štvrtok 19. júna 2025

EU: Sexuálne zneužívanie detí

Európsky parlament podporil aktualizáciu celoeurópskych definícií trestných činov súvisiacich so sexuálnym zneužívaním a vykorisťovaním detí. Cieľom je upraviť existujúcu legislatívu tak, aby zohľadňovala využívanie nových technológií, napríklad tvorba umelo vytvoreného, ale realisticky vyzerajúceho obsahu typu deepfake, ktorý zobrazuje sexuálne zneužívanie detí. Zákonodarcovia chcú okrem iného dosiahnuť, aby sexuálne zneužívanie a kontaktovanie detí na sexuálne účely mali trestnoprávne dôsledky, a to bez ohľadu na to, či sú páchané on-line alebo v reálnom živote.

Poslanci vo svojich pozmeňujúcich návrhoch požadujú zvýšenie maximálnych trestov v prípade viacerých druhov trestných činov sexuálneho zneužívania detí. Ide napríklad o sexuálne aktivity s deťmi, ktoré už síce dosiahli legálny vek spôsobilosti na pohlavný styk, s uvedenými aktivitami však nesúhlasili. Patrí sem však aj nábor detí na účely prostitúcie, vlastnenie alebo šírenie materiálu obsahujúceho detskú pornografiu a ponúkanie odmeny za niektoré trestné činy z tejto oblasti. Chcú tiež zrušiť premlčacie lehoty pre trestné činy, na ktoré sa vzťahuje aktualizovaný predpis. Štatistiky totiž ukazujú, že väčšina obetí dokáže o svojich skúsenostiach hovoriť až dlho po tom, čo k nim došlo. Časovo obmedzený by nemal byť ani nárok obetí na odškodnenie.  

Právne predpisy EÚ by sa mali aktualizovať tak, aby zodpovedali najnovšiemu technologickému vývoju. Zároveň by sa malo kriminalizovať používanie systémov umelej inteligencie, ktoré sú navrhnuté alebo upravené primárne na páchanie sexuálnych trestných činov na deťoch. Poslanci podporili aj ustanovenia týkajúce sa živého vysielania sexuálneho zneužívania detí a šírenia takéhoto obsahu na internete. V záujme efektívnejšieho vyšetrovania týchto trestných činov presadzujú tiež možnosť využitia metód utajeného vyšetrovania a tajného sledovania. Požadujú novú definíciu súhlasu najmä pokiaľ ide o deti, ktoré už dosiahli legálny vek spôsobilosti na pohlavný styk. Sexuálne interakcie medzi rovesníkmi založené na súhlase by nemali byť kriminalizované, pokiaľ tieto nesúvisia so závislosťou alebo zneužitím dôvery. Naopak, ak páchateľ len predstiera, že je rovesník, malo by sa to považovať za priťažujúcu okolnosť.

Podpora detských obetí by mala byť bezplatná a mala by zahŕňať lekárske a forenzné vyšetrenia, pomoc pri zhromažďovaní dôkazov, rodovo citlivú lekársku starostlivosť a prístup k zdravotnej starostlivosti v oblasti sexuálneho a reprodukčného zdravia. Poslanci chcú, aby krajiny uplatňovali model Barnahus, v rámci ktorého sú podporné služby pre detské obete dostupné na jednom mieste. V budúcnosti by mali mať možnosť oznamovať takéto trestné činy aj tretie strany, ako sú organizácie občianskej spoločnosti.

 

streda 18. júna 2025

Radíme: Nákup použitého tovaru

Trendu nákupu a predaja použitého tovaru sa prispôsobili aj sociálne siete. Umožňujú ponúkať a predať použitý tovar na pár kliknutí v priebehu niekoľkých minút. Často ide o výhodné ponuky pre obe strany, pretože kupujúci dostane podstatne lacnejšie užitočnú vec (niekedy takmer ako novú) a predávajúci môže zarobiť na veci, ktorú už nepoužíva a prekáža mu. Aké má zákazník pri nákupe z bazára práva? A na aké podvody si dávať pozor?

Pri predaji použitého tovaru veľmi často dochádza k uzatvoreniu zmluvy medzi stranami, z ktorých ani jedna nie je podnikateľom. Je preto nutné rozlúčiť sa so zákonným právom na odstúpenie do 14 dní bez udania dôvodu alebo s povinnosťou predávajúceho vybaviť reklamáciu do 30 dní od jej uplatnenia. Aj pri kúpe od nepodnikateľa však máte možnosť uplatňovať práva z vadného plnenia, a to najmä v prípadoch, kedy tovar nezodpovedá inzerovanému popisu a vlastnostiam, radí dTest. Pri nákupe je tiež nutné brať ohľad na to, ako starú vec kupujete, pretože tomu by malo zodpovedať opotrebenie. Ak je vec inzerovaná iba ako „rozbalená“, mala by byť takmer v rovnakej kvalite ako vec nová. Ak je však napríklad po piatich rokoch používania, musíme počítať s tým, že stav veci bude tomuto veku zodpovedať. Bez ohľadu na to, či je predávajúcim podnikateľ alebo nie, pri použitých veciach platí, že je možné skrátiť dobu na vytknutie vady na jeden rok.

S podvodníkmi sa možno stretnúť všade, a to na oboch stranách. Pri preverovaní na sociálnej sieti si pozrite vek profilu a či je možné dohľadať nejaké (ideálne staršie) príspevky. Pokiaľ nie, je tu vyššia pravdepodobnosť, že profil nie je reálnej osoby. Rovnako tak možno overiť profilovú fotografiu – pokiaľ je na nej vidieť tvár osoby, môžete ju vložiť do vyhľadávača obrázkov a zistiť, či nejde o fotku z fotobanky. V takom prípade je podvod ešte pravdepodobnejší. V prípade, že sú dostupné recenzie, zamerajte sa aj na ne. Podvodníci útočia často dvomi spôsobmi. Prvý z nich je jednoduchší, t. j. neodoslanie tovaru a ukončenie komunikácie vo chvíli, keď pošlete peniaze. Druhý, podstatne zákernejší, je odkaz v správe. Ten sa často podľa podvodníka týka zabezpečenia dopravy či bezpečnejšej platby. Spravidla však smeruje na falošné stránky dopravcu (prípadne banky či platobnej brány) a keď obeť vyplní citlivé údaje (napr. číslo karty), sú tieto údaje zneužité a obeti začnú miznúť peniaze z účtu. Ak vám teda príde odkaz, vôbec ho neotvárajte.

Podvodníka neváhajte nahlásiť. V prípade, že ste vyplnili svoje platobné údaje (napr. číslo karty), kontaktujte bezodkladne svoju banku. Tá vám kartu zablokuje a poradí s ďalším postupom. Pokiaľ došlo aj k vyplneniu iných údajov, napríklad čísla občianskeho preukazu, prípadne majú spotrebitelia podozrenie na spáchanie trestného činu, je možné sa obrátiť s trestným oznámením na orgány činné v trestnom konaní, napr. na Políciu SR.

utorok 17. júna 2025

Inflácia: V máji najvyšši za 17 mesiacov

Spotrebiteľské ceny tovarov a služieb na Slovensku sa v máji podľa štatistického úradu medzimesačne zvýšili o 0,5 %, bol to druhý najvyšší rast cien v tomto roku. Inflácia, rast cien v medziročnom porovnaní, dosiahla 4,1 %, vyššiu hodnotu mala naposledy v decembri 2023. Pri májovej úhrnnej miere medziročnej inflácie 4,1 % dosiahla jadrová inflácia hodnotu 3,3 % a čistá inflácia 2,9 %. Jadrová inflácia dosiahla medzimesačne hodnotu 0,5 % a čistá inflácia 0,3 %.

V porovnaní s aprílom 2025 spotrebiteľské ceny v máji vzrástli od 0,1 % za bývanie s energiami do 1,5 % za alkoholické nápoje a tabak. Najvýraznejší vplyv na rast inflácie mali vyššie ceny za potraviny a nealko nápoje o 1,3 %. Zvýšila sa cena mäsa o 1,7 %, mlieka, syrov a vajec o 1,4 %, ale aj olejov a tukov o 4,1 %, či chleba a obilnín o 0,7 %. Drahšie o viac ako 1 % bolo aj ovocie a ryby. Lacnejšia bola iba zelenina o 0,3 %. Naďalej sa udržalo zvyšovanie cien nealkoholických nápojov, aktuálne o 2,2 % (káva, čaj a kakao o 2,7 %, minerálne vody, nealko nápoje a šťavy o 1,9 %). Ceny za alkoholické nápoje a tabak vzrástli o 1,5 %, drahšie boli najmä alkoholické nápoje o 2,7 % (víno o 4,9 %, destiláty o 2,9 %, pivo o 0,9 %). Významný vplyv na zvýšenie inflácie mali aj vyššie ceny za nábytok a služby na údržbu domácností o 0,5 %, drahšie boli najmä tovary a služby na údržbu domácností o 1,4 %. Ceny za rozličné tovary a služby boli vyššie o 0,5 %, opätovne bola drahšia osobná starostlivosť (kadernícke služby o 0,7 %), poistenie v súvislosti s dopravou o 2,8 %, či osobné doplnky o 0,6 %. V reštauráciách a hoteloch sme pocítili zdražovanie o 0,4 % spôsobené rastom cien za stravovanie o 0,4 %, ale aj za ubytovacie služby o 1 %. Vplyv na vývoj inflácie mali aj vyššie ceny za bývanie a energie o 0,1 %. Doprava ako jediná zaznamenala celkové zlacnenie o 1,2 %. Lacnejšie boli najmä pohonné látky o 1,7 %. O niečo drahšia bola železničná osobná doprava (o 7,4 %), či nákup motorových vozidiel (o 0,2 %).

Inflácia v medziročnom porovnaní dosiahla v máji úroveň 4,1 %. Jej rast sa zdynamizoval, vyššiu hodnotu dosiahol naposledy v decembri 2023. Medziročne ceny vzrástli od 2,8 % za bývanie s energiami po 10,2 % za vzdelávanie. Vyššie boli ceny v reštauráciách a hoteloch o 8,8 %, opäť rástli najmä za stravovanie o vyše 9 %. Zvýšenie cien opakovane registrovali aj rozličné tovary a služby o 6,5 %, najmä kadernícke služby (+10,6 %), poistenie (+15 %), sociálne služby a osobné doplnky zdraželi o vyše 7 %. Dopad na vývoj inflácie malo tiež zdražovanie rekreácií a kultúry celkovo o 5 %, a to aj vplyvom pretrvávajúcich vyšších cien za organizované dovolenkové zájazdy (+7,8 %), za noviny a kancelárske potreby (+6,4 %), či za záhradkársky tovar vrátane rastlín (+5,8 %). Rast cien potravín s nealko nápojmi dosiahol v máji najvyššiu úroveň v tomto roku, a to 3,9 %. Priplatili sme si za oleje a tuky o 21,7 %, ovocie o 11 %, zvýšenie cien pod 7 % zaznamenali aj mlieko so syrmi a vajcami, chlieb s obilninami, či cukor a cukrovinky. Naopak, zlacnelo mäso o 2 %, ďalej zelenina (-1,2 %), rôzne pochutiny (-1,4 %), aj ryby (-0,2 %). Významný vplyv na vývoj cien mali naďalej drahšie nealkoholické nápoje o 17,1 % (minerálne vody, nealko nápoje a šťavy o 17,6 %, káva, čaj a kakao o 16,6 %). Za bývanie a energie sme platili viac o 2,8 %, drahšie bolo skutočné nájomné za bývanie o 6,4 % a imputované nájomné o 2,1 %. S mierne nižšou dynamikou sa zvýšili ceny za dodávky vody takmer o 13 %, zber smetí o 12,5 %, či odvádzanie odpadových vôd o viac ako 8 %. Medziročne klesla len cena tepelnej energie o 0,4 %. Ceny dopravy vykazovali v máji opäť medziročný nárast v súhrne o 0,1 %. Pohonné látky si naďalej udržali výrazne nižšiu hodnotu ako pred rokom (-8 %), tento pozitívny vplyv však prekrylo dvojciferné zdražovanie dopravných služieb. V cestnej osobnej doprave sa rast cien zdynamizoval takmer o 20 %, v železničnej osobnej doprave o necelých 12 %.

pondelok 16. júna 2025

AI: Je to bezpečné?

Inteligentné technológie a umelá inteligencia sú súčasťou každodennej reality, napriek tomu aktuálny prieskum ukázal, že takmer deväť z desiatich Európanov (presne 88 %) vyjadruje obavy o ochranu súkromia. Podľa prieskumu medzi viac ako 8 000 mileniálmi a členmi generácie Z si väčšina myslí, že problémy s ochranou súkromia sa týkajú v zásade len telefónov. Lenže osobné údaje zbierajú aj ďalšie domáce prístroje, ktoré pritom rovnako ako smartfóny čelia najrôznejším kybernetickým hrozbám.

Viac než tretina mladých Európanov (36 %) na zabezpečenie inteligentnej elektroniky vôbec nemyslí. Na riziká spojené s ochranou súkromia v telefónoch pritom denne pomyslí takmer polovica z nich (49 %). Vzhľadom na prepojenosť inteligentných zariadení všetkého druhu ide o vážne podcenenie – počet inteligentných domácností v Európe by mal už v roku 2028 presiahnuť 100 miliónov. Starostlivosť o ochranu digitálneho súkromia môže byť pre ľudí z týchto generácií naozaj náročná – 1 z 5 respondentov (20 %) uviedol, že je príliš ťažká, pre 75 % predstavuje dokonca stres. V rámci Európy označovali túto úlohu za stresujúcu najmä respondenti v Španielsku (88 %), v Grécku (87 %), vo Francúzsku (75 %) a v Taliansku (75 %). Konkrétne príčiny obáv zo straty súkromia sa líšia – od strachu z krádeže financií (67 %) po obavy ohľadom možnej identifikácie na základe metadát (56 %).

Prieskum naznačuje, že ohľadom ochrany súkromia panujú značné rozdiely v informovanosti. Väčšina používateľov si praje mať pri používaní technologických produktov dáta pod kontrolou. Pre 8 respondentov z 10 je to kľúčová otázka pri nákupe, podobne ako znalosť značky. Povedomie o celej problematike sa zlepšuje, napriek tomu dokáže len málo respondentov na tieto obavy adekvátne reagovať.
● Len 13 % respondentov uvádza, že majú o ochrane súkromia „rozsiahle vedomosti“.
● Iba približne polovica (48 %) chápe, aké dáta sa pri práci s aplikáciami a prístrojmi zhromažďujú.
● 3 respondenti z 10 (31 %) akceptujú základné nastavenie, aj keď mu nerozumejú.
● Takmer dve tretiny (64 %) majú dojem, že nikdy nebudú mať pri svojich zariadeniach svoje osobné údaje pod kontrolou.
● Viac než dve tretiny (67 %) by ocenili lepšiu informovanosť o dátach aj ochrane súkromia.
● Iba 50 % používateľov verí značkám, že berú ochranu osobných údajov dostatočne vážne.

Vinou týchto obáv si nedokážu používatelia vychutnať potenciál najmodernejšej technológie naplno. Takmer pätina respondentov (18 %) kvôli obavám o súkromie odmieta zdieľať dáta medzi jednotlivými inteligentnými prístrojmi, čo znamená, že Európania nedokážu naplno využiť prepojené systémy a unikajú im výhody, ktoré tieto systémy prinášajú. Zároveň viac než 6 respondentov z 10 (63 %) uvádza, že by radi využili potenciál umelej inteligencie a inteligentných domácich technológií naplno, keby lepšie rozumeli ich výhodám a keby mali dôveru, že sú ich dáta v bezpečí. Mnohí používatelia chápu, že sa vinou tejto neistoty a obáv zbytočne pripravujú o každodenné výhody – od personalizovaných zliav pri nákupoch (17 %) cez aktualizácie zariadení v inteligentnej domácnosti (15 %) až po na mieru šité cestovné odporúčania (15 %). Používatelia nechcú sľuby, ale praktické nástroje. Často sa tiež ozývajú hlasy túžiace po jasnejších a zrozumiteľnejších zásadách ochrany osobných údajov.

piatok 13. júna 2025

On-line: Elektronický účet poistenca

Sociálna poisťovňa pokračuje v elektronizácii svojich služieb, v Elektronickom účte poistenca (EUP) si už klient bude môcť sám sledovať a prostredníctvom tzv. platobnej brány aj uhradiť poistné a ďalšie nedoplatky, vrátane penále. Po zamestnávateľoch tak budú mať túto službu k dispozícii aj fyzické osoby – živnostníci a ostatné samostatne zárobkovo činné osoby a tiež dobrovoľne poistené osoby. Bez návštevy pobočky či kontaktovania Informačno-poradenského centra si klienti budú môcť preveriť aj to, v akom štádiu vybavovania je ich podaná žiadosť o dôchodkovú dávku. Rovnako v prípade straty zamestnania si môžu záujemcovia prostredníctvom novej kalkulačky orientačne zistiť informatívnu sumu dávky v nezamestnanosti.

Platobnú bránu od jesene minulého roka využíva na úhradu poistného a prípadných nedoplatkov skupina zamestnávateľov. Teraz k nim pribúdajú aj fyzické osoby – živnostníci a ostatné samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO) a tiež dobrovoľne poistené osoby. V záložke Platby sa odvádzateľovi zobrazia všetky evidované neuhradené položky: poistné pred splatnosťou, dlžné poistné, zostávajúce položky na úhradu zo schváleného splátkového kalendára, penále alebo pokuty. Platba prebieha prostredníctvom Štátnej pokladnice, ktorá umožňuje on-line platby s využitím platobnej karty, platobnej metódy Google Pay alebo Apple Pay. Zaúčtovanie platby v informačnom systéme Sociálnej poisťovne prebehne spravidla v pracovných dňoch do 48 hodín.

Druhá nová funkcionalita sa týka skupiny žiadateľov o niektorú dôchodkovú dávku – starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok, invalidný dôchodok či pozostalostné dávky (vdovský, vdovecký, sirotský). Na posúdenie žiadosti má Sociálna poisťovňa 60 dní, ak je však potrebné vyžiadať a doplniť chýbajúce údaje o dôchodkovom poistení, možno túto lehotu predĺžiť o ďalších 60 dní, resp. prerušiť konanie o dávke. Aj túto informáciu si žiadatelia o dôchodok nájdu vo svojom EUP. Rovnako sú v ňom pre občanov vo veku 39 rokov a starších prístupné aj údaje o evidovaných obdobiach dôchodkového poistenia i neevidovaných (chýbajúcich) obdobiach a bývalých zamestnávateľoch.

Prostredníctvom Informatívnej sumy dávky v nezamestnanosti sa automaticky zobrazuje jej výška. Vypočítava sa z dosiahnutého príjmu v posledných dvoch rokoch pred dňom zaradenia do evidencie uchádzačov o zamestnanie na úrade práce. Údaje o obdobiach poistenia a zamestnávateľoch sú v časti Obdobia poistenia v nezamestnanosti. Ide o teoretickú sumu dennej dávky, ak by bol klient dnes zaradený do evidencie uchádzačov o zamestnanie a splnil by potrebnú dobu poistenia v nezamestnanosti aspoň 730 dní (2 roky) v posledných štyroch rokoch pred dňom zaradenia do evidencie uchádzačov o zamestnanie. Obdobie poistenia, ktoré už raz bolo započítané na vznik predchádzajúceho nároku na dávku, sa na vznik ďalšieho nároku na dávku nezapočítava. Presnú sumu dennej dávky sa dozvie v konaní o priznaní dávky. Požiadať o ňu je možné buď na príslušnom úrade práce zároveň pri registrácii do evidencie uchádzačov o zamestnanie alebo po zaregistrovaní v pobočke Sociálnej poisťovne.