piatok 13. decembra 2019

Vianoce 2019: Advent v Dolnom Rakúsku

V adventnom čase sa v Dolnom Rakúsku otvárajú brány zámkov, kláštorov aj kováčskych dielní. Staré zvyky, na ktoré sa vo vianočnom zhone často zabúda, tu zažijete takmer na každom kroku. A vďaka výhodnej polohe v okolí hlavného mesta Viedne sú dolnorakúske adventné trhy ľahko dostupné aj verejnou dopravou.

Weinviertel: Vyháňanie zlých duchov, Barborine vetvičky, tradičné vianočné pečivo, prírodné ozdoby aj staré tradície vo vínnych uličkách si vychutnáte v adventnom šate. Ak budete hľadať vianočné koláčiky, pýtajte si „Weihnachtskrapferl“, ide o miestne označenie sladkého sviatočného pečiva. Radostné očakávanie Vianoc si môžete spríjemniť aj prechádzkou najdlhšou vínnou uličkou v Európe v obci Hadres alebo cez Loamgrui, idylickú dedinku s približne 60 lisovňami.

Mostviertel: Oheň a chlad vytvoria v zámkoch Waidhofen a. d. Ybbs, Neubruck, St. Peter in the Au, v kováčstvach v meste Ybbs, v kartuziánskom kláštore Gaming a opátstve Seitenstetten príjemnú a jedinečnú predvianočnú atmosféru. Malé, ale čarovné adventné podujatia v Lunzi, Sonntagbergu, Rosenau a Reinsbergu prvýkrát obohacujú ponuku trhov a pozývajú vychutnať si vianočnú pohodu.

Wachau: Zámky Rossatz a Spitz, opátstva Melk a Göttweig aj zrúcaniny hradov Dürnstein a Aggstein sa uprostred krajiny svetového kultúrneho dedičstva stávajú dejiskom adventných koncertov a trhov. Obľúbené sú tradičné vianočné trhy na námestí Rathausplatz v St. Pölten, hlavnom meste Dolného Rakúska.A počas prvého adventného víkendu sa po prvýkrát rozžiarila botanická záhrada GARTEN TULLN.

Viedenský les: Pred nasvieteným hradom v Bad Vöslau pobehujú živé vianočné stromčeky a rozprávkové postavičky. Na hrade Neuhaus sa zjaví Perinbaba. Na cestu do minulosti vás zavedie prehliadka historických miestností bývalého poľovníckeho zámku Habsbursko-lotrinskej dynastie, ktorá je exkluzívne prístupná návštevníkom adventných trhov aj mimo prevádzkových hodín hotela a seminárov.

Viedenské Alpy: Návšteva vianočných trhov je tu často spojená so zimnou prechádzkou. Na hradnom kopci nad mestom Kirschlag v ruinách hradu si pri punči môžete vychutnať pohľad na kopce pohoria Bucklige Welt. V zámku Reichenau sa návštevníci môžu prechádzať medzi stánkami vianočných trhov v obci Rohr im Gebirge a ochutnať šunku z diviny pripravenú podľa starého receptu, údeného pstruha a trhance.

Waldviertel: Vanočné trhy prebiehajú na zámku Rosenburg, v Grafeneggu, Zwettlu aj v meste Weitra. V rámci Waldviertelských remeselných týždňov si môžete tiež vyskúšať remeslá - svoje remeslo predvedú sústružníci, hrnčiari alebo tkáči. A pomocou profesionálov sa na Waldviertler Häferlgucker naučíte uvariť špecialitu z maku, zemiakov, piva, byliniek, alebo ochutnáte ďalšie regionálne pochúťky a špeciality.


EU: Európsky ekologický dohovor

Európska komisia predstavila európsky ekologický dohovor – plán, ako dosiahnuť udržateľnejšie hospodárstvo Európskej únie (EÚ) tak, že výzvy z oblasti klímy a životného prostredia premieňa na príležitosti vo všetkých oblastiach politiky a umožňuje spravodlivú a inkluzívnu transformáciu pre všetkých.

Európsky ekologický dohovor obsahuje plán opatrení na podporu účinnejšieho využívania zdrojov prostredníctvom prechodu na čisté a obehové hospodárstvo, ako aj plán opatrení na zastavenie klimatických zmien, zabránenie straty biodiverzity a na zníženie znečisťovania. Taktiež opisuje nevyhnutné investície a dostupné finančné nástroje a vysvetľuje, ako zabezpečiť spravodlivú a inkluzívnu transformáciu. Európsky ekologický dohovor sa týka všetkých hospodárskych odvetví. S cieľom začleniť do legislatívy politickú ambíciu stať sa do roku 2050 prvým klimaticky neutrálnym kontinentom na svete predloží Európska komisia do 100 dní prvý „právny predpis v oblasti klímy“. Aby sme mohli dosiahnuť ambície v oblasti klímy a životného prostredia predloží tiež stratégiu v oblasti biodiverzity na rok 2030, novú priemyselnú stratégiu a akčný plán pre obehové hospodárstvo, stratégiu „Z farmy na stôl“ zameranú na udržateľné potraviny a návrhy pre Európu bez znečisťovania.

Predpokladá sa, že dosiahnutie aktuálnych cieľov v oblasti klímy a energetiky do roku 2030 bude vyžadovať 260 miliárd eur dodatočných ročných investícií, čo zodpovedá okolo 1,5 % HDP z roku 2018. Komisia začiatkom roka 2020 predloží investičný plán pre udržateľnú Európu, ktorý pomôže uspokojiť investičné potreby. Najmenej 25 % dlhodobého rozpočtu EÚ by sa malo vyčleniť na opatrenia v oblasti klímy. Ďalšiu podporu prinesie Európska investičná banka ako európska klimatická banka. Aby mohol k financovaniu ekologickej transformácie prispieť súkromný sektor, komisia v roku 2020 predloží stratégiu ekologického financovania. Mechanizmom pre spravodlivú transformáciu sa budú zase podporovať tie regióny, ktoré sú v značnej miere závislé od činností spojených s veľmi vysokými emisiami CO2. Komisia v marci 2020 spustí „Klimatický pakt“ s cieľom umožniť občanom vyjadriť názor a zapojiť sa do navrhovania nových opatrení, zdieľania informácií, iniciovania aktivít na miestnej úrovni a propagácie riešení. EÚ bude aj naďalej presadzovať svoje environmentálne ciele a normy v rámci dohovorov OSN o biodiverzite a klíme a podporovať zelenú diplomaciu. Únia bude tiež využívať obchodnú politiku na zaistenie udržateľnosti a vybuduje partnerstvá so susedmi na Balkáne a v Afrike, aby im pomohla pri ich vlastnej transformácii.

Trend: Útoky na samosprávu

Rok 2019 bol podľa odborníkov spoločnosti Kaspersky „rokom ransomvérových útokov na miestne samosprávy“. Experti odhalili, že ransomvér zaútočil v minulom roku najmenej na 174 inštitúcií miestnych samospráv po celom svete, pod ktoré spadá viac než 3.000 pridružených subjektov. V porovnaní s minulým rokom to predstavuje až 60-percentný nárast. 

Zatiaľčo požiadavky útočníkov ohľadom výkupného sa v niektorých prípadoch vyšplhali až na sumu 5 miliónov dolárov (vyše 4,5 milióna eur), odhaduje sa, že skutočné náklady a spôsobené škody môžu byť ešte oveľa vyššie. Tieto zistenia vyplývajú z výročnej správy Kaspersky Security Bulletin: Príbeh roka 2019.

„Vždy je potrebné mať na pamäti, že pristúpiť na podmienky vydieračov a zaplatiť im je len krátkodobé riešenie, ktoré zločincov len povzbudzuje do ďalšej takejto aktivity a zároveň ich to aj finančne podporí, pričom nikde nie je napísané, že sa nevrátia. Navyše, akonáhle sú mesto či obec napadnuté, znamená to, že je ohrozená celá infraštruktúra, čo si vyžaduje dôsledné vyšetrenie daného incidentu a dôkladný audit. To nevyhnutne vedie k dodatočným nákladom, ktoré len navyšujú pôvodné výkupné. Zároveň na základe našich pozorovaní mávajú mestá tendenciu zaplatiť, pretože zvyčajne pokrývajú kybernetické riziká z poistenia, prípadne z alokovaného rozpočtu pre prípad takýchto incidentov. Lepším prístupom by však bolo investovanie do proaktívnych opatrení, ako sú overené bezpečnostné a zálohovacie riešenia, ako aj investovanie do pravidelného bezpečnostného auditu. Aj keď vidíme vzrastajúci trend útokov na obce, je možné ho ovplyvniť zmenou ich prístupu ku kybernetickej bezpečnosti, a čo je možno ešte dôležitejšie, odmietnutím zaplatiť výkupné a zverejnením tohto rozhodnutia ako oficiálneho stanoviska obce“, komentuje situáciu Miroslav Kořen. 

štvrtok 12. decembra 2019

Vianoce 2019: Darčeky nakupujeme na poslednú chvíľu

Počet ľudí, ktorí nakupujú darčeky na poslednú chvíľu, z roka na rok rastie. Podľa decembrového on-line prieskumu Avion Shopping Park v Bratislave si kúpu darčekov dopraje tesne pred Štedrým dňom takmer tretina obyvateľov Slovenska (27 %). Vlani tak urobil každý piaty respondent.

Medziročne klesol počet ľudí, ktorí nakupujú vianočné prekvapenia od novembra – zatiaľčo vlani darčeky od nástupu jedenásteho mesiaca zháňalo vyše 72 %, tento rok iba 67 %. Vianočné prekvapenia pribežne počas roka kupuje 12 % opýtaných. Vianočná atmosféra v nákupných centrách je na Slovensku stále príťažlivá: najobľúbenejšími miestami na kúpu darčekov sú stále nákupné centrá (56 %) a hneď po nich e-shopy (29 %).

Prvé miesto hitparády najobľúbenejších darčekov pre najbližších sa ani tento rok nezmení – 36 % ľudí kúpi najbližším oblečenie, módne doplnky alebo topánky. Na druhé miesto sa prepracovala kozmetika (17 %) a tretia je elektronika (14 %). Knihy, CD a DVD uprednostní desatina opýtaných.
Oproti minulému roku vzrástol počet ľudí, ktorí minú na darčeky do 500 eur, z 37 % na 43 %. Polovica opýtaných však minie na darčeky rovnako ako vlani, teda do 200 eur.


EU: Prieskum o korupcii

Pri príležitosti Medzinárodného dňa boja proti korupcii Európska komisia uverejnila prieskum, v ktorom mapuje postoje európskych podnikateľov ku korupcii v Európskej únii. Výsledky poukazujú na klesajúci trend, no značný počet (63 %) európskych podnikateľov stále zastáva názor, že korupcia je stále príliš rozšírená. 

Podnikatelia sú skeptickí, pokiaľ ide o spôsob, akým sa rieši korupcia, pričom 51 % z nich sa domnieva, že nie je pravdepodobné, aby boli skorumpované firmy alebo podnikatelia zaistení políciou či predstúpili pred súd.

Aké sú výsledky prieskumu u Slovákov?
· K najväčším prekážkam svojho podnikania zaradili slovenskí podnikatelia: rýchlo sa meniacu legislatívu a predpisy (77 %), zložitosť administratívnych procedúr (74 %), daňové sadzby, (67 %) či nedostatočnú infraštruktúru na Slovensku (60 %).
· Až 88 % opýtaných považuje problém korupcie na Slovensku za rozšírený.
· Za najrozšírenejšie praktiky na Slovensku považujú slovenskí podnikatelia financovanie politických strán výmenou za verejné zákazky alebo vplyv na tvorbu politík (35 %), daňové podvody alebo neplatenie DPH (33 %), uprednostňovanie priateľov alebo príbuzných vo verejných inštitúciách (31 %).
· 52 % z opýtaných slovenských podnikateľov si myslí, že im alebo ich firmám korupcia za posledné 3 roky zabránila vyhrať verejnú súťaž alebo získať verejnú zákazku.
· 81 % opýtaných si nemyslí, že osoby a firmy pristihnuté pri uplácaní vysokopostavených úradníkov sú na Slovensku náležite potrestané.
· 73 % opýtaných podnikateľov nepovažuje za pravdepodobné, že osobám alebo firmám zapojeným do korupčných praktík na Slovensku bude súdmi vymeraná vysoká pokuta alebo trest odňatia slobody, 71 % opýtaných si nemyslí, že korupčné osoby či firmy budú čeliť obvineniam a pôjdu pred súd.

On-line: Registrácia dotácie na elektromobily - aktualizácia

Ministerstvo hospodárstva SR spustilo prostredníctvom webovej stránky chcemelektromobil.sk v stredu o 12:00 on-line systém registrácie, fungoval však len krátko. Na nákup nového auta s čisto elektrickým pohonom je možné získať príspevok 8 tisíc eur, v prípade plug-in hybridu to je 5 tisíc eur. 

Na podporu nákupu elektromobilov je zo štátneho rozpočtu vyčlenených päť miliónov eur, dotácie sa budú prideľovať až do vyčerpania tejto sumy. Záujemcovia sa mali môcť opäť registrovať vo štvrtok 12.12. od 12:00 hod. Napokon je cela registrácia zrušená a od začiatku sa má spustiť v pondelok 16.12. od 12:00 hod.  Žiadatelia vyplnia jednoduchý formulár, v ktorom uvedú okrem základných identifikačných údajov aj typ vozidla s technickou špecifikáciou, predpokladanou obstarávacou cenou a požadovanú výšku dotácie. Po odoslaní vyplneného on-line registračného formulára bude žiadateľovi doručený notifikačný (tzv. „odpovedný“) e-mail, ktorý bude potvrdením zaregistrovania žiadateľa o dotáciu s vytvorením rezervácie v požadovanej výške. Pridelený mu bude aj jedinečný kód, ktorý je potrebný si uchovať. Notifikačný e-mail bude generovaný a žiadateľovi odosielaný automaticky. 

Od 17. decembra, kedy uplynie zákonná mesačná lehota po vyhlásení výzvy, začne žiadateľov emailom kontaktovať vykonávateľ výzvy - Slovenská inovačná a energetická agentúra (SIEA). Zašle im informácie o ďalšom postupe pre riadne oficiálne podanie skompletizovanej žiadosti. Z bezpečnostných a technických dôvodov bude elektronická on-line registrácia počas trvania celej výzvy možná iba v pracovných dňoch od 12:00 do 20:00. Dátum a čas on-line registrácie je rozhodujúci pre určovanie poradia a vytváranie rezervácie požadovanej výšky dotácie. 

Rezort hospodárstva podpíše s úspešnými žiadateľmi zmluvu o poskytnutí dotácie. Tí budú mať 12 mesiacov na to, aby si kúpili auto a následne im štát dotáciu refunduje. Automobil budú musieť vlastniť minimálne dva roky a nebudú môcť využiť lízing. Fyzická osoba nepodnikateľ a subjekty verejnej samosprávy budú mať možnosť získať podporu na jedno vozidlo, podnikateľov bude obmedzovať maximálna povolená výška dotácií od štátu v súlade s legislatívou EÚ. Maximálna obstarávacia cena vozidla, na ktoré bude možné získať dotáciu, je 50.000 eur s DPH. Ministerstvo zároveň podporuje aj budovanie nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily, čím sa snaží ešte viac zatraktívniť tento druh dopravy pre motoristov. 


streda 11. decembra 2019

Vianoce 2019: Každý tretí darček cez smartfón

Nakupovanie darčekov na poslednú chvíľu je jednou z príčin zbytočného stresu pred Vianocami. Niektorí spotrebitelia uprednostnia internet, on-line nákupy však sprevádzajú aj obavy. Podľa štúdie (pre PayPal spracovala agentúra IPSOS) sa 22 % spotrebiteľov celosvetovo necítia dostatočne bezpečne pri nakupovaní cez sociálne siete a 51 % má obavy o bezpečnosť pri nakupovaní prostredníctvom smartfónu.

Až 95 % spotrebiteľov na celom svete nakupuje on-line a takmer tri štvrtiny (71 %) na tento účel používa mobilný telefón. Pripravených na to je však len 60 % firiem - a to je veľká výzva. Vyjsť v ústrety zákazníkom, ktorí nakupujú z mobilného telefónu alebo tabletu, znamená znížiť počet opustených košíkov a zvýšiť predaj o 15 %", poznamenáva Marcin Głogowski. Zákazníci zvyčajne volia mobilné platby kvôli pohodliu. Takmer polovica spotrebiteľov na celom svete (44%) sa domnieva, že nakupovanie cez smartfón nespôsobuje žiadne problémy a 43 % verí, že tým šetrí čas. Podľa výskumu PayPal nakupuje väčšina ľudí z domova (65 %) vo voľnom čase a z pohodlia svojej postele (34 %). Mobilná revolúcia zmenila nielen zvyky zákazníkov na sieti, ale aj ich správanie v kamenných obchodoch - v posledných 6 mesiacoch polovica spotrebiteľov na svete zaplatila bezkontaktne.

Dnešní spotrebitelia sú otvorení novinkám a rýchlo prijímajú inovácie, akým je napr. predaj na sociálnych sieťach. Týmto spôsobom v uplynulých šiestich mesiacoch celosvetovo nakúpilo 30 % spotrebiteľov. Takmer tretina (32 %) on-line nakupujúcich Čechov hľadá inšpiráciu na sociálnych sieťach. V roku 2018 to bolo 23 % a toto číslo stále rastie. Ide predovšetkým o mladých ľudí vo veku 18-34 rokov. Podľa údajov PayPal používa 23 % zákazníkov mobilný telefón aj na platby za digitálne produkty (napr. predplatné Spotify alebo HBO GO), elektronické knihy a počítačové hry, čo môžu byť tiež vianočné darčeky.

Podľa celosvetových údajov 55 % zákazníkov, ktorí nakupujú na internete, nakupuje v zahraničných obchodoch - hľadajú predovšetkým lepšie ceny (53 %) a produkty, ktoré nie sú k dispozícii lokálne (33 %). Na druhej strane 66 % on-line nakupujúcich tvrdia, že radšej podporujú miestnych obchodníkov - najmä vo sviatočnom období. Stále viac spotrebiteľov pred Vianocami hľadá originálne, ručne vyrábané darčeky, čo by malo zvýšiť obľubu nákupov u domácich predajcov.

Pomaly, ale iste vstupujeme do sveta etického nakupovania. Vlani každý desiaty zákazník na svete kúpil nejaký výrobok, pretože bol vyrobený v súlade so zásadami trvalo udržateľného rozvoja. To je obzvlášť dôležitý faktor pre ženy a všeobecne osoby vo veku 18-34 rokov - 14 % príslušníkov generácie Z (18-24 rokov) a 11 % generácie Y (19-39 rokov) uvádza, že upustilo od nákupu z etických dôvodov. A napokon úžasný spôsob, ako nahradiť tradičné nakupovanie pomocou ostatným, je darcovstvo!

EU: Činnosť Európskeho parlamentu

Jesenný Eurobarometer (9. - 21. október formou osobných rozhovorov) sa už tradične pýtal občanov z celej Európskej únie (EÚ), ktorým politickým otázkam by sa mal Európsky parlament venovať. Približne tretina respondentov z rôznych kútov EÚ spomenula na prvom mieste boj proti klimatickým zmenám (32%), ďalej to bol boj proti chudobe a sociálnemu vylúčeniu (31%), boj proti terorizmu (24%) a tiež boj proti nezamestnanosti (24%).

Slováci by chceli, aby sa Európsky parlament (EP) zaoberal najmä nezamestnanosťou (28%), právami spotrebiteľov a kvalitou zdravotníckych služieb (27%), bezpečnosťou potravín (27%) a bojom proti klimatickým zmenám (25%). Čo sa týka hodnôt, ktoré by mal EP obhajovať, na prvej priečke sa umiestnili ľudské práva (48%-EÚ, 50%-SR), nasledované slobodou prejavu (38% EÚ, 41% SR) a rodovou rovnosťou (38% EÚ a 31% SR) nasledované solidaritou medzi členskými štátmi (33% EÚ, 31% SR).

Približne 6 z 10 Európanov podporuje členstvo svojej krajiny v EÚ. Podpora občanov je už po tretí rok vysoká. Výsledok tiež ukazuje zvýšenie spokojnosti s tým, ako v EÚ funguje demokracia - na úrovni EÚ vyjadrilo v tejto otázke spokojnosť 52% respondentov, čo predstavuje nárast o 3 percentuálne body, ku ktorému mohli prispieť aj voľby do Európskeho parlamentu a zvýšená volebná účasť. Pozitívne vnímanie fungovania demokracie v EÚ narástlo aj medzi respondentmi na Slovensku, a to na 50%, čo predstavuje nárast o 6 percentuálnych bodov. A 56% respondentov zo Slovenska si myslí, že hlas SR má v EÚ váhu. Narástol aj počet Slovákov, ktorí sú spokojní s fungovaním demokracie vo svojej krajine, a to o sedem percentuálnych bodov na 48%. 

Imidž Európskeho parlamentu na Slovensku je podobný priemeru EÚ: 30% Slovákov má o ňom pozitívnu predstavu, viac ako polovica (51%) respondentov ho vníma neutrálne. Európania by chceli, aby EP hral významnejšiu úlohu (58%). Ide o nárast o sedem percentuálnych bodov od jari 2019 a najvyšší výsledok od roku 2007. Na Slovensku zostáva toto číslo oproti poslednému prieskumu ustálené na 39%. Eurobarometer tiež poskytuje pohľad na to, o aký druh informácií o EÚ sa občania zaujímajú. Tri štvrtiny Európanov (77%) by chcelo viac informácií o európskych inštitúciách, nasledujú informácie o konkrétnych dopadoch európskej legislatívy na národnej, regionálnej a miestnej úrovni a tiež informácie o EP a poslancoch. Slovákov najviac zaujíma čo konkrétne urobila, alebo zmenila EÚ v ich meste, regióne alebo krajine.

Upozorňujeme: Nová nebezpečná kozmetika

Do európskeho výstražného systému RAPEX pre nepotravinárske výrobky pribudli upozornenia z Litvy, Nemecka, Fínska a Nórska. Nebezpečné kozmetické výrobky sa ale môžu vyskytovať aj v iných krajinách.

Konkrétne ide o 2 prípravky na čistenie pokožky z Ruska: Muravjinyj spirt – Ants spirits obsahuje nepovolený formic acid v koncentrácii 1,4 % a Bornaja kislota – Boric acid 3% alcohol.

Sérum na rast rias Eyelash Serum značky abalico z Rakúska obsahuje nepovolenú zložku Tafluprost ethyl amide. 

Vo farbe na permanentný make-up Pigment Color for Micropigmentation bol zistený nepovolený o-anisidine a prekročené bolo aj povolené množstvo zinku. Aj farba na permanentný make-up Micro pigment cosmetic color z Číny obsahuje prekročené povolené množstvo polycyklických aromatických uhľovodíkov, vrátane benzo(a)pyrene a prekročené povolené množstvo kadmia a olova.

Výrobok na bielenie pokožky Eleven Herbal ubtan with suncreen pôvodom z Pakistanu obsahuje ortuť. Tú obsahujú aj výrobky na bielenie pokožky Rose cream, Beauty Cream, Cream with lycopene Whitening cream, Beauty lotion, Whitening Anti-Freckle Pckage, Creme de visage a l'huille d'Argan a Feique.

utorok 10. decembra 2019

Radíme: Zima v zdraví

Opäť je tu zima a my máme zopár rád, ako sa pripraviť na nástrahy, ktoré na nás číhajú v chladných mesiacoch v meste, na diaľnici aj na svahoch.

V chladnom vzduchu sa výborne darí vírusom. Ozýva sa najmä chrípka, ktorej vírusy sú v mrazivom počasí životaschopnejšie a rýchlejšie sa dostanú do ľudského organizmu v porovnaní s inými ročnými obdobiami. Bežné sú tiež angíny, zápaly prínosných dutín alebo zápaly pľúc. Teplota pod nulou môže byť až život ohrozujúcim faktorom pre ľudí so srdcovo-cievnymi ochoreniami. Pacienti s chorým srdcom by sa preto mali pri mínusových teplotách vyhýbať rýchlej chôdzi, prudkému vetru a primerane sa obliecť, aby eliminovali podchladenie.

Poľadovica ohrozuje vodičov, ale aj chodcov a najmä seniorov. Prevenciou pred pošmyknutím môžu byť  rôzne návleky na obuv zabezpečujúce stabilitu pri chôdzi aj na šmykľavom povrchu. Ostražití by mali byť najmä pacienti trpiaci osteoporózou (rednutím kostí). Napríklad zlomenine krčku stehennej kosti, ktorá takéhoto pacienta zbaví samostatnosti, najčastejšie predchádza pád (95 % prípadov). Poľadovici by sa tak mali úplne vyhnúť starší ľudia, najmä tí trpiaci osteoporózou. Pri jazde autom sa bežná brzdná dráha vozidla z dôvodu šmykľavosti povrchu vozovky predĺži a môže dôjsť k nehode. Je preto dôležité myslieť počas jazdy na dodržiavanie dostatočných rozostupov medzi vozidlami a prispôsobiť rýchlosť jazdy stavu vozovky.

Ak sa chystáte na hory, treba myslieť na viacero hrozieb. Úrazy na lyžiach či snouborde nie sú žiadnou výnimkou. Nechýba ani pátranie po nezvestnej osobe na svahu, asistencia pri neschopnosti lyžiara alebo inej osoby zísť kopec a dostať sa do bezpečia z iného dôvodu ako úraz: pri žalúdočnej nevoľnosti, akútnom zápale spojiviek a pod. Odporúča sa pamätať aj na bezpečnosť vo forme kvalitnej prilby, dobre nastavenej výstroje a dôležité je tiež prispôsobiť športový štýl svojim skutočným schopnostiam. Rovnako vhodné je mať v telefóne uložené čísla 112(tiesňová linka) a 18300 (Horská záchranná služba) pre prípad núdze. Lyžiarov, snoubordistov a zimných turistov ohrozuje tiež lavínové nebezpečenstvo. Je preto dôležité sledovať snehové správy a oficiálne výstrahy na laviny.sk.

EU: Podpora pre batérie

Európska komisia (EK) schválila štátnu pomoc 3, 2 miliardy eur na výskum a inováciu technológie batérií pre elektromobily v siedmich členských krajinách Európskej únie. 

Schválenie finančnej pomoci podporí konkrétne projekty v Belgicku, Fínsku, Francúzsku, Nemecku, Taliansku, Poľsku a Švédsku. Očakáva sa tiež, že odblokuje ďalších 5 miliárd eur súkromných investícií. Ukončenie je naplánované na rok 2031.

Podľa Európskej komisie pomoc zahŕňa „ambiciózny a riskantný“ výskum a vývoj v celom hodnotovom reťazci batérií, od ťažby a spracovania surovín, výroby pokrokových chemických materiálov, návrhu batériových článkov a modulov a ich integrácie do inteligentných systémov až po recykláciu a opätovné použitie batérií.

Výzva: Podpora štúdia

Už po dvanástykrát môžete získať finančné prostriedky na študijný pobyt, letnú školu, stáž či výskumný pobyt kdekoľvek vo svete. Program Hlavička je určený pre vysokoškolákov a doktorandov, ktorí študujú právo, ekonomiku, informatiku, techniku, prírodné a humanitné vedy, medicínu alebo umenie. 

Podmienkou získať štipendium je prihlásiť projekt prostredníctvom on-line formulára do 6. januára 2020 spolu s potrebnými dokumentmi. Úspešných štipendistov vyberie výberová komisia na základe posúdenia predloženého projektu, motivačného listu, referenciám a predpokladom študenta. 

Výsledky štipendijného programu Hlavička budú zverejnené 31. januára 2020 na webstránke nadácie. Nadácia SPP vyčlenila na podporu študentov celkovo 30.000 €. Bližšie informácie o podmienkach programu Hlavička sú na nadaciaspp.sk.

pondelok 9. decembra 2019

Trend: Nákupy on-line

V roku 2008 len zhruba 23 % Slovákov, ktorí využívali internet, aj nakupovalo on-line. Dnes je tento podiel na úrovni 59 %. Podľa prieskumu Slovenskej sporiteľne ( IMAS International počas septembra tohto roka) dve tretiny nakupujú prevažne knihy, najmenej, a to ani nie štvrtina, si objednáva prostredníctvom internetu potraviny. 

Elektronické obchody využívajú Slováci aj na nákup oblečenia, obuvi či rôznych doplnkov, vysoký podiel z celkových nákupov na internete má elektronika: televízory, počítače, tablety či smartfóny. Najmenej nakupujeme prostredníctvom internetu jedlo. Dokonca dve tretiny Slovákov si nevie predstaviť, že by si práve jedlo objednávali on-line. Až 60 % opýtaných Slovákov nakupuje cez internet letenky, alebo platí za hotel či iné cestovné položky. Napríklad Česi najčastejšie nakupujú cez internet oblečenie, obuv či rôzne doplnky (70 %), Maďari zase elektroniku (43 %). Nakupovanie kníh cez internet zaznamenalo na Slovensku najvyšší medziročný rast, a to až o vyše 15 %. V Čechách rovnako vysoký medziročný nárast zaznamenali on-line nákupy leteniek alebo platby za hotel či iné cestovné položky. Podľa analytičky Lenky Buchlákovej v porovnaní s okolitými krajinami je Slovensko jasne lídrom v nakupovaní on-line. Súvisí to s tým, že Slováci radi využívajú zľavy, ktoré internetové obchody ponúkajú v porovnaní s kamennými obchodmi. Najmenej z okolitých krajín využívajú nakupovanie on-line Maďari, je ich len polovica z tých, ktorí sú na internete. Pritom až 60 % ľudí v Európskej únii (EÚ) vo veku 16 až 74 rokov nakupovalo vlani on-line, čo predstavuje dvojnásobný nárast oproti roku 2008. 

Hoci muži majú tendenciu nakupovať on-line o niečo viac ako ženy, podiel nakupujúcich on-line sa za posledných 10 rokov zvýšil viac medzi ženami (z 30 % v roku 2008 na 59 % v roku 2018) ako medzi mužmi (z 35 % v roku 2008 na 61 % v roku 2018). Za posledných 10 rokov sa podiel on-line nakupujúcich v EÚ zvýšil vo všetkých vekových skupinách, ale najmä v prípade mladších používateľov internetu vo veku 16 až 24 rokov (zo 40 % v roku 2008 na 72% v roku 2018) a tých vo veku 25 až 34 rokov (zo 46 % v roku 2008 na 78 % v roku 2018). Najvyšší podiel ľudí, ktorí nakupovali on-line v predchádzajúcom roku, bol v Dánsku (84 %), Spojenom kráľovstve (83 %), Holandsku (80 %), Švédsku (78%) ) a Nemecku (77 %).

Pri platení cez internet je potrebné byť opatrný pri otváraní príloh alebo odkazov a emaily od neznámych osôb vôbec neotvárať. Neinštalovať si aplikácie z neznámych zdrojov a neznáme rozšírenia do internetového prehliadača. Do počítača, notebooku, tabletu aj mobilného telefónu si pravidelne inštalujte bezpečnostné aktualizácie a pripájajte sa len z overených sietí. Aj heslo do služieb elektronického bankovníctva je nutné si pravidelne meniť a nepoužívať rovnaké heslo v iných aplikáciách a internetových stránkach, najmä v sociálnych sieťach.

EU: Nákupy a environmentálny vplyv

Európska komisia zverejnila najnovšie vydanie hodnotiacej tabuľky spotrebiteľských podmienok za rok 2019. Celkové rozdiely v spotrebiteľských podmienkach sa podľa prieskumu medzi jednotlivými regiónmi Európskej únie (EÚ) zmenšujú, spotrebitelia si viac uvedomujú environmentálny vplyv svojich rozhodnutí a spotrebiteľské pravidlá umožňujú dôverovať trhu.

Hlavné zistenia prieskumu:
* V situácii, kedy sme stále častejšie konfrontovaní s realitou otepľovania klímy a globálnej kontaminácie plastmi, sa zistilo, že pri nakupovaní zohľadňuje environmentálny vplyv čoraz viac spotrebiteľov EÚ. Environmentálny vplyv si v EÚ najviac uvedomujú spotrebitelia v juhoeurópskych (59 %) a východoeurópskych krajinách (57 %). Jednoznačná väčšina maloobchodníkov (71 %) si myslí, že tvrdenia týkajúce sa životného prostredia, ktoré sa týkajú výrobkov alebo služieb v ich odvetví, sú spoľahlivé.
* V západnej časti Európy bolo zaznamenané zhoršenie spotrebiteľských podmienok, no v iných častiach EÚ sa tieto podmienky naďalej zlepšujú, pričom krajiny na juhu a východe EÚ zaznamenali zníženie rozdielu oproti priemeru EÚ. Rozdiel medzi krajinou s najvyšším hodnotením (Švédsko, 71 %) a krajinou s najnižším hodnotením (Chorvátsko, 53 %) je však naďalej značný.
* Viac než 70 % spotrebiteľov EÚ dôveruje maloobchodníkom, že rešpektujú ich spotrebiteľské práva. Odzrkadlením tohto trendu je to, že za jednoduché považuje dodržiavanie právnych predpisov o ochrane spotrebiteľa viac než 70 % maloobchodníkov. Väčšina maloobchodníkov v EÚ navyše pozitívne hodnotí presadzovanie právnych predpisov v oblasti ochrany spotrebiteľa a bezpečnosti výrobkov vo svojom odvetví. Najlepšie hodnotenie zaznamenalo presadzovanie právnych predpisov v oblasti bezpečnosti výrobkov, pri ktorom tri štvrtiny maloobchodných predajcov uviedlo, že oceňujú, že na dodržiavanie týchto právnych predpisov priebežne dohliadajú verejné orgány.
* Kupovanie spotrebných výrobkov na internete dosiahlo v roku 2018 približne 60 % úroveň a jeho podiel sa naďalej zvyšuje, a to aj napriek tomu, že v tejto oblasti boli medzi jednotlivými krajinami zaznamenané výrazné rozdiely – v Dánsku bola táto úroveň 84 %, pričom v Rumunsku a Bulharsku to bolo približne 20 %. Dôvera spotrebiteľov v cezhraničné nakupovanie z iných krajín EÚ (48 %) je však výrazne nižšia než v internetové nakupovanie v domácej krajine (72 %).

Novinka: Ultrarýchla nabíjacia stanica v Auparku

V nákupno-zábavnom centre Aupark v Bratislave pribudol ultrarýchly nabíjací HUB pre elektrické vozidlá. Nabíjacia stanica s výkonom 350 kW výrazne skracuje čas na nabíjanie elektromobilov. Len 15-minútové nabíjanie pokryje 400 kilometrový dojazd elektromobilu.

ZSE HUB v nákupnom centre umožňuje nabíjanie pre 6 vozidiel naraz. Nabíjací výkon 350 kW je dostupný na dvoch nabíjacích stojanoch s konektormi CCS / CHAdeMO, pričom ďalšie 4 parkovacie boxy umožňujú nabíjanie vozidiel s nabíjacím výkonom 22 kW striedavým prúdom prostredníctvom wallboxov ZSE Drive.

Spoločnosť buduje na Slovensku vlastnú sieť nabíjacích staníc s označením ZSE Drive integrovaných do celoeurópskej siete nabíjacích staníc. Do konca roka ich bude 103, z toho 51 z nich rýchlo nabíjacích (výkon 50kW), 18 ultrarýchlo nabíjacích (výkon do 350 kW) a 34 AC nabíjacích staníc s výkonom 22kW. V priebehu roka 2020 spoločnosť plánuje spustiť do prevádzky ďalších viac ako 60 nabíjacích staníc, pričom viac ako polovica budú rýchle a ultrarýchle stanice.