piatok 13. novembra 2020

Missing Masterpieces: Digitálna kolekcia stratených pokladov

Každý rok sa strácajú cenné umelecké diela, len počas tohtoročnej karantény zmizlo prinajmenšom šesť nesmierne cenných obrazov vrátane Van Goghovej Jarnej záhrady. Ten niekto ukradol priamo v deň, kedy svet oslavoval 167. narodeniny jej autora. Pomôže ich nájsť virtuálna realita?   

Umelecké diela nevyčísliteľnej hodnoty svetových autorov, medzi ktorými nechýba Van Gogh, Cézanne či Monet predstavuje výstava Stratené majstrovské diela (Missing Masterpieces) Pri pátraní po týchto dielach úrady uvítajú všetky relevantné tipy, teórie a postrehy milovníkov umenia aj amatérskych detektívov z celého sveta. Tie je možné zdieľať na sociálnych sieťach s hashtagom #MISSINGMASTERPIECES. Umelecké diela budú dostupné aj v digitálnej forme na obrazovkách televízorov The Frame prostredníctvom internetového obchodu Art Store alebo na špeciálnej internetovej stránke.

Výstava Stratené umelecké diela bude on-line k dispozícii tri mesiace, od 12. novembra 2020 do 10. februára 2021 celkom v 29 európskych krajinách: Albánsko, Belgicko, Bosna, Bulharsko, Chorvátsko, Česko, Dánsko, Estónsko, Fínsko, Francúzsko, Grécko, Maďarsko, Írsko, Taliansko, Kosovo, Litva, Lotyšsko, Macedónsko, Čierna Hora, Holandsko, Nórsko, Portugalsko, Rumunsko, Srbsko, Slovensko, Slovinsko, Španielsko, Švédsko a Veľká Británia. Tvoria ju tieto umelecké diela: 
1. Jarná záhrada v Nuenen (1884), Vincent van Gogh
2. Portrét Dr. Gacheta (1884), Vincent van Gogh
3. Maliar na ceste do práce, Vincent van Gogh
4. Biela kačica, Jean Baptiste Oudry
5. Pohľad na Auvers-sur-Oise, Paul Cézanne
6. Posledný súd (1808), William Blake
7. Leto (cca 1644), David Teniers mladší
8. a 9. Most Charing Cross a Most Waterloo (1899-1904), Claude Monet
10. Krajina (1917), József Lampérth Nemes
11. Mytologická scéna s mladým Bacchusom, Jacob Jordaens
12. Chloe & Emma, Barbora Kysilková 

EU: Dohoda s Čínou

Europoslanci schválili dohodu medzi Európskou úniou (EÚ) a Čínou o ochrane dvoch stovák európskych a čínskych potravinárskych výrobkov pred falšovaním. 
V roku 2019 bola Čína treťou najväčšou exportnou destináciou produktov s chráneným zemepisným označením EÚ - vrátane vín, liehovín a agropotravinárskych výrobkov. Až 80 % sfalšovaných výrobkov, ktoré boli v EÚ zabavené v rokoch 2018 a 2019, však pochádzalo práve z Číny. Straty spôsobené dodávateľom v EÚ falšovaním ich produktov sa v danom období pohybovali podľa odhadov na úrovni 60 miliónov eur. 

Dohoda medzi EÚ a Čínou má zaistiť právnu ochranu pred napodobňovaním či zneužitím názvu stovke európskych produktov so zemepisným označením EÚ, ako je napríklad Feta, Münchener Bier, Polska Wódka, Prosciutto di Parma, Tokajské víno či Českobudějovické pivo. Rovnaký typ ochrany získa na území EÚ sto čínskych produktov. Bilaterálna dohoda bola podpísaná v septembri 2020 a do platnosti by mohla vstúpiť začiatkom budúceho roka. Poslanci zároveň podporili plány na rozšírenie dohody na ďalších 175 európskych a čínskych produktov do štyroch rokov.

Parlament prostredníctvom nelegislatívneho uznesenia privítal uzatvorenie dohody ako krok k posilneniu dôvery medzi EÚ a Čínou. Budovanie vzájomnej dôvery je podľa poslancov dôležité najmä v súvislosti s prebiehajúcimi rokovaniami o bilaterálnej investičnej dohode. Zároveň ale vyjadril obavy týkajúce sa trh narúšajúcich postupov čínskych štátnych podnikov ako aj nútených transferov technológií a iných nekalých obchodných praktík. Poslanci tiež vyjadrili hlboké znepokojenie v súvislosti so správami o údajnom vykorisťovaní a zadržiavaní Ujgurov v čínskych továrňach.

Po súhlase Európskeho parlamentu musí dohodu schváliť Rada (ministrov) EÚ. Do platnosti by následne mohla vstúpiť začiatkom roka 2021.



Upozorňujeme: Podvody s PlayStation

Spolu s oznámením uvedenia novej generácii populárnej hernej konzoly bolo zaznamenané aj zintenzívnenie aktivít spojených s phishingom a podvodmi, ktorými chcú útočníci spustenie novej generácie PlayStation využiť vo svoj prospech. Len v októbri objavila spoločnosť Kaspersky po celom svete približne 130 podozrivých zdrojov, ktoré mali vo svojom názve uvedený výraz „PlayStation“, čo je polovičný počet takýchto webov zaznamenaných medzi januárom a minulým mesiacom t. r. 

Podvodné stránky návštevníkom ponúkajú najmä možnosť predobjednávky PlayStation 5, no vyžadujú buď realizáciu platby alebo poskytnutie osobných údajov. Niektoré webové stránky dokonca ponúkli zakúpenie konzoly za nižšiu cenu než sú oficiálne maloobchodné ponuky. A našli sa aj také zdroje, ktoré uvádzali, že na predchádzajúcu verziu konzoly – PlayStation 4 ponúkajú výpredajové ceny. Dôvod zľavy vysvetlili uvedením novej PlayStation 5 na trh. 

„Používateľom pripomíname, že ak nejaká ponuka na internete vyzerá príliš dobre na to, aby to bola pravda, tak potom ide pravdepodobne o podvod. Správy o predaji a predobjednávkach by sa mali overovať zo spoľahlivých zdrojov. Odporúčame preto neklikať na odkazy z podozrivých emailov alebo správ v messengeroch či na sociálnych sieťach. Odporúčame tiež nainštalovať bezpečnostné riešenie s aktuálnymi databázami zdrojov phishingu a spamu“, upozorňuje bezpečnostná expertka Tatiana Sidorinová.

COVID-19: Vplyv na nehnuteľnosti

U komerčných nehnuteľností sa vplyv pandémie prejavuje individuálne. Súvisí predovšetkým so skladbou súčasných nájomcov s prihliadnutím na faktory, akými sú stabilita príjmov, obsadenosť či odolnosť prevádzky. Komerčným nehnuteľnostiam sa darí rovnako dobre ako ich nájomcom. Špecialisti zo  108 AGENCY zhrnuli svoj pohľad na dopady „koronakrízy“ na jednotlivé segmenty a prichádza s odhadmi ďalšieho vývoja.

Z komerčných realít boli značne postihnuté hotely, predovšetkým so zameraním na zahraničnú klientelu a obchodné centrá, ktoré boli dlhú dobu uzavreté, alebo mali veľmi obmedzenú prevádzku. Budúca podoba maloobchodného trhu zrejme bude do veľkej miery ovplyvnená presunom zákazníkov do sveta e-commerce a on-line nakupovanie pravdepodobne v budúcnosti ovplyvní obsadenosť obchodných plôch. Nákupné centrá sa dôsledkom týchto zmien môžu zmeniť na tzv. Experience centrá, kde sa zákazník s produktom zoznámi a následne si ho bude môcť objednať on-line s expresným doručením na svoju adresu. „​Razantné obmedzenie najviac zasiahlo gastro prevádzky, ktoré fungovali vo veľmi obmedzenom režime so skrátenou pracovnou dobou. Evidujeme aj prípady uzatvárania jednotiek v obchodných centrách. Najlepšie sa dnes darí potravinovým reťazcom, lekárňam, predajcom liehovín, hobby marketom, predajcom a servisom športového vybavenia a v neposlednom rade aj predajcom nábytku", hovorí Jakub Velko. „Bude veľmi zaujímavé sledovať vianočné tržby, od ktorých sa bude odvíjať budúca situácia – obraty ovplyvní životaschopnosť firiem. Uvidíme, či po Vianociach nastane eufória či sklamania a zákazníci dostanú strach z „​predvojnového stavu“ a budú míňať menej, a to len za základné potreby a služby“, dodáva Jana Pavlíčková.

Práca z domu je už benefitom aj pre zamestnávateľa formou optimalizácie nákladov a zvýšenia produktivity zamestnancov, čo je už dnes merateľne dokázateľné. Dosah zamestnávateľa na ľudí pracujúcich z domu bol zatiaľ minimálny, respektíve obmedzený na komunikáciu cez formy konferenčných video hovorov ako zoom, hangouts a pod. Teraz firmy získavajú väčší priestor na technologický upgrade a následné zefektívnenie interných procesov. Aktuálne evidujeme vo výstavbe cca 95.500 m2 nových kancelárskych priestorov. Celkový objem kancelárii (A a B štandard) je v Bratislave niekde cez 1,89mil m2. Ak porovnávame aktivitu či už v developmente alebo lízingu s predchádzajúcimi obdobiami, môžeme hovoriť o oslabenej aktivite. Firmy sa viac zamerali na renegociácie nájomných zmlúv, redizajn kancelárskych priestorov, čo malo za následok “uvoľnenie“ množstva m2 na trh. Miera neobsadenosti každným dňom rastie – dnes evidujeme 9,8 %. Tento stav má za následok lepšiu strategickú a vyjednávaciu pozíciu pre firmy. Už tak vysoké ceny nájmov v mnohých biznis centrách klesli ako reakcia na zvýšený konkurenčný boj. Štandardné veľké open space priestory centier zdieľaných služieb (shared service centers) s vysokou hustotou zamestnancov už dnes svižne reagujú na trendy, a požiadavky na priestory sa znižujú priamo úmerne s počtom zamestnancov potrebných na výkon práce v kancelárii. „Požiadavky preto smerujú hlavne na lepšie technické a technologické prevedenie priestorov ako aj dizajnové, ktoré ruka v ruke s vyšším komfortom umožní zamestnancom vyššiu produktivitu”, dodáva Michal Rudinský.  Zároveň už dnes sú súčasťou bežných kancelárii posilňovne, kaviarne, relax zóny, detské centrá a tzv. spiace miestnosti. Všetky uvedené funkcie vychádzajú už zo starého “work & life“ konceptu, na ktorý sme si v plnej miere mohli znovu siahnuť počas povinných home-officov. 

V prípade priemyselného a logistického trhu je rozdielny stav medzi nehnuteľnosťami na výrobu a logistiku. V prípade logistiky viedla situácia k nárastu dopytu spôsobeného rozvojom e-commerce. Ani tu však neplatí rozvoj plošne. Prevádzka e-shopov, zásobujúcich napríklad kaderníctvo či reštaurácie a prevádzkarne, sa zastavila. U výrobných nehnuteľností hrá dôležitú úlohu výrobný program. „Priemyselný segment postihla COVID- 19 kríza najmenej. Bol očakávaný oveľa väčší útlm, ktorému ale nakoniec nič nenasvedčuje. V Nemecku prebieha fenomenálny boom na trhu priemyselných nehnuteľností a aj nemecká ekonomika skvelo funguje. Na Slovensku bol citeľný pokles v segmente automotive, ktorý sa ale pomaly dostáva na svoje pôvodné čísla“,​ uviedol Jakub Velko. 
Dopyt po priemyselných nehnuteľnostiach stále rastie. V hľadáčiku investorov sa objavujú predovšetkým skladovacie haly a významnú úlohu hrá mestská logistika. Tieto segmenty držia úroveň trhu a otvárajú sa nové investičné príležitosti. Zásluhou rozvoju e-commerce a nadväzujúcej logistiky sa dopyt presunul na nehnuteľnosti, ktoré obsluhujú tieto rastúce segmenty. Preto je teraz zvýšená potreba umiestňovať tieto služby v požadovanej kvantite a kvalite do dobre dostupných lokalít a komerčné priestory v sledovanom období získali na význame aj z pohľadu investičných fondov. Tento jav priniesol pozitívne myslenie a nenaplnil obavy zo zmenšovania trhu a znižovania hodnoty komerčných nehnuteľností. „​Atraktivita investovania do Logistiky sa významne zvýšila. Výkonnosť investičných produktov z oblasti logistiky nebola postihnutá a e-commerce zároveň akceleruje nový dopyt a ochotu platiť vyššie nájomné v dobrých lokalitách. Evidujeme dopyt aj od fondov, ktoré sa v minulých obdobiach primárne zameriavali na office, retail alebo hotelové transakcie. ​Očakávania investorov sa teraz výraznejšie rozchádzajú s očakávaním vlastníkov. Kupujúci vďaka súčasnej situácii chcú nižšiu cenu, zatiaľ čo predávajúci majú vďaka stabilite segmentu predstavu o cene vyššej ako v minulosti. Predpokladáme ale, že sa situácia v Q2 – Q3 2021 vráti k normálu, dôjde k väčšej pružnosti realizovania transakcií a výnosové očakávania predávajúcich aj kupujúcich zostanú nezmenené“, komentuje Branislav Jendek. Realitní sprostredkovatelia majú náročnejšiu prácu v podobe hľadaní kompromisov medzi ponukou a dopytom a dochádza tak k dlhšiemu procesu finalizácie obchodnej transakcie. Je teda potrebné sledovať vývoj situácie počas dlhšieho obdobia, ktorá ukáže nové tendencie a ponúkne priestor pre ďalšiu analýzu trhu.

Konečné zmeny na poli komerčných nehnuteľností po COVIDe možno len odhadovať. V sektore kancelárskych a retailových nehnuteľností stále panuje neistota a bude zaujímavé sledovať ich vývoj, keďže tieto dve oblasti budú čeliť najväčším výzvam. Priemyselné nehnuteľnosti možno vo všeobecnosti považovať za najstabilnejší segment, ktorý je voči koronavírusovej kríze odolný. V investičnom segmente sa prejavuje zmena smeru záujmu, kedy investori hľadajú predovšetkým skladovacie haly v dosahu miest, a objavujú sa tak nové investičné príležitosti.

štvrtok 12. novembra 2020

Radíme: Rúško a pleť

Všetci už vieme, aké dôležité je v súčasnosti nosiť rúško na spomalenie šírenia chorôb a vírusov. Pritom ale na pokožke tváre môžete pociťovať isté podráždenie, suchú pokožku alebo dokonca vyrážky. Ako sa teda starať o pleť, keď je nosenie rúšok nevyhnutné?

Laura Chacon-Garbato prináša niekoľko užitočných tipov, ktoré vám pomôžu s nepríjemnými prejavmi na tvári:
  • Vyberte si vhodné rúško: Pokiaľ ide o dizajn rúšok, existuje veľa kreatívnych a zábavných možností. Vyberajte si však podľa toho, ktoré z nich vám pohodlne sedí a je vyrobené z priedušného materiálu. Nie všetky látky sa však správajú rovnako. Napríklad polyester môže niekedy zadržiavať pot, spôsobiť podráždenie pleti a vyvolať akné. Takže látka, z ktorej je rúško vyrobené, má na vašu pokožku veľký vplyv, a to najmä ak ste náchylní na akné. Hľadajte skôr rúška vyrobené z bavlny, lepšie absorbujú pot a pokožke umožňujú dýchať. Rúško nenoste opakovane – zabránite tým šíreniu baktérií. Rúška striedajte a pravidelne ich perte, zmiernite tým prejavy akné či zápalov na tvári.
  • Pripravte svoju pleť na nosenie rúška počas dňa: Rovnako ako keď po sprche siahate po telovom mlieku, aby ste sa postarali o svoju pokožku, aj pred nasadením rúška na tvár je dôležité použiť hydratačný krém. Hľadajte zloženie, ktoré zahŕňa harmanček či aloe vera, známe pre svoje upokojujúce hydratačné vlastnosti. Hydratácia môže zabrániť podráždeniu pokožky. Skúste sa vyhnúť ťažkému a mastnému make-upu, pretože môže upchávať póry. Ak nosíte make-up, siahnite radšej po takom, ktorý je založený na minerálnej báze a obsahuje prísady, ktoré absorbujú na pokožke mastnotu.
  • Postarajte sa o pleť aj po zložení rúška: Po dlhom dni nosenia rúška venujte svojej pleti zvýšenú pozornosť. V rámci starostlivosti o pleť sa obzerajte najmä po hydratačných produktoch bez obsahu síranov. Sírany sú silné detergenty, ktoré menia lipidovú štruktúru vonkajšej časti pokožky a pôsobia dráždivo. Po zložení rúška si nezabudnite umyť tvár jemným prostriedkom na čistenie pleti s hydratačnými účinkami, ktorý vám pomôže odstrániť nečistoty a mastnotu z pokožky. Pri umývaní tváre nepoužívajte horúcu vodu, tá môže podráždiť a dehydratovať vašu pokožku. Tvár si radšej umývajte vlažnou vodou, keďže pokožka je už citlivá zo samotného nosenia rúška – použitím vlažnej vody zabránite ďalšiemu podráždeniu. Starostlivosť o pleť na tvári ukončite nanesením hydratačného krému s antioxidantmi a éterickými olejmi, ktoré vašu pokožku obnovia a upokoja.
Nosenie rúška je veľmi dôležité pre vaše zdravie ako aj zdravie ostatných. Ak pritom pociťujete podráždenie pokožky, nezabudnite, že ide len o dočasný stav. Pomôcť vašej pokožke môžu spomínané tipy. Nezabudnite, že produkty, ktoré používate na tvár a telo, môžu takisto významne zmeniť vzhľad vašej pokožky. Vyberte si teda také, ktoré pôsobia jemne na vašu pokožku a obsahujú prísady, ktoré prinášajú výsledky.

EU: Dlhodobý rozpočet

Vyjednávači Európskeho parlamentu a Rady (ministrov) EÚ dosiahli predbežnú politickú dohodu na budúcom financovaní Európskej únie. Kompromis sa zrodil po desiatich týždňoch intenzívnych vyjednávaní o budúcom Viacročnom finančnom rámci EÚ na roky 2021 - 2027 a nových vlastných zdrojoch financovania únie. Dohodu ešte musia formálne schváliť obe inštitúcie, teda Európsky parlament a Rada (ministrov) EÚ.

Parlamentu sa nad rámec rozpočtu dohodnutého hlavami štátov a vlád EÚ počas júlového samitu Európskej rady podarilo zaistiť dodatočných 16 miliárd eur. Približne 15 miliárd eur by sa malo prostredníctvom vyššej podpory kľúčových programov EÚ vynaložiť na ochranu obyvateľov pred následkami pandémie ochorenia COVID-19, na rozšírenie príležitosti pre budúce generácie a na ochranu európskych hodnôt. Jedna miliarda eur by mala slúžiť ako flexibilná rezerva využiteľná v prípade budúcich kríz.

Hlavnou prioritou poslancov bolo zaistiť viac prostriedkov pre kľúčové programy EÚ, rozpočty ktorých mali byť na základe dohody členských štátov z júla 2020 výrazne okresané. Mohlo by tak dôjsť k ohrozeniu napĺňania záväzkov a priorít EÚ, a to aj v oblasti Európskeho ekologického dohovoru či digitálnej agendy. Dodatočné výdavky by mali byť pokryté príjmami z pokút v oblasti hospodárskej súťaže, ktoré sú ukladané spoločnostiam porušujúcim pravidlá EÚ. Tento prístup zodpovedá dlhodobej požiadavke Európskeho parlamentu, aby prostriedky získané na úrovni únie zostali v rozpočte EÚ. Poslancom sa podarilo okrem iného dosiahnuť strojnásobenie rozpočtu pre program EU4Health, zaistiť ekvivalent ďalšieho ročného rozpočtu pre program Erasmus+ a presadiť pokračovanie navyšovania prostriedkov pre výskum.

Návrh predpokladá zavedenie poplatku za plasty (od roku 2021), zdroja príjmu založeného na systéme EÚ na obchodovanie s emisiami (ETS) a pravdepodobne prepojeného s mechanizmom uhlíkovej kompenzácie na hraniciach (od roku 2023), digitálnej dane (od roku 2024) a vlastného zdroja založeného na dani z finančných transakcií, ako aj príspevku spojeného s podnikovým sektorom alebo nového spoločného základu dane z príjmov právnických osôb (od roku 2026). Monitorovanie vývoja v oblasti biodiverzity či klímy by malo prebiehať na základe nových metodík. Vyjednávači tak chcú zaistiť, aby sa na podporu cieľov EÚ v oblasti klímy vynaložilo aspoň 30 % celkového rozpočtu únie a fondu obnovy EÚ pre budúce generácie. Ciele v oblasti biodiverzity by mali byť od roku 2024 financované sumou zodpovedajúcou 7,5 % ročných výdavkov EÚ, od roku 2026 by malo ísť až o 10 % rozpočtu EÚ na daný rok. Ďalšou horizontálnou prioritou dlhodobého rozpočtu EÚ bude podpora a uplatňovanie rovnosti žien a mužov, a to aj prostredníctvom hodnotenia dopadov opatrení na rodovú rovnosť a s tým súvisiace monitorovanie programov.

Bezpečnosť: Najzraniteľnejšie miesto

Prvým miestom zraniteľnosti v reťazci kybernetickej bezpečnosti naďalej ostávajú zamestnanci. Sú vstupným bodom do firemných IT systémov a ľudské pochybenie je zodpovedné za väčšinu kybernetických incidentov. Až 78 % spoločností v prieskume pripustilo, že ich zamestnanci za posledných 12 mesiacov nevedome vystavili firemné dáta riziku.

Priemerné globálne náklady na jedno bezpečnostné narušenie sa vyšplhali do výšky približne 3,3 milióna eur. Čoraz viac zamestnávateľov chápe, že neustále vzdelávanie zamestnancov v oblasti kybernetickej bezpečnosti môže zmeniť ich postoje a správanie a môže byť krokom, ktorý ochráni ich podnikanie ako aj IT systémy. Platí to najmä vtedy, pokiaľ máme na pamäti, že bezpečnostné IT tímy sa obávajú najmä phishingových útokov na zákazníkov, ktoré sú zároveň aj hlavnou výzvou v oblasti kyberbezpečnosti špecifickou najmä v tomto roku. Tento typ útoku je hlavnou obavou pre 50 % malých a stredných podnikov a 49 % veľkých podnikov.

Veľa organizácií má už zabezpečenú lepšiu ochranu svojej IT infraštruktúry vďaka plošnému rozšíreniu pokročilých phishingových filtrov a firewallov. Nedávny prieskum spoločnosti Kaspersky odhalil, že aj napriek škrtom v IT rozpočtoch zostáva kybernetická bezpečnosť vo firmách investičnou prioritou – v rámci malých a stredne veľkých podnikov podiel investícií do kyberbezpečnosti z celkového IT rozpočtu vzrástol z 23 % v roku 2019 na 26 % v roku 2020 a pre veľké podniky ide zas o medziročné zvýšenie z 26 % na 29 %.


Auto: Špeciálna starostlivosť pred zimou

Martin na bielom koni zatiaľ na Slovensko nedorazil, ale blíži sa zima a s ňou prichádza aj riziko zľadovatených či zasnežených ciest. Výmena letných pneumatík za zimné je len základom pre bezpečnú jazdu v chladnom počasí. Na čo všetko by ste nemali zabudnúť a počas najbližších mesiacov voziť stále so sebou?

Kvalitné zimné pneumatiky sú kľúčovým prvkom, ktorý má veľký vplyv na bezpečnú jazdu v priebehu zimy. Zimné pneumatiky by mali mať dostatočnú hĺbku dezénu – minimálne 4 milimetre. Správne pneumatiky majú podstatne lepší záber pri rozjazde na snehu a ľade, lepšie držia na klzkom povrchu a výrazne skracujú brzdnú dráhu. V zimnom období je všeobecne výhoda na strane áut s benzínovým motorom, pretože benzín nezamŕza, ale hlavne sa väčšinou benzínové autá v porovnaní s dieselovými omnoho rýchlejšie zahrejú a preto skôr kúria. Pokiaľ máte auto s naftovým motorom, počítajte s tým, že nafta je na mrazy veľmi citlivá a s teplotami pod -10°C začínajú problémy. Odporúča sa do nafty pridávať aditívum, alebo tankovať na tých čerpacích staniciach, kde predávajú naftu prispôsobenú zimným podmienkam.

Základom bezpečnej jazdy je dobrý výhľad z vozidla. Z dôvodu nepriaznivého počasia sú ostrekovače a stierače používané omnoho častejšie než počas iných mesiacov. Gumičky stieračov je dobré vymeniť za nové, pokiaľ nám tie súčasné dosluhujú. Zároveň by sme mali doplniť kvapalinu do ostrekovačov nemrznúcou zmesou aspoň na -10 °C. Chladiaca sústava by potom mala byť naplnená zmesou na - 25° C. Gumové tesnenia dverí a okien je vhodné na zimu ošetriť špeciálnym prípravkom proti primŕzaniu, čo vám hlavne ráno ušetrí veľa času a nervov, pokiaľ parkujete celú noc vonku. Odborníci z AAA AUTO odporúčajú nosiť pri sebe rozmrazovač, pretože môžu zamrznúť mechanické zámky, prípadne sa cez noc môže vybiť batéria a potom nepomôže ani diaľkové ovládanie centrálneho zámku. Je dobré nechať si skontrolovať tiež dobitie akumulátora, brzdy, olej, podvozok, sklá, myslieť aj na ošetrenie karosérie, osvetlenie a povinnú zimnú výbavu: štartovacie káble, snehové reťaze, škrabka na sneh, lopatka a tiež deka na zahriatie pre prípad, že by ste museli ostať dlhšie v nevykúrenom aute. 

streda 11. novembra 2020

SR: Televízne vyučovanie

Štátny pedagogický ústav v spolupráci s RTVS a neziskovou organizáciou Indícia spúšťa oddnes opäť televízne vysielanie pre žiakov 1. stupňa základných škôl pod názvom Školský klub. V jesennom termíne od 11. novembra do 17. decembra bude nadväzovať na vysielanie z jarných mesiacov.

Druhá vlna pandémie na Slovensku spôsobila opäť zatvorenie niektorých škôl. Mnohí žiaci nemajú k dispozícii notebooky či iné zariadenia, prostredníctvom ktorých by sa mohli zúčastňovať online vyučovania. Podporou ich vzdelávania bude preto aj pokračovanie relácie Školský klub, ktorý štartuje na televíznej Dvojke už 11. novembra. „Televízne vysielanie je určené najmä tým deťom, ktoré sa nevedia zapojiť do dištančného vzdelávania s využitím digitálnych technológií. Má slúžiť ako pomoc a podpora pre žiakov, ich rodičov a učiteľov“, objasňuje Miroslava Hapalová.

Televízne vyučovanie, ktoré je v súlade s učebnými osnovami, bude prebiehať od pondelka do štvrtka na Dvojke vďaka RTVS. Každý deň bude venovaný inej oblasti - pondelok slovenský jazyk, každý utorok vlastiveda, v stredu matematika, štvrtok bude venovaný prírodovedným predmetom. Vysielanie začne vždy o 9. hodine a potrvá 60 minút. Postupne pribudne tlmočenie do posunkového jazyka pre nepočujúcich žiakov, ako aj vyučovanie niektorých tém v rómskom jazyku. Deti budú mať taktiež možnosť zasielať splnené výzvy od televíznych „učiteľov“ na emailovú adresu skolskyklub@ucimenadialku.sk. Reakcie a podnety od učiteľov, zasielané na rovnakú adresu, budú dôležitým podnetom pre tvorbu obsahu ďalších častí Školského klubu.


EU: Vyšetrovanie Amazonu

Európska komisia informovala spoločnosť Amazon o svojom predbežnom názore, že porušila protimonopolné pravidlá Európskej únie (EÚ) narušením hospodárskej súťaže na maloobchodných on-line trhoch. Spoločnosť Amazon sa podľa Európskej komisie systematicky spolieha na neverejné obchodné údaje nezávislých predajcov v prospech vlastného maloobchodu. Komisia začala aj druhé formálne protimonopolné vyšetrovanie týkajúce sa možného preferenčného zaobchádzania s vlastnými maloobchodnými ponukami spoločnosti Amazon a s predajcami na trhu, ktorí využívajú jej logistické a doručovacie služby.

Vyhlásenie o námietkach voči spôsobu, ako spoločnosť Amazon používa údaje o predajcoch na trhu
Amazon má ako platforma dvojitú úlohu: 
a) poskytuje trh, na ktorom môžu nezávislí predajcovia predávať výrobky priamo spotrebiteľom; 
b) predáva výrobky ako maloobchodný predajca na rovnakom trhu v konkurencii s týmito predajcami.
Ako poskytovateľ služieb na trhu má Amazon prístup k neverejným obchodným údajom predajcov tretích strán, akými sú počet objednaných a odoslaných jednotiek výrobkov, výnosy predajcov na trhu, počet návštev ponúk predajcov, údaje týkajúce sa na prepravu, minulú výkonnosť predajcov a ďalšie nároky spotrebiteľov na výrobky vrátane aktivovaných záruk. Predbežné zistenia Európskej komisie ukazujú, že zamestnanci maloobchodného podniku spoločnosti Amazon majú k dispozícii veľmi veľké množstvo neverejných údajov o predajcoch, ktoré prúdia priamo do automatizovaných systémov tohto podniku. Tie ich agregujú a používajú na kalibráciu maloobchodných ponúk a strategických obchodných rozhodnutí spoločnosti Amazon. na úkor ostatných predajcov na trhu. Napríklad umožňuje spoločnosti Amazon sústrediť svoje ponuky na najpredávanejšie produkty naprieč kategóriami produktov a upraviť svoje ponuky vzhľadom na neverejné údaje konkurenčných predajcov.
Predbežný názor Európskej komisie uvedený v jej vyhlásení o námietkach je, že použitie neverejných údajov o predajcoch na trhu umožňuje spoločnosti Amazon vyhnúť sa bežným rizikám maloobchodnej konkurencie a využiť svoju dominanciu na trhu poskytovania služieb na trhu vo Francúzsku a Nemecko - najväčšie trhy pre Amazon v EÚ. Ak by sa to potvrdilo, porušilo by to článok 102 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (ZFEÚ), ktorý zakazuje zneužívanie dominantného postavenia na trhu. Zaslanie vyhlásenia o námietkach nemá vplyv na výsledok vyšetrovania.

Vyšetrovanie praktík spoločnosti Amazon týkajúcich sa „Buy Box“ a Prime
Komisia okrem toho začala druhé protimonopolné vyšetrovanie obchodných praktík spoločnosti Amazon, ktoré by mohlo umelo zvýhodňovať jej vlastné maloobchodné ponuky a ponuky predajcov na trhu, ktorí využívajú logistické a doručovacie služby spoločnosti Amazon (tzv. „Plnenie predajcami spoločnosti Amazon alebo FBA“). Komisia predovšetkým preskúma, či kritériá, ktoré Amazon stanovuje na výber víťaza „Buy box“ a možnosť ponúkať produkty používateľom Prime v rámci vernostného programu Amazon vedú k zvýhodneniu maloobchodného podnikania spoločnosti Amazon alebo predajcov, ktorí využívajú logistické a doručovacie služby spoločnosti Amazon.
Výhra v „Buy Box“ (t.j. byť vybraná ako ponuka, ktorá je súčasťou tohto boxu) je pre predajcov na trhu zásadná, pretože prednostne zobrazuje ponuku jedného predajcu pre vybraný produkt na trhoch spoločnosti Amazon a generuje prevažnú väčšinu celého predaja. Ďalší aspekt vyšetrovania sa zameriava na možnosť predajcov na trhu efektívne osloviť používateľov Prime. Oslovenie týchto spotrebiteľov je pre predajcov dôležité, pretože počet používateľov Prime neustále rastie a majú tendenciu generovať vyšší predaj na trhoch spoločnosti Amazon. 
Ak sa to preukáže, vyšetrovaná prax môže byť v rozpore s článkom 102 Zmluvy o fungovaní Európskej únie, ktorý zakazuje zneužívanie dominantného postavenia na trhu. Komisia teraz vykoná prednostne dôkladné vyšetrovanie. Začatie formálneho vyšetrovania nemá vplyv na jeho výsledok.

On-line: Klimatická kríza

Podľa prieskumu agentúry MNForce (vzorka 300 Bratislavčanov) sa z dôvodu koronavírusu rozhodlo 34 % Bratislavčanov presúvať po meste viac pešo. Tento spôsob dopravy plánuje po pandémii zvýšiť 23 % opýtaných. Podobne pre koronavírus sa 11 % opýtaných rozhodlo využívať viac MHD a 24 % opýtaných ju po skončení pandémie chce využívať ešte viac. Autom počas pandémie chodí viac 20 % Bratislavčanov, no tento zvyk plánuje zvýšiť len 13 % opýtaných.

Bratislavčania majú zároveň radi svoje mesto. Až 85 % súhlasí s názorom, že Bratislava je dobré mesto pre život, ale 72 % si myslí, že Bratislava dnes nie je pripravená na klimatické zmeny a 65 % si nemyslí, že je v Bratislave dostatok zelene. Na druhej strane 78 % respondentov súhlasí, že Bratislava je otvorená inováciám. A práve tie budú hľadať účastníci bratislavského Climathonu už tento víkend, 13. – 15. novembra 2020. Na tomto on-line podujatí budú účastníci tvoriť riešenia, ktoré môžu pomôcť Bratislave zmierniť dopady klimatickej krízy. Adresovať pritom budú môcť dva problémy. Prvým je otázka, ako motivovať a zapojiť obyvateľov do pretvárania Bratislavy na mesto, ktoré dokáže lepšie zvládať klimatické zmeny. Druhou výzvou je, ako adresovať problém verejnej dopravy a špecificky slabé využívanie ekologických alternatív mestskej dopravy obyvateľmi Bratislavy.

Do Climathonu sa môže zapojiť každý, koho táto téma zaujíma a má chuť sa aktívne pripojiť do riešenia problémov mesta. Tímy pozostávajúce z 3 až 7 účastníkov budú mať 48 hodín na to, aby pod vedením skúsených mentorov pretavili svoje nápady do technologických riešení a ďalej ich v rámci tímov spoločne rozvíjali. Najlepšie nápady môžu dostať šancu byť pilotne nasadené a otestované v meste. Pre tímy s najlepšími nápadmi sú prichystané finančné výhry vo výške 7.000 eur. Prihlásiť sa môžete do štvrtka 12. novembra t. r. prostredníctvom stránky https://climathon.climate-kic.org/bratislava.

Climathon je celosvetové podujatie, do ktorého sa zapája viac ako 145 miest z 56 krajín sveta. Je to iniciatíva európskej organizácie EIT Climate KIC, ktorá má za cieľ podporovať zavádzanie zelených riešení v rámci EÚ.

Aktuálne: Prvá pomoc + za október

Záujemcovia o príspevky z projektu „Prvá pomoc+“ za mesiac október t. r. už môžu zasielať svoje žiadosti a výkazy na úrady práce. Pri žiadaní o finančnú pomoc v rámci opatrenia 1 a 3A/3B sa zároveň mení spôsob zasielania vyplnených tlačív. Žiadosti a výkazy za október je možné zasielať do 31. januára 2021. 

O príspevky v rámci projektu „Prvá pomoc+“ za mesiac október môžu žiadať súčasní prijímatelia pomoci aj noví záujemcovia. Zamestnávatelia a SZČO, ktorí už pomoc čerpali a majú s úradom práce, sociálnych vecí a rodiny uzatvorenú dohodu o poskytnutí príspevku v rámci projektu „Prvá pomoc“, dostanú od úradu práce dodatok k dohode, ktorý podpíšu a zašlú späť na úrad. V prípade, ak žiadateľ prevzal dodatok k dohode elektronicky podpísaný elektronickou pečaťou úradu, zasiela úradu dodatok k dohode naspäť elektronicky podpísaný kvalifikovaným elektronickým podpisom. Ak žiadateľ dostal dodatok k dohode prostredníctvom pošty, jeden podpísaný výtlačok dodatku k dohode zasiela späť poštou alebo v ojedinelých prípadoch ho doručí osobne do podateľne úradu. Následne je potrebné príslušnému úradu práce poslať vyplnený výkaz za október.

Noví žiadatelia posielajú úradu práce žiadosť a výkaz podľa opatrenia, pre ktoré sa rozhodnú. Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny pripraví podľa žiadosti dohodu o poskytnutí príspevku v rámci projektu, ktorú musí žiadateľ podpísať. Zamestnávateľovi, v prípade opatrenia č. 1 alebo č. 3, zasiela úrad dohodu elektronicky podpísanú elektronickou pečaťou úradu. Túto dohodu žiadateľ elektronicky podpíše kvalifikovaným elektronickým podpisom. Žiadateľovi o príspevok cez opatrenie č. 2 alebo opatrenie č. 4, ktorý nemá aktivovanú elektronickú schránku, zašle úrad podpísanú dohodu poštou. Jeden podpísaný výtlačok dohody zasiela späť poštou alebo v ojedinelých prípadoch ho doručí osobne do podateľne úradu. Po podpise a skontrolovaní výkazu úrad poskytne príspevok. V nasledujúcich mesiacoch môže žiadateľ opätovne žiadať o pomoc. Ak tak urobí v rámci toho istého opatrenia, stačí, ak zašle úradu už iba vyplnený výkaz.

Všetky potrebné informácie spolu s postupom a októbrovými žiadosťami a výkazmi sú zverejnené na stránke www.pomahameludom.sk. Zamestnávatelia, ktorí sa rozhodnú čerpať pomoc v rámci opatrenia 1 a 3A/3B, podávajú žiadosti a výkazy výlučne elektronicky prostredníctvom Ústredného portálu verejnej správy www.slovensko.sk. SZČO, alebo jednoosobové s.r.o., zasielajú žiadosti a výkazy v rámci opatrenia 2 a 4 na špeciálnu emailovú adresu príslušného úradu práce, sociálnych vecí a rodiny. O pomoc môžu požiadať aj SZČO, ktoré majú príjem z iného pracovného pomeru.


utorok 10. novembra 2020

Upozorňujeme: Podvody s doménami

Cez víkend bola zaznamenaná ďalšia vlna phishingových mailov, v ktorých sa útočníci vydávajú za viaceré slovenské webhostingové spoločnosti a adresáta upozorňujú na povinnosť zaplatiť za predĺženie platnosti domény. Majiteľov webstránok registrovaných s doménou .sk varuje pred podvodom spoločnosť ESET. 

Útočníci sa vydávajú za firmy ako Websupport, Forpsi a WebHouse, ktoré patria k najväčším webhostingovým spoločnostiam na Slovensku. Jeden z podvodných emailov sa ale vôbec nepodobá na mailovú komunikáciu spoločnosti WebSupport.

Podvodné mailové správy uvádzajú link, na ktorom môžu zákazníci uhradiť poplatok. Ten smeruje na falošnú stránku webhostingu, ktorá najskôr požaduje prihlasovacie údaje zákazníka do administračného prostredia. Ak formulár obeť vyplní, prihlasovacie údaje smerujú do rúk priamo útočníkovi a ten môže cez administračné prostredie robiť s webstránkou alebo doménou v podstate čokoľvek. Následne sa obeti zobrazí možnosť uhradiť poplatok prostredníctvom platobnej karty. Ak falošný poplatok týmto spôsobom uhradí, peniaze putujú na zahraničný účet. Podľa niektorých obetí sú to pomerne vyššie sumy. „V tomto momente nevieme povedať, či útočníci odchytávajú a zhromažďujú údaje aj o platobných kartách podvedených zákazníkov. Ak ste sa však stali obeťou takéhoto podvodu, mali by ste okamžite kontaktovať svoju banku. Tá ma šancu transakciu stopnúť a platobnú kartu zablokovať“, radí Ondrej Kubovič.

Upozornenia na blížiacu sa exspiráciu domény a potrebu jej predĺženia sú bežnou mailovou korešpondenciou. Obete preto nemajú dôvod myslieť si, že by mohlo ísť o podvod. „Zákazníci si však mohli všimnúť, že podvodné webové odkazy v emailoch nesmerujú na stránku ich webhostingu. Takéto overenie nechráni pred všetkými phishingovými útokmi. Ľudia by však mali aspoň takto vizuálne overiť, či idú otvoriť im dobre známu a dôveryhodnú stránku. Ide o veľmi dobrý spôsob, ako odhaliť podvod“, odporúča Kubovič. Čo sa týka ochrany samotného prístupu do administračného prostredia webhostingu, pri zvažovaní výberu hostingu je dôležité aj to, či daná firma poskytuje pri prihlásení do služby viacfaktorovú autentifikáciu. Tá totiž poskytuje dodatočnú ochranu v prípade, že dôjde k odchyteniu alebo uhádnutiu prihlasovacích údajov do služby. Viacfaktorovú autentifikáciu si používateľ zároveň musí sám zapnúť.



EU: Európsky týždeň odborných zručností

Európsky týždeň odborných zručností 2020 prebieha elektronickou formou v celej Európskej únii od 9. do 13. novembra 2020. Organizuje ho Európska komisia v partnerstve s nemeckým spolkovým ministerstvom školstva a výskumu ako súčasť nemeckého predsedníctva Rady EÚ. 

Tohtoročný piaty ročník nabáda ľudí všetkých vekových kategórií, aby objavili svoj talent a rozvíjali svoje zručnosti v súlade s potrebami trhu práce vďaka odbornému vzdelávaniu a príprave (OVP), ktoré sú dôležitým odvetvím pre hospodárske a sociálne oživenie v súvislosti s pandémiou COVID-19. Zameriava sa na vyššie odborné vzdelávanie a prípravu (fáza po vyššom sekundárnom vzdelávaní) a zručnosti v oblasti OVP v záujme zelenej a digitálnej transformácie. Pre Európsku komisiu a nemecké predsedníctvo sú kľúčovými otázkami podpora digitálnych vzdelávacích platforiem, pestovanie kultúry celoživotného a kontinuálneho vzdelávania a zavedenie udržateľných štruktúr OVP. 

V rámci Európskeho týždňa odborných zručností 2020 miestne, regionálne a národné organizácie z Európskej únie aj mimo nej organizujú virtuálne podujatia a aktivity, pričom zdôrazňujú výhody OVP a ich kľúčovú úlohu v celoživotnom vzdelávaní. Mladým študentom poskytujú počiatočné zručnosti, ktoré potrebujú na uspokojivú kariéru a vytvárajú prostriedky na to, aby dospelí mohli stavať na existujúcich zručnostiach zvyšovaním ich úrovne a osvojovať si zručnosti nové, a to počas celého života. V 38 krajinách už bolo zaregistrovaných vyše 781 pridružených podujatí a činností, ktoré oslovili viac ako 1,6 milióna ľudí.

Med: Kupujeme pravý?

Živé zložky medu s antibakteriálnym účinkom sú výsledkom práce včiel, v poškodených, upravovaných či vo falšovaných medoch chýbajú, alebo sú nefunkčné. Podľa Laboratória apidológie a apiterapie Ústavu molekulárnej biológie Slovenskej akadémie vied zo 43 vzoriek medov dostupných na pultoch slovenských obchodných reťazcov až takmer 40 % nemá antibakteriálne vlastnosti charakteristické pre med. 

Len 16,3 % vzoriek spĺňalo požadovanú úroveň biologickej aktivity pre pravé a nepoškodené medy. Podpriemerná antibakteriálna aktivita sa podľa testov zaznamenala u 19 vzoriek testovaných medov. Zvyšných 17 medov zo slovenských reťazcov vykazovali aktivitu len na úrovni samotnej cukornej zložky medu a možno ich tak považovať za mŕtve produkty. „Všetko to dobré, čo robí med medom, bolo v týchto vzorkách mŕtve. Podiel antibakteriálnej aktivity nedosahoval potrebnú úroveň a preto v tomto prípade nemožno hovoriť o mede ako funkčnej a zdraviu prospešnej potravine. V praxi to znamená, že takéto produkty by sme nemali označovať ako med. Ak to robíme, uvádzame spotrebiteľa do omylu a ten v presvedčení, že si kupuje med s antibakteriálnymi účinkami, si v skutočnosti kupuje iba nefunkčnú potravinu, ktorá z hľadiska zdravia a budovania imunity nemá pre človeka žiadnu pridanú hodnotu", uviedol vedúci Laboratória apidológie a apiterapie na Ústave molekulárnej biológie SAV Juraj Majtán, ktorý založil projekt Medové laboratórium. Za doslova katastrofálnou kvalitou medu, ktorý je dostupný v obchodných reťazcoch, je podľa neho často neodborná manipulácia, upravovanie či jeho falšovanie: „S medom po vyzretí v plástoch, jeho následnom vytočení, krátkodobom státí a výslednom naplnení do pohárov, by sa nemalo už nič robiť. Ak sa tento proces poruší, napríklad zahriatím medu pri teplote nad 40 stupňov Celzia, med sa znehodnocuje, stráca svoju výnimočnosť - biologickú aktivitu. Zahrievanie sa bežne robí, ak chceme 'zrušiť' kryštalizáciu medu, ktorá je mimochodom jeho prirodzená vlastnosť." 

Úroveň kvality medov sa nedá vždy odhaliť, pretože v súčasnosti používané laboratórne metódy sú už zastarané, respektíve rozsah jednotlivých meraných parametrov je nevhodne nastavený. Rovnako legislatívne normy, ktoré definujú kvalitu medu na Slovensku ale aj v Európe sú nedostačujúce na odhalenie všetkých foriem falšovania alebo znehodnotenia kvality medu. Práve preto bola na Slovensku vyvinutá nová metóda hodnotenia kvality tohto včelieho produktu s ohľadom na jeho antibakteriálny účinok.

Radíme: Sporiť, či nesporiť na dôchodok?

Pre mladých ľudí znamená dôchodok niečo, čo je v nedohľadne. Pri zásadnom demografickom probléme, ktorý o pár rokov Slovensko čaká, je však čoraz dôležitejšie myslieť na dôchodkové zabezpečenie už v mladom veku. Prečítajte si dôvody, pre ktoré sa oplatí sporiť na dôchodok už s prvým príchodom na trh práce.

1. Demografia nepraje budúcim dôchodcom: Slovensko sa v najbližších desaťročiach musí pripraviť na výrazné demografické zmeny. Silné ročníky sú preč a rodí sa výrazne menej detí ako v minulosti. Krajinu tak čakajú zásadné zmeny na trhu práce. Postupný odchod tzv. Husákových detí do dôchodku bude znamenať, že v priebehu troch desaťročí sa pomer počtu obyvateľov v postproduktívnom veku k produktívnemu obyvateľstvu zvýši zo súčasných 24 % na 54 %. Vyplýva to z prognózy Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD). Keďže počet pracujúcich a zarábajúcich na dôchodky bude nižší ako počet penzistov, dôchodky na Slovensku určite nebudú výrazne rásť. Je teda dôležité začať sporiť na lepší dôchodok čo najskôr.

2. Nízka hodnota dôchodkov: Valorizácia dôchodkov nebude stíhať držať krok s rastúcimi cenami služieb, potravín alebo liekov. Z nedávneho prieskumu agentúry Focus vyplynulo, že až 74 % Slovákov túži mať vyšší dôchodok. Vďaka jednoduchým online kalkulačkám si môžete okamžite pozrieť, o koľko si polepšíte pri odchode do dôchodku, ak si budete sporiť v II. pilieri a ideálne aj v III. pilieri. „Aktuálny demografický vývoj núti ľudí viac myslieť na svoju budúcnosť a finančné zabezpečenie svojho štandardu na dôchodku z vlastných zdrojov. Uvedomuje si to i slovenská vláda, ktorá okrem vstupu do II. piliera, podporuje aj dobrovoľné dôchodkové sporenie v III. pilieri“, hovorí Daniela Tomášková. 

3. Jeden pilier nestačí: Z predchádzajúcich bodov jednoznačne vyplýva, že na lepší dôchodok vám nebude stačiť sporenie iba v I. pilieri (povinné dôchodkové odvody z hrubej mzdy do Sociálnej poisťovne - štátom vyplácaný dôchodok). Ak si sporíte v II. pilieri (vstup je v súčasnosti dobrovoľný a každý poistenec sa môže slobodne rozhodnúť vstúpiť doň do veku 35 rokov), znamená to, že časť dôchodkových odvodov si ukladáte na svoj súkromný účet v dôchodkovej správcovskej spoločnosti a časť odchádza do SP - tá sa využíva na vyplácanie súčasných penzií. V súčasnosti si sporí v II. pilieri viac ako 1,6 milióna Slovákov, ktorí tu majú uložených 9,97 miliardy €. Napriek nízkym výnosom je až 6,93 miliardy € v garantovaných fondoch. V negarantovaných je uložených len 2,9 miliardy €. Tretí pilier je dobrovoľný – príspevky si účastník platí nad rámec povinných odvodov, zo svojej čistej mzdy. Aktuálne je v ňom približne 850-tisíc účastníkov. Veľkou výhodou tohto piliera je predovšetkým fakt, že značnej časti sporiteľov doň môže prispievať aj zamestnávateľ. Štát podporuje sporenie v III. pilieri aj daňovou úľavou na zaplatené príspevky účastníka vo výške 15 € mesačne. Rovnako podporuje daňovým zvýhodnením aj príspevky zamestnávateľov do III. piliera za svojich zamestnancov, pričom 
zamestnávatelia môžu získať daňovú úľavu až do výšky 6 % zo zúčtovanej mzdy zamestnancov.

4. Skorší štart sa oplatí: Dôležité je brať do úvahy princíp dlhodobého a pravidelného sporenia, ktorý umožňuje nasporiť podstatne vyššiu sumu, ak sa dôchodkové sporenie začne čo najskôr po vstupe na trh práce. Dôležitá je tiež správne nastavená investičná stratégia. „Klientom s predpokladom dlhodobého sporenia odporúčame investovať do rizikovejších fondov, a to z pohľadu času, ktorý im ostáva do dôchodku, ako aj z pohľadu ich rizikového profilu“, vysvetľuje ďalej tlačová hovorkyňa Daniela Tomášková.

5. Lepšia zdravotná starostlivosť v starobe: Okrem demografie je problémom Slovenska aj nízka kvalita zdravotníctva. Na Slovensku sa síce zvyšuje vek dožitia, ale podľa štatistík Eurostatu sa Slováci dožívajú v zdraví len 57 rokov. To znamená, že na dôchodok veľká časť Slovákov odchádza so zdravotnými problémami. Úspory z II. a III. piliera tak môžu podporiť úroveň zdravotnej starostlivosti dôchodcu. Vďaka vyšším príjmom si môže zabezpečiť kvalitnejšie lieky, doplnky, asistovanú starostlivosť, prípadne si môže dopriať pravidelný oddych v kúpeľoch.

pondelok 9. novembra 2020

COVID-19: Bezplatné antigénové testy - aktualizované

Bezplatné antigénové testy na ochorenie COVID-19 budú od pondelka 9.11.2020 v zelených okresoch Slovenska zatiaľ vykonávať len niektoré nemocnice. Zoznam konkrétnych miest na bezplatné testovanie antigénovými testami zverejnilo ministerstvo zdravotníctva na svojej webovej stránke, ktorý plánuje priebežne dopĺňať. 

Odberné miesta pre bezplatné testovanie antigénovými testami k 9.11.2020, kde obdržíte aj certifikát o vykonaní testu s výsledkom:
  • Košice: Mobilné odberné miesto pre PCR testovanie, Ipeľská 1 - čas od 12:00 do 16:00
  • Revúca: Mobilné odberné miesto pre PCR testovanie, Litovelská 635/25 - čas od 10:00 do 16:00
  • Nitra: Mobilné odberné miesto pre PCR testovanie, Špitálska 6 - čas od 10:00-15:00
  • Nové Zámky: Mobilné odberné miesto pre PCR testovanie, Slovenská 8882 - čas od 10:00 do 14:00
  • Piešťany: odberné miesto NURCH, Nábrežie I. Krasku 4 - čas od 10:00 do 13:00
  • Trnava: Mobilné odberné miesto pre PCR testovanie, A. Žarnova 11 - čas od 12:00 do 16:00
  • Levice: Mobilné odberné miesto pre PCR testovanie, SNP 19 - čas od 10:00 do 12:00
  • Zvolen: Mobilné odberné miesto pre PCR testovanie, Kuzmányho nábrežie 28 - čas od 10:00 do 12:00
  • Veľký Krtíš: Mobilné odberné miesto pre PCR testovanie, Nemocničná 756 - čas od 11:00 do 14:00
  • Rožňava: Slovenský červený kríž, Pionierska 8 - čas od 8:00 do 15:00
  • Bratislava: Ružinov nemocnica hlavný vchod, Ružinovská 4810/6 - čas od 8:00 do 10:00
  • Bratislava: Antolská nemocnica terasa, Antolská 11 - čas od 9:00 do 12:00
Počas pondelka pribudlo 6 nových odberných miest:
  • Pezinok: nemocnica Pinela, Malacká cesta 63 - čas od 12:00 - 16:00
  • Bratislava: NovaPharm, Trnavské Mýto, Šancova 110 - čas od 12:00 do 16:00
  • Žiar nad Hronom: nemocnica, Sládkovičova 11 - čas od 12:00-16:00
  • Rimavská Sobota: nemocnica, Šrobárova 1 - čas od 12:00- 16:00
  • Rožňava: nemocnica, Špitálska 1 - čas od 12:00- 16:00
  • Trebišov: nemocnica SNP 1079/76 - čas od 12:00-16:00
Antigénové testy sa odporúča absolvovať najmä ľuďom, ktorí cítia akékoľvek príznaky respiračného ochorenia. 

EU: Európsky deň rovnakej odmeny

Európsky deň rovnakej odmeny predstavuje deň, kedy ženy symbolicky prestanú dostávať výplatu v porovnaní so svojimi mužskými kolegami za rovnakú prácu. Tento rok pripadá na 10. novembra. Ženy v Európskej únii stále zarábajú menej ako muži, rozdiel v odmeňovaní žien a mužov v EÚ-27 sa od minulého roka podľa Eurostatu zmenil zo 14,5 % na 14,1 %. 

Faktory ovplyvňujúce rozdiely v odmeňovaní sú rôzne: ženy častejšie pracujú na čiastočný úväzok, čelia problémom skleneného stropu pre spoločnosti, pracujú v odvetviach s nízkym príjmom a horšie platenými pracovnými miestami a často musia prevziať primárnu zodpovednosť za starostlivosť o svoje rodiny, alebo sú platené menej za rovnakú prácu alebo prácu rovnakej hodnoty. Deväť z desiatich Európanov (ženy aj muži) si myslia, že je neprijateľné, aby boli ženy za rovnakú prácu alebo prácu rovnakej hodnoty odmeňované menej než muži. Európski pracovníci súhlasia s transparentnosťou platov: 64% z nich uviedlo, že je za zverejnenie priemerných miezd podľa typu zamestnania a pohlavia v ich spoločnosti. 

V marci 2020 bola zverejnená Stratégia rodovej rovnosti na roky 2020 - 2025, v ktorej sú stanovené opatrenia na odstránenie rozdielov v odmeňovaní žien a mužov. Patrí medzi ne iniciatíva na zavedenie záväzného opatrenia na zabezpečenie transparentnosti platov. Komisia tiež zaháji kampaň zameranú na spochybnenie pretrvávajúcich stereotypov o ženách, ich úlohe v spoločnosti a hodnote ich práce. Návrh Európskej komisie týkajúci sa primeraných minimálnych miezd pracovníkov, prijatý 28. októbra 2020, podporuje rodovú rovnosť, pomáha vyrovnávať rozdiely v odmeňovaní medzi ženami a mužmi a vymaniť ženy z chudoby, pretože v Európe viac miezd zarába viac žien ako mužov. Ďalším spôsobom, akým chce Európska komisia rieši nedostatočné zastúpenie žien na trhu práce, je zlepšenie rovnováhy medzi pracovným a súkromným životom pracujúcich rodičov a opatrovateľov. V júni 2019 EÚ prijala smernicu o rovnováhe medzi pracovným a súkromným životom, ktorá zavádza minimálne normy pre právo na otcovskú a rodičovskú dovolenku, ako aj pre práva opatrovateľskej dovolenky a flexibilné pracovné podmienky pre zamestnancov. Členské štáty majú čas na transpozíciu smernice do svojich vnútroštátnych právnych predpisov do 2. augusta 2022. Aj odporúčanie Európskej komisie o normách pre subjekty pre rovnaké zaobchádzanie, ktorá bola prijatá v júni 2018, má dláždiť cestu na lepšiu podporu pre obete diskriminácie, vrátane diskriminácie v odmeňovaní.

5G: Rast o 1,5 trilióna dolárov

Podľa štúdie STL Partners a Huawei by technológie s podporou 5G mohli do roku 2030 v ôsmich kľúčových odvetviach vygenerovať dodatočných 1,5 trilióna dolárov. Rast a zvýšenie efektivity by najviac pocítil výrobný, energetický a ťažobný sektor, ale značný dopad by zaznamenali aj odvetvia ako zdravotníctvo, doprava či logistika.

Analytici STL Partners sa zamerali nielen na prípady použitia technológií s podporou 5G, ale sledovali aj vplyv technologických systémov, ktorých využitie prinesie výhody naprieč viacerými odvetviami naraz. Vhodným príkladom je dopravná infraštruktúra. Podľa záverov  by 5G technológie mohli zvýšiť hodnotu HDP v oblasti dopravy a logistiky do roku 2030 až o 6 percent, čo je takmer dvojnásobok odhadu, ku ktorému analytici dospeli v roku 2019. Energetický sektor by potom mal vďaka 5G rásť o takmer 5 percent, výrobný sektor a sektor médií a zábavy o 4 percentá. Medzi konkrétne prípady použitia zahrnulo STL Partners trasovanie a optimalizáciu v reálnom čase, technológie na automatické doručovanie a dopravnú infraštruktúru na základe integrovaných senzorov a kamier. Od týchto riešení si výskumníci sľubujú menšie dopravné zápchy, efektívnejšie dodávateľské reťazce, nižšiu spotrebu paliva a menej nehôd na cestách.

SLT Partners pripúšťa, že 5G technológie sú ešte stále vo svojej počiatočnej fáze a v súčasnosti zdanlivo neponúkajú oveľa viac než existujúce 4G technológie. Analytici však predpokladajú, že do roku 2025 bude sieť novej generácie dostatočne vyspelá, čo umožní masívny rozvoj M2M (machine to machine) komunikácie a internetu vecí. Ich komercializácia tak pravdepodobne začne až okolo roku 2023, pričom na viacerých trhoch nedôjde k plnému nasadeniu ani do roku 2030.

Aktuálne: Opatreniach pri vstupe na Slovensko

Od 9. novembra 2020 platí nová vyhláška Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky č. 22/2020, ktorou sa nariaďujú opatrenia pri ohrození verejného zdravia ku karanténnym povinnostiam osôb po vstupe na územie Slovenskej republiky.

Najdôležitejšie zmeny:
  • Po príchode z tzv. červených krajín do domácej izolácie už nie je potrebné hlásiť sa regionálnemu úradu verejného zdravotníctva, ale iba svojmu ošetrujúcemu lekárovi - v tomto prípade platí povinná registrácia na http://korona.gov.sk/ehranica, regionálne úrady teda tieto informácie dostanú automaticky.
  • Osoby prichádzajúce na územie SR pozemnou hranicou s Ukrajinou musia podstúpiť antigénové testovanie na hranici.
  • Ruší sa limit 30-kilometrovej vzdialenosti od otvoreného hraničného priechodu pre pendlerov, ktorí žijú na Slovensku a pracujú v susedných štátoch. Po novom medzi výnimky patria všetky osoby, ktoré majú na území susedného štátu pracovný pomer alebo miesto výkonu práce, musia však túto skutočnosť preukázať.
  • Limit 30 kilometrov ostáva v platnosti pre osoby žijúce v susedných štátoch a pracujúce na území Slovenska, rovnako ako aj pre občanov Slovenska žijúcich v susedných štátoch (bez ohľadu na miesto výkonu práce).
  • Žiaci a študenti žijúci v ČR a študujúci na Slovensku, resp. žijúci na Slovensku a študujúci v ČR sa musia pri prechode hraníc preukázať potvrdením vydaným školou, že vyučovanie prebieha prezenčnou formou.
  • Spresňuje sa definícia výnimky pre ľudí pracujúcich v kultúre, výskume či vede pre prechod hranicou s Českou republikou.