piatok 29. júna 2018

Trend: Klesajúca vernosť zamestnávateľovi


Len menej ako tretina príslušníkov generácie mileniálov Y a generácie Z si myslí, že majú zručnosti potrebné v 4. priemyselnej revolúcii. Ostatní oslovení respondenti v súvislosti s jej príchodom cíti neistotu a strach z nahradenia svojej pracovnej pozície.
 
Príslušníci týchto generácií sú podľa siedmej výročnej správy Deloitte o miléniovej generácii (Deloitte’s seventh annual Millennial Survey) veľmi dobre oboznámení so zmenami, ktoré prinesie nová priemyselná revolúcia na ich pracovisko. Zároveň sú presvedčení, že nastávajúce zmeny majú potenciál oslobodiť ľudí od rutinných činností, aby sa mohli zamerať na tvorivejšiu prácu. Viacerí sa však jej príchodu obávajú. Tzv. štvrtá priemyselná revolúcia (tiež označovaná ako Industry 4.0) zahŕňa najmä využitie pokročilých technológií a objavov v oblastiach umelá inteligencia, robotika, nano a biotechnológie, internet vecí, 3-D tlač či autonómne vozidlá.
 
Z prieskumu vyplynulo, že 17% všetkých respondentov z miléniovej generácie a 32 % tých, ktorých zamestnávatelia už využívajú revolučné technológie, pociťuje obavy hlavne z dôvodu nahradenia svojej pracovnej pozície alebo jej časti. Práve preto očakávajú, že podniky im pomôžu pripraviť sa, aby boli v novej ére úspešní. „Mladí odborníci hľadajú pomoc pri rozvíjaní sociálnych zručností ako sebavedomie, medziľudské vzťahy a, obzvlášť generácia Z, schopnosti v oblasti etiky a zásadovosti. Podľa ich názoru však podniky nereagujú na potreby ich rozvoja“, vysvetlil Marián Hudák. Len 36% príslušníkov miléniovej generácie a 42% respondentov z generácie Z uviedlo, že ich zamestnávatelia im pomáhali pochopiť a pripraviť sa na zmeny súvisiace s priemyselnou revolúciou.
 
Aj nespokojnosť s poskytnutou prípravou je jedným z faktorov, pre ktorý klesá vernosť pracovníkov. Takmer polovica miléniovej generácie plánuje odísť zo svojho zamestnania v priebehu dvoch rokov a len 28% predpokladá, že u svojho zamestnávateľa zotrvá viac než päť rokov. Ešte menej verní svojmu zamestnávateľovi sú zamestnanci generácie Z, z ktorých až 61% by do dvoch rokov zanechalo svoju súčasnú prácu, ak by si mali vybrať. Opytované generácie kladú dôraz na toleranciu, mieru inklúzie, rešpekt a rôzne spôsoby myslenia. To znamená, že aj keď plat a kultúra sú pre nich atraktívne, kľúčom k ich spokojnosti ako zamestnancov je diverzita, inklúzia a flexibilita. Tí, ktorí pracujú pre zamestnávateľov s diverzifikovanou pracovnou silou a skúsenými manažérmi, pravdepodobne zostanú pracovať päť a viac rokov. Spomedzi respondentov, ktorí uviedli, že plánujú zostať u svojho súčasného zamestnávateľa aspoň päť rokov, až 55% zaznamenalo väčšiu flexibilitu v tom, kde a kedy pracujú.
 
Správa za rok 2018 zohľadňuje názory 10.455 príslušníkov miléniovej generácie a odpovede 1.844 respondentov generácie Z celkovo z 36 krajín sveta. Príslušníci miléniovej generácie Y z prieskumu sa narodili medzi januárom 1983 a decembrom 1994 a predstavujú špecifickú skupinu – majú vysokoškolské vzdelanie, pracujú na plný úväzok a pracujú najmä pre veľké organizácie súkromného sektora. Respondenti z generácie Z sa narodili medzi januárom 1995 a decembrom 1999. Všetci už získali vysokoškolské vzdelanie 1. stupňa alebo študujú na 2. stupni. Viac než tretina z nich pracuje buď na plný alebo na skrátený pracovný úväzok.

Radíme: Kúpa ojazdeného vozidla

Vizuálna kontrola, autodiagnostika vozidla aj overenie počtu najazdených kilometrov sú povinnou súčasťou preverenia auta pri jeho kúpe.
      
„Stáčané kilometre, zamlčané poškodenia, neoriginálne náhradné diely či dokonca odcudzené vozidlo. Aj s takýmito nepríjemnosťami sa stretli viacerí motoristi, ktorí si kupovali auto na vlastnú päsť", upozorňuje Jaroslava Zemanová. Podľa nej záujemca o kúpu by si na obhliadku mal zobrať odborníka, napríklad niekoho zo servisu, ktorý presne vie, čo je potrebné si všímať. Pri obhliadke by sa nemalo zabudnúť na interiér vozidla, opotrebovanie sedadla vodiča, prípadné zmeny okolo čalúnení dverí, stav hlavice riadiacej páky, opotrebovanie pedálov. Avšak dôležitá je aj obhliadka exteriéru, najmä opotrebovanie svetiel, čelného skla, stav brzdových kotúčov, lak prednej kapoty a blatníkov, celkový vzhľad karosérie aj čistota motorového priestoru. Ak boli niektoré lakované diely opravované či vymenené, to, že nejde o pôvodný diel zistí kontrola na mieste, resp. meranie vrstvenia laku špeciálnym hrúbkomerom.
 
Kupujúci by sa mal informovať o histórii vozidla, t.j. o bezškodovom priebehu vozidla a či bolo dovezené zo zahraničia alebo kupované na Slovensku. Nezabudnite ani na kontrolu stavu kilometrov na tachometri (odometri). „Ak bolo ojazdené vozidlo dovezené zo zahraničia a zároveň má najazdených viac ako 6.000 kilometrov, pri uzatváraní povinného zmluvného poistenia (PZP) treba automaticky predložiť certifikát z kontroly originality", radí Zemanová.

Od januára 2017 funguje register poistných udalostí, kde si môžu členské poisťovne Slovenskej asociácie poisťovni (SLASPO) overovať informácie o poistných udalostiach. Register obsahuje údaje o škodách a poistných udalostiach, meno poškodeného, adresu, dátum a číslo poistnej udalosti a tiež evidenčné a VIN čísla vozidiel. Do registra už môžu pribúdať aj údaje o poisťovni, ktorá danú škodu riešila, aj údaje o výške vyplateného poistného plnenia.

Upozorňujeme: Počet obetí nelegálnej ťažby kryptomien sa zvýšil o 44 %


Počet používateľov internetu, ktorí boli napadnutí škodlivým softvérom na ťažbu kryptomien, sa zvýšil medziročne z 1,9 milióna na 2,7 milióna. Štatistiky za posledných 24 mesiacov ukazujú, že ťažiari sa čoraz viac zameriavajú na rozvíjajúce sa trhy a zneužívajú používateľov internetu v týchto regiónoch na zvýšenie príjmov.
 
Správa Kaspersky Lab zameraná na mapovanie vývoja ransomvéru a iných škodlivý činností v súvislosti s ťažbou kryptomien za obdobie  2016 – 2018 ukazuje, že zatiaľčo ransomvér môže priniesť kybernetickým zločincom vyššie zisky, nelegálna ťažba kryptomien je z pohľadu výnosov menej zaujímava, no v tomto prípade ide o dlhodobo udržateľný model, ktorý si prirodzene získava čoraz väčšiu popularitu v danej komunite kyberzločincov. Experti zachytili významnú zmenu: ransomvérové útoky zamerané na PC a mobilné zariadenia unikátnych  používateľov výrazne klesli (o takmer 30% a následne o 22,5%) v období medzi rokmi 2017 – 2018. Kybernetickí zločinci sa namiesto toho zameriavajú na zisky z ťažby kryptomien prostredníctvom tzv. mineru -  špecializovaného ťažobného softvéru, ktorý vytvára novú menovú jednotku (alebo mincu) s využitím výkonu počítača alebo mobilného zariadenia obete. Tieto škodlivé aktivity sú teda vykonávané  na úkor ostatných používateľov, pričom využívajú silu ich počítačov a zariadení bez ich vedomia.
 
Podľa správy počet počítačových kryptominerov  stále rastie. Mobilné kryptominery sú tiež intenzívnejšie a stávajú sa hrozbou, čo dokazuje aj nárast množstva unikátnych  útokov o 9,5%. Celkovo sa táto forma ťažby zamerala na takmer 5.000 používateľov v minulom roku v porovnaní s približne 4.500 používateľmi v predchádzajúcom období (2016 – 2017). Obeťami tejto hrozby sa stávajú najmä používatelia mobilov v Číne a Indii. „Pre kyberzločincov je ransomvér nápadný a riskantný spôsob zarábania peňazí, keďže priťahuje pozornosť médií a štátu. Model ťažby kryptomien sa oproti tomu ľahšie aktivuje a je stabilnejší – zaútočíte na svoje obete, diskrétne budujete kryptomenu s využitím výkonu procesora alebo grafickej jednotky zariadenia a potom ju legálnou transakciou prevediete na reálne peniaze", poznamenáva Anton Ivanov.

Novinka: Orange Sport

Orange na tlačovej konferencii predstavil vysielanie novej športovej stanice, ktorá má priniesť viac ako 1000 hodín živých prenosov a 1500 hodín originálneho obsahu ročne. Hlavným ťahákom bude Liga majstrov, ktorú tam budú môcť diváci sledovať až do roku 2021.
 
V prieskume Orangeu viac ako štvrtinu ľudí oslovil práve exkluzívny športový obsah. Pre 81% slovenských futbalových divákov je najdôležitejšia Liga majstrov a viac ako polovica domácich futbalových divákov by rada sledovala slovenskú futbalovú ligu. „Spustením Orange Sport vstupujeme do novej éry, v ktorej ponúkneme zákazníkom najzábavnejšiu televíziu cez kvalitnú sieť a v nej pestrý exkluzívny, originálny obsah. Dostupný bude pre zákazníkov aj nezákazníkov Orangeu na Slovensku tak, aby ho mohlo sledovať ešte viac divákov ako doteraz,“ hovorí Pavol Lančarič. Na výrobe stanice spolupracuje Orange s českým partnerom O2 Czech Republic. K dispozícii budú zápasy českých futbalových a hokejových líg, európsky basketbal, ale aj zápasy MMA a cieľom je pridať aj ďalšie slovenské športové súťaže.
 
Orange Sport bude dostupný pre zákazníkov aj nezákazníkov Orangeu, a vďaka novým možnostiam  prakticky kdekoľvek a kedykoľvek. Cez optickú sieť, cez internet, cez TV adaptér či satelit. Orange Sport bude vysielať v slovenčine a češtine, denne od 9.00 do 00.30 hod. K dispozícii bude v natívnej HD kvalite, výhľadovo sa počíta aj so 4K technológiou. V prípade viacerých futbalových prenosov ich bude možné sledovať vďaka tzv. paralelným staniciam, ktoré sú automaticky k dispozícii vtedy, ak sa hrá v rovnakom čase viacero zaujímavých zápasov. Celkovo tak budú môcť diváci sledovať okrem Orange Sport aj stanice Orange Sport 2, 3 a 4. Prvé dva zápasy Ligy majstrov v utorky a stredy s výkopom o 18.55 hod. tak pravidelne odvysiela Orange Sport, ďalšie štyri utorkové a stredajšie zápasy budú začínať o 21.00 hod a diváci ich tak budú môcť sledovať v priamom prenose na všetkých štyroch staniciach Orange Sport. Hlavný zápas bude vždy so slovenským komentárom a Orange Sport bude mať v úlohe komentátorov a moderátorov aj slovenské tváre.

štvrtok 28. júna 2018

Ideme vlakom: Ľahší nákup cestovných dokladov

Zamestnanci  Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) testujú inovovaný e-shop a mobilnú aplikáciu pre Android. Zámerom je doladenie novej verzie predajného systému. 

Národný dopravca plánuje plné spustenie responzívneho internetového obchodu a mobilnej aplikácie pre verejnosť na začiatok jesene tohto roka.
Zásadnou zmenou prešlo celé používateľské rozhranie. Po novom si napríklad cestujúci svoj zľavnený lístok zakúpi v menšom počte krokov a systém redukuje komplikácie pri výbere zliav jednoznačným zaradením do príslušnej vekovej kategórie a výberom preukazu na zľavu. Ďalšou novinkou je aj výber miesta na sedenie priamo v schéme vozňov pri vybraných rýchlikoch, ktorý bol doteraz dostupný iba pri vlakoch InterCity. Vo finálnej fáze chce zákazníkovi ponúknuť aj komplexný informačný servis pri ceste vlakom vrátane doplnkových lifestyle služieb, na ktoré je dnešná generácia zvyknutá.
     
Vývoj mobilnej aplikácie a nového responzívneho e-shopu neprebiehal v rámci systémov ZSSK samostatne, ale išlo o komplexnú prípravu všetkých systémov, ktoré sú do procesu predaja lístkov zapojené. Z tohto dôvodu bolo napríklad potrebné vyriešiť implementáciu štandardného zabezpečeného rozhrania pre integráciu (API). Kým starý internetový predajný systém fungoval ako integrovaná súčasť predajného systému iKVC, mobilná aplikácia je samostatným predajným terminálom (tretia strana). Ten umožňuje urobiť predaj na základe obojsmernej komunikácie s iKVC práve až prostredníctvom API rozhrania.

Výhody responzívneho predajného systému:
      - plná funkcionalita e-shopu pri nákupe cez všetky zariadenia (doteraz mala zjednodušená mobilná verzia k dispozícii iba obmedzené portfólio produktov);
      - intuitívna voľba typov cestujúcich na základe zadania veku a preukazu na zľavu (doteraz bola voľba cez konkrétne typy cestujúcich – skratky používané pokladníkmi);
      - nákup rôznych typov produktov v jednom kroku (doteraz nutnosť deliť nákup pri potrebe dvoch typov – napr. lístka pre dospelého a miestenky pre dieťa);
      - grafická rezervácia miesta aj na vybrané rýchliky (doteraz iba pri vlakoch InterCity);
      - zrozumiteľnejšie používateľské rozhranie a responzívny dizajn e-shopu;
      - natívna mobilná aplikácia pre operačný systém Android.

Podiel cestovných dokladov predaných cez internet
Rok / Podiel v % (z celkového predaja dokladov)
      2013 / 1,45 %
      2014 / 2,08 %
      2015 / 3,90 %
      2016 / 5,76 %
      2017 / 11,85 %
      2018 / 16,86 % 

SR: Najvyššie položená včelnica

Strecha Hotela FIS na Štrbskom Plese sa toto leto poriadne „rozvibruje" včelím bzukotom. V nadmorskej výške 1.380 m bude hotel chovať dokopy 5 včelstiev s približne 150 tisícami včiel. 

O včely sa bude starať a kontrolovať ich profesionálny včelár. Včely prečkajú zimu v úľoch, tie sú zateplené a v prípade extrémneho počasia sa uteplia ešte ďalšími doskami. „Nadmorská výška včelám určite neublíži, predpokladáme, že by sa tu včelám mohlo dariť. Na streche sú dobré slnečné podmienky, úle sú osadené letáčmi na východ. Je tu veľa medodajných rastlín, čo je pre včely veľmi podnetné", doplnila Jana Znášiková z OZ Apis Carpatica. Horšie ako tatranská zima je podľa nej neskorý nástup jari. Dve včelstvá sú veľmi dobre rozplodované, ak nebude veľká zima počas leta, je možné, že taká testovacia ukážková znáška by aj mohla byť už tento prvý rok.

Farebné úle boli vyrobené v slovenskom včelárstve a ekologickými farbami ich maľoval personál hotela. Motívmi a ornamentmi ich vyzdobila stála návštevníčka Mária Roháľová. V rámci projektu „Včely v horách" pripravuje hotel náučný chodník s info panelmi o včelách a ich význame, drevené lavičky, sochu s motívom včiel, detskú preliezačku a oddychovo náučnú zónu. Hotel počíta so včelárskymi víkendmi zameranými nielen pre tých, ktorí sa túžia stať včelármi, ale aj pre deti, pre ktoré bude pripravený tréningový úľ a možnosť vytvoriť si vlastnú sviečku zo včelieho vosku. Hotelovým hosťom budú dopriate medové masáže, kozmetika a produkty z medu. Zároveň si budú môcť pochutnať na medovom dezerte, či voňavom tatranskom mede.     

Výzva: Inteligentný sprievodca zákonmi

Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu pripravil výzvu na národný projekt, ktorý by mal v prvej fáze sprehľadniť informačné povinnosti podnikateľov predstavujúce 80% neopodstatnenej administratívnej záťaže. 

„Máme vyše 700 zákonov a 2.300 podzákonných predpisov, tisíce EÚ nariadení či smerníc. Preto považujem inteligentného sprievodcu právnickou ´džungľou´ za veľmi potrebnú a veľmi praktickú inováciu, ktorá bude pozitívne vplývať na podnikateľské prostredie na Slovensku“, uviedla Martina Slabejová. Projekt prinesie v ďalšej fáze niekoľko vylepšení najmä pre podnikateľov. Jednou z nich je plný register nielen právnych predpisov, ale aj konkrétnych regulácií, ktorý na základe svojich vedomostí o prihlásenom používateľovi zistí, aké povinnosti voči štátu sa na neho vzťahujú. Podnikatelia budú mať tiež možnosť interaktívnou formou poskytovať spätnú väzbu o tom, aký vplyv má na nich zavedená regulácia a čo by navrhovali zlepšiť.

Platforma lepšej regulácie však nemá byť iba nástrojom pre tých, ktorí sa legislatívou riadia, ale aj pre tých, ktorí ju tvoria. Ďalšia z inovácií sa uplatní pri tvorbe nových alebo aktualizácii existujúcich zákonov. Pomocou databázy údajov, analytických nástrojov a ekonometrických modelov bude možné vyšpecifikovať a vypočítať, či zákon prinesie úžitok. „Veľmi obtiažne je pri tvorbe zákonov obsiahnuť celé spektrum už existujúcich právnych noriem a predpisov a predpovedať, aký vplyv bude mať nový zákon na ostatné regulované oblasti, napríklad na životné a podnikateľské prostredie či na sociálnu oblasť. Platforma lepšej regulácie umožní úradníkom vypracovať doložku vplyvov oveľa jednoduchšie, rýchlejšie a spoľahlivejšie pomocou digitálnych technológií“, uzavrela slovenská digitálna líderka s tým, že od projektu sa očakáva podpora optimalizácie regulačného prostredia a zvýšenie transparentnosti a konkurencieschopnosti štátu.

Celková maximálna suma alokovaná na prvú fázu národného projektu „IT platforma lepšej regulácie podľa stratégie RIA 2020“ z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra – Prioritná os 7 je približne 6 miliónov eur. Dátum uzávierky vyzvania je 21. 9. 2018. Vyzvanie bude spolu s ďalšími podrobnými informáciami zverejnené na stránkach informatizacia.sk a partnerskadohoda.gov.sk. Oprávneným žiadateľom o nenávratný finančný príspevok je Ministerstvo hospodárstva SR.  

Radíme: Auto ako zlatá tehla. Oplatí sa investovať do klasiky?

Ak vám v garáži alebo v stodole stojí škodovka po dedkovi a neviete, ako sa jej zbaviť, radšej si to ešte rozmyslite. Zo zachovalých áut z bývalého východného bloku sa totiž stávajú veteráni a ich hodnota stúpa aj v rádoch desiatok percent ročne.  

„Historické autá sú v posledných rokoch stále atraktívnejšie ako alternatívna investícia. Expertmi na umenie sú dokonca vyhodnocované ako jedna z najvýnosnejších a najmenej kolísavých investícií“, približuje Stanislav Gálik. „Bežná, ale výnimočne zachovalá Škoda 120 pred piatimi rokmi stála 1.200 eur. Dnes je jej cena až  3.200 eur. To je nárast o viac ako 160 percent.“ Nárast hodnoty o zhruba 60% za posledných 5 rokov podľa neho zaznamenali napríklad vozidlá ako Tatra 603 alebo Škoda Rapid. Na Slovensku je tiež veľmi žiadaná napríklad Škoda 1000 MB, rastie záujem aj o legendárne Fiaty 126, Volgy alebo Lady.

Najväčší potenciál zhodnotenia majú v súčasnosti takzvané youngtimre, teda autá do zhruba 30 rokov, ktoré sa často dajú zaobstarať aj do 4.000 eur. Presne predpovedať, ktoré budú získavať na hodnote, je však podľa Gálika veľmi zložité. Vo všeobecnosti skôr alebo neskôr budú zaujímavé akékoľvek vozidlá s minimálnym nájazdom a v pôvodnom zachovalom stave. Mercedes W124 si hýčka aj Martin Húska z Bratislavy: „Auto som si pôvodne kúpil za 900 eur na bežné jazdenie pred piatimi rokmi, vtedy malo 24 rokov. Som totiž veľkým nadšencom starých Mercedesov. Postupom času som si na jazdenie zaobstaral mladší model a pôvodného mergla zaparkoval u rodičov v stodole. Nedávno mi zaň ponúkali 2.300 eur. To je určite pekný nárast.“ Auto však neplánuje predávať. Vie, že s pribúdajúcim časom získava na hodnote ešte viac.

Pri kupovaní auta na investičné účely musí mať kupujúci na pamäti, že nejde o krátkodobú záležitosť. Automobil je totiž tiež investícia, jeho cena môže rásť aj klesať. Záujemca si zároveň musí uvedomiť, že automobil, aj keď bude stáť na mieste, bude potrebné aspoň základne udržiavať.

streda 27. júna 2018

Do školy na bicykli: V rekordnom počte

Do štvrtého ročníka celonárodnej kampane sa tento rok zapojilo 198 materských, základných a stredných škôl, pričom 6.450 registrovaných žiakov na cestách za vzdelaním už najazdilo vyše 46.000 kilometrov.

Žiaci súťažili v dvoch kategóriách. V prvej kategórií, podľa počtu zapojených žiakov sa na prvom mieste umiestnila Základná škola na Ulici Mládežníckej z Púchova, kde sa do kampane zapojilo 356 žiakov. Na druhom mieste sa umiestnila Základná škola v obci Rohožník, tretí skončili žiaci Základnej školy v Borskom Mikuláši. Žiaci víťazných škôl budú ocenení stojanmi a zámkami na bicykle a tiež pripomienkovými predmetmi s logom kampane.

Druhá kategória sa týkala propagácie bicykla ako dopravného a športového prostriedku. Kreatívne materiály, ktoré školy pripravili, mali možnosť získavať priazeň publika na sociálnej sieti. V tejto kategórií zvíťazili študenti Gymnázia v Spišskej Starej Vsi, nasledujú ich žiaci zo ZŠ Veľký Šariš a ZŠ Jedľové Kostoľany. 

V súvislosti s cykloaktivitami škôl vzniká aj sprievodná kampaň „Škola priateľská k bicyklom". Zameriava sa na bezpečné cesty v okolí škôl, edukáciu a potrebu zavedenia cyklistických stojanov pred vzdelávacími inštitúciami. 

EU: Záväzok o bezpečnosti výrobkov

Alibaba (v mene AliExpress), Amazon, E-Bay a Rakuten-France podpísali záväzok, v rámci ktorého chcú rýchlejšie odstraňovať nebezpečné výrobky, ktoré sa predávajú on-line.

Vďaka dialógu, ktorý sprostredkovala Európska komisia, sa tieto štyri významné on-line spoločnosti zaviazali, že do 2 pracovných dní budú reagovať na oznámenia o nebezpečných výrobkoch, ktoré im predložia orgány členských štátov, a v prípade oznámení od jednotlivých spotrebiteľov budú konať do 5 pracovných dní.

Predaj cez internet predstavoval v roku 2016 v EÚ 20% celkového predaja (Eurostat). Prostredníctvom internetu sa predáva čoraz viac nebezpečných výrobkov nahlásených do systému včasného varovania. Z toho vyplýva potreba, aby internetové obchody naďalej zintenzívňovali úsilie zamerané na odstraňovanie nebezpečných výrobkov. Smernica EÚ o elektronickom obchode zavádza postupy oznamovania a odstraňovania problematického online obsahu, no neupravuje podrobnosti týchto postupov.

Spoločnosti sa zaviazali prijať tieto opatrenia:
·         Reagovať do dvoch pracovných dní na oznámenia orgánov, ktoré boli doručené na kontaktné miesta jednotlivých spoločností, aby odstránili položky s ponukou nebezpečných výrobkov. Spoločnosti by mali prijaté opatrenia monitorovať a informovať o nich príslušné orgány.
·         Poskytnúť zákazníkom jednoznačný spôsob oznamovania ponuky nebezpečných výrobkov. Takéto oznámenia sa riešia bez zbytočného odkladu a primeraná reakcia sa poskytne do piatich pracovných dní.
·         Priebežne nahliadať do databázy informácií o výrobkoch stiahnutých z predaja/nebezpečných výrobkoch, ktoré sú k dispozícii v systéme EÚ na rýchlu výmenu informácií o nebezpečných nepotravinových výrobkoch a čerpať aj z iných zdrojov, ako napríklad od orgánov presadzovania práva, ako aj prijať vhodné opatrenia, pokiaľ ide o dotknuté výrobky, ak ich možno identifikovať.
·         Zriadiť vyhradené jednotné kontaktné miesta pre orgány členských štátov EÚ, na ktoré bude možné oznamovať nebezpečné výrobky a prostredníctvom ktorých bude možná jednoduchá komunikácia o problematike bezpečnosti výrobkov.
·         Prijať opatrenia zamerané na to, aby sa predchádzalo opätovnému ponúkaniu nebezpečných výrobkov, ktoré už raz boli odstránené.
·         Poskytnúť predajcom informácie/odborné školenia o problematike dodržiavania právnych predpisov EÚ o bezpečnosti výrobkov, vyžadovať od predajcov, aby konali v súlade so zákonom, a poskytnúť predajcom odkaz na zoznam právnych predpisov EÚ o bezpečnosti výrobkov.

OP Výskum a inovácie: 2 nové výzvy

Ministerstvo hospodárstva SR vyhlásilo výzvy zamerané na podporu zapájania mikro, malých a stredných podnikov do programov EÚ. Na výzvy je vyčlenených 1,25 milióna eur. 

Cieľom je podporiť zapájanie mikro, malých a stredných podnikov (MSP) do programu Horizont 2020. Jedna z výziev je určená pre žiadateľov so sídlom na celom území SR s výnimkou Bratislavského samosprávneho kraja, druhá je určená žiadateľom so sídlom v Bratislavskom samosprávnom kraji. Žiadosti o poskytnutie nenávratného finančného príspevku sa budú hodnotiť v rámci hodnotiacich kôl, pričom uzávierky prvých sú naplánované na 28. septembra, resp. 30. novembra 2018. Uzávierky prípadných ďalších kôl budú nasledovať v dvojmesačných intervaloch. Výzvy sú vyhlásené ako otvorené, teda k ich uzavretiu dôjde až po vyčerpaní prostriedkov, prípadne na základe rozhodnutia poskytovateľa. 

Okrem zjednodušeného vykazovania výdavkov sa umožňuje aj v rámci týchto výziev predkladať žiadosti elektronicky priamo z prostredia ITMS2014+. Zjednodušené je aj predkladanie jednotlivých príloh k žiadosti. Žiadateľ nemusí predkladať potvrdenia vydané verejnými orgánmi, t. j. preukazovať splnenie podmienok poskytnutia príspevku, ktorých splnenie si poskytovateľ môže overiť vo verejne dostupných registroch. Celá dokumentácia výziev je nastavená v používateľsky priateľskom formáte s využitím preddefinovaných formulárov vybraných príloh a pomôcok, ktoré majú žiadateľom pomôcť minimalizovať formálne nedostatky žiadostí.     

Všetky potrebné informácie sú dostupné na https://www.opvai.sk/sk/vyzvy/mh-sr/dopytovo-orientovane-projekty/ aj prostredníctvom emailovej adresy vyzvy@mhsr.sk. V rámci výziev bude v SR prvýkrát uplatnené zjednodušené vykazovanie výdavkov formou paušálnej sumy vo výške 50.000 eur na projekt. Výzvy svojím zameraním prispievajú k napĺňaniu cieľov operačného programu Výskum a inovácie v rámci prioritných osí 3 - Posilnenie konkurencieschopnosti a rastu MSP a 4 - Rozvoj konkurencieschopných MSP v Bratislavskom kraji a špecifických cieľov 3.2.1 - Nárast internacionalizácie MSP a využívania možností jednotného trhu EÚ a 4.1.1 - Nárast podielu ziskových MSP v Bratislavskom kraji. 

Radíme: Druhý pilier môže viac uškodiť ako pomôcť

A to v prípade, ak má sporiteľ nevhodne zvolený fond, do ktorého investuje. Najmenej výnosný fond je dlhopisový najmä pre ľudí, ktorí majú do dôchodku viac ako 15 rokov. V tomto fonde je však ešte stále až 79% sporiteľov!

"Ako sporiteľ však máte právo fond kedykoľvek zmeniť a vybrať si ten výnosnejší, resp. vhodnejší. Zároveň môžete zmeniť aj spoločnosť, ktorá sa vám o 2. pilier stará. Je to minimum pozornosti pre svoje peniaze, ktoré vedia spraviť značný rozdiel na dôchodku", zdôrazňuje Ondrej Broska. V praxi to môže znamenať, že 30 ročný človek, ktorého priemerný príjem v hrubom je 1.000 eur a predpokladaná doba sporenia v 2. pilieri 35 rokov, vloží za túto dobu z odvodov do 2. piliera 18.900 eur. Konečnú sumu na dlhopisovom fonde, ktorú si bude môcť pripísať pri projektovanom výnose 2,5%, bude 30.100 eur. V prípade, ak by si človek zvolil akciový fond, pri projektovanom výnose 6% sa mu za 35 rokov môže na účte nazbierať až 64.200 eur.

Každý sporiteľ by sa mal o svoj budúci dôchodok zaujímať a starať. Stále však viacerí ani nevedia, v akom fonde sú napriek skutočnosti, že sú o tom od dôchodcovských správcovských spoločností pravidelne informovaní.

utorok 26. júna 2018

Aktuálne: Zdravotné poisťovne opäť vracajú peniaze

V rámci ochranného limitu na doplatky za lieky po novom zasielajú poisťovne peniaze aj za zdravotné pomôcky a dietetické potraviny. Vyše 240.000 ľuďom tak posielajú za prvý kvartál tohto roka naspäť viac než 4,8 milióna eur. Poistenci ich dostávajú automaticky na účet alebo poukážkou, nie je potrebné o ne žiadať.      

Všeobecná zdravotná poisťovňa vracia doplatky za lieky 177.815 poistencom v sume vyše 3,53 milióna eur. Najvyššia suma je po zaokrúhlení 384 eur. Dôvera pošle naspäť 51.000 poistencom 1,1 milióna eur. Najvyššia vrátená suma je 695 eur. „Nad rámec zákonných povinností sme v 1. štvrťroku vrátili našim poistencom – deťom do 18 rokov veku, ich matkám a otcom ďalšie doplatky, ktoré zaplatili za lieky. Výhodu 200+200 využilo viac ako 57.000 našich poistencov a vrátili sme doplatky v sume takmer 1 milión eur", doplnil Matej Štepianský. Union zdravotná poisťovňa vracia doplatky 212.255 eur svojim 11.509 poistencom. Najvyššia vrátená suma za tento kvartál je 714 eur. 

Doplatky za lieky sú uhradené vždy do 90 kalendárnych dní od ukončenia daného kvartálu, v tomto prípade to znamená do 30. júna 2018. Viacerým dôchodcom a ťažko zdravotne postihnutým vracajú poisťovne peniaze za lieky od roku 2011. Každý kvartál im pošlú naspäť doplatky, ktoré presiahnu ochranný limit. Ten je u starobných dôchodcov, invalidných dôchodcov a držiteľov preukazu ZŤP 25 eur. U detí je limit vo výške 8 eur, nulový je u zdravotne ťažko postihnutých detí.

Ochranný limit sa vzťahuje na všetky lieky, ktorých úhradu čiastočne hradí poisťovňa. Treba však pamätať na to, že do limitu sa započítava doplatok za najlacnejšiu verziu lieku na trhu. Pokiaľ suma nepresiahne tri eurá, zdravotná poisťovňa ju pripočíta v ďalšom kvartáli. Od januára sa ochranný limit týka nielen liekov, ale aj zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín. Limit sa zároveň rozšíri aj na poberateľov predčasného dôchodku, ktorým nevznikol nárok na starobný dôchodok.

EU: Európsky prehľad výsledkov inovácie

Tohtoročné vydanie európskeho prehľadu výsledkov inovácie poukazuje na pozitívny trend vo väčšine krajín EÚ – najmä na Malte, v Holandsku a Španielsku, pričom lídrom v oblasti inovácie EÚ je naďalej Švédsko.  

Európska únia dobieha kľúčových konkurentov, akými sú Kanada, Japonsko a Spojené štáty. Preklenutie rozdielu v oblasti inovácie a udržanie náskoku pred Čínou si však bude vyžadovať zosúladené úsilie s cieľom prehĺbiť európsky inovačný potenciál. Potvrdzuje to Obnovený program Komisie pre výskum a inovácie, v ktorom sa vedúci predstavitelia EÚ vyzývajú, aby začali hneď teraz konať s cieľom pomôcť Európe stať sa globálnou autoritou v oblasti inovácie, pretože na to má potenciál. 

Lídri EÚ sa zišli na neformálnej diskusii 16. mája v Sofii a očakáva sa, že závery sformulujú na zasadnutí Európskej rady 28. – 29. júna. S cieľom prispieť ku globálnemu vedúcemu postaveniu Európy v oblasti inovácie Európska komisia 7. júna navrhla doteraz najambicióznejší európsky program financovania výskumu a inovácie Európsky horizont s navrhovaným rozpočtom 100 miliárd EUR na obdobie 2021 – 2027. Iba finančné prostriedky EÚ však nebudú postačovať. Na zachovanie a zlepšenie nášho európskeho spôsobu života je nevyhnutné zosúladené úsilie verejného a súkromného sektora.

Európsky prehľad výsledkov inovácie na rok 2018 - kľúčové zistenia
·         Lídrom v oblasti inovácie v EÚ je opäť Švédsko, za ktorým nasleduje Dánsko, Fínsko, Holandsko, Spojené kráľovstvo a Luxembursko, ktoré sa ku skupine najlepších inovátorov pripája tento rok. Do skupiny silných inovátorov sa nateraz prepadlo Nemecko.
·         V priemere sa inovačná výkonnosť EÚ od roku 2010 zvýšila o 5,8%. Za posledných 8 rokov sa inovačná výkonnosť zvýšila v 18 krajinách EÚ a znížila v desiatich krajinách EÚ. Najviac sa výkonnosť zvýšila v Litve, na Malte, v Holandsku a Spojenom kráľovstve a najviac sa znížila na Cypre a v Rumunsku.
·         Na globálnej úrovni EÚ doháňa Kanadu, Japonsko a Spojené štáty. Pred Čínou si EÚ udržiava náskok, ktorý sa však rýchlo znižuje, pretože Čína sa zlepšuje takmer trikrát rýchlejšie ako EÚ. V porovnaní s Južnou Kóreou EÚ zaostáva, ale podľa očakávaní by ju v nasledujúcich rokoch mala postupne dobehnúť.
·         Vo vybratých oblastiach inovácie sú lídrami EÚ tieto krajiny: Dánsko – ľudské zdroje a prostredie priaznivé pre inovácie; Luxembursko – atraktívne výskumné systémy; Francúzsko – financie a podpora; Írsko – inovácie v malých a stredných podnikoch a vplyvy na zamestnanosť a predaje; Belgicko – inovačné väzby a spolupráca v oblasti inovácií.
·         Inovačná výkonnosť sa najviac zlepšila v oblasti širokopásmového pripojenia, ľudských zdrojov a atraktívnosti výskumných systémov, najmä prostredníctvom medzinárodných spoločných publikácií.
·         Verejné výdavky na výskum a vývoj ako podiel na HDP zostávajú pod úrovňou z roku 2010.
·         Počas nasledujúcich dvoch rokov sa očakáva zlepšenie celkovej inovačnej výkonnosti EÚ o 6%.

Inovácie boli v posledných desaťročiach motorom približne dvoch tretín hospodárskeho rastu Európy. Napriek tomu, že Európa má len 7% svetovej populácie, realizuje sa tu 20% investícii do výskumu a vývoja, uverejňuje sa jedna tretina všetkých vysokokvalitných vedeckých publikácií a Európa zastáva vedúce postavenie v priemyselných odvetviach ako farmaceutický a chemický priemysel, strojárstvo a móda. Európa takisto výrazne podporuje inovácie prostredníctvom kľúčových podporných technológií, akými sú fotonika a biotechnológia.  V mnohých oblastiach však Európa zaostáva. Spoločnosti EÚ míňajú na inovácie menej než ich konkurenti. Rizikový kapitál je v Európe naďalej málo rozvinutý, v dôsledku čoho sa podniky presúvajú do ekosystémov, v ktorých majú lepšie šance na rýchly rast. Verejné investície v celej EÚ nedosahujú ani 3% HDP. Intenzita výskumu a vývoja medzi regiónmi EÚ je stále nevyvážená, pričom investície a výskum sú zväčša sústredené v západnej Európe. Okrem toho 40% pracovnej sily v Európe nemá potrebné digitálne zručnosti. 

Výzva: Národný projekt Rozvoj platformy integrácie údajov (Centrálna integračná platforma) a Manažment osobných údajov

Projekt z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra – Prioritná os 7 (OPII PO7) má  maximálnu celkovú hodnotu približne 16 miliónov a 748 tisíc eur. Dátum uzávierky je 21. 9. 2018.

Hlavným zámerom je zabezpečenie funkčnej dátovej integrácie medzi jednotlivými systémami verejnej správy vrátane pravidelnej replikácie kvalitných a konsolidovaných transakčných dát do dátových úložísk. Výzva bude spolu s ďalšími podrobnými informáciami zverejnená na stránkach informatizacia.sk a partnerskadohoda.gov.sk.

Projekt prinesie:
Nové centrálne služby platformy integrácie údajov a jej dokončenie na plnohodnotnú Centrálnu integračnú platformu: nový model pre nastavenie prístupov, GUI pre prístup k referenčným údajom, Distribúcia údajov a priamy push model, Zápisová služba – v rámci projektu budú navrhnuté, implementované a overené služby, ktoré výrazne zvýšia možnosti platformy integrácie údajov. Bude vypracovaná road mapa nasadzovania týchto služieb (t.j. bude jasný dátum ich zavedenia), ktorú budú môcť používať aj súvisiace projekty ako dátová integrácia či projekty modernizácie agendových informačných systémov.

Platformové služby pre Manažment údajov vo vládnom cloude. Vytvorí sa technologické prostredie, ktoré bude obsahovať defaultne funkcionality zabezpečujúce integračné väzby bez nutnosti ďalších prác pre komunikáciu na referenčné a zdrojové registre. Samotné využitie tohto prostredia na internú konsolidáciu údajov a dátovú integráciu bude riešené v nasledujúcich projektoch.

Pilotné podprojekty na odstránenie byrokratických povinností. V rámci projektu budú navrhnuté, nasadené a odskúšané technické prostriedky na tvorbu adresných personalizovaných služieb, proaktívnych služieb a na odstránenie oznamovacích povinností.

Open API poskytované prostredníctvom API Gateway pre manažment osobných údajov („Moje dáta“). V rámci projektu sa nasadí funkcionalita, ktorá umožní cez API získať aplikáciám tretích strán prístup ku konsolidovaným údajom osoby na základe nastavených preferencií. Medzi takéto aplikácie bude patriť aj Portfólio klienta (súčasť ÚPVS). V rámci projektu bude rozhranie definované, implementované a vyskúšané. Počíta sa tiež s propagáciou rozhrania pre potreby inovatívnej komunity.

Systém na správu osobných údajov (PIMS), ktorý obsahuje napr. modul vytvárania údajových profilov, modul logovania prístupov, modul inicializácie zmeny údajov, modul sprístupnenia údajov na základe splnomocnenia a modul správy riešenia. Systém bude využívať integračné väzby CSRÚ a získa tak prístup k údajom z celej verejnej správy. Zabezpečenie dátovej integrácie je uvažované na vybraných integračných väzbách, taktiež pre podporu PIMS.

Overenie možností služby „Moje dáta“. V rámci projektu budú odskúšané možnosti prístupu k službám verejnej správy priamo z objektu evidencie (formou „proof-of-concept“) a inteligentný asistent pre riešenie životných situácií. Celoplošné nasadenie takýchto riešení bude predmetom následného projektu, respektíve projektov.

GDPR - v rámci projektu budú vo vybraných inštitúciách zavedené technické prostriedky, ktoré im umožnia preukázateľne splniť požiadavky GDPR a vykonaný audit súladu. Všetky integrované systémy poskytovateľov s Manažmentom osobných údajov budú overené z hľadiska súladu s GDPR. Riešenie podporí anonymizáciu údajov a tiež zabezpečí, aby občania získali presný prehľad, aké údaje sa o nich evidujú a budú sa môcť k tomuto použitiu vyjadriť. 

Radíme: Ochrana pred bleskom

Búrky na Slovensku každoročne zrania, alebo zabijú desiatky ľudí. Najvyšší počet búrok sa vyskytuje práve v júni a júli.  

Blesk pôsobí krátko a intenzívne, výboj prebehne hlavne vonkajším povrchom tela, čo môže vyvolať na koži povrchové popáleniny pripomínajúce vetvičky paprade. Smrť pri zasiahnutí bleskom je najčastejšie spôsobená zastavením srdca a dýchania. Z fyzikálneho hľadiska pôsobí na človeka elektrický prúd, teplo a tlaková vlna. Šanca, že človek prežije zásah bleskom je 50%.     

Základným pravidlom je, že človek by nemal byť najvyšším bodom v okolí, teda vyhýbať sa všetkým vyčnievajúcim bodom akými sú vrcholy, horské hrebene, ale aj čistiny, polia alebo vodné plochy, kde telo pôsobí ako bleskozvod. Nebezpečie hrozí aj na mokrom povrchu, ktorý tiež pôsobí ako vodič. Blesk nemusí človeka zasiahnuť priamo, no môže udrieť do zeme a rozšíriť sa po zemskom povrchu. Preto je dôležité nájsť si aspoň kúsok izolovaného suchého miesta, ktoré je nižšie položené a ostať tam v učupení. Navyše akékoľvek kovové predmety, vrátane kľúčov alebo dáždnika, by mohli umožniť blesku preniknúť do tela a spôsobiť zranenia vnútorných orgánov.

Prvá pomoc:
1. Uistiť sa, že nehrozí ďalšie nebezpečenstvo.
2. Ak je človek, ktorého zasiahol blesk pri vedomí, pravdepodobnosť prežitia je vysoká. Je potrebné zistiť stav základných životných funkcií, dýchania a činnosti srdca.
3. Ak človek nejaví známky života, je dôležité okamžite privolať pomoc a začať s oživovaním. Následne sa ošetria prípadné poranenia a popáleniny.
4. Oživovanie alebo sledovanie stavu základných funkcií pokračuje až do príchodu záchranárov.    

pondelok 25. júna 2018

Digitalizácia: Šetrí nielen peniaze

Formuláre, kópie, dokumenty – papier stále vládne kanceláriám. Papierové dokumenty ovládajú nielen štátne úrady, ale aj súkromné firmy, banky a ostatné inštitúcie. 

Fyzickej formy dokumentu sa pracovníci neradi vzdávajú – podľa analýzy Gartner priemerný zamestnanec ročne vytlačí až 400 strán a analýza Forrester hovorí o miliarde papierových kópií denne! Digitalizácia dokumentov by pritom dokázala ušetriť nielen peniaze, ale aj čas – účinnejšou údržbou veľkých množstiev dokumentov, optimalizáciou procesov či integráciou s inými informačnými systémami. Miroslav Turčan dodáva: „Ak chce firma podstúpiť skutočnú digitálnu transformáciu, musí sa pozerať ďalej ako len na náhradu jedného média iným. Digitalizácia je len prvým krokom procesu, na konci ktorého je štandardizovaná, transparentná a auditovateľná správa celého životného cyklu dokumentov.“ 

Dôležitým predpokladom pre úspešný prechod k digitálnej správe dokumentov je správne určenie cieľov a výber prostriedkov. Úlohu zohráva nielen veľkosť firmy, ale aj želaný výsledný stav – je rozdiel, ak firma vytvára len elektronický archív, alebo či plánuje digitalizovať evidenciu pracovných postupov a výrobnej dokumentácie. Dôkladná vstupná analýza zabezpečí, aby sa ľudia na konci neprispôsobovali technológii, ale technológie im. Prvým krokom pri digitalizácii býva zvyčajne pilotný projekt s jedným typom dokumentu, ktorý proces otestuje. Ale pozor, digitalizácia neznamená jednoduchý sken a uloženie získaného obrázku. Pomocou rozpoznávacích technológií sa z dokumentu automaticky získavajú štandardizovateľné dáta, s ktorými je možné ďalej pracovať.

Elektronické dokumenty sú pri správnom vedení indexované a obsahujú metadáta. Tak sa zabezpečí, že je v nich možné veľmi rýchlo a jednoducho strojovo vyhľadávať. Kým pri papierových dokumentoch podľa analýzy IDC zamestnanci trávia týždenne niekoľko hodín hľadaním dokumentov, pri funkčnom elektronickom archíve je nájdenie správnej informácie otázkou okamihov. Informácie sú navyše prístupné v rovnaký čas všetkým zamestnancom, ktorí k nim majú prístup. Výhodou elektronickej správy dokumentov je úplný prehľad a starostlivosť počas ich celého životného cyklu. V každom okamihu je možné zistiť, kde sa dokument nachádza, čo sa s ním deje, kto s ním manipuloval – od jeho príchodu, počas jeho využívania až po zaradenie do archívu či prípadnú skartáciu. Tieto výhody sa ocenia aj pri zosúlaďovaní s novým európskym nariadením o ochrane osobných údajov GDPR.  

Aktuálne: Pribudne vyše 150 kilometrov nových mestských cyklociest

Na Slovensku pribudnú tiež parkovacie domy a systém automatickej požičovne bicyklov. Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR schválilo v prvých troch kolách 63 cyklistických projektov za približne 30,7 milióna eur.  

Ešte v decembri 2016 spustilo ministerstvo cez Integrovaný regionálny operačný program (IROP) výzvu na zvyšovanie atraktivity a prepravnej kapacity nemotorovej dopravy (predovšetkým cyklistickej dopravy). Celkovo je na nemotorovú dopravu vyčlenených 81,8 milióna eur. Financie možno podľa ministerky Matečnej získať na obnovu a rekonštrukciu už existujúcich a budovanie nových cyklistických komunikácií, výstavbu doplnkovej cyklistickej infraštruktúry a tiež na propagáciu a zvyšovanie atraktivity cyklistickej dopravy vo verejnosti. Doteraz regióny ministerstvu predložili 87 cyklistických projektov, z čoho bolo schválených 63 projektov v objeme 30,68 milióna eur a v celkovej dĺžke 155 kilometrov. Okrem cyklociest mestá predložili aj projekty zamerané na cyklistickú infraštruktúru. Pre Trnavu bol schválený automatický parkovací dom pre bicykle pri železničnej stanici. V Košiciach vznikne systém zdieľania bicyklov, tzv. bike-sharing.

V rámci eurofondovej výzvy na nemotorovú dopravu sú oprávnení predkladať projekty obce, samosprávne kraje, mimovládne organizácie a subjekty poskytujúce pravidelnú verejnú osobnú dopravu. Oprávnenými výdavkami sú rekonštrukcia, modernizácia a výstavba infraštruktúry pre nemotorovú dopravu, propagácia a zvyšovanie atraktivity cyklistickej dopravy vo verejnosti. Finančné prostriedky je možné žiadať aj na budovanie prvkov upokojovania dopravy, napríklad pešie zóny, zdieľané priestory či napríklad vylúčenie individuálnej automobilovej dopravy z ulíc. Z výzvy je tiež možné podporiť zvyšovanie bezpečnosti zraniteľných účastníkov cestnej premávky ako odstraňovanie úzkych miest v pešej doprave či bariér pri prestupovaní. 

EU: On-line mapy

Kultúrne dedičstvo Európy je prístupnejšie aj vďaka novým interaktívnym mapám zverejneným na internete.

Pri príležitosti historicky prvého európskeho samitu kultúrneho dedičstva uverejnila Európska komisia na http://eu-commission.maps.arcgis.com súbor interaktívnych máp, ktoré pomôžu zvýšiť povedomie o kultúrnom dedičstve v Európe. Mapy vypracovalo Spoločné výskumné centrum, ktoré je vedeckým a vedomostným útvarom Európskej komisie.

Používateľom poskytujú rozsiahly prehľad lokalít kultúrneho dedičstva na celom kontinente vrátane napríklad veľkého množstva informácií o všetkých európskych hlavných mestách kultúry. Mapy sa budú ďalej aktualizovať a rozvíjať, napríklad o tipy od mladých ľudí, ktorí budú objavovať kultúrne dedičstvo Európy v rámci novej iniciatívy Discover EU.

Slovensko.sk: Novinky a zjednodušenia

Prevádzkovať služby e-governmentu znamená neustále inovovať a reagovať na nové potreby. Úrad podpredsedu vlády SR preto pripravil výzvu na národný projekt, ktorého cieľom je zjednodušenie a sprehľadnenie portálu Slovensko.sk. 

Cieľom projektu je zlepšiť interakciu používateľov s verejnou správou a zjednodušiť kroky vedúce k samotnej realizácii podania cez slovensko.sk. Na portáli pribudne niekoľko užitočných komponentov ako osobná zóna, v ktorej budú môcť používatelia sledovať stav svojich podaní a zobraziť si históriu komunikácie s úradmi, či nastaviť  splnomocnenia pre tretie strany. Navyše im na základe ich profilu systém sám bude vedieť proaktívne ponúkať služby alebo pomôcť s riešením aktuálnej životnej situácie.

Vďaka novým predvyplneným formulárom a možnosti prihlásiť sa aj z mobilu budú elektronické služby dostupné vždy a všade. Po novom bude možné poslať úradný dokument aj cez smartfón, o zákaznícku podporu sa postará nový chat-bot a portál bude proaktívne ukazovať používateľovi, čo všetko ho čaká pri vybavení jeho životnej situácie. Slovensko.sk bude tiež rozšírené o jazykové verzie a skráti sa čas spracovania podaní na strane verejnej správy.

Celková suma národného projektu „Zvyšovanie úžitkovej hodnoty digitálnych služieb pre občanov, podnikateľov a inštitúcie verejnej správy“ je 14,4 milióna eur z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra – Prioritná os 7. Dátum uzávierky výzvy je 21. 9. 2018, spustenie nového dizajnu Slovensko.sk sa očakáva v roku 2020. Výzva bude spolu s ďalšími podrobnými informáciami zverejnená na weboch informatizacia.sk, opii.gov.sk a partnerskadohoda.gov.sk.