streda 30. apríla 2025

On-line: Čo je to dropshipping?

Objednali ste si tovar z e-shopu, o ktorom ste sa domnievali, že je slovenský a balíček po týždňoch čakania napokon dorazil zo zahraničia - pravdepodobne ste narazili práve na dropshipping. Nejde o zakázanú praktiku, naopak, ide o rozšírený model, ktorý využíva veľká časť podnikateľov. Problematika dropshippingu súvisí tiež s on-line trhoviskami, pretože práve na týchto platformách sa s týmto obchodným modelom stretávajú spotrebitelia najčastejšie bez toho, aby si to uvedomovali. O to dôležitejšie je rozpoznať, kedy na takomto webe nakupujete a vedieť, aké riziká to môže prinášať.

Dropshipping funguje tak, že prevádzkovateľ e-shopu iba ponúka produkty svojho dodávateľa alebo výrobcu. Spotrebiteľ si tovar objedná prostredníctvom e-shopu, ktorý následne odovzdá objednávku dodávateľovi. Ten ju zabalí a odošle priamo zákazníkovi. Komunikácia medzi e-shopom a dodávateľom potom býva úplne automatizovaná. Môžete sa však stretnúť s viacerými nepríjemnosťami. Často chýbajú jasné informácie o tom, kto obchod prevádzkuje a nemusí tak byť jasné, ako a kam tovar vrátiť. „Aj keď e-shop tvrdí, že sídli v Európe, uvedená adresa môže byť len anonymná poštová schránka alebo nemusí vôbec existovať. Navyše prevádzkovatelia týchto e-shopov od spotrebiteľov často požadujú, aby tovar vrátili priamo dodávateľovi, čo môže byť pomerne nákladné,“ upozorňuje Eduarda Hekšová z dTest. V najhorších prípadoch sa môže stať, že obchod po zaplatení objednávky úplne zmizne z internetu. Práve nedostatok kontaktných údajov vám môže pomôcť odhaliť nepoctivého dropshippera, ide o varovný signálo pri akomkoľvek on-line nákupe. Spotrebitelia by mali sledovať aj to, či e-shop neobsahuje zle preložené texty, nápadne vysoké zľavy alebo prehnane pozitívne recenzie. V ideálnom prípade sa o tom, že podnikateľ využíva tento model, dozviete tak, že vás o tom informuje priamo na webe pri vybranom produkte. Na svoj tovar môžete čakať týždne, hoci e-shop sľuboval rýchle doručenie. Niekedy je tovar už u dodávateľa vypredaný, ale objednávku si napriek tomu môžete vytvoriť a hneď ju aj zaplatiť. Navyše vám obchod nemusí vopred oznámiť, že budete musieť doplatiť clo alebo DPH. Častým problémom býva aj nízka kvalita tovaru.

Sieť Európskych spotrebiteľských centier (ECC-Net) navrhuje zavedenie konkrétnych pravidiel pre dropshippingové obchody na úrovni EÚ, pretože súčasná legislatíva pokrýva iba všeobecné pravidlá pre on-line predaj. Apeluje, aby bolo povinné informovať zákazníkov, že objednávka bude odoslaná treťou stranou, najmä pokiaľ ide o krajiny mimo EÚ. Obchody by ďalej mali uvádzať nielen kontaktné údaje predávajúceho, ale aj dodávateľa, adresu odoslania tovaru a všetky náklady spojené s dovozom či odstúpením od zmluvy. Taktiež odporúča, aby bolo možné tovar vždy vrátiť na adresu v rámci EÚ bez neúmerne vysokých nákladov. Ak obchod predáva zákazníkom v EÚ, mal by byť povinný uvádzať jasnú európsku spätnú adresu. Ďalej by mali byť sprísnené podmienky pre platformy typu Shopify či iné platformy, ktoré ponúkajú e-shopové šablóny, aby nebolo možné zverejniť obchod, pokiaľ neobsahuje povinné právne informácie v súlade s legislatívou EÚ.

utorok 29. apríla 2025

Novinka: Doklady v mobile

Aplikácie na používanie dokladov v mobile e-IDENTITA a e-doklady boli na Slovensku oficiálne sprístupnené v utorok 15. apríla 2025. Dostupné sú v App Store aj Google Play. Predpokladom na vytvorenie digitálnej verzie dokladov zostáva ich prvotné vydanie vo fyzickej forme. V prvej fáze ich možno využívať pri elektronických službách štátu (slovensko.sk), ako aj pri všetkých ostatných elektronických službách orgánov verejnej moci, ktoré akceptujú mobilné eID. Doklady v mobile začína na svojich hlavných pobočkách v krajských mestách akceptovať tiež Slovenská pošta.

Mobilné eID (e-IDENTITA) je nový spôsob viacfaktorového prihlasovania sa k elektronickým službám bez fyzického dokladu. Po aktivácii je možné sa namiesto dokladu čipom a bezpečnostným osobným kódom (BOK) prihlásiť aj elektronicky podpisovať prostredníctvom mobilného zariadenia alebo počítača, a to pomocou rozpoznania tváre, odtlačkom prsta či klasickým PIN-om. Klasická čítačka už nebude potrebná. Aplikácia eDOKLADY je mobilná aplikácia, ktorá umožňuje vytvorenie digitálneho rovnopisu dokladov na základe vytvorenej mobilnej elektronickej identity. V prvej fáze sú to občiansky preukaz a vodičský preukaz.

Digitálne doklady sú aktuálne použiteľné len na území Slovenskej republiky. Pracuje sa na univerzálnej digitálnej peňaženke v súlade s Európskou digitálnou identitou, ktorú budú môcť občania SR využívať na preukázanie svojej identity alebo na potvrdenie osobných informácií v rámci celej EÚ. Projekt Európska digitálna peňaženka ako jednotná forma overovania totožnosti občana má byť zavedená EÚ do roku 2027. To znamená, že v tomto čase by už elektronické doklady mali akceptovať všetky členské štáty.

pondelok 28. apríla 2025

EU: Najväčší záujem o hybridy

V 1. štvrťroku 2025 podľa údajov zverejnených Európskou asociáciou výrobcov automobilov (ACEA) medziročne klesol počet registrácií nových áut v Európskej únii o 1,9 % v porovnaní s 1. štvrťrokom 2024. Elektromobily dosiahli v 1. štvrťroku 2025 na trhu podiel 15,2 %, čo predstavuje medziročný nárast oproti 12 % v 1. štvrťroku 2024. Hybridné elektrické vozidlá zabrali 35,5 % trhu a zostali preferovanou voľbou medzi spotrebiteľmi EÚ. Medzitým kombinovaný trhový podiel benzínových a naftových áut klesol na 38,3 % zo 48,3 % v rovnakom období roku 2024.

V prvom štvrťroku 2025 vzrástol predaj nových batériových elektromobilov o 23,9 % na 412 997 kusov, čo predstavuje 15,2 % celkového podielu na trhu EÚ. Tri zo štyroch najväčších trhov v EÚ, ktoré predstavujú 63 % všetkých registrácií batériových elektromobilov, zaznamenali výrazný nárast: Nemecko (+38,9 %), Belgicko (+29,9 %) a Holandsko (+7,9 %) oproti Francúzsku, ktoré zaznamenalo pokles o 6,6 %. Počet nových registrácií hybridných elektromobilov v EÚ vzrástol o 20,7 %, čo je spôsobené výrazným rastom na štyroch najväčších trhoch: Francúzsko (+47,5 %), Španielsko (+36,6 %), Taliansko (+15,3 %) a Nemecko (+10,5 %). V prvom štvrťroku 2025 tak bolo zaregistrovaných 964 108 kusov, čo predstavuje 35,5 % podielu na trhu EÚ. Registrácie plug-in hybridných elektromobilov vzrástli v 1. štvrťroku 2025 o 1,1 % s celkovým počtom 207 048 kusov. Dôvodom bol predovšetkým výrazný nárast objemu na kľúčových trhoch ako Nemecko (+41,8 %) a Španielsko (+30,7 %). Výsledkom je, že plug-in hybridné elektromobily predstavujú 7,6 % celkových registrácií áut v EÚ, čo je nárast zo 7,4 % v 1. štvrťroku 2024. Okrem toho v marci 2025 medziročná variácia vykázala nárast o 17,1 % pre batériové elektrické vozidlá a 23,9 % pre hybridné elektrické autá, zatiaľčo plug-in hybridné elektrické vozidlá zaznamenali rast o 12,4 %.

Do konca prvého štvrťroka 2025 zaznamenali registrácie benzínových áut výrazný pokles o 20,6 %. Najprudší pokles zaznamenalo Francúzsko, kde registrácie prudko klesli o 34,1 %, nasledovalo Nemecko (-26,6 %), Taliansko (-15,8 %) a Španielsko (-9,5 %). S doteraz zaregistrovanými 779 817 novými vozidlami klesol podiel na trhu s benzínom na 28,7 % z 35,5 % v rovnakom období minulého roka. Podobne trh s dieselovými automobilmi klesol o 27,1 %, čo viedlo k 9,5 % podielu na trhu dieselových vozidiel v 1. štvrťroku 2025. Celkovo bol na väčšine trhov EÚ zaznamenaný dvojciferný pokles. Okrem toho medziročná variácia v marci 2025 vykázala pokles o 20,7 % v prípade benzínu a o 25,5 % v prípade nafty.