piatok 2. mája 2025

EU: Pokuty pre Apple a Meta

Apple aj Meta porušili povinnosti vyplývajúce z aktu o digitálnych trhoch. Európska komisia tak uložila spoločnosti Apple pokutu vo výške 500 miliónov EUR a spoločnosti Meta pokutu vo výške 200 miliónov EUR. Komisia môže pokutovať spoločnosti, ktoré nedodržiavajú pravidlá, až do výšky 10 % ich celosvetového ročného obratu. Obe spoločnosti sú povinné splniť rozhodnutia komisie do 60 dní, inak im hrozí pravidelné penále.

Podľa aktu o digitálnych trhoch vývojári, ktorí distribuujú svoje aplikácie prostredníctvom App Store, by mali bezplatne informovať zákazníkov o alternatívnych ponukách. Komisia dospela k záveru, že spoločnosť Apple si túto povinnosť neplní. Vývojári aplikácií nemôžu v plnej miere využívať výhody alternatívnych distribučných kanálov mimo App Store. Podobne spotrebitelia nemôžu v plnej miere využívať alternatívne a lacnejšie ponuky. Spoločnosť nepreukázala, že tieto obmedzenia sú objektívne nevyhnutné a primerané. Komisia nariadila Apple, aby odstránila technické a obchodné obmedzenia týkajúce sa riadenia a aby sa v budúcnosti zdržala pokračovania v konaní, ktoré nie je v súlade s predpismi. Komisia takisto ukončila vyšetrovanie týkajúce sa povinností spoločnosti v oblasti výberu používateľov, a to vďaka včasnému a proaktívnemu zapojeniu Apple do riešenia dodržiavania predpisov.

Od novembra 2023 spoločnosť Meta zaviedla binárny reklamný model „súhlas alebo platba“. Používatelia Facebooku a Instagramu v Európskej únii si mohli vybrať medzi súhlasom s kombináciou osobných údajov pre personalizovanú reklamu alebo platením mesačného predplatného za službu bez reklám. Tento model nie je v súlade s aktom o digitálnych trhoch, pretože používateľom neposkytuje požadovanú konkrétnu možnosť zvoliť si službu, ktorá využíva menej ich osobných údajov, ale inak je rovnocenná so službou „personalizovaných reklám“. Neumožňoval používateľom ani uplatniť svoje právo na slobodný súhlas s kombináciou osobných údajov. V novembri 2024 zaviedla Meta ďalšiu verziu bezplatného modelu personalizovaných reklám, ktorá ponúka novú možnosť, pri ktorej sa na zobrazovanie reklám údajne používa menej osobných údajov. Komisia v súčasnosti posudzuje túto novú možnosť. Zároveň zistila, že on-line sprostredkovateľská služba spoločnosti Facebook Marketplace by už nemala byť určená podľa aktu o digitálnych trhoch pretože mala v roku 2024 menej než 10 000 komerčných používateľov.