná stránka (najaktuálnejšie informácie pre konkrétneho klienta),
  • rýchla, jednoduchá a bezpečná on-line platba (SZČO a dobrovoľne poistení),
  • rýchle prihlasovanie do aplikácie pomocou snímky tváre, odtlačku prsta (biometriou) alebo PIN kódu,
  • intuitívny dizajn s dôrazom na zrozumiteľnosť.
Pre zamestnávateľov:
  • rýchla a jednoduchá predbežná registrácia zamestnancov,
  • flexibilita pre splnenie oznamovacej povinnosti 24 hodín denne.
Kľúčové vlastnosti 
1.Okamžitý prístup do EUP priamo cez mobil, kedykoľvek a odkiaľkoľvek
Kompletný prehľad o poistení: poskytuje on-line prehľad o obdobiach poistenia (dôchodkové, nemocenské, v nezamestnanosti).
Prehľad o vyplatených dávkach: dôchodkových, nemocenských, v nezamestnanosti.
Prehľad o platbách poistného: poistenec s prehľadom nepotrebuje osobnú návštevu pobočky.
Kontrola a manažment ePN on-line: poistenec si môže zmeniť miesto pobytu počas PN alebo spôsob výplaty „péenky“.
Informácie o dôchodku: vďaka funkcii Príprava na dôchodok poistenec zistí, koľko rokov má odpracovaných a aká by bola orientačná suma jeho dôchodku, ak by odchádzal do dôchodku dnes. Ak je poberateľom dôchodku, získa prehľad o vyplatených dávkach za zvolené obdobie.
Sledovanie žiadostí: poistenec má pod kontrolou všetky svoje žiadosti o dávky. Aplikácia informuje o ich aktuálnom vybavovaní (napr. ePN – elektronická práceneschopnosť, dôchodok, či dávka v nezamestnanosti).
Jednoduché a rýchle platby: ak je poistenec samostatne zárobkovo činná alebo dobrovoľne poistená osoba, uhradí poistné a nedoplatky on-line priamo v aplikácii štandardnými platobnými metódami, vrátane Google Pay, Apple Pay
2. Rýchla a jednoduchá predbežná registrácia zamestnanca: zamestnávateľ si operatívne splní oznamovaciu povinnosť kedykoľvek to potrebuje (24 hodín denne).
3. Personalizovaná domovská obrazovka (homepage): je navrhnutá na mieru klienta tak, aby sa pre jeho rôzne životné situácie dynamicky menila a prispôsobovala.
4. Rýchle a jednoduché prihlasovanie do aplikácie pomocou biometrie: po úvodnej aktivácii sa klient do mobilnej aplikácie prihlasuje opakovane nasnímaním tváre, odtlačkom prsta alebo PIN kódom.

streda 26. novembra 2025

EU: Klimatické ciele do roku 2040

Európsky parlament prerokoval návrh Európskej komisie o zmene klimatického zákona Európskej únie, ktorou sa stanoví nový, prechodný a záväzný klimatický cieľ EÚ do roku 2040 - zníženie čistých emisií skleníkových plynov o 90 % v porovnaní s úrovňou z roku 1990. Parlament je pripravený začať rokovania s členskými štátmi o konečnej forme právnych predpisov. Európsky klimatický zákon stanovuje cieľ klimatickej neutrality do roku 2050 ako právne záväznú povinnosť pre všetky členské štáty EÚ. Stanovuje tiež právne záväzný cieľ pre EÚ znížiť čisté emisie skleníkových plynov do roku 2030 o najmenej 55 % v porovnaní s úrovňami z roku 1990. Stanovenie ambiciózneho cieľa EÚ v oblasti klímy do roku 2040 je tiež dôležité pre EÚ, aby splnila medzinárodné záväzky v oblasti klímy, ktoré sú na programe 30. konferencie OSN o klíme, ktorá sa koná od 10. do 21. novembra v Beléme v Brazílii.

Zelená transformácia a zlepšenie konkurencieschopnosti EÚ idú ruka v ruke. Europoslanci preto súhlasia s návrhom Európskej komisie zaviesť nové možnosti flexibility v spôsobe dosiahnutia týchto cieľov. Od roku 2036 by až päť percentuálnych bodov čistého zníženia emisií mohlo pochádzať z vysokokvalitných medzinárodných uhlíkových kreditov od partnerských krajín, ale parlament chce záruky, že toto nastavenie bude podliehať prísnym ochranným opatreniam. Komisia navrhla strop až do troch percentuálnych bodov. Poslanci tiež chcú možnosť, aby sa domáce trvalé odstraňovanie uhlíka používalo na kompenzáciu ťažko znižovateľných emisií v systéme EÚ na obchodovanie s emisiami (EU ETS), ako aj väčšiu flexibilitu v rámci sektorov a nástrojov na dosiahnutie cieľov, ktoré sú čo najefektívnejšie z hľadiska nákladov. Parlament podporuje návrh členských štátov odložiť zavedenie systému EÚ ETS2 o jeden rok z roku 2027 na rok 2028. ETS2 sa vzťahuje na emisie CO2 zo spaľovania palív v budovách a cestnej doprave.

Parlament požaduje, aby Európska komisia každé dva roky hodnotila pokrok smerom k strednodobým cieľom, pričom by zohľadnila najnovšie vedecké údaje, technologický vývoj a medzinárodnú konkurencieschopnosť EÚ. Okrem iných aspektov preskúmanie posúdi stav čistého odstraňovania emisií na úrovni EÚ v porovnaní s tým, čo je potrebné na splnenie cieľa do roku 2040, ako aj vznikajúce ťažkosti a potenciál na zvýšenie priemyselnej konkurencieschopnosti EÚ. Preskúmanie tiež zohľadní trendy v cenách energií a ich dôsledky pre podniky aj domácnosti. Po záveroch preskúmania komisia v prípade potreby navrhne zmenu právnych predpisov EÚ o klíme. To by mohlo zahŕňať úpravu cieľa do roku 2040 alebo prijatie dodatočných opatrení na posilnenie podporného rámca – napríklad na ochranu konkurencieschopnosti, prosperity a sociálnej jednoty EÚ.

utorok 25. novembra 2025

Práca: Historické minimum naplnenia

Vzťah ľudí k práci prechádza zásadnou krízou. Podľa tohtoročných údajov prieskumu Work Relationship Index má zdravý vzťah k práci len pätina znalostných pracovníkov – o výrazných osem percentuálnych bodov menej ako v roku 2024. Najväčší pokles hlásia samotní vedúci pracovníci, čo poukazuje na stratu spojenia aj dôvery v najvyšších úrovniach organizácií. Napriek tomu výsledky naznačujú, že situáciu možno zvrátiť. Až 85 % faktorov, ktoré ovplyvňujú zmysluplnosť práce a pocit naplnenia, majú v rukách samotné organizácie. HP v spolupráci s Accenture Song realizovalo doplnkový on-line prieskum k tradičnému HP Work Relationship Indexu 2025. Do prieskumu sa zapojilo 2 500 pracovníkov, z toho 2 000 znalostných pracovníkov a 500 ľudí s rozhodovacími právomocami v IT.

Mnohí zamestnanci pociťujú rastúci tlak — takmer dve tretiny uvádzajú vyššie očakávania než v predchádzajúcom roku a takmer polovica má dojem, že ich organizácia preferuje zisk pred ľuďmi. Významnej časti pracovníkov zároveň chýbajú základné piliere spokojnosti: len 44 % cíti, že ich práca má pre nich zmysel, a iba 39 % má pocit, že ich úsilie je primerane ocenené. To sú pritom faktory, ktoré môžu firmy ovplyvniť relatívne jednoducho. Zamestnanci, ktorí sa nachádzajú v tzv. „zdravej zóne“, sú nielen spokojnejší, ale aj výrazne produktívnejší a lojálnejší. Majú trikrát väčšiu šancu dosahovať rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom, cítiť sa prepojení so svojimi tímami a pozitívne prispievať k rastu organizácie. Firmy, ktoré aktívne budujú kultúru založenú na dôvere, uznaní, flexibilite a podpore moderných pracovných nástrojov, tak získavajú jasnú konkurenčnú výhodu.

Dôležitou témou je aj úloha umelej inteligencie. AI dnes používajú štyria z desiatich pracovníkov a tí, ktorí majú prístup k firemným nástrojom a školeniam, hlásia výrazne lepší vzťah k práci. Napriek tomu pretrváva rozdiel medzi bežnými zamestnancami a IT lídrami – kým iba pätina bežných pracovníkov sa cíti v oblasti AI isto, medzi IT rozhodovateľmi je to viac než polovica. Firmy, ktoré investujú do vzdelávania a dostupných AI nástrojov, majú šancu výrazne zvýšiť produktivitu aj pracovnú spokojnosť. Do popredia vstupuje aj generácia Z a mileniáli, ktorí dnes tvoria väčšinu pracovného trhu. S prirodzenou otvorenosťou k technológiám a dôrazom na flexibilitu a zmysel práce menia štandardy. Viac než polovica z nich má vedľajší projekt alebo podnikateľskú aktivitu a štyria z piatich by boli ochotní obetovať časť príjmu výmenou za väčšiu slobodu a autonómiu. Firmy, ktoré na tieto očakávania nereagujú, riskujú odchod talentov.

pondelok 24. novembra 2025

Radíme: Zrušený termín a storno poplatky

Mnohí sme už zažili situáciu, kedy sme nemohli dodržať dohodnutý termín u kaderníka, na masáž alebo súkromný tréning. Drvivá väčšina podnikateľov požaduje storno poplatky podľa toho, kedy spotrebiteľ termín zruší. Ak sa neospravedlní vôbec, býva tento poplatok aj vo výške 100 % ceny. Nie vždy má však podľa dTest podnikateľ na storno poplatok nárok. V týchto prípadoch neplatí existujúce právo spotrebiteľa na odstúpenie od zmluvy do 14 dní bez udania dôvodu. To však neznamená, že termín nejde zrušiť či presunúť. Tieto možnosti spravidla závisia od dohody strán a podmienok dohodnutých pri rezervácii termínu.

Poplatok za zrušenie má často charakter zmluvnej pokuty. Aby ju bolo možné účtovať, musí sa s ňou spotrebiteľ riadne a s predstihom zoznámiť, ideálne priamo pri rezervácii termínu a to aj v prípade, ak ide o objednávku cez telefón či prostredníctvom správy. Informácia iba v obchodných podmienkach nestačí. Neznamená to však, že spotrebiteľ na dohodnutý termín nemusí prísť bez toho, že by mu hrozila sankcia. Ak sa nedostavíte na svoj termín a podnikateľovi sa nepodarí vaše miesto obsadiť, môže od vás požadovať ušlý zisk. Ten však všeobecne nedosiahne 100 % ceny služby, keďže podnikateľ musí uhradiť aj určité náklady (napr. farby na vlasy, umelé nechty). Požadovaná suma by tak mala odrážať skutočný zisk podnikateľa po odpočítaní nákladov, ktoré nakoniec nemusel vynaložiť. Ak by však niektoré veci v budúcnosti už nemohol použiť, vzťahovala by sa náhrada aj na ne.

Pre úplnosť problematiky je vhodné upozorniť na to, že aj výkon kaderníka, maséra či manikérky je možné reklamovať. S ohľadom na povahu týchto služieb je vhodné uplatniť reklamáciu čo najskôr, ideálne ihneď. Nie je to nutnou podmienkou, ale dá sa tak predísť problémom napr. s dokazovaním vady. Výsledkom reklamácie potom môže byť náprava, ak ju bude možné uskutočniť, prípadne primeraná zľava z ceny.