streda 30. apríla 2025

On-line: Čo je to dropshipping?

Objednali ste si tovar z e-shopu, o ktorom ste sa domnievali, že je slovenský a balíček po týždňoch čakania napokon dorazil zo zahraničia - pravdepodobne ste narazili práve na dropshipping. Nejde o zakázanú praktiku, naopak, ide o rozšírený model, ktorý využíva veľká časť podnikateľov. Problematika dropshippingu súvisí tiež s on-line trhoviskami, pretože práve na týchto platformách sa s týmto obchodným modelom stretávajú spotrebitelia najčastejšie bez toho, aby si to uvedomovali. O to dôležitejšie je rozpoznať, kedy na takomto webe nakupujete a vedieť, aké riziká to môže prinášať.

Dropshipping funguje tak, že prevádzkovateľ e-shopu iba ponúka produkty svojho dodávateľa alebo výrobcu. Spotrebiteľ si tovar objedná prostredníctvom e-shopu, ktorý následne odovzdá objednávku dodávateľovi. Ten ju zabalí a odošle priamo zákazníkovi. Komunikácia medzi e-shopom a dodávateľom potom býva úplne automatizovaná. Môžete sa však stretnúť s viacerými nepríjemnosťami. Často chýbajú jasné informácie o tom, kto obchod prevádzkuje a nemusí tak byť jasné, ako a kam tovar vrátiť. „Aj keď e-shop tvrdí, že sídli v Európe, uvedená adresa môže byť len anonymná poštová schránka alebo nemusí vôbec existovať. Navyše prevádzkovatelia týchto e-shopov od spotrebiteľov často požadujú, aby tovar vrátili priamo dodávateľovi, čo môže byť pomerne nákladné,“ upozorňuje Eduarda Hekšová z dTest. V najhorších prípadoch sa môže stať, že obchod po zaplatení objednávky úplne zmizne z internetu. Práve nedostatok kontaktných údajov vám môže pomôcť odhaliť nepoctivého dropshippera, ide o varovný signálo pri akomkoľvek on-line nákupe. Spotrebitelia by mali sledovať aj to, či e-shop neobsahuje zle preložené texty, nápadne vysoké zľavy alebo prehnane pozitívne recenzie. V ideálnom prípade sa o tom, že podnikateľ využíva tento model, dozviete tak, že vás o tom informuje priamo na webe pri vybranom produkte. Na svoj tovar môžete čakať týždne, hoci e-shop sľuboval rýchle doručenie. Niekedy je tovar už u dodávateľa vypredaný, ale objednávku si napriek tomu môžete vytvoriť a hneď ju aj zaplatiť. Navyše vám obchod nemusí vopred oznámiť, že budete musieť doplatiť clo alebo DPH. Častým problémom býva aj nízka kvalita tovaru.

Sieť Európskych spotrebiteľských centier (ECC-Net) navrhuje zavedenie konkrétnych pravidiel pre dropshippingové obchody na úrovni EÚ, pretože súčasná legislatíva pokrýva iba všeobecné pravidlá pre on-line predaj. Apeluje, aby bolo povinné informovať zákazníkov, že objednávka bude odoslaná treťou stranou, najmä pokiaľ ide o krajiny mimo EÚ. Obchody by ďalej mali uvádzať nielen kontaktné údaje predávajúceho, ale aj dodávateľa, adresu odoslania tovaru a všetky náklady spojené s dovozom či odstúpením od zmluvy. Taktiež odporúča, aby bolo možné tovar vždy vrátiť na adresu v rámci EÚ bez neúmerne vysokých nákladov. Ak obchod predáva zákazníkom v EÚ, mal by byť povinný uvádzať jasnú európsku spätnú adresu. Ďalej by mali byť sprísnené podmienky pre platformy typu Shopify či iné platformy, ktoré ponúkajú e-shopové šablóny, aby nebolo možné zverejniť obchod, pokiaľ neobsahuje povinné právne informácie v súlade s legislatívou EÚ.

utorok 29. apríla 2025

Novinka: Doklady v mobile

Aplikácie na používanie dokladov v mobile e-IDENTITA a e-doklady boli na Slovensku oficiálne sprístupnené v utorok 15. apríla 2025. Dostupné sú v App Store aj Google Play. Predpokladom na vytvorenie digitálnej verzie dokladov zostáva ich prvotné vydanie vo fyzickej forme. V prvej fáze ich možno využívať pri elektronických službách štátu (slovensko.sk), ako aj pri všetkých ostatných elektronických službách orgánov verejnej moci, ktoré akceptujú mobilné eID. Doklady v mobile začína na svojich hlavných pobočkách v krajských mestách akceptovať tiež Slovenská pošta.

Mobilné eID (e-IDENTITA) je nový spôsob viacfaktorového prihlasovania sa k elektronickým službám bez fyzického dokladu. Po aktivácii je možné sa namiesto dokladu čipom a bezpečnostným osobným kódom (BOK) prihlásiť aj elektronicky podpisovať prostredníctvom mobilného zariadenia alebo počítača, a to pomocou rozpoznania tváre, odtlačkom prsta či klasickým PIN-om. Klasická čítačka už nebude potrebná. Aplikácia eDOKLADY je mobilná aplikácia, ktorá umožňuje vytvorenie digitálneho rovnopisu dokladov na základe vytvorenej mobilnej elektronickej identity. V prvej fáze sú to občiansky preukaz a vodičský preukaz.

Digitálne doklady sú aktuálne použiteľné len na území Slovenskej republiky. Pracuje sa na univerzálnej digitálnej peňaženke v súlade s Európskou digitálnou identitou, ktorú budú môcť občania SR využívať na preukázanie svojej identity alebo na potvrdenie osobných informácií v rámci celej EÚ. Projekt Európska digitálna peňaženka ako jednotná forma overovania totožnosti občana má byť zavedená EÚ do roku 2027. To znamená, že v tomto čase by už elektronické doklady mali akceptovať všetky členské štáty.

pondelok 28. apríla 2025

EU: Najväčší záujem o hybridy

V 1. štvrťroku 2025 podľa údajov zverejnených Európskou asociáciou výrobcov automobilov (ACEA) medziročne klesol počet registrácií nových áut v Európskej únii o 1,9 % v porovnaní s 1. štvrťrokom 2024. Elektromobily dosiahli v 1. štvrťroku 2025 na trhu podiel 15,2 %, čo predstavuje medziročný nárast oproti 12 % v 1. štvrťroku 2024. Hybridné elektrické vozidlá zabrali 35,5 % trhu a zostali preferovanou voľbou medzi spotrebiteľmi EÚ. Medzitým kombinovaný trhový podiel benzínových a naftových áut klesol na 38,3 % zo 48,3 % v rovnakom období roku 2024.

V prvom štvrťroku 2025 vzrástol predaj nových batériových elektromobilov o 23,9 % na 412 997 kusov, čo predstavuje 15,2 % celkového podielu na trhu EÚ. Tri zo štyroch najväčších trhov v EÚ, ktoré predstavujú 63 % všetkých registrácií batériových elektromobilov, zaznamenali výrazný nárast: Nemecko (+38,9 %), Belgicko (+29,9 %) a Holandsko (+7,9 %) oproti Francúzsku, ktoré zaznamenalo pokles o 6,6 %. Počet nových registrácií hybridných elektromobilov v EÚ vzrástol o 20,7 %, čo je spôsobené výrazným rastom na štyroch najväčších trhoch: Francúzsko (+47,5 %), Španielsko (+36,6 %), Taliansko (+15,3 %) a Nemecko (+10,5 %). V prvom štvrťroku 2025 tak bolo zaregistrovaných 964 108 kusov, čo predstavuje 35,5 % podielu na trhu EÚ. Registrácie plug-in hybridných elektromobilov vzrástli v 1. štvrťroku 2025 o 1,1 % s celkovým počtom 207 048 kusov. Dôvodom bol predovšetkým výrazný nárast objemu na kľúčových trhoch ako Nemecko (+41,8 %) a Španielsko (+30,7 %). Výsledkom je, že plug-in hybridné elektromobily predstavujú 7,6 % celkových registrácií áut v EÚ, čo je nárast zo 7,4 % v 1. štvrťroku 2024. Okrem toho v marci 2025 medziročná variácia vykázala nárast o 17,1 % pre batériové elektrické vozidlá a 23,9 % pre hybridné elektrické autá, zatiaľčo plug-in hybridné elektrické vozidlá zaznamenali rast o 12,4 %.

Do konca prvého štvrťroka 2025 zaznamenali registrácie benzínových áut výrazný pokles o 20,6 %. Najprudší pokles zaznamenalo Francúzsko, kde registrácie prudko klesli o 34,1 %, nasledovalo Nemecko (-26,6 %), Taliansko (-15,8 %) a Španielsko (-9,5 %). S doteraz zaregistrovanými 779 817 novými vozidlami klesol podiel na trhu s benzínom na 28,7 % z 35,5 % v rovnakom období minulého roka. Podobne trh s dieselovými automobilmi klesol o 27,1 %, čo viedlo k 9,5 % podielu na trhu dieselových vozidiel v 1. štvrťroku 2025. Celkovo bol na väčšine trhov EÚ zaznamenaný dvojciferný pokles. Okrem toho medziročná variácia v marci 2025 vykázala pokles o 20,7 % v prípade benzínu a o 25,5 % v prípade nafty.

piatok 25. apríla 2025

Bezpečnosť: Najväčšie obavy

V prieskume Data Privacy in 2025: A survey to explore consumer views on cyber protection (2 480 domácich používateľov z celého sveta vo veku 18 - 64 rokov) až 64 % respondentov označilo únik údajov za hlavnú obavu týkajúcu sa ochrany súkromia. Väčšina domácich používateľov považuje osobné fotografie a videá za najdôležitejšie, dokumenty a kontakty, ktoré môžu obsahovať citlivé informácie, sú až na druhom mieste. Zisťovalo sa, aké časté sú prípady porušenia ochrany údajov, ako sa používajú bezpečnostné nástroje, napríklad dvojfaktorová autentifikácia, a aké sú významné nedostatky v postupoch, napríklad v zabezpečení mobilných zariadení a pravidelnom zálohovaní.

Kľúčové poznatky
  • Obavy z úniku údajov: 25 % respondentov sa stretlo s krádežou alebo stratou údajov a ďalších 12 % si nie je istých, či došlo k ich úniku, čo poukazuje na skrytú povahu mnohých kybernetických útokov.
  • Dôkladné zálohovanie: dve tretiny (66 %) pravidelne zálohujú svoje údaje, zatiaľ čo 9 % ich nezálohuje vôbec. Prekvapujúce je, že 4 % nevedia, čo zálohovanie znamená.
  • Osobné fotografie a videá sú najdôležitejšie: Zatiaľ čo dokumenty a e-maily obsahujúce citlivé obchodné a osobné informácie bývajú najcennejšie, 74 % domácich používateľov považuje za najdôležitejšie osobné fotografie a videá, 54 % dokumenty a kontakty a 33 % textové správy.
  • Slabá ochrana heslom: Zatiaľ čo viac ako dve tretiny (68 %) používajú silné a jedinečné heslá, menej ako polovica (46 %) používa dvojfaktorovú autentifikáciu (2FA), ktorá je kľúčovou ochranou proti incidentom.
  • Oneskorené zavádzanie mobilného zabezpečenia: 43 % respondentov uviedlo, že používa mobilné bezpečnostné aplikácie, zatiaľ čo 35 % tieto nástroje nepozná, a to napriek tomu, že smartfóny sa stali základom moderného digitálneho života.
  • Postoje vs. činy: hoci viac ako 60 % respondentov hodnotí bezpečnosť údajov ako "veľmi dôležitú", len 40 % často aktualizuje svoje heslá a takmer 70 % naďalej používa verejné Wi-Fi na vykonávanie citlivých činností.
  • Frustrácia používateľov: Takmer 30 % respondentov považuje bezpečnostné nástroje za príliš zložité na používanie a 25 % respondentov uvádza vysoké náklady ako prekážku pri ich používaní.
  • Generačné rozdiely: Mladší používatelia (do 35 rokov) uvádzajú podstatne viac prípadov narušenia bezpečnosti ako staršie demografické skupiny (55 - 64 rokov), čo môže odrážať rizikovejšie digitálne návyky mladšej generácie.
  • Vzdelávanie v oblasti kybernetickej bezpečnosti na vzostupe: Povzbudivé je, že vzdelávanie v oblasti kybernetickej bezpečnosti založené na videách získava na popularite, pričom 44 % respondentov sa obracia na on-line videá, aby sa dozvedeli o osvedčených postupoch v oblasti bezpečnosti.
Výsledky prieskumu odhalili výrazný kontrast medzi rastúcim povedomím o kybernetických hrozbách a nedostatkom proaktívnych bezpečnostných opatrení medzi domácimi používateľmi na celom svete. Spoločnosť Acronis preto odporúča prijať základné postupy, ako je pravidelné zálohovanie dát, dvojfaktorová autentifikácia (2FA) a používanie mobilných bezpečnostných aplikácií.

štvrtok 24. apríla 2025

Trend: Nákupy na splátky

Priemerná hodnota nákupov spotrebného tovaru z roka na rok rastie. Slováci dali vlani priemerne za jeden nákup na splátky či už v kamennom alebo internetovom obchode 674 eur, päť rokov predtým to bolo o 56 eur menej. Ani počas tohto roku zatiaľ nebadať pokles. Vo všeobecnosti o dosť častejšie nakupujú muži, v roku 2024 pripadalo na nich až 58 percent nákupov, na ženy zvyšných 42 percent. Nakupujúci sa orientujú najmä na moderné technológie, pričom jasne dominujú smartfóny, pred notebookmi, televízormi, inteligentnými hodinkami a prvú päťku uzatvárajú domáce spotrebiče.

Podľa dát Home Credit bola v roku 2019 priemerná hodnota jedného nákupu spotrebného tovaru na Slovensku 618 eur, v roku 2022 to bolo 641 eur, v roku 2023 - 655 eur a vlani dosiahla 674 eur. Trend mierneho rastu pretrváva, čo potvrdzujú aj údaje z prvých mesiacov roka 2025 – január zaznamenal priemer 688 eur, február 683 eur a marec 642 eur. Analýza dát ukazuje aj sezónne výkyvy v nakupovaní on-line či v klasických obchodoch, pričom najvyššia aktivita nakupujúcich je zaznamenaná v októbri, novembri a decembri. Najväčší podiel z počtu financovaných nákupov za rok 2024 zaznamenali v krajoch Nitra a Košice, s 15,0 % resp. 14,7 % podielom, pričom najnižšia aktivita v prípade nákupov na splátky bola v Bratislave s 11,1 % podielom. Ďalšie regióny, ako Trnava, Prešov, Žilina, Trenčín a Banská Bystrica vykazujú hodnoty v rozmedzí 11,5 % až 12,1 %. V regióne hlavného mesta je síce najmenej nákupov, na druhej strane je tu najvyššia priemerná hodnota jedného nákupu na splátky, a to 772 eur. V Nitrianskom kraji, ktorý je prvý v počte nákupov, je priemerná výška jedného nákupu 654 eur.

Slováci najčastejšie nakupujú na splátky moderné a technologicky vyspelé produkty, čo odráža aktuálne trendy a požiadavky. Rebríček TOP 10 najviac nakupovaného tovaru na splátky: 1. smartfóny, 2. notebooky, 3. televízory, 4. inteligentné hodinky, 5. domáce spotrebiče, 6. počítače, 7. nábytok, 8. herné konzoly, 9. tablety, 10. PC komponenty a príslušenstvo. Pritom smartfóny, kde každý rok prichádzajú na trh nové verzie obľúbených značiek, sú s výrazným náskokom najviac kupovaným tovarom, a to predovšetkým modely Samsung Galaxy a iPhone.

streda 23. apríla 2025

EU: Podpora obehových a účinných výrobkov

Európska komisia prijala pracovný plán na roky 2025 – 2030 týkajúci sa nariadenia o ekodizajne udržateľných výrobkov a nariadenia o energetickom označovaní. Uvádza zoznam výrobkov, ktoré by sa mali uprednostniť pri zavádzaní požiadaviek na ekodizajn a označovanie energetickými štítkami počas nasledujúcich piatich rokov. Prioritnými výrobkami sú oceľ a hliník, textil (so zameraním na odevy), nábytok, pneumatiky a matrace na základe ich potenciálu dosiahnuť výsledky v oblasti obehového hospodárstva. Komisia zavedie tiež horizontálne opatrenia týkajúce sa požiadaviek na opraviteľnosť výrobkov, akými sú spotrebná elektronika a malé domáce spotrebiče. Bude zahŕňať zavedenie skóre opraviteľnosti pre výrobky s najväčším potenciálom a požiadavky na recyklovateľnosť elektrických a elektronických zariadení.

Budúce požiadavky na ekodizajn a energetické označovanie vybraných výrobkov sa budú vzťahovať na dva prvky:
  • výkonnosť výrobku, ako je minimálna trvanlivosť, minimálna energetická efektívnosť a efektívnosť využívania zdrojov, dostupnosť náhradných dielov alebo minimálny recyklovaný obsah;
  • a/alebo informácie o výrobku vrátane kľúčových prvkov výrobku, ako je uhlíková a environmentálna stopa výrobkov. Informácie o výrobku sa budú sprístupňovať najmä prostredníctvom digitálneho pasu výrobku alebo v prípade výrobkov s energetickými štítkami prostredníctvom Európskeho registra výrobkov s energetickým označením (EPREL).
Pri vypracúvaní požiadaviek na ekodizajn bude komisia venovať pozornosť potrebám MSP, najmä mikropodnikov a malých podnikov so strednou trhovou kapitalizáciou, a zabezpečí, aby im bola k dispozícii prispôsobená podpora. Požiadavky na ekodizajn a energetické označovanie sa stanovia prostredníctvom delegovaných aktov pre jednotlivé výrobky alebo pre skupiny podobných výrobkov. Bude vychádzať z prípravných štúdií a posúdení vplyvu. Zapojí zainteresované strany a zainteresované strany do celého procesu, a to aj do nedávno zriadeného fóra pre ekodizajn. Pokiaľ ide o niektoré energeticky významné výrobky, prebiehajúca práca v rámci smernice o ekodizajne by mala pokračovať a príslušné požiadavky sa prijmú najneskôr do 31. decembra 2026.

utorok 22. apríla 2025

SR: Inflácia v marci najvyššia za posledných 15 mesiacov

Spotrebiteľské ceny tovarov a služieb na Slovensku v marci t. r. podľa štatistického úradu medzimesačne vzrástli o 0,3 %. Medzimesačne jadrová inflácia dosiahla hodnotu 0,3 % a čistá inflácia hodnotu 0,5 %. Inflácia na medziročnej úrovni dosiahla 4 %, najviac od decembra 2023. Jadrová inflácia dosiahla hodnotu 3 % a čistá inflácia hodnotu 2,7 %.

Spotrebiteľské ceny v marci vzrástli medzimesačne od 0,2 % za bývanie s energiami do 1,7 % za odevy a obuv. Lacnejšia bola doprava o 1,5 % a potraviny s nealko nápojmi o 0,1 %. Najväčší vplyv na medzimesačnú infláciu mali vyššie ceny v odbore reštaurácie a hotely: stravovanie o 1,5 % (služby v jedálňach o 2,3 %, v reštauráciách a kaviarňach o 1,1 %), ubytovacie o 1,2 %. Výraznejšie sa zvýšili tiež ceny za odevy a obuv o 1,7 %. V odbore bývanie a energie sa ceny zvýšili o 0,2 %, rástli najmä ceny imputovaného nájomného, údržby a opráv obydlia, zberu smetí a pevných palív. Mierne klesli ceny tepelnej energie. Spotrebitelia pocítili aj rast cien za služby osobnej starostlivosti (kadernícke a skrášľovacie služby o 0,9 %) a osobných doplnkov o 1,1 %. Naopak, tlmiaci účinok na rast inflácie mali nižšie ceny v doprave o 1,5 %, lacnejšie boli pohonné látky o 3,8 % či dopravné služby a nákup motorových vozidiel. Potraviny a nealko nápoje po 2 mesiacoch rastu klesli o 0,1 %. V porovnaní s februárom boli nižšie najmä ceny olejov a tukov o 4,1 %, ovocia o 1,3 %, zeleniny o 0,9 % a mäsa o 0,3 %. Naopak vzrástli ceny mlieka, syrov a vajec o 0,9 %, ako aj chleba a obilnín o 0,7 %. Ceny zvyšovali stále drahšie nealko nápoje o 1,4 %.

Medziročne ceny rástli od 1,1 % v doprave do 10,6 % za vzdelávanie. Potraviny s nealko nápoje boli drahšie o 3,2 % (nealkoholické nápoje o 15 %, dvojciferný rast evidovali tak minerálne vody a šťavy, ako aj káva, čaj a kakao). Výrazne drahšie boli oleje a tuky nad 13 %,  vyššie ceny o 4 až 7 % malo tiež mlieko, syry s vajcami, tiež ovocie, ako aj cukor a cukrovinky. Naopak lacnejšie do 2,6 % bolo mäso a zelenina. K rastu inflácie naďalej prispieval rast cien v reštauráciách a hoteloch o 8,7 %, zdražovanie rozličných tovarov a služieb v priemere o takmer 7 %, ovplyvnené drahšími kaderníckymi a skrášľovacími službami, ale aj finančnými službami, či poistením. Infláciu zvyšovali aj stále rastúce ceny alkoholických nápojov a tabaku o 5,9 %, zdraželo najmä víno, ale aj destiláty, pivo a tabak. V odbore bývanie s energiami vzrástli ceny o 2,4 %. Dvojciferný medziročný rast zaznamenali ceny dodávky vody a zberu smetí. Mierne poklesli ceny tepelnej energie.


piatok 18. apríla 2025

Radostné veľkonočné sviatky

Veľká noc je najvýznamnejší kresťanský sviatok, ktorý oslavuje zmŕtvychvstanie Ježiša Krista. Jeho pôvod siaha až do židovského sviatku Pesach, ktorý pripomína vyslobodenie Izraelitov z egyptského otroctva. Dátum Veľkej noci sa každý rok mení – určuje sa podľa prvého splnu po jarnej rovnodennosti. Preto sa sviatok môže sláviť v marci alebo apríli.

V kresťanskej tradícii sa Veľká noc začala sláviť už v 2. storočí, pričom prvé zmienky o nej pochádzajú z homílie Melitona Sardského. Symbolika sviatku sa spája s prechodom z otroctva do slobody, čo sa v kresťanstve interpretuje ako prechod z hriechu do života v Božej milosti. Okrem náboženského významu sa Veľká noc spája aj s pohanskými oslavami jari, čo vysvetľuje mnohé ľudové tradície, akými sú zdobenie kraslíc, šibanie korbáčom či oblievanie vodou.

Na Slovensku sú veľkonočné tradície hlboko zakorenené v kultúre a spájajú sa s kresťanskými aj pohanskými zvykmi. Medzi najznámejšie patrí šibačka a oblievačka, ktoré sa konajú na Veľkonočný pondelok. Muži šibú ženy korbáčmi z vŕbového prútia, čo má symbolizovať zdravie a mladosť, a oblievajú ich vodou, aby boli po celý rok svieže. Ďalšou tradíciou je vynášanie Moreny, ktoré sa koná pred Veľkou nocou. Morena, symbol zimy a smrti, je v podobe slamennej figuríny vynesená k potoku a utopená, čím sa privoláva jar. Zdobenie kraslíc je tiež neodmysliteľnou súčasťou sviatkov – vajíčka sa farbia a zdobia rôznymi technikami, pričom sú symbolom života a plodnosti.

Veľká noc je tiež spojená s tradičnými jedlami ako j veľkonočný syrek, paska či pečené jahňa. Počas Zeleného štvrtka sa tradične jedli zelené jedlá, špenát či žihľava, ktoré mali zabezpečiť zdravie.


Nech veľkonočné zvony sladko zvonia a naplnia celý svet radosťou a pokorou,

nech rozozvučia hory, údolia a nech šíria ich krásny spev čo najďalej.

Nech vám zaželajú aj v mene našich stránok tie najkrajšie veľkonočné sviatky.

štvrtok 17. apríla 2025

Veľká noc: Opäť drahšia

Rodiny môžu za pečenie, údeniny, nápoje a výzdobu tento rok minúť vyše 330 eur, čo je približne o 10 % viac než vlani. Spoločnosť PARTNERS už niekoľko rokov pravidelne sleduje ceny v takzvanom veľkonočnom nákupnom účte a najnovšie zistenia ukazujú, že oproti stavu pred šiestimi rokmi stojí ten istý veľkonočný nákup až o 64 %, čiže dve tretiny viac. Ako si poradiť s drahšími sviatkami a nenarobiť dlhy?

Vajíčka, údené mäso, klobásy či majonéza do šalátu – to všetko za posledný rok zdraželo. Rovnako tak maslo, kakao, čokoláda a ďalšie suroviny na pečenie. Ceny čokoládových zajačikov a rôznych dekorácií síce v niektorých prípadoch stúpli miernejšie, no stále ide o výdavky, ktoré dokážu rodinný rozpočet zaťažiť. Drahšie sú aj ozdoby – od servítok a stužiek po kraslice a rozličné veľkonočné dekorácie. Mierne rastie aj „rozpočet“ na výslužku, najmä ak rodiny dávajú chlapcom okrem čokolády aj drobné vreckové. Hoci nejde o obrovské sumy, pri viacerých šibačoch sa výdavky postupne nabaľujú. Veľká noc často znamená cestu za rodinou – či už autom, alebo vlakom. K tomu pripočítajte veľké jarné upratovanie: čistiace prostriedky, rôzne pomôcky či menšie opravy, ktoré ste odkladali na teplejšie dni. Aj to sa prejaví na výslednom veľkonočnom účte.

Aj keď možno cítite tlak, aby boli sviatky dokonalé, je dobré zaradiť ich medzi očakávané výdavky. Pomôže vytvoriť si v predstihu malú obálku vyhradenú len na sviatky. Rozhodne nesiahajte na núdzovú rezervu, ktorá má slúžiť na nečakané životné udalosti. Ak vám krátko pred sviatkami chýbajú financie, je rozumnejšie jemne ubrať z nákupného zoznamu a minimalizovať míňanie než sa zadĺžiť: naozaj potrebujete kupovať tri druhy šunky a päť druhov koláčov alebo dekoračné ozdoby na každé okno? Naplánujte si rozpočet – zaznačte všetky výdavky na jedlo, výslužky, prípadné cestovanie za rodinou či veľké jarné upratovanie. Takto sa vyhnete impulzívnym nákupom. Uprednostnite kvalitu pred kvantitou: namiesto troch druhov klobás zvoľte jednu, no naozaj dobrú, a niektoré ozdoby pokojne použite z minulého roka. Vopred si dohodnite aj limity na šibačku, najmä ak dávate chlapcom peniaze – jasne určite, koľko každý dostane, a upozornite na to aj širšiu rodinu.

Nechajte deti objavovať svet peňazí
Počas Veľkej noci chlapci (a v niektorých rodinách i dievčatá) získajú za šibačku pomerne zaujímavé sumy peňazí. Prečo to nevyužiť na rozvoj finančnej gramotnosti u detí?
  • Polovica „do vrecka“, polovica „do budúcnosti“. Časť môžu deti minúť hneď, časť si odložiť ako prvý krok k svojim úsporám.
  • Ukážte im, že peniaze treba zarábať. Vyšibané eurá síce prichádzajú ľahko, no vysvetlite, že v dospelom živote to tak nefunguje.
  • Nechajte ich rozhodnúť. Či si za odložené peniaze kúpia hračku, hru alebo si budú šetriť, by malo byť na nich. Získajú praktickú skúsenosť.

streda 16. apríla 2025

EU: Kontinent umelej inteligencie

Európska komisia spolu s akčným plánom pre kontinent umelej inteligencie otvorila do 4. júna 2025 aj dve verejné konzultácie. Prvá je určená záujemcom na vyjadrenie názorov na akt o rozvoji cloudových služieb a umelej inteligencie, druhá o stratégii využívania umelej inteligencie má pomôcť určiť priority, výzvy a relevantnosť navrhovaných riešení aj politických koncepcií vrátane dodatočných opatrení pri zavádzaní umelej inteligencie. Tretia verejná konzultácia o stratégii pre dátovú úniu je naplánovaná na máj.

Akčný plán pre kontinent umelej inteligencie má posilniť inovačnú schopnosť Európskej únie v oblasti umelej inteligencie opatreniami a politikami okolo piatich kľúčových pilierov:
1. Vybudovanie rozsiahlej dátovej a výpočtovej infraštruktúry pre umelú inteligenciu
Komisia posilní európsku infraštruktúru umelej inteligencie a superpočítačov sieťou tovární umelej inteligencie. Aktuálne sa 13 z nich buduje pri európskych superpočítačoch. Budú podporovať startupy, sektor aj výskumníkov EÚ v oblasti umelej inteligencie pri vývoji modelov a aplikácií. Ako už EÚ oznámila v kompase konkurencieschopnosti, pomôže tiež zriadiť gigatovárne umelej inteligencie. Ide o veľké zariadenia približne so 100 000 špičkovými čipmi umelej inteligencie – čo je štvornásobok počtu čipov v súčasných továrňach umelej inteligencie. Nevyhnutným predpokladom sú verejné i súkromné investície – zverejnená tak bola výzva na vyjadrenie záujmu pre konzorciá. Ďalšie stimuly pre súkromné investície do gigatovární poskytne iniciatíva InvestAI, ktorá zmobilizuje investície vo výške 20 miliárd eur až na päť gigatovární umelej inteligencie na rôznych miestach únie. Komisia v úsilí podnietiť investície súkromného sektora do cloudovej kapacity a dátových centier predloží aj návrh aktu o rozvoji cloudových služieb a umelej inteligencie. Cieľom je v nastávajúcich piatich až siedmich rokoch aspoň strojnásobiť kapacitu dátových centier v EÚ. Prioritou pritom budú vysoko udržateľné dátové centrá.

2. Zlepšenie prístupu k veľkému množstvu vysokokvalitných dát
Dôležitým prvkom akčného plánu je vytvorenie dátových laboratórií, kde sa budú zhromažďovať a spravovať rozsiahle objemy vysokokvalitých dát z rôznych zdrojov v továrňach umelej inteligencie. V roku 2025 sa zavedie komplexná stratégia pre dátovú úniu, aby sa podaril vytvoriť skutočný vnútorný trh s dátami, na základe ktorých bude možné rozšíriť riešenia umelej inteligencie.

3. Vývoj algoritmov a podpora zavádzania umelej inteligencie v strategických sektoroch EÚ
Napriek potenciálu umelej inteligencie ju v EÚ zaviedlo len 13,5 % podnikov. Komisia v nasledujúcich mesiacoch s víziou vyvíjať riešenia umelej inteligencie prispôsobené jednotlivým účelom, rozvinúť ich priemyselné použitie a podporiť ich úplné zavedenie v strategických súkromných a verejných sektoroch EÚ zavedie stratégiu využívania umelej inteligencie. Dôležitú úlohu má zohrávať európska infraštruktúra inovácie umelej inteligencie, a predovšetkým továrne umelej inteligencie a európske centrá digitálnych inovácií.

4 Posilnenie zručností a talentov v oblasti umelej inteligencie
Komisia uľahčí medzinárodný nábor zručných odborníkov a výskumníkov z oblasti AI. Poslúžia na to napr. iniciatíva okruhu talentov, akcie Marie Curie-Skłodowskej (konkrétne „MSCA Choose Europe“ – Akcia Marie Curie-Skłodowskej Vyberte si Európu), ako aj štipendijné programy plánovanej Akadémie zručností v oblasti umelej inteligencie. Pomôžu otvoriť cesty legálnej migrácie pre pracovníkov so špičkovými zručnosťami v sektore umelej inteligencie z krajín mimo EÚ a takisto pritiahnuť najlepších európskych výskumníkov a expertov na umelú inteligenciu späť do Európy. Okrem toho komisia zostaví programy vzdelávania a odbornej prípravy v oblasti umelej inteligencie a generatívnej umelej inteligencie v kľúčových sektoroch. Ich účelom bude pripraviť novú generáciu odborníkov na umelú inteligenciu a podporiť zvyšovanie úrovne zručností a rekvalifikáciu pracovníkov.

5 Zjednodušenie regulácie
Komisia zriadi asistenčné pracovisko pre akt o umelej inteligencii, ktorého úlohou bude pomáhať podnikom akt dodržiavať. Bude slúžiť ako ústredné kontaktné miesto a informačná a usmerňovacia centrála v otázkach k aktu o umelej inteligencii.

Súvislosti
1. augusta 2024 nadobudol účinnosť akt o umelej inteligencii a 4. februára 2025 boli uverejnené usmernenia k zakázaným praktikám v oblasti umelej inteligencie. 24. januára 2024 Komisia zaviedla balík opatrení na podporu európskych startupov a malých a stredných podnikov pri vývoji dôveryhodnej umelej inteligencie. 9. júla 2024 nadobudlo účinnosť zmenené nariadenie o spoločnom podniku pre európsku vysokovýkonnú výpočtovú techniku a umožnilo zriadenie tovární umelej inteligencie. 10. decembra 2024 bolo vybraných sedem konzorcií na zriadenie tovární umelej inteligencie, 12. marca 2025 nasledovalo šesť ďalších konzorcií. 11. februára 2025 bola oznámená iniciatíva InvestAI, ktorá má zmobilizovať investície do umelej inteligencie v celej Európe vo výške 200 miliárd eur.

utorok 15. apríla 2025

SR: Rast miezd pomalý

Mzdy na Slovensku vo februári 2025 podľa štatistického úradu síce nominálne rástli, avšak tempo ich medziročného rastu výraznejšie spomalilo. V 4 z 10 mesačne sledovaných odvetví dokonca rast miezd zaostal za rastom cien. Zamestnanosť bola medziročne vyššia iba v 3 odvetviach, ale klesla až v polovici z nich.

Priemerná nominálna mesačná mzda vo februári 2025 medziročne rástla vo všetkých 10 mesačne sledovaných odvetviach. Tempo rastu dosahovalo od 1,9 % v predaji a oprave motorových vozidiel do 12,8 % v informáciách a komunikácii. Reálna mzda (po očistení o vplyv inflácie) sa zvýšila v 6 z 10 mesačne sledovaných odvetví. Najviac, až o 8,7 % rástla v informáciách a komunikácii, najmenej, len o 1 % v priemysle. Vyšší reálny rast v intervale od 4 % do 5 % sa prejavil v ubytovaní ako aj v reštauráciách s pohostinstvami. Nižšie reálne mzdy ako pred rokom od 0,7 % do 1,8 % mali v doprave vrátane skladovania, tiež vo vybraných trhových službách, rovnako aj vo veľkoobchode či v predaji a oprave vozidiel.

Februárová zamestnanosť medziročne rástla v troch odvetviach, a to v ubytovaní, maloobchode a vo vybraných trhových službách. Naopak, klesla v 5 odvetviach, najviac v priemysle o 1,9 % a najmenej v informáciách a komunikácii o 1,2 %. Nezmenila sa v stavebníctve a v predaji a oprave vozidiel.

V prvých dvoch mesiacoch roka 2025 medziročne rástli nominálne mzdy vo všetkých 10 mesačne sledovaných odvetviach, reálne mzdy boli vyššie v 9 z nich v rozpätí od 0,6 % vo veľkoobchode do 5,5 % v informáciách a komunikácii. Mzdy po zohľadnení vplyvu inflácie boli o 0,6 % nižšie ako vlani vo vybraných trhových službách. Zamestnanosť od januára do februára 2025 bola medziročne vyššia v 3 z 10 mesačne sledovaných odvetví, v 6 odvetviach sa znížila a v 1 zostala nezmenená. Vývoj počtu zamestnaných osôb sa pohyboval od -2,1 % v priemysle do 3,3 % v ubytovaní.

pondelok 14. apríla 2025

SR: Zbankrotovala aj osemdesatnička

V marci na Slovensku zbankrotovalo 752 dlžníkov, zatiaľ v tomto roku najviac. V porovnaní s minuloročným marcom ide tiež o nárast, presne pred rokom bol počet dlžníkov 573, čiže o 31 % menej ako v prvom jarnom mesiaci 2025. Podľa CRIF – Slovak Credit Bureau bolo celkovo v prvom štvrťroku 2025 vyhlásených 1 726 osobných bankrotov. V medzikvartálnom medziročnom porovnaní je viditeľný pozitívny trend. V prvom štvrťroku 2024 bolo bankrotujúcich ľudí až 2 047, čiže ide o viac ako 15 % pokles.

Najviac dlžníkov bolo v produktívnom veku, v marci ich bolo najviac vo vekovom intervale 30 – 39 rokov, a to u oboch pohlaví. Tvorili takmer 29 % podiel zo všetkých dlžníkov. Zaujímavé je porovnanie s marcom 2024, vtedy bolo tridsiatnikov o 3 % menej. Vo veku 70 – 79 rokov zbankrotovalo v tohtoročnom marci 7 seniorov a 6 senioriek. V štatistike pribudla aj jedna osemdesiatnička. V rámci tohto štvrťroka ide o prvú osobu v takomto vysokom veku. V prepočte táto staršia generácia (60+) predstavovala 13 % podiel. Stabilným trendom je vyšší podiel dlžníkov mužov, v marci ich bolo 479 a z pohľadu celku tvorili takmer 64 %. U oboch pohlaví platí, že inštitút osobného bankrotu využívajú v drvivej väčšine ľudia so základným a stredoškolským vzdelaním. V marci bol ich podiel 97 %. Zvyšok tvorilo 16 vysokoškolsky vzdelaných mužov a 7 žien. Až 114 dlžníkov boli ľudia bez domova, tvorili takmer 15,5 % podiel z celkového počtu vyhlásených konkurzov. Oproti iným mesiacom je to výrazne vyššie číslo. Medzi zbankrotovanými dlžníkmi bolo aj 11 manželských párov a 18 ľudí s rodinnými väzbami.

Zo 752 dlžníkov si formu konkurzu zvolilo takmer 90 %, čo predstavuje 737 dlžníkov. Zvyšných 15 ľudí sa rozhodlo pre splátkový kalendár. Z celkového množstva bankrotov bolo 676, čiže takmer 90 %, vyhlásených na majetok občanov nepodnikateľov a 76 na majetok podnikateľov. Pre nepoctivý zámer boli v marci zrušené dve oddlženia. Jeden dlžník bol z Registra diskvalifikácií vymazaný po uplynutí trestu a žiaden nový do registra nepribudol. V marci zároveň súdy zrušili 574 konkurzov, ktoré boli vyhlásené v predchádzajúcich obdobiach, z nich bolo 508 zrušených pre nedostatok majetku a 66 po splnení konečného rozvrhu výťažku. Z regionálneho hľadiska v marci dominovali Banskobystrický kraj so 140 a Nitriansky kraj so 135 dlžníkmi, na opačnom konci rebríčka bol Trnavský a Žilinský kraj, ktoré mali zhodne po 62 dlžníkov. Z Košického kraja pochádzalo 127, Bratislavského 83, Prešovského 76 a Trenčianskeho 67 dlžníkov.

piatok 11. apríla 2025

Trend: Polovica Slovákov platí mobilom

Zatiaľčo v roku 2020 bolo podľa dát Slovenskej bankovej asociácie uskutočnených na Slovensku 36 miliónov platieb mobilom, v roku 2024 stúpol ich počet na desaťnásobok, teda na takmer 380 miliónov transakcií. Polovica Slovákov už dnes pri platení siaha po mobilnom telefóne. Stále častejšie však skúšajú aj ďalšie platobné inovácie – napríklad smart prstene a náramky, ktoré už vyskúšal každý desiaty Slovák. S rozširujúcou sa ponukou nových platobných možností klesá aj potreba nosiť fyzickú platobnú kartu. Dnes ju za nevyhnutnú považuje už len 59 percent Slovákov (podľa prieskumu Mastercard iResearch, agentúra G82 v decembri 2024, 1 200 slovenských respondentov).

Na Slovensku vlastní smartfón 90 percent dospelých a väčšina ľudí ho pri sebe nosí častejšie ako peňaženku. Preto sa mobil stal najprirodzenejším platobným nástrojom. Tento trend potvrdzujú aj aktuálne dáta – platenie mobilom už vyskúšalo 49 percent Slovákov, čo je medziročný nárast o 4 percentá. Okrem mobilných telefónov sú stále populárnejšie aj platby smart hodinkami, ktoré v súčasnosti využíva takmer pätina Slovákov. Ľudia ich používajú predovšetkým v situáciách, keď nemajú po ruke telefón, alebo keď chcú platiť rýchlo a bezstarostne, napríklad pri športe alebo neplánovaných nákupoch.

V podobných situáciách Slováci začínajú využívať aj úplné novinky na poli platobných inovácií: náramky alebo prstene. Ich používatelia na nich oceňujú predovšetkým dizajn, ale aj ich funkčnosť, pretože sa nemusia nabíjať. Aktuálne platbu prsteňom vyskúšalo 10 percent zákazníkov, platobným náramkom dokonca 12 percent a ich počet sa postupne zvyšuje. Rastúcu popularitu nositeľnej elektroniky potvrdzuje aj nárast aktivovaných platobných kariet v týchto zariadeniach. Na Slovensku sa ich počet od roku 2022 takmer strojnásobil. Najviac sa pritom platby týmito inteligentnými zariadeniami využívajú počas letných mesiacov, kedy ich podiel rastie až o 16 percent.

štvrtok 10. apríla 2025

SR: V marci skončilo v konkurze 26 firiem

Marec priniesol na Slovensku takmer 24 % nárast počtu vyhlásených konkurzov v porovnaní s februárom t. r. Zbankrotovalo 26 právnických subjektov, z toho bolo 22 eseročiek, 3 akciové spoločnosti a 1 nezisková organizácia. V marci minulého roka ale zbankrotovalo až 39 subjektov, čiže o 33 % viac ako tento rok a podľa dát CRIF – Slovak Credit Bureau (CRIF) ide aj v medzikvartálnom porovnaní o zlepšenie: kým za prvý kvartál 2024 skončilo v konkurze spolu až 79 subjektov, tento rok ich bolo len 69.

„Od 1. apríla začala platiť transakčná daň a postupne sa naplno ukážu aj ekonomické dopady konsolidačného balíčka i nečakaných kríz, ako je napríklad slintačka a krívačka, ktorá udrela na chovateľský sektor, alebo nové americké clá na autá, či celú EÚ vo výške 20 %,“ komentuje štatistiku Ing. Jana Marková. Viac ako 38 % subjektov, ktoré v marci začali čeliť konkurzu, malo evidovaných menej ako 1 až 10 zamestnancov, u takmer 31 % bol ich počet nezistený. Dve firmy vykázali vysoké počty zamestnancov v rozmedzí 250 – 499. Najviac zarezonovali bankroty veľkej celulózky BUKOCEL, a.s., a Bukózy Holding, a.s., u ktorej sa začalo konkurzné konanie už v januári. Smutný podnikateľský príbeh prežíva na vlastnej koži aj cca 300 šičiek košieľ a odevov z Bánoviec nad Bebravou. Ich nemecký zamestnávateľ, firma Eterna, po takmer dvoch dekádach definitívne skončil.

Spomedzi odvetví bolo najviac konkurzov vyhlásených v sekcii odbornej, vedeckej a technickej činnosti (6), veľkoobchode, maloobchode a oprave motorových vozidiel a motocyklov (5), priemyselnej výrobe (4) a v stavebníctve (4). Z geografického hľadiska bolo najviac konkurzov vyhlásených v Bratislavskom a Košickom kraji, zhodne po šesť, hneď za nimi nasledoval Prešovský kraj s piatimi konkurzmi. Zhodne po dva konkurzy mali Trnavský, Nitriansky, Trenčiansky a Žilinský kraj. V Banskobystrickom kraji bol v marci vyhlásený len jeden konkurz.

Povolenie na reštrukturalizáciu nebolo v marci t. r. povolené žiadnej spoločnosti. Zaujímavá je zhoda s minuloročným marcom, kedy ich bolo tiež nula. V medzikvartálnom porovnaní ide o 40 % pokles a v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom ide o pokles z 1 vo februári na nulu v marci.





streda 9. apríla 2025

On-line: Reklamy môžete aj zakázať

Reklamy na internete sú všadeprítomné a hrajú kľúčovú úlohu v on-line marketingu vo forme bannerov, videí, sponzorovaných príspevkov na sociálnych sieťach alebo dokonca cielených reklám priamo pre konkrétneho používateľa. Ide o veľmi sofistikované procesy využívajúce umelú inteligenciu a strojové učenie. Na druhej strane prinášajú tiež nové výzvy, najmä v oblasti ochrany súkromia.

Cielenie reklám na internete funguje pomocou analýzy údajov o používateľoch a ich správaní on-line. Kľúčové spôsoby cielenia reklám na internete:
1. Cookies: Webové stránky ukladajú malé súbory, tzv. cookies, ktoré zaznamenávajú, ktoré stránky ste navštívili, čo ste si prezerali, a aké nákupy ste vykonali.
2. Geolokácia: Na základe vašej polohy sa vám môžu zobrazovať reklamy relevantné pre váš región, mesto či krajinu.
3. Správanie na sociálnych sieťach: Platformy ako Facebook, Instagram alebo LinkedIn využívajú informácie o tom, čo lajkujete, komentujete, či zdieľate, na vytvorenie personalizovaných reklám.
4. História vyhľadávania: Vyhľadávače, napr. Google, si pamätajú, čo hľadáte, a na základe toho vám ponúkajú cielený obsah.
5. Demografické údaje: Reklamy môžu byť prispôsobené na základe vášho veku, pohlavia, vzdelania, zamestnania a ďalších informácií, ktoré poskytnete pri registrácii na rôznych platformách.
6. Záujmy a návyky: Algoritmy analyzujú vzorce správania, napríklad kedy a ako dlho používate internet, aby odhadli, čo by vás mohlo zaujímať.
7. Retargeting: Ak ste navštívili určitú stránku, alebo si niečo vložili do košíka, no nákup nedokončili, systém vás môže "sledovať" a zobrazovať vám reklamy na tieto produkty, aby vás motivoval vrátiť sa.

Existuje niekoľko spôsobov, ako sa vyhnúť reklamám na internete, alebo ich aspoň výrazne obmedziť:
· Používajte blokovače reklám: Nainštalujte rozšírenia na blokovanie reklám, napríklad AdBlock, AdGuard alebo uBlock Origin. Niektoré prehliadače, ako napríklad Brave, majú funkcie blokovania reklám zabudované priamo v sebe.
· Vypnite personalizované reklamy: V nastaveniach na platformách, akými sú Google alebo Facebook, môžete deaktivovať personalizované reklamy. Nebudú vás sledovať na základe vašich aktivít, čo zníži počet cielenej reklamy.
· Zablokujte súbory cookies: Mnohé reklamy sú založené na sledovaní cookies. Používaním režimu "Incognito" alebo "Private Browsing" vo vašom prehliadači obmedzíte ukladanie cookies. Môžete tiež nastaviť prehliadač tak, aby automaticky odmietal sledovacie cookies.
· Používajte VPN: Virtuálna privátna sieť môže skryť vašu polohu a identitu on-line, čím obmedzí možnosť reklám prispôsobených vašej geografickej oblasti.
· Sledujte aplikácie a hry bez reklám: Vyberajte si aplikácie a hry, ktoré neobsahujú reklamy, alebo zaplaťte za verzie bez reklám. Často stačí malý poplatok, aby ste sa zbavili rušivých bannerov a videí.
· Aktualizácia: Niektoré staršie verzie prehliadačov či aplikácií nemajú dostatočnú ochranu pred reklamami. Pravidelná aktualizácia môže pomôcť zlepšiť vaše zabezpečenie.
· Zmena nastavení : Na mobilných zariadeniach môžete vypnúť sledovanie reklám v sekcii nastavení ochrany súkromia. Napríklad na iOS môžete obmedziť sledovanie reklám cez funkciu "Limit Ad Tracking."

utorok 8. apríla 2025

EU: Digitálna Európa

Európska komisia vyčlení 1,3 miliardy EUR na zavádzanie kritických technológií, ktoré sú strategicky dôležité pre budúcnosť Európy a technologickú suverenitu kontinentu, prostredníctvom pracovného programu Digitálna Európa (DIGITAL) na roky 2025 až 2027. Zameriava sa na zavádzanie umelej inteligencie a jej využívanie podnikmi a verejnou správou, cloud a údaje, kybernetickú odolnosť a digitálne zručnosti. Prvé výzvy DIGITAL budú zverejnené v apríli 2025, ďalšie budú zverejnené do konca roka dostupné na portáli EÚ pre financovanie a verejné súťaže. Výzvy sú otvorené pre podniky, orgány verejnej správy a iné subjekty z členských štátov EÚ, krajín EZVO/EHP a krajín pridružených k programu DIGITAL.

Kľúčové priority v rámci pracovného programu DIGITAL zahŕňajú:
  • Zlepšenie dostupnosti a prístupnosti generatívnych aplikácií umelej inteligencie, a to aj v odvetviach zdravotnej a inej starostlivosti. Dostupné finančné prostriedky budú určené na testovanie imerzívnych prostredí známych ako „virtuálne svety“, vykonávanie aktu o umelej inteligencii a zavádzanie energeticky efektívnych spoločných dátových priestorov. Tieto opatrenia sú kľúčom na vykonávanie iniciatívy Továrne umelej inteligencie na vývoj generatívnych modelov umelej inteligencie pre podniky a verejný sektor.
  • Podpora európskych centier digitálnych inovácií (EDIH). Ide o sieť centier, ktorá poskytuje spoločnostiam a verejnému sektoru prístup k technickým odborným znalostiam a testovaniu technológií, ako aj poradenstvo, odbornú prípravu a zručnosti na osvojenie si najnovších technológií. Bude podporovať rozsiahle zavádzanie umelej inteligencie v súkromných a verejných organizáciách v celej Európe.
  • Budovanie iniciatívy Destinácia Zem, ktorá pracuje na vybudovaní digitálneho modelu Zeme na podporu adaptácie na zmenu klímy a riadenia rizika katastrof. Financovaním sa vybuduje silnejší model, ku ktorému bude mať prístup viac výskumníkov.
  • Zvyšovanie kybernetickej odolnosti. Riešenia v oblasti kybernetickej bezpečnosti, akou je rezerva EÚ na účely kybernetickej bezpečnosti, zlepšia odolnosť a bezpečnosť kritických infraštruktúr vrátane nemocníc a podmorských káblov.
  • Rozvoj kapacít inštitúcií vzdelávania a odbornej prípravy EÚ v oblasti digitálnych zručností, aby mohli podporovať a prilákať talenty a zároveň podporovať pokročilé zručnosti európskej pracovnej sily.
  • Uľahčenie novej architektúry európskej peňaženky digitálnej identity a európskej dôveryhodnej infraštruktúry, ako aj podpora jej prijatia v členských štátoch.
  • Stimulácia transformácie verejného sektora prostredníctvom rozvoja efektívnych, vysokokvalitných a interoperabilných digitálnych verejných služieb.
Inováciu urýchli aj nová Platforma strategických technológií pre Európu (STEP), ktorá udeľuje značku kvality STEP Seal sľubným projektom s cieľom zlepšiť ich možnosti prístupu k verejnému a súkromnému financovaniu.

DIGITAL je prvý program financovania EÚ zameraný výlučne na poskytovanie digitálnych technológií podnikom a občanom. S rozpočtom 8,1 miliardy EUR v súčasnom viacročnom finančnom rámci na roky 2021 – 2027 formuje digitálnu transformáciu európskej spoločnosti a hospodárstva. Dopĺňa investície v rámci iných programov EÚ, ktorými sú Horizont Európa, EU4Health, InvestEU, Nástroj na prepájanie Európy, ako aj investície v rámci Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti.

pondelok 7. apríla 2025

Upozorňujeme: Nástrahy realitnej inzercie

Záujem o kúpu nehnuteľností neutícha. Na realitných portáloch sa však spotrebitelia môžu pri výbere budúceho bývania stretnúť s viacerými pochybnými praktikami. Zistenie konečnej ceny, skutočnej výmery či aktuálneho stavu je tak často práca pre detektíva. Na čo všetko je potrebné si dať pozor?

Na realitných portáloch sa často môžete stretnúť s ponukami, pri ktorých je inzerovaná cena doplnená poznámkou. K cene tak musíte ešte pripočítať DPH, províziu realitnej kancelárie či náklady na zabezpečenie právnych služieb pri prevode nehnuteľnosti. Konečná cena nehnuteľnosti tak môže narásť aj o tisíce eur. Uvádzanie cien týmto spôsobom je podľa dTest nielen netransparentné, ale je aj v rozpore s požiadavkami na uvádzanie spotrebiteľských cien. Evergreenom pri predaji tovaru a služieb je, samozrejme, aj prikrášľovanie. S rezervou preto berte informácie o dojazdových vzdialenostiach. Pomerne kreatívna je aj práca s takzvanými „ležiakmi“. Predávajúci sa túto skutočnosť snažia zamaskovať tým, že inzerát vkladajú opakovane, aby sa neustále zobrazoval v sekcii najnovších prírastkov. Neskôr prichádza na rad finta s výraznou zľavou. Tá však môže vyzerať aj tak, že sa byt predáva za stále rovnakú cenu, len k nemu pribudne informácia o prečiarknutej cene, ktorá je oproti tej pôvodnej značne nafúknutá.

Pre ľahšiu orientáciu v inzerátoch ponúkame malú interpretačnú pomôcku. Ohnisko a pieskovisko na spoločnom dvore sa prekladajú ako „prvky komunitného bývania“. Rozpadávajúca sa chalúpka na samote bez akejkoľvek infraštruktúry sa označuje za „rustikálnu“. Byt vybudovaný z pôvodnej pivnice, z ktorého okien môžete sledovať iba obuv okoloidúcich, je zase „útulný a atypický“, rovnako ako byt s rozlohou 16 m², ktorý má sprchový kút umiestnený vedľa sporáka. A nakoniec neudržiavaný osamotený ker obklopujúci kontajnery na triedený odpad zabezpečí „výhľad na zeleň“. Sprostredkovatelia často v snahe zaujať prikrášľujú aj ďalšie informácie. Trojizbový byt sa nakoniec ukáže ako dvojizbový byt so samostatnou kuchyňou so ‚skrytým potenciálom‘, moderný interiér je zase ťažko rozpoznateľnou digitálnou vizualizáciou. Pozor si dajte aj na nebytové priestory ponúkané ako ateliéry na bývanie. Nielenže budete mať problémy s hypotékou, ale nemôžete tu ani trvalo bývať, prípadne byt evidovať ako adresu trvalého pobytu.

Časté problémy:
· Exkluzívne zmluvy – Niektoré realitné kancelárie môžu ponúkať exkluzívne zmluvy, ktoré obmedzia možnosť predaja cez iné kanály. Je dôležité si dôkladne prečítať podmienky a vyhnúť sa zmluvám s automatickým predlžovaním.

· Nadhodnotené ceny – Niektorí makléri môžu sľubovať nereálne vysoké predajné ceny, čo môže predaj nehnuteľnosti skomplikovať a predĺžiť.

· Provízie realitných kancelárií – Provízia sa pohybuje od 3 do 6 %, pričom príliš nízka provízia môže znamenať slabý marketing a menej kvalitné služby.

· Finančné riziká pri kúpe – Kupujúci by si mali byť istí svojimi finančnými možnosťami, aby sa vyhli problémom s hypotékou alebo prepadnutiu rezervačného poplatku.

· Problematické zmluvy – Pri kúpe nehnuteľnosti je dôležité dôkladne skontrolovať kúpnu zmluvu, ideálne s právnikom, aby sa predišlo komplikáciám pri prevode vlastníctva.

· Súkromná inzercia – Pri predaji bez realitnej kancelárie si predávajúci musí sám zabezpečiť všetky právne a finančné aspekty predaja, čo môže byť náročné.

piatok 4. apríla 2025

ETA: Pred cestou do Británie

Britská vláda zavádza od 2. apríla 2025 pre cestujúcich povinnú elektronickú cestovnú autorizáciu (Electronic Travel Authorisation - ETA). Registráciu je potrebné vykonať najneskôr 3 pracovné dni pred cestou. Rozhodnutie bude vydané do 3 pracovných dní od požiadania, v ojedinelých prípadoch dlhšie. Platnosť ETA je 2 roky a je digitálne prepojená s cestovným pasom, ktorého údaje boli zadané do systému. ETA je výhradne viazaná iba na jeden cestovný pas, takže v prípade straty cestovného pasu je potrebné požiadať o novú ETA.

ETA je potrebná pre cestujúceho, ktorý:
  • prichádza na krátkodobý pobyt do Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska bez vízovej povinnosti (napr. turizmus, návšteva priateľov a známych, pracovné cesty, pozemný tranzit a iné),
  • nemá platný imigračný status v Spojenom kráľovstve Veľkej Británie a Severného Írska,
  • spadá do kategórie T5 Creatives - herci, tanečníci, hudobníci a členovia filmových štábov,
  • má registrovaný legálny pobyt v Írsku a cestuje do Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska z krajín mimo spoločnej cestovnej oblasti CTA (Common Travel Area): Írsko, Jersey, Guernsey, Isle of Man.

Čo je potrebné na registráciu?
  • poskytnúť kontaktné údaje,
  • poskytnúť údaje cestovného pasu, s ktorým bude osoba cestovať,
  • odfotiť sa cez aplikáciu,alebo poskytnúť aktuálnu digitálnu fotografiu na registráciu cez oficiálnu webovú stránku,
  • odpovedať na súhrn otázok,
  • zaplatiť poplatok 10, od 9. apríla 16 GBP.
Ako sa zaregistrovať:
  • pomocou aplikácie UK ETA,
  • pomocou oficiálnej webovej stránky GOV.UK,
  • každá osoba (vrátane detí) musí mať samostatne vyplnenú žiadosť.
Registrujete inú osobu, ktorá nie je s vami? Požiadajte o ETA prostredníctvom webovej stránky. Aplikácia vyžaduje identifikáciu osoby. V prípade, že žiadate cez aplikáciu UK ETA a druhá osoba sa pri vás nenachádza, v časti Start your ETA application zvolíte text If you are applying for someone not with you, apply online instead. Aplikácia vás presmeruje na webovú stránku.

štvrtok 3. apríla 2025

Trend: Konsolidácia dlhov

Čoraz viac Slovákov konsoliduje svoje pôžičky, teda spája si ich do jednej, čím okrem iného ušetria na výške mesačných splátok. Viacero úverov do jedného si najčastejšie zlučujú ľudia vo veku od 41 až 50 rokov, pričom táto veková kategória tvorí z celkového počtu konsolidácií až 31 percent. Na druhej strane dvadsiatnikov či tridsiatnikov je v tomto smere len pár percent. Ako ďalej vyplýva z údajov Home Credit, za vlaňajšok sa medziročne zvýšil počet konsolidácií až o 87 percent. K tomu výrazne prispel aj fakt, že zásadne stúpol počet tých, ktorí si vybavujú konsolidácie plne on-line. Priemerne si ľudia spájali do jedného viaceré úvery spolu vo výške 8 748 eur. Častejšie si zlučujú pôžičky ženy v porovnaní s mužmi, a to v pomere 52 vs. 48 percent.

Bežná domácnosť na Slovensku má spravidla viacero menších či väčších pôžičiek, pričom každá splátka im nezriedka odchádza do inej banky, s odlišnou úrokovou sadzbou, s rozličnou výškou mesačnej platby a taktiež v rôznych termínoch. Riešením, ako v tejto situácii ušetriť peniaze aj čas, môže byť konsolidácia. Podľa údajov Home Credit viacero úverov do jedného si najčastejšie zlučujú Slováci vo veku od 41 až 50 rokov. Na túto vekovú kategóriu pripadá z celkového počtu konsolidácií skoro tretina. Ďalšou veľmi početnou skupinou sú ľudia medzi päťdesiatkou a šesťdesiatkou, ktorí tvoria ďalšiu štvrtinu. Naopak mladí ľudia si zlučujú pôžičky omnoho menej. Samozrejme, je to spôsobené aj tým, že ich ešte spravidla majú dojednaných menej ako tí starší. Napríklad 31 až 35-roční Slováci tvoria len 6 percent z celkového počtu konsolidácií a 26 až 30-roční dokonca ešte o 2 percentá menej.

Za uplynulý rok 2024 sa medziročne zvýšil počet konsolidácií pôžičiek až o 87 percent. Home Credit medziročne eviduje až štvornásobný nárast plne on-line vybavených konsolidácií. Priemerne si ľudia spájali do jedného konsolidovaného úveru viaceré spolu vo výške 8 748 eur. Je zaujímavé, že častejšie sa k tomu odhodlávajú ženy, kde je to v ich prípade 52 percent, na mužov pripadá zvyšných 48 percent zlučovaných úverov.

Zlučovanie pôžičiek je už aj na Slovensku bežnou praxou, hoci ešte stále v časti verejnosti zbytočne kolujú určité pochybnosti.
Mýtus 1: Zlúčenie pôžičiek sa vyplatí len ľuďom s veľkými dlhmi
Nie je to úplne tak. Aj keď máte len dve alebo tri menšie pôžičky, ich spojenie vám zjednoduší správu splátok. Konsolidácia sa tak môže hodiť každému, kto má viacero pôžičiek a chce mať prehľad vo svojich financiách.

Mýtus 2: Je to príliš komplikované a administratívne náročné
Práve naopak. Žiadosť o spojenie pôžičiek zvládnete aj z pohodlia domova zo svojho počítača alebo dokonca z mobilného telefónu. Nikam preto chodiť nemusíte.

Mýtus 3: Spojiť si môžete len niektoré hotovostné pôžičky
Previesť a zlúčiť si môžete pôžičky, kreditné karty, nákupy na splátky, kontokorent aj leasing a vďaka tomu ušetriť. Môžete kombinovať produkty z bánk aj nebankových spoločností.

streda 2. apríla 2025

Novinka: Portál výstavby

Úrad pre územné plánovanie a výstavbu SR spustil Portál výstavby, ktorý je prvým krokom na zníženie administratívnej záťaže a zlepšenie komunikácie medzi všetkými účastníkmi výstavby. Je súčasťou informačného systému Úradu pre územné plánovanie a výstavbu SR a slúži na digitálne podávanie a správu stavebných dokumentov. Zahŕňa úložisko dokumentácie, register výstavy, register stavieb a prehľad dotknutých orgánov a právnických osôb.

Na použitie musí byť dokumentácia elektronicky podpísaná. Do portálu sa možno prihlásiť prostredníctvom konta na slovensko.sk alebo sa nanovo zaregistrovať. Stavebníci a projektanti na riadne podávanie projektovej dokumentácie a vyžiadavanie si záväzných stanovísk cez portál teda potrebujú mandátne certifikáty, ktoré vydáva Národný bezpečnostný úrad (NBÚ). Aj preto Úrad pre územné plánovanie a výstavbu SR oslovil NBÚ, aby rozšíril zoznam osôb na získanie mandátnych certifikátov z geodetov aj na stavebných inžinierov a architektov, ktorí budú v portáli robiť stavebné úkony a žiadať od dotknutých orgánov a iných strán záväzné stanoviská.

Naďalej však platí, projektová dokumentácia sa dá podávať aj v listinnej forme na stavebných úradoch. Povinnosti ukladať dokumenty do portálu sa nevzťahuje na prevádzkovú dokumentáciu.

utorok 1. apríla 2025

On-line: Nákup z autobazára

Trh s ojazdenými vozidlami v Európe je naďalej problémový. Ukazuje sa, že približne dve tretiny 10-ročných áut v Európe majú za sebou havarijnú opravu, ale predajcovia to často taja. Pomerne bežné je napríklad tiež inzerovanie prvkov výbavy, ktoré konkrétne auto nemá, a zanedbávanie nákladných servisných úkonov, ako nastavenie vôle ventilov, výmena oleja v prevodovke alebo rôzne poruchy systému kontroly emisií. 
Kúpa ojazdeného vozidla však nemusí byť pre zákazníka vždy rizikom. Objednané vozidlá v renomovaných autobázaroch bývajú podrobené auditu, a ten v závislosti od typu vozidla a jeho konfigurácie môže obsahovať stovky povinných bodov, ktoré musí technik skontrolovať. Zameriava sa na podrobnú kontrolu vrátane merania vrstvy laku, prehliadky na zdviháku alebo skúšobnej jazdy.

Vybrané body certifikovanej kontroly pre predaj automobilov on-line:
o Kontrola európskej databázy a servisnej histórie
o Kontrola prípadných stôp po skrytej havárii
o Meranie vrstvy laku
o Vizuálna kontrola karosérie, okien, kolies a interiéru a fotodokumentácia všetkých zistených poškodení
o Kontrola a testovanie všetkých funkčných zariadení
o Základná diagnostika
o Skúšobná jazda
o Kontrola tesnosti a vôle
Medzi bežné problémy patria veľké medzery v servisnej histórii, nezrovnalosti v dokumentácii alebo kozmetické chyby, ktoré nezodpovedajú veku a počtu najazdených kilometrov vozidla. Celkovo 24 % vozidiel, ktoré Carvago kontroluje, neodporúča svojim zákazníkom kupovať. V minulosti bolo toto číslo ešte vyššie. Analýza ponuky na hlavných zoznamoch krajín ukazuje, že ku koncu októbra 2024 predajcovia v celej Európe ponúkali 366 899 problémových vozidiel.

Príklady problémov zistených počas kontrol:
(% zistených vozidiel)
  • Skryté závažné minulé havárie 9%
  • Porucha emisnej kontroly 8%
  • Závada batérie/nabíjania vo vozidlách PHEV 5%*
  • Porucha turbodúchadla 4%
  • Nadmerná vôľa pruženia 2 %
  • Porucha vstrekovača 2 %
  • Nezrovnalosti v histórii a stave tachometra 1 %
  • *(len % v rámci vozidiel PHEV)

pondelok 31. marca 2025

EU: Vodičské preukazy

Na cestách Európskej únie príde ročne o život takmer 20 000 ľudí. Dohoda o aktualizácii smernice EÚ o vodičských preukazoch má za cieľ zlepšiť bezpečnosť cestnej premávky v Európe, aby boli vodiči lepšie pripravení na skutočné jazdné situácie a aby si vytvorili dostatočné povedomie o riziku chodcov, detí, cyklistov a iných zraniteľných účastníkov cestnej premávky. Novými pravidlami pre vodičské preukazy sa zavedú: mobilný preukaz, skúšobné obdobie pre nových vodičov aj "sprevádzaná" jazda. Aby sa vodič kvalifikoval na získanie vodičského preukazu, bude sa musieť oboznámiť s bezpečným používaním telefónu počas jazdy, rizikami mŕtveho uhla, asistenčnými systémami vodiča, bezpečným otváraním dverí a jazdou v snehu a šmykľavých podmienkach.

Pravidlá EÚ po prvýkrát stanovia skúšobné obdobie najmenej dva roky pre nových vodičov. Začínajúci vodiči budú podliehať prísnejším pravidlám a sankciám za jazdu pod vplyvom alkoholu ako aj za jazdu bez použitia bezpečnostných pásov alebo detských zadržiavacích systémov. Zároveň by členské krajiny mali uplatňovať politiku nulovej tolerancie voči alkoholu a drogám. S cieľom zmierniť nedostatok profesionálnych vodičov sa minimálny vek, na základe ktorého môže vodič získať vodičský preukaz na nákladné vozidlo, zníži z 21 na 18 rokov a v prípade vodičského preukazu autobusu z 24 na 21 rokov za predpokladu, že žiadateľ je držiteľom osvedčenia o odbornej spôsobilosti. Krajiny EÚ môžu povoliť 17-ročným osobám viesť nákladné vozidlo alebo dodávku na svojom území len v sprievode skúseného vodiča.

Vodičské preukazy by mali byť platné 15 rokov pre motocykle a autá. Krajiny EÚ môžu toto obdobie skrátiť na 10 rokov, ak sa preukaz môže používať ako vnútroštátny preukaz totožnosti, zatiaľčo vodičské preukazy nákladných vozidiel a autobusov sa budú musieť obnovovať každých päť rokov. Krajiny EÚ môžu skrátiť platnosť vodičských preukazov starších vodičov (65 rokov a starších). Pred vydaním prvého vodičského preukazu by mal vodič prejsť lekárskou prehliadkou vrátane zraku a kardiovaskulárneho stavu. V prípade vodičov automobilov alebo motocyklistov sa však krajiny EÚ môžu rozhodnúť nahradiť lekársku prehliadku formulármi na samohodnotenie alebo v prípade obnovenia vodičského preukazu inými alternatívnymi opatreniami.

Digitálny vodičský preukaz, ktorý je k dispozícii v smartfóne s technológiou digitálnej peňaženky v celej EÚ, sa podľa nových pravidiel stane hlavným formátom v EÚ. Členské štáty budú mať päť rokov a šesť mesiacov od nadobudnutia účinnosti nových pravidiel na ich vykonávanie. Poslanci však zabezpečili, že vodiči budú mať aj naďalej právo požiadať o fyzický vodičský preukaz.

Predbežnú dohodu ešte musí schváliť Rada a Parlament. Krajiny EÚ budú mať štyri roky na transpozíciu nových ustanovení do vnútroštátneho práva a prípravu na ich vykonávanie.

piatok 28. marca 2025

Wi-Fi: Kedy zvážiť kúpu adaptéra?

Rýchla a stabilná Wi-Fi sa stáva nevyhnutnosťou. Či už streamujete filmy vo vysokom rozlíšení, hráte on-line hry, pracujete z domu, alebo máte inteligentnú domácnosť plnú zariadení od žiaroviek po bezpečnostné kamery, potrebujete spoľahlivé pripojenie. Všetky tieto zariadenia komunikujú cez Wi-Fi, a ak je pripojenie pomalé alebo nestabilné, môže to viesť k problémom s ovládaním, oneskoreniam a celkovo zlému používateľskému zážitku. Bohužiaľ, nie každý počítač má vstavanú Wi-Fi kartu, ktorá by zvládla nároky modernej digitálnej domácnosti. A práve tu prichádzajú na rad externé Wi-Fi adaptéry.

Existuje niekoľko situácií, kedy môže byť Wi-Fi adaptér užitočným, alebo dokonca nevyhnutným doplnkom:
  • Váš počítač nemá vstavanú Wi-Fi alebo má zastaranú – staršie stolové počítače často Wi-Fi kartu vôbec nemajú. Pri starších notebookoch sa zase môžete stretnúť s kartou podporujúcou len pomalé a dnes už nedostačujúce štandardy Wi-Fi, ako je napríklad 802.11n. V oboch prípadoch je externý Wi-Fi adaptér riešením.
  • Máte problém so slabým signálom Wi-Fi – aj pri novších počítačoch sa môže stať, že vstavaná Wi-Fi karta nemá dostatočný dosah. Problém nastáva najmä, ak je router umiestnený v inej miestnosti alebo ak signál rušia steny a iné prekážky. Výkonnejší externý adaptér môže signál výrazne zlepšiť.
  • Potrebujete vyššiu rýchlosť a stabilitu pripojenia – moderné Wi-Fi adaptéry podporujú najnovšie štandardy, ako sú Wi-Fi 6 a Wi-Fi 6E. Tieto štandardy prinášajú výrazne vyššie rýchlosti, nižšiu odozvu a stabilnejšie pripojenie. To oceníte pri streamovaní videa vo vysokom rozlíšení (4K, 8K), hraní online hier alebo pri videokonferenciách.
  • Chcete naplno využiť potenciál modernej Wi-Fi siete (MU-MIMO) – moderné Wi-Fi adaptéry a routery využívajú technológiu MU-MIMO (Multi-User, Multiple-Input, Multiple-Output). Táto technológia umožňuje routeru efektívne komunikovať s viacerými zariadeniami súčasne, čím sa zlepšuje celkový výkon Wi-Fi siete. To je kľúčové najmä v domácnostiach, kde je k Wi-Fi pripojených veľa zariadení.
Kľúčové faktory výberu
  • Štandard Wi-Fi: Vyberte adaptér, ktorý podporuje rovnaký alebo novší štandard Wi-Fi, aký má váš router. Ak máte router s Wi-Fi 6, vyberte adaptér s Wi-Fi 6 (alebo Wi-Fi 6E). Ak máte starší router s Wi-Fi 5 (802.11ac), bude vám stačiť adaptér s Wi-Fi 5.
  • Rýchlosť Wi-Fi: Rýchlosť adaptéra by mala zodpovedať rýchlosti vášho internetového pripojenia a vašim potrebám. Ak máte rýchle internetové pripojenie a často streamujete videá vo vysokom rozlíšení alebo hráte online hry, vyberte adaptér s vyššou rýchlosťou.
  • Antény: Externé antény (typicky pri PCIe adaptéroch) zvyčajne poskytujú lepší dosah a stabilitu signálu ako interné antény (častejšie pri USB adaptéroch).
  • Kompatibilita s operačným systémom: Uistite sa, že je adaptér kompatibilný s vaším operačným systémom (Windows, macOS, Linux). Pri PCIe adaptéroch tiež skontrolujte, či máte voľný a kompatibilný PCIe slot na základnej doske.
  • Zabezpečenie Wi-Fi: Vyberte adaptér, ktorý podporuje moderné štandardy zabezpečenia Wi-Fi, ako je WPA3. To zabezpečí bezpečné pripojenie k vašej Wi-Fi sieti.
  • USB Štandard (len pre USB adaptéry): USB porty sa líšia rýchlosťou. Staršie USB 2.0 je výrazne pomalšie ako modernejšie USB 3.0, USB 3.1, alebo USB 3.2. Vyberte adaptér, ktorý je kompatibilný s najrýchlejším USB portom na vašom počítači. Ak má váš počítač USB 3.0 port (alebo novší), ale pripojíte adaptér s USB 2.0, bude rýchlosť adaptéra obmedzená pomalším USB 2.0 portom a nevyužijete tak plný potenciál adaptéra.
Pri výbere Wi-Fi adaptéra sa stretnete s dvoma základnými typmi, každý má svoje špecifické výhody a nevýhody.
USB adaptéry
Výhody:
• Jednoduchá inštalácia: Jednoducho sa zapojí do USB portu počítača. Nie je potrebná žiadna zložitá montáž.
• Prenosnosť: Môžete ich ľahko prenášať a používať s rôznymi počítačmi (notebooky, stolové PC).
• Zvyčajne nižšia cena: V porovnaní s PCIe adaptérmi bývajú cenovo dostupnejšie.
Nevýhody:
• Zaberajú USB port: Môžu blokovať USB port, ktorý by ste inak mohli využiť pre iné zariadenie.
Pre koho sú vhodné: Ideálne pre notebooky a stolové počítače, kde je hlavnou prioritou jednoduchá inštalácia, prenosnosť a nižšia cena.

PCIe adaptéry
Výhody:
• Vyšší výkon a stabilita: Ponúkajú najvyšší možný výkon a stabilitu Wi-Fi pripojenia.
• Lepší dosah signálu: Vďaka externým anténam majú zvyčajne lepší dosah signálu ako USB adaptéry.
• Podpora najnovších štandardov: Zvyčajne podporujú najnovšie štandardy Wi-Fi, vrátane Wi-Fi 6 a Wi-Fi 6E.
Nevýhody:
• Zložitejšia inštalácia: Vyžadujú otvorenie počítačovej skrine a zasunutie do PCIe slotu na základnej doske.
• Nie sú prenosné: Sú určené pre inštaláciu do jedného konkrétneho stolového počítača.
• Zvyčajne vyššia cena: V porovnaní s USB adaptérmi bývajú drahšie.
Pre koho sú vhodné: Primárne sú určené pre stolové počítače, kde je kladený dôraz na maximálny výkon, stabilitu a dosah Wi-Fi pripojenia. Sú ideálne pre náročných používateľov, hráčov a tých, ktorí potrebujú najrýchlejšie možné pripojenie.

štvrtok 27. marca 2025

Trend: Rast psychických ochorení

V psychiatrických ambulanciách na Slovensku bolo v roku 2023 vyšetrených 427 764 osôb (788,6 na 10 000 obyvateľov) so stanovenou diagnózou, najviac od roku 2009. V porovnaní s predchádzajúcim rokom prišlo k nárastu o 2,5 %. Prevládali ženy (890,8 na 10 000 žien) nad mužmi (681,7 na 10 000 mužov). Pacienti sa najčastejšie liečili pre afektívne poruchy (31,3 % všetkých vyšetrených osôb; 246,8 na 10 000 obyvateľov), neurotické, stresom podmienené a somatoformné poruchy (26,3 % osôb; 207,7 na 10 000) a organické duševné poruchy vrátane symptomatických (19,8 %; 156,2 na 10 000). Pri týchto diagnózach prevažoval počet vyšetrených žien. Muži naopak výrazne dominovali pri poruchách psychického vývinu a poruchách psychiky a správania zapríčinených užívaním psychoaktívnych látok.

Prvýkrát v živote bola psychická porucha diagnostikovaná 63 679 osobám (117,4 osôb na 10 000 obyvateľov), čo predstavovalo pokles o 5,2 % oproti predchádzajúcemu roku. Novodiagnostikovaní pacienti sa najviac liečili na diagnózy zo skupiny neurotické, stresom podmienené a somatoformné poruchy (33,7 osôb na 10 000 obyvateľov). Nasledovali organické duševné poruchy vrátane symptomatických (28,3 na 10 000) a afektívne poruchy (20,9 na 10 000). Najviac osôb vyšetrených prvýkrát v živote bolo vo veku 75 a viac rokov (290,9 na 10 000). Väčšinou u nich dominovali organické duševné poruchy vrátane symptomatických (85,5 %), kde patria najmä demencie a iné poruchy zapríčinené dysfunkciou mozgu. Nasledovali 15 – 19-roční (157,6 na 10 000), ktorí sa najčastejšie sa liečili pre neurotické, stresom podmienené a somatoformné poruchy (39,6 %). V tejto skupine mladistvých skôr prevládali vyšetrené mladé dievčatá a ženy (195,1 na 10 000 žien) ako chlapci a muži (121,9 na 10 000 mužov). Po zohľadnení územia sídla ambulancie bol najvyšší počet vyšetrených osôb so stanovenou diagnózou vzhľadom na počet obyvateľov v Košickom (1 006,2/10 000 obyvateľov kraja), Bratislavskom (980,2/10 000), Banskobystrickom (885,0/10 000) a Prešovskom kraji (856,2/10 000).

Na psychiatrických oddeleniach posteľových zdravotníckych zariadení bolo v roku 2023 pre duševné poruchy a poruchy správania uskutočnených 40 320 hospitalizácií (74,3 na 10 000 obyvateľov), muži tvorili 56,4 %. V porovnaní s rokom 2022 prišlo k miernemu nárastu o 376 hospitalizácií. Najčastejšou príčinou hospitalizácie boli poruchy psychiky a správania zapríčinené užívaním alkoholu (27,2 % zo všetkých hospitalizácií). Viac ako trojnásobne pri nich prevyšovali muži (31,5 mužov oproti 9,4 ženám na 10 000 obyvateľov daného pohlavia). Nasledovali schizofrénia, schizotypové poruchy a poruchy s bludmi (19,5 % hospitalizácií), ktoré boli zároveň najčastejšou príčinou prijatia žien do ústavnej psychiatrickej starostlivosti. Pri afektívnych poruchách (13,9 % hospitalizácií) dominovali hospitalizácie žien. Pri organických duševných poruchách vrátane symptomatických (13,6 % hospitalizácií) sa tri štvrtiny hospitalizácií týkali pacientov vo veku 65 a viac rokov. Najviac hospitalizácií si v prepočte na 10 000 obyvateľov danej vekovej skupiny vyžiadali pacienti vo veku 45 – 59 rokov (95,0 na 10 000) a 30 – 44 rokov (94,6 na 10 000). Vzhľadom na konkrétne diagnózy boli najčastejšou príčinou hospitalizácií detí do 14 rokov (216 prípadov) zmiešané poruchy správania a emotivity. V skupine dospievajúcich vo veku 15 – 19 rokov to boli tiež zmiešané poruchy správania a emotivity (277 prípadov), ale aj depresívne epizódy (264 prípadov). Vo veku 20 – 29 rokov prevládali hospitalizácie osôb s poruchami psychiky a správania zapríčinenými užitím viacerých drog a iných psychoaktívnych látok (767 prípadov) s výraznou prevahou mužov (75,6 %) nad ženami (24,4 %). Hospitalizácie pre poruchy psychiky a správania zapríčinené užívaním alkoholu dominovali vo vekových skupinách 30 – 44 rokov (37,7 %), 45 – 59 rokov (37,6 %) a 60 – 74 rokov (21,8 %) s prevahou mužov. U najstarších pacientov nad 75 rokov prevažovali hospitalizácie pre iné psychické poruchy zapríčinené poškodením a dysfunkciou mozgu a somatickou chorobou a s demenciou pri Alzheimerovej chorobe. Tie tvorili takmer 60 % všetkých hospitalizácií v tomto veku, pričom viac ako dve tretiny hospitalizácií sa týkali žien. Najviac hospitalizácií podľa územia trvalého bydliska pacienta bolo v Košickom kraji (104,9 na 10 000 obyvateľov kraja), nasledoval Trenčiansky kraj (83,0 na 10 000) a Prešovský kraj (78,0 na 10 000).

streda 26. marca 2025

Wearables: Prsteňom platia najmä muži, ženy však zaplatia viac

Bezkontaktné platenie už dávno nie je len o mobiloch a inteligentných hodinkách. Hitom posledných mesiacov je platenie pomocou prsteňov, na Slovensku najmä u mužov. Podľa dát mBank za rok 2024 tvorili 69 %. Avšak ženy ich predbehli v priemernej výške platby, ktoré pomocou prsteňa platili. Priemerná hodnota transakcie je u žien 17,5 eura, u mužov je to 17 eur. Zákazníci si ho obľúbili najmä v čiernej farbe, muži preferovali matné prevedenie, ženy siahli častejšie po lesklej verzii. Pred koncom minulého roka boli uviedené ďalšie platobné zariadenia, náramok a náramok pre deti.

Rastúcu popularitu platieb pomocou nositeľnej elektroniky potvrdzujú aj dáta spoločnosti Mastercard. Počet aktivovaných kariet v nositeľných zariadeniach sa na slovenskom trhu od roku 2022 do roku 2024 takmer strojnásobil a počet platieb mobilom alebo inými wearables narástol od roku 2022 o 35 percent. Platenie prsteňom využíva aspoň raz za mesiac 55 percent ich majiteľov, pri hodinkách je to okolo 42 percent. Inou zaujímavosťou je početnejšie používanie nositeľnej elektroniky v letných mesiacoch, kedy pozorujeme nárast o 16 percent.

Technológie umožňuje jednoduché a hlavne bezpečné spárovanie všetkých zariadení nositeľnej elektroniky s platobnou kartou. Vďaka tomu je možné platiť všade tam, kde akceptujú bezkontaktné platby – doma aj v zahraničí. Platobný prsteň tak využívajú klienti aj pri cestovaní. Najčastejšie sa ním platí v Česku, Rakúsku, Taliansku a Nemecku. Ale platby s prsteňom sa uskutočňujú tiež napríklad v Indii, Malajzii, Kolumbii, San Maríne alebo v Tanzánii. Najvyššia jednorazová transakcia prsteňom prebehla v Bratislave vo výške 2 543 eur v cestovnej kancelárii a druhá vo výške 2 048 eur v gréckom meste Katerini. Najväčší objem transakcií prsteňom za mesiac urobil klient v hodnote 5 104 eur.