Viac než polovica prevádzkovateľov elektronických obchodov (e-shop) na Slovensku a v Česku priznáva problémy pri práci s dátami alebo nastavením cenovej stratégie a 49 percent veľkých eshopov má ťažkosti s tvorbou pokročilých reportov (prieskum Seyfor v spolupráci s agentúrou Binside, vyše 430 prevádzkovateľmi eshopov rôznej veľkosti). Výsledky naznačujú, že ani zavedený ERP systém nie je zárukou efektívneho rozhodovania, pokiaľ s ním e-shop nevie správne pracovať.
Vytváranie pokročilých reportov zaberá podľa respondentov prieskumu príliš veľa času 44 percentám stredných a 49 percentám veľkých eshopov. Ide pritom o kľúčové reporty, ktoré hrajú zásadnú úlohu pri rozhodovaní o strategickom smerovaní firmy. Tento problém sa prekvapivo týka aj 52 percent tých, ktorí využívajú na riadenie svojho biznisu ERP systém. Dôvodom neefektivity v reportovaní môže byť skutočnosť, že sa zamestnanci ťažko orientujú v používateľskom prostredí, alebo im nikto neukázal, ako dáta správne skombinovať a interpretovať. Nedokážu zo systému vyťažiť to, čo potrebujú. Aj ďalšiu prácu spojenú s vyhodnotením dát považujú eshopy za problematickú. Problémy s prácou s dátami sa pritom neobmedzujú len na reporty - 28 percent malých a 31 percent stredných eshopov nedokáže v reálnom čase vyhodnocovať, ako sa im aktuálne darí. Až 29 percent stredných podnikov dohľadáva dáta zložito na rôznych miestach a často nemajú istotu v tom, ako ich správne čítať. U väčších eshopov je tento problém typický predovšetkým pre tých, ktorí ERP zatiaľ nevyužívajú. Manuálne výpočty a vyhodnocovanie dát s pomocou Excelu alebo kalkulačky priznáva celkovo 27 percent eshopárov a opäť je tu logicky výrazne väčšie zastúpenie tých, ktorí sa spoliehajú na rôzne vzájomne nepreviazané riešenia.
Iba 26 percent eshopárov uviedlo, že im nerobí problém nastaviť optimálnu cenovú stratégiu. Naopak, 36 percent respondentov to označilo za veľký alebo stredne veľký problém. Najviac ťažkostí s touto témou majú malé eshopy (43 percent) a strední ecommerce podnikatelia (40 percent). Ale ani veľkí hráči nie sú, prekvapivo, výnimkou - 31 percent z nich priznáva, že optimálnu cenotvorbu riešia obtiažne. Zložitosť situácie komplikuje riadenie zliav a promo akcií - 30 percent oslovených označuje za veľký alebo stredný problém efektívne nastavenie zliav, bonusov či špeciálnych ponúk. Narážajú tu nielen na chýbajúce nástroje, ale aj na absenciu prehľadov a prepojení na ďalšie procesy.
Hlavné zistenia:
· Viac než polovica e-shopárov na Slovensku a v Česku priznáva problémy pri práci s dátami alebo nastavením cenovej stratégie.
· Vytváranie pokročilých reportov zaberá príliš veľa času 44 percentám stredných a 49 percentám veľkých e-shopov. Ide pritom o kľúčové reporty, ktoré hrajú zásadnú úlohu pri rozhodovaní o strategickom smerovaní firmy.
· Problémy s prácou s dátami sa pritom neobmedzujú len na reporty - 28 percent malých a 31 percent stredných e-shopov nedokáže v reálnom čase vyhodnocovať, ako sa im aktuálne darí. Až 29 percent stredných podnikov dohľadáva dáta zložito na rôznych miestach a často nemajú istotu v tom, ako ich správne čítať.
· Manuálne výpočty a vyhodnocovanie dát s pomocou Excelu alebo kalkulačky priznáva celkovo 27 percent e-shopárov. Iba 26 percent e-shopárov uviedlo, že im nerobí problém nastaviť optimálnu cenovú stratégiu. Naopak, 36 percent respondentov to označilo za veľký alebo stredne veľký problém.