utorok, 4. apríla 2017

Aktuálne: Medzinárodný deň mrkvy
Podľa prieskumov pomáha znižovať riziko rakoviny pľúc, prsníka a čriev aj cievnej mozgovej príhody. Mrkva zlepšuje tiež kvalitu pleti, chráni zuby a ďasná, slúži ako prevencia infekcií a dokonca spomaľuje starnutie buniek. A dnes má svoj deň!

Existuje viac než sto druhov mrkvy: od oranžovej po fialovú, bielu, žltú po červenú. Tak ako ju poznáme dnes, vznikla v 17. storočí v Holandsku, kde pestovaním zmenila pôvodnú čiernu farbu na typickú oranžovú. Mrkva však pochádza z oblasti Afganistanu, Iránu a Pakistanu, kde dodnes nájdeme jej divokých príbuzných. Na prelome prvého a druhého tisícročia sa rozšírila až do Stredomoria a do západnej Európy sa dostala až o dve storočia neskôr.

Mrkva je bohatá na vitamín A, ktorý vyživuje sietnicu a je dôležitý pre rodopsín, očný pigment v tyčinkách. Zaisťuje správne vnímanie svetla a je základom videnia v tme. Obsahuje tiež vápnik, draslík, vitamín B, C a ďalšie. Zabraňuje tak zužovaniu ciev, podporuje pravidelný srdcový tep, zlepšuje metabolizmus, chráni bunky pred nežiaducimi účinkami voľných radikálov a posilňuje cievne steny. Vysoký obsah beta-karoténu pomáha regenerovať poškodené bunky, spomaľuje starnutie a chráni pokožku pred slnečnými lúčmi. Obsahuje tiež alfa-karotén a luteín. Mrkva funguje aj ako prevencia najrôznejších infekcií, pomáha vyplavovať z tela toxíny, vďaka vláknine prečisťuje črevá a urýchľuje ich pohyb.

Verejnosti nie sú veľmi známe účinky falkarinolu, pesticídu, ktorý si mrkva vytvára na ochranu korienkov pred pliesňami. Pomáha znižovať riziko rakoviny pľúc, prsníkov aj čriev.