piatok 1. septembra 2023

Radíme: Ako fotiť auto

Chystáte sa predať svoje auto? Aby vaša ponuka zaujala, je samozrejme dobré vozidlo odfotiť tak, aby čo najlepšie vynikli jeho prednosti: pokojne aj mobilom a z úrovne svetiel. Profesionálni fotografi pripravili užitočné rady pre čo najlepšie fotografie.

Ako sa na fotografovanie pripraviť
- Pokojne použite mobilný telefón, nie je potrebné používať fotoaparát. Nezabudnite handričkou dôkladne očistiť šošovku mobilu.
- Foťte zásadne umyté a potom osušené auto – mokré „fľaky“ po umývaní nevyzerajú dobre a lesknú sa, aj keď sú pod autom mláčky vody.
- Vždy vyčistite interiér, aspoň vysávačom na benzínke. Palubnú dosku utrite handrou od prachu.
- Vyberte vhodnú lokalitu vzhľadom na typ vozidla – nehodí sa napríklad fotiť „športiak“ v lese, offroad na sídlisku a podobne.
- Zamyslite sa nad smerom, odkiaľ svieti slnko; farba auta najlepšie vynikne, ak po ňom necháte svetlo „skĺznuť“. Ak by bol zdroj svetla proti fotografovi, farba a detaily by zanikli – nefoťte teda radšej proti svetlu (hoci skúsený fotograf takto môže vyrobiť zaujímavú snímku). Ideálne je fotiť pod mrakom, kedy je svetlo rozptýlené. Pozor na západ slnka - svetlo je síce mäkké, ale fotenie môžu komplikovať dlhé tiene, prípadne kombinácia teplého svetla a odraz modrého neba na aute.

Ako fotiť exteriér
- Auto vždy foťte na šírku. Fotky snímané mobilom na výšku sú inak zbytočne malé; tie si nechajte na Instagram.
- Nevyužívajte širokouhlý režim fotoaparátu – široký objektív totiž deformuje obraz. Navyše, je to väčšinou zbytočné, aj základné nastavenie mobilných fotoaparátov je dostatočne širokouhlé.
- Základná zásada: vždy odfoťte celé auto, nie výškovú či šírkovú polovicu; takýchto príšerných „polofotiek“ je plná inzercia. Auto umiestnite uprostred snímky, nie je potrebné vytvárať umelecký dojem.
- Vždy foťte z úrovne svetiel či z podhľadu, nikdy z úrovne ramien fotografa. Výnimku môžete urobiť u nízkych športových áut, kde to niekedy môže vyzerať dobre.
- Nafoťte auto zo všetkých štyroch rohov. Môžete experimentovať s uhlami – zabrať viac bok alebo naopak predok a zadok auta, pokiaľ budete správne kombinovať, získate dve fotky s prevahou bočnej časti a dve fotky s prevahou prednej a zadnej časti auta.
- Ďalšie fotky by mali obsahovať detaily prednej a zadnej časti vozidla, prípadné poškodenia a motorový priestor.
- Kolesá buď natočte k fotografovi, alebo ich nechajte rovno; nikdy nefoťte pneumatiku.
- Snažte sa, aby za autom bolo jednotné pozadie (múr, obzor) a aby zo strechy vozidla „netrčali“ napríklad značky alebo stĺpy.

Ako fotiť interiér
- Tiež vo vnútri foťte vždy na šírku. Aj tu je lepšie vyhnúť sa širokouhlému režimu, ktorý deformuje obraz a je citlivejší na množstvo svetla.
- Vyfoťte celok interiéru z pravého zadného sedadla – sklopte predné operadlá čo najviac dozadu, aby bolo vidieť sedadlá. Nezaberajte zbytočne veľa výhľadu z čelného okna (automatické vyvažovanie kontrastu by vám zvyšok fotky zbytočne stmavilo), zaberte viac práve sedadlá a stredový tunel.
- Vyfoťte celé vodičove sedadlo, najlepšie cez otvorené vodičove dvere s otvoreným oknom; prípadne aj ďalšie sedadlá podobným štýlom.
- Nezabudnite na nadštandardnú výbavu (ventilované sedadlá, adaptívny tempomat, prémiový audio systém, panoramatickú strechu a pod.). A tiež pridajte fotku batožinového priestoru.

štvrtok 31. augusta 2023

SR: Peniaze na zábavu

Takmer dve tretiny Slovákov (necelých 65 %) utratí za zábavu a svoje koníčky menej než desatinu mesačného rozpočtu svojej domácnosti. Ešte o rok skôr boli Slováci zvyknutí utrácať za zábavu viac – 45 % domácností uvádzalo útratu vyše 10 % svojho mesačného rozpočtu. Prieskum výdavkov slovenských domácností na zábavu a koníčky, vykonaný pre spoločnosť KRUK Česká a Slovenská republika priniesol aj ďalšie zaujímavé zistenia.

Rovnako ako v predchádzajúcom roku utrácajú Slováci najčastejšie za cestovanie a výlety (24 %, minulého roku necelých 23 % respondentov). S výrazným znížením (z 18 % na 13 %) nasledujú návštevy reštaurácií a potom výdavky za záhradkárčenie (12 %). Oproti predchádzajúcemu prieskumu tiež poklesol podiel slovenských domácností, ktoré za zábavu a koníčky neutrácajú vôbec – z minuloročných 32 % na súčasných 25 %. Investície do domácich maznáčikov (10 %) na štvrtej priečke vystriedali výdavky za šport a súvisiace vybavenie, ktoré sa medziročne mierne zvýšili (tohto roku necelých 8 %, minulého roku 6 %). Podiel domácností utrácajúcich najviac za kultúrne akcie sa v porovnaní s minuloročným prieskumom nezmenil (4 %). Za domácich maznáčikov utrácajú častejšie ženy, za šport a posedenie s priateľmi skôr muži. V ostatných kategóriách voľnočasových aktivít sú pomery medzi mužmi a ženami veľmi podobné.

„Zatiaľčo podiel domácností, ktoré z voľnočasových aktivít najviac utrácajú za cestovanie a výlety, zostáva už niekoľko rokov v rade stabilný, návštevy reštaurácií sa opäť medziročne prepadli. Posedenie v reštauráciách jasne vedie u mladších respondentov, u Slovákov od 35 rokov vyššie však už prevažujú útraty za cestovanie. Cestovanie preferujú takisto ľudia s vyšším vzdelaním a rodiny s jedným či dvoma deťmi. Podiel domácností utrácajúcich predovšetkým za cestovanie rýchlo rastie s ich čistým mesačným príjmom,“ hovorí Jaroslava Palendalová. S klesajúcim príjmom domácnosti sa rýchlo znižujú aj výdavky na zábavu a koníčky, pretože Slováci si na voľnočasové aktivity spravidla nepožičiavajú. Je však znepokojivé, že za cestovanie a zábavu utrácajú často aj ľudia s nesplatenými záväzkami. Za cestovanie utrácajú najviac ľudia pracujúci v odbore informačných a komunikačných technológií, ktorí zároveň najviac investujú aj do športu a súvisiaceho vybavenia. Najmenej, naopak, cestujú zamestnanci v odboroch poľnohospodárstvo a lesníctvo. Posedenie s priateľmi v reštaurácii je obľúbenou kratochvíľou u ľudí pracujúcich v odbore finančných služieb a poisťovníctva, ktorí súčasne najviac utrácajú za návštevy kultúrnych akcií. Ľudia zamestnaní v lesníctve a poľnohospodárstve sa najradšej venujú záhradkárčeniu a domácim maznáčikom.

streda 30. augusta 2023

e-commerce: Opäť rast

Na Slovensku je aktívnych približne 20.000 e-shopov. Podľa Shoptetu sa v slovenskom on-line priestore najviac darí obchodovaniu v kategóriách: šperky a hodinky, zábava, erotika a kozmetickým výrobkom s parfumami. Kto bude chcieť v konkurenčnom boji obstáť, mal by sa rozhodnúť pre automatizované procesy a smart prvky. V praxi to obchodníkom môže priniesť rast obratu od 20 do 40 percent.

Automatizácia e-commerce procesov prostredníctvom smart funkcií ERP systémov má zabezpečiť rýchly prenos komplexných informácií o potrebách zákazníkov. Vďaka dátam v reálnom čase môžu vlastníci e-shopov ekonomickejšie plánovať tak výrobu, ako aj dodávky alebo skladové zásoby. Vďaka nim majú tiež k dispozícii lepšie finančné analýzy. ERP systém znamená aj to, že všetky informácie, kategorizáciu a filtrovanie predávaných produktov spravujete z jedného miesta – v centrálnej on-line databáze. Dáta z on-line katalógu sa automaticky synchronizujú aj v e-shope, čím šetríte veľké množstvo času, ak by ste to robili priamo v e-shope a jednotlivo a zabraňujete aj chybám. Tieto smart systémy umožňujú veľmi jednoducho pracovať aj s cenami produktov.

Dáta potvrdzujú, že je päťkrát drahšie získať nového zákazníka než udržať si toho súčasného. Vďaka personalizácii služieb a automatizácii procesov môžu e-shopy poskytovať rýchlejšie a efektívnejšie služby, čo vedie k zvýšeniu lojality zákazníkov a opakovaných nákupov. „Nástroje a funkcie systémov ERP, ako sú analýzy dát, integrácia spoločne so CRM systémami alebo automatizované marketingové kampane, pomáhajú e-shopom lepšie porozumieť svojim zákazníkom, personalizovať ponuky a komunikáciu a zlepšiť tak celkovú zákaznícku skúsenosť. To následne pomáha udržať existujúcich zákazníkov a znižuje náklady na získavanie nových zákazníkov,“ dodal Martin Kudrna.

utorok 29. augusta 2023

Radíme: Ako si kúpiť auto

Nespoľahliví, často falošní predajcovia ponúkajú čoraz častejšie ojazdené vozidlá aj za polovicu reálnej ceny. Ľudia sa potom s vidinou výhodnej kúpy nechajú ľahšie oklamať. Podľa prieskumu VSTAG sa zároveň ukazuje, že väčšina kupujúcich by si históriu pôvodu vozidla neoverila, a to aj napriek tomu, keď auto kupujú u súkromných predávajúcich, kde je riziko najvyššie. Ako teda kúpiť dobré ojazdené vozidlo?

Britská spoločnosť VSTAG realizovala prieskum medzi viac než 2.000 kupujúcimi ojazdených automobilov vo Veľkej Británii a zistila, že takmer polovica z nich (47 %) by za vozidlo zaplatila vopred priamo zo svojho bankového účtu bez toho, aby si overili solventnosť predávajúceho. Vyše 20 % opýtaných uviedlo, že vzhľadom na rastúcu finančnú záťaž by si kúpili ojazdený automobil, ak by ho vyhodnotili ako „výhodnú ponuku", čo je pre podvodníkov na sekundárnom trhu ideálne. „Hoci Slováci sú viac nedôverčiví ako Briti, stále častejšie počúvame, že vidina nižšej ceny nakoniec „dobehla“ nejedného kupujúceho, ktorý sa rozhodol dôverovať neznámemu predajcovi na internete, namiesto toho, aby dôveroval rokmi preverenému veľkému predajcovi,“ upozornil Petr Vaněček.

Iba 37 % respondentov z tohto britského prieskumu uviedlo, že by si pred kúpou vozidla overili jeho históriu. Približne 32 % opýtaných potom vyhlásilo, že si neradi priplatia za kúpu vozidla od renomovaného predajcu, pretože si radšej kúpia lacnejšie vozidlo, aj keby pochádzalo od neznámeho predajcu. „Po kúpe bytu alebo domu je auto pravdepodobne najväčším nákupným výdajom v našom živote, preto by takú kúpu nemal žiadny kupujúci uponáhľať a nedať sa nalákať na prvú kvázi výhodnú ponuku. Jedna rada je zásadná: než za vozidlo zaplatíte, prezrite si ho naživo. Pokiaľ chce predávajúci zaplatiť za auto dopredu bez toho, aby ste ho videli, malo by to byť vážnym varovaním. V prípade ponuky renomovaného predajcu, ktorý ponúkané vozidlo vlastní, nie iba sprostredkováva, máte istotu, že preberá aj plnú zodpovednosť za jeho kvalitu a za auto tak ručí. Takýto automobil je možné tiež v priebehu niekoľkých dní vymeniť za iný a môžete získať aj poistenie proti elektrickým a mechanickým vadám a hlavne doživotnú záruku legálneho pôvodu vozidla," doplnil Petr Vaněček.

Pri kúpe vozidla sa tak stačí riadiť niekoľkými jednoduchými radami, ktoré zostavili odborníci z AAA AUTO, aby ste sa uistili, že vozidlo skutočne existuje, je v poriadku a dá sa dohľadať aj jeho história:
  • neposielajte peniaze za vozidlo, ktoré ste nevideli,
  • prehliadnite si auto pred zaplatením celej sumy,
  • pokiaľ musíte, zaplaťte len zálohu, o ktorej si myslíte, že by ste o ňu mohli prísť,
  • skontrolujte, či cena ojazdeného vozidla zodpovedá trhovej hodnote,
  • vyskúšajte si automobil počas dostatočne dlhej skúšobnej jazdy,
  • vždy si overte históriu ojazdeného vozidla.
Prieskum VSTAG tiež zistil, že podvody pri kúpe ojazdeného vozidla sú najčastejšie medzi mladými ľuďmi vo veku 18 až 24 rokov a obyvateľmi Londýna. Obeťou podvodu sa stal každý desiaty obyvateľ spomínaného mesta a 13 % mladých ľudí, ktorí sa zúčastnili tohto prieskumu.



















pondelok 28. augusta 2023

Facebook a Instagram: Nové funkcie

Digitálne platformy sa musia dodnes prispôsobiť Aktu o digitálnych službách (DSA). Používatelia v Európe podľa Nicka Clegga získali novú možnosť na Facebooku a Instagrame zobraziť si Stories a Reels iba od ľudí, ktorých sledujú, zoradené v chronologickom poradí, od najnovších po najstaršie. Budú si tiež môcť prezerať výsledky vyhľadávania iba na základe slov, ktoré zadajú, a nie prispôsobené konkrétne pre nich na základe ich predchádzajúcej aktivity a osobných záujmov.

Ešte viac má byť uľahčený prístup aj k špeciálnym nástrojom na nahlasovanie nelegálneho obsahu. Týka sa to tiež účtov, na ktoré sú uplatnené obmedzenia funkcií a obsahu z dôvodu porušenia miestnych zákonov. Rozšírená knižnica reklám bude archivovať všetky reklamy cielené na ľudí v EÚ, spolu s dátumami jej zobrazenia ako aj parametrami použitými na zacielenie (napr. vek, pohlavie, poloha...) počas jedného roka. Od februára t. r. už tínedžeri vo veku 13 až 17 rokov na celom svete nevidia reklamy založené na ich aktivite, napríklad sledovanie určitých príspevkov na Instagrame alebo stránok na Facebooku. Vek a poloha sú teraz jedinými informáciami o tínedžeroch, ktoré môžu inzerenti použiť na zobrazovanie reklám.

Uvoľnením 22 systémových kariet pre Facebook a Instagram poskytuje Meta prehľad, ako systémy umelej inteligencie hodnotia obsah. Sprístupnené sú dva nové nástroje pre výskumníkov – Meta Content Library a API. Knižnica obsahuje verejne dostupný obsah zo stránok, príspevkov, skupín a udalostí na Facebooku, ako aj verejne dostupný obsah z účtov tvorcov a firiem na Instagrame. Výskumníci budú môcť vyhľadávať, skúmať a filtrovať verejne dostupný obsah na grafickom používateľskom rozhraní (UI) alebo prostredníctvom programového rozhrania API.