piatok 2. júna 2017

Radíme: Kúpa jazdeného auta  
Podľa policajných štatistík od februára do apríla 2017 medziročne narástol počet dovezených vozidiel o jednu štvrtinu, konkrétne o 7.000 a z toho bolo takmer 2.400 osobných vozidiel. Noví majitelia týchto vozidiel však často bojujú s jeho nejasným pôvodom aj servisnou históriou.

Malí dovozcovia často autá pred prihlásením na Slovensku rôzne upravujú: stáčajú kilometre, falšujú rok výroby v technickom preukaze, alebo predávajú vozidlá po haváriách. Ak auto prejde kontrolou originality, tak sú tieto ich úpravy de facto legalizované. Kupujúci potom investujú do opráv automobilu viac ako do jeho kúpy. Veľa z nich verí, že autá zo zahraničia, resp. z Nemecka, odkiaľ k nám smeruje najviac áut, sú v lepšom stave a za výhodnejšiu cenu ako zo Slovenska. Vyvracia to nová štúdia nemeckého automobilového klubu ADAC, ktorá preverovala dvanásťročnú účinnosť zákona o trestnosti stáčania odometrov. Podľa nej až tretina áut dovážaných z Nemecka má stočené odometre. Stočenie počtu najazdených kilometrov ilegálnym spôsobom v priemere zvýši hodnotu vozidla o 3000 eur. Páchateľov neodradili pred stáčaním ani vysoké pokuty a tresty odňatia slobody až na jeden rok.

Ďalšie nebezpečenstvo na kupujúcich číha v autách, ktorých sa snažia majitelia zbaviť po povodniach. Vo vozidlách plných elektronickej výbavy a rôznych bezpečnostných systémov je pochopiteľne zvýšená náchylnosť k poruchám, najmä po zaplavení veľkým množstvom vody a bahna. Takýto zásah do elektroniky môže mať za následok výpadok systému fungovania vozidla a ohroziť tak priamo aj život posádky. Po zatopení vozidla by mala byť vymenená kompletná elektroinštalácia, diely motorovej sústavy a často aj znehodnotené časti interiéru (sedadlá), čo znamená náklady aj niekoľkých tisíc eur.

Záujemcovia o kúpu automobilu by si so sebou mali vždy zobrať aj mechanika, ktorý im pomôže auto prezrieť. Nemali by zabudnúť dať auto na zdvihák, pripojiť ho na diagnostiku a trvať na dostatočne dlhej skúšobnej jazde. V zmluve by mali vyžadovať garanciu legálneho pôvodu vozidla.
EU: Opatrenia na modernizáciu európskej mobility a dopravy
Európska komisia prijala balíček 8 legislatívnych návrhov zameraných na modernizáciu sektoru nákladnej dopravy v Európe, ktorý zamestnáva až 5 miliónov osôb, na druhej strane je však jedným z hlavným zdrojom znečistenia (až štvrtina emisií skleníkových plynov pochádza z dopravy, z toho 70% emisií pochádza práve z cestnej dopravy).


Podpredseda Komisie pre energetickú úniu Maroš Šefčovič k tomu uviedol: ,,Veľký balíček k modernizácii dopravného sektoru bude veľmi dôležitý pre budúcnosť automobilového priemyslu, a to z toho dôvodu, že musíme naskočiť na trend čistejších automobilov, elektromobility a kvalitnejšej infraštruktúry, ktorá musí umožniť vlastníkom elektrických áut bez problémov prechádzať cez hranice a využívať celoeurópsku dopravnú sieť. Zároveň musíme stanoviť trend aj pre budúcnosť a začať už dnes pracovať na infraštruktúre, ktorá v budúcnosti umožní autám vyrobeným v Európe  jazdiť bez šoférov. Čiže v skratke – musíme zabezpečiť, aby sa v Európe naďalej vyrábali najkvalitnejšie autá a  aby jazdili po najkvalitnejšej infraštruktúre."

„Európa v pohybe“ je balík iniciatív, ktoré majú zvýšiť bezpečnosť dopravy, stimulovať spravodlivejšie spoplatnenie ciest, znížiť emisie CO2, znečistenie ovzdušia a preťaženie dopravy, ako aj odstrániť byrokratické prekážky podnikaniu, bojovať proti nelegálnemu zamestnávaniu a zabezpečiť pracovníkom náležité podmienky a časy odpočinku. Dlhodobé prínosy týchto opatrení ďaleko presiahnu hranice odvetvia dopravy a podporia zamestnanosť, rast a investície, posilnia sociálnu spravodlivosť, ponúknu spotrebiteľom viac možností výberu a pevne nasmerujú Európu na cestu k nízkym emisiám. Prvý balík ôsmich návrhov doplnia v priebehu nasledujúcich 12 mesiacov ďalšie návrhy, ku ktorým budú okrem iného patriť emisné normy na obdobie po roku 2020 pre osobné automobily a dodávky, ako aj vôbec prvé emisné normy pre ťažké úžitkové vozidlá, ktoré sa opierajú
o dnešný návrh na monitorovanie a vykazovanie emisií CO2 a spotreby paliva ťažkých úžitkových vozidiel.
Trend: Online komunikácia   
O mimoriadnych udalostiach ovplyvňujúcich prevádzku vlakov oddnes informuje Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) prostredníctvom svojho webového sídla ako aj sociálnych sietí Twitter a Facebook.
 
Výluky na trati, výčiny počasia či poruchy rušňov - takýmto udalostiam sa dá ťažko vopred zabrániť. ZSSK však o nich chce cestujúcich včas informovať a od júna t.r. bude o mimoriadnych udalostiach, ktoré ovplyvňujú prevádzku jej vlakov, informovať 24 hodín denne a sedem dní v týždni prostredníctvom siete Twitter (https://twitter.com/zssk_mimoriadne, na webe (http://www.slovakrail.sk/sk/mimoriadnosti.html) aj záložky na svojom profile na Facebooku (https://www.facebook.com/ZSSK.sk).
 
Informácie na Twitteri zadávajú zamestnanci ZSSK, ktorí spolupracujú priamo s dispečermi. Na sledovanie aktuálnych informácií nie je potrebná registrácia, stačí iba kliknúť na stránku. Môžu ich tak jednoducho využiť cestujúci vo vlakoch, na staniciach, ale aj tí, ktorí sa ešte len chystajú cestovať. Na Twitteri prináša spoločnosť stručné aktuality o udalostiach s najväčším vplyvom na prevádzku vlakov ZSSK. Cestujúcim, ktorí majú záujem o podrobnejšie informácie priamo o ich vlakovom spojení alebo prípojoch, sa odporúča kontaktovať vlakový personál alebo non-stop zákaznícku linku (telefónne číslo 18 188, e-mail info@slovakrail.sk).

štvrtok 1. júna 2017

Aktuálne: Charta diverzity
Slovensko je pätnástou krajinou Európskej únie, v ktorej môžu zamestnávatelia pristupovať k Charte diverzity. Po prvý raz u nás vznikla iniciatíva na podporu rôznorodosti a inklúzie na pracovisku.

Až 40% Slovákov sa domnieva, že úsilie bojovať proti všetkým formám diskriminácie na Slovensku je neúčinné alebo neexistujúce (Eurobarometer, 2015). Rôznorodí zamestnanci z hľadiska veku, pohlavia, národnosti či zdravotného znevýhodnenia sa pritom dokážu oveľa jednoduchšie prispôsobiť rastúcim požiadavkám trhu a zákazníkov na kvalitu tovarov a služieb.

Dobrovoľná iniciatíva Charta diverzity bola na Slovensku spustená v utorok 30. mája, kedy ju podpísalo prvých 16 inštitúcií: AT&T Global Network Services Slovakia, DELL, Heineken Slovensko, Henkel Slovensko, IBM Slovensko, ING Bank, Lenovo (Slovakia), Novartis Slovakia, Philip Morris Slovakia, Pivovary Topvar, PricewaterhouseCoopers Slovensko, Skanska SK, Swiss Re, T-Systems Slovakia, Matador Holding, AmCham Slovakia (Business Service Center Forum), Nadácia Pontis, Diversity Pro. Ďalší záujemci sa môžu uchádzať o signatárstvo prostredníctvom web stránky chartadiverzity.sk. Členstvo je dobrovoľné a bezplatné.
Smart: Slovenské mestá budú modernejšie
Budovanie technologických infraštruktúr prináša slovenským samosprávam nové možnosti. Viaceré z nich sa rozhodli využiť príležitosti na modernizáciu správy a fungovania mesta.

Poprad, Nitra a Trenčín počas tohtoročnej konferencie Metro ON Line 2017 predstavili svoje koncepty „smart city“, ktoré zároveň zaviedli do stratégie rozvoja mesta. Už dnes majú jasnú predstavu o tom, kam sa správa miest bude vďaka moderným technológiám uberať. Mesto Poprad chce optimalizovať spotrebu energií, vybuduje co-workingový priestor, v ktorom má už čoskoro vzniknúť prvý startup inkubátor a ďalšie „smart“ riešenia sa budú týkať verejného osvetlenia s automatickou reguláciou intenzity svetla a snímačom parkovacích miest. V Nitre plánujú vybudovať vzorové ulice s vlastným systémom, na ktorých chce ľuďom demonštrovať, čo riešenia „smart city“ dokážu. Trenčín v marci spustil na širšom území mesta inteligentný systém plateného parkovania, ktorý má slúžiť na zníženie počtu áut v centre a priniesť tak revolúciu pre novú mobilitu v meste.

Samosprávy vidia zmysel najmä vo vzájomnej podpore a kooperácii. Preto minulý rok vznikol Slovak Smart City Cluster (SSCC), platforma zameraná na podporu a rozvoj inteligentných miest. Inšpiráciu zároveň hľadajú v zahraničných mestách, ktoré už dnes bežne využívajú „smart city“ koncepty. Príkladom efektívneho využitia technológií pre vytvorenie inteligentného mesta sa stalo fínske mesto Oulu. To svojou veľkosťou, vybudovanou infraštruktúrou a rozložením najviac vyhovuje slovenským podmienkam. Mesto Poprad z tohto dôvodu podpísalo s Oulu jedinečné memorandum o spolupráci.
SR: Súťaž na Atlas pasívnej infraštruktúry
Minister dopravy a výstavby rozhodol o zrušení súťaže na Atlas pasívnej infraštruktúry. Ide o systém, ktorý má zbierať a zobrazovať dáta o polohe telekomunikačnej, ale aj cestnej alebo energetickej infraštruktúre.

Za približne 40 miliónov eur išiel projekt nad rámec toho, čo od nás vyžaduje Európska únia a v tejto forme tak nebol financovateľný z európskych fondov. „Súťaž na Atlas pasívnej infraštruktúry bol pripravený tak, že by nemohol byť prefinancovaný z európskych fondov a rovnako sme v ňom našli niektoré technické nedostatky, a preto sme sa rozhodli zmluvu nepodpísať”, povedal minister dopravy a výstavby Arpád Érsek.

Systém Atlas pasívnej infraštruktúry mal mapovať a zobrazovať predovšetkým dáta o infraštruktúre potrebnej na šírenie vysokorýchlostného internetu. Tak ako bol navrhnutý, mal ísť nad rámec tohto cieľa a integrovať aj dáta o cestách alebo plynových a elektrických sieťach, čo bolo náročné nielen z technického, ale aj finančného hľadiska.

streda 31. mája 2017

SR: Počet fajčiarov u nás klesá
Pred desiatimi rokmi fajčilo okolo 40% populácie na Slovensku, dnes je to 23-25%. Zbaviť sa závislosti od tabaku už rok pomáha aj telefonická linka na odvykanie od fajčenia s číslom 0908 222 722 v pracovných dňoch od 8:00 – 15:00 hod.
 

,,Za rok fungovania sme zaznamenali 2.412 hovorov. Opodstatnených telefonátov, pri ktorých naši odborníci poskytli diagnostiku, vysvetlili spôsoby odvykania od fajčenia, prípadne poskytli odporúčania na poradenské centrá, bolo 1 212, čiže polovica. Žiaľ, neraz si občania linku zamieňajú s protidrogovou linkou, ale nájdu sa aj osoby, ktoré linku zneužívajú“, konštatuje Róbert Ochaba z Úradu verejného zdravotníctva SR.
 

Po úvodnom vysokom záujme, kedy na linku zavolalo v priemere tridsať osôb za deň, sa za posledné mesiace ich počet ustálil v priemere na šesť denne. Väčší záujem majú muži, tvorili až 82% volajúcich. Celkový priemerný vek volajúcich bol 36 rokov, najmladší mal 13 rokov, najstarší 83, pričom až 71% záujemcov malo záujem navštíviť po telefonickom rozhovore odborníkov v poradni na odvykanie od fajčenia.
Aktuálne: Svetový deň bez tabaku
Od roku 1987 oslavuje WHO každoročne 31. marca World No Tobacco Day, ktorého cieľom je vyzdvihnúť zdravotné riziká spojené s užívaním tabaku a podporovať redukovanie jeho konzumácie.

Cieľom tohtoročnej kampane s heslom Tabak – hrozba pre rozvoj je zdôrazniť negatívny dopad tabakových výrobkov na zdravie, a tým aj na ekonomiku a trvalý rozvoj, poukázať na potrebu neustálej informovanosti o zhubných účinkoch fajčenia na telesné aj duševné zdravie a vyzvať vlády, aby naďalej prijímali účinné opatrenia na zníženie ponuky a dopytu po všetkých formách cigariet a iných produktov určených na fajčenie, či už sú s obsahom nikotínu alebo bez neho.

Užívanie tabaku je celosvetovo druhou príčinou úmrtí na chronické ochorenia a je zodpovedné za úmrtie jedného z desiatich dospelých. WHO využíva tento deň na upútanie pozornosti na škodlivé účinky tabakového marketingu a fajčenia. V roku 2003 prijala Rámcový dohovor na kontrolu tabaku, medzinárodný dohovor zameraný na komplexný boj proti užívaniu tabakových výrobkov. V súčasnosti má 168 účastníckych strán (štátov) vrátane Slovenska.
EU: Európsky vyšetrovací príkaz
Od 22. mája t.r. nadobudol účinnosť európsky vyšetrovací príkaz. Zjednoduší sa ním práca justičných orgánov, keď žiadajú o dôkazy, ktoré sa nachádzajú v inom členskom štáte EÚ. Ak napríklad francúzske justičné orgány sledujú teroristov ukrývajúcich sa v Belgicku, môžu svojich belgických kolegov požiadať, aby v ich mene vypočuli svedkov, alebo vykonali domové prehliadky.

Európsky vyšetrovací príkaz je založený na vzájomnom uznávaní, čiže každý členský štát EÚ je povinný uznať a vykonať žiadosť druhého štátu rovnako, ako by konal v prípade rozhodnutia vydaného vlastnými orgánmi. Konkrétne umožňuje:
- dočasné odovzdanie osôb vo väzbe alebo vo výkone trestu odňatia slobody na získanie dôkazov, 
- kontroly bankových účtov a finančných operácií podozrivých alebo obvinených osôb,
- utajené vyšetrovania a odpočúvanie telekomunikačnej prevádzky,
- opatrenia na zabezpečenie dôkazov.

Tradičné nástroje v oblasti vyšetrovania nie sú vždy prispôsobené digitálnemu svetu, v ktorom žijeme. Súdne orgány musia mať vždy prístup k dôkazom uchovávaným v cloudovom úložisku v inom členskom štáte alebo hocikde inde vo svete. Európska komisia už pracuje na riešeniach, ktoré justičné orgány vybavia moderným nástrojmi v oblasti vyšetrovania s cieľom zjednodušiť im prístup k elektronickým dôkazom. Na zasadnutí Rady pre spravodlivosť 8. júna t.r. predloží riešenia na zlepšenie cezhraničného prístupu k elektronickým dôkazom.

Táto smernica sa vzťahuje na všetky členské štáty EÚ s výnimkou Dánska a Írska, ktoré sa na jej vykonávaní nezúčastnia. Spojené kráľovstvo rozhodlo, že sa na vykonávaní tejto smernice zúčastní. Nahrádzajú sa ňou systémy EÚ v oblasti vzájomnej právnej pomoci na zabezpečenie dôkazov, najmä dohovor EÚ o vzájomnej právnej pomoci z roku 2000 a rámcové rozhodnutie 2003/577/SVV o zaistení dôkazov.
On-line: Mladí odhaľujú príliš veľa  
Zdieľanie čohokoľvek zo svojho sveta sa stalo prirodzenou súčasťou života. Špeciálne v prípade mladých ľudí sa z tejto aktivity stal (zlo)zvyk, s ktorým si v noci líhajú do postele a ráno začínajú nový deň. Väčšina z toho, čo zdieľajú alebo „postujú“ sú však citlivé informácie, fotografie či videá odhaľujúce ich súkromie viac akoby mali.

Tým, že tieto dáta publikujú v rámci verejných domén, vystavujú ich riziku. Novodobé formy správania sa ľudí v on-line priestore sledoval prieskum Kaspersky Lab. Podľa neho až 90% informácií si odovzdávame digitálne, 70% z nás nemá problém so zdieľaním fotografií alebo videí vlastných detí, pričom 45% bez problémov zverejňuje súkromné dáta známych, priateľov či blízkych. Žiaľ až takmer polovica (44%) internetových používateľov publikuje svoje súkromné informácie na doménach, kde nad nimi strácajú úplnú kontrolu. V prieskume sa každý piaty respondent priznal k zdieľaniu citlivých údajov zo svojho súkromia s neznámymi ľuďmi bez toho, aby mali možnosť overiť si, ako bude s nimi ďalej naložené. Týmto spôsobom dali zelenú napr. krádeži ich identity, pri poskytnutí platobných údajov dokonca aj finančnej kriminalite (37%). Mnohí sa priznali k zverejneniu skenov ich pasov, vodičských preukazov či iných osobných dokumentov (41%), niektorí dokonca vedome či nevedome odhalili svoje heslá (30%).

Prieskum navyše odhalil, že ľudia nezdieľajú len dáta, ale aj zariadenia, v ktorých majú uložené citlivé údaje. Desať percent sa priznalo, že minimálne jednej osobe odhalili svoj PIN na prístup k zariadeniu, 22% nechalo svoje zariadenia odomknuté a bez dohľadu v skupinke ľudí. Takmer štvrtina poskytla svoje zariadenia inej osobe... Prieskum ďalej poukázal aj na rozdiely v správaní medzi generáciami. Zatiaľ čo až 61% mladých ľudí vo veku 16 – 24 s obľubou zdieľa fotografie zo svojho súkromia, tento zlozvyk priznalo len 38% respondentov vo veku nad 55 rokov. Rovnako to platí aj v prípade informácií finančnej povahy – dve pätiny mladých zdieľajú verejne svoje finančné a platobné detaily (42% vo veku od 16 – 24), pričom u  ľudí starších ako  55 rokov je to len 27%.

 

utorok 30. mája 2017

EternalRocks: Vážnejší než WannaCry
Nový malvér EternalRocks na rozdiel od ransomvéru WannaCry nepoužíva len dva uniknuté nástroje Národnej bezpečnostnej agentúry (NSA) EternalBlue a DoublePulsar. Využíva ďalších päť: EternalChampion, EternalRomance, EternalSynergy, ArchiTouch a SMBTouch. Šíri sa zneužívaním chýb v protokole SMB pre zdieľanie súborov v OS Windows.

Nový kmeň malvéru funguje dvojfázovo. Najprv stiahne TOR klienta, ktorého použije ako komunikačný kanál a odošle na Command & Control server. Z toho prekvapivo nepríde odpoveď hneď, ale až o 24 hodín, čo je zrejme kvôli tomu, aby oklamal sandbox a bezpečnostnú analýzu. Odpoveď príde vo forme hlavného komponentu taskhost.exe, ktorý vygeneruje zazipovaný súbor shadowbroker.zip s nástrojmi NSA. Po rozbalení súboru začne EternalRocks skenovať internet a hľadať systémy s otvoreným portom 445, ktorý slúži ako brána pre sieťového červa. Niektoré zraniteľnosti, zneužité EternalRocks, vyriešila marcová aktualizácia Microsoftu MS17-010.

Na rozdiel od WannaCry nepôsobí EternalRocks na prvý pohľad tak nebezpečne, pretože nemá žiadny škodlivý dopad – nežiada výkupné ani nezamyká súbory. Skrýva však nebezpečný potenciál, akonáhle by malvér niekto využil a urobil z neho zbraň. EternalRocks navyše nemá zabudovaný „kill switch“, vďaka ktorému by ho bolo možné jednoducho vypnúť. Vzhľadom na to, že využíva rovnaké exploity ako WannaCry, mali by používatelia a administrátori sietí svoje systémy bezprostredne aktualizovať a zabezpečiť. V prípade oboch hrozieb sa oplatí myslieť na to, že prevencia je jednoduchšia ako odstraňovanie následkov prehraného boja s malvérom.
Radíme: Ročné vyúčtovanie a úspora energií
Kto z nás sa skutočne vyzná vo vyúčtovaní od správcu domu? Kým máme preplatok, väčšinou to ani neriešime. Až pri nedoplatku sa usilujeme zistiť, prečo nám spotreby energií oproti minulému roku záhadne vzrástli.

Pomôcť môže nová webová aplikácia FiiFree. Stačí, ak svoju faktúru odfotíte a pošlete. Do pár dní uvidíte na vašom FiiFree účte presnú spotrebu a náklady na energie za minulý rok. Vašu spotrebu a náklady si môžete tiež porovnávať a zistíte, koľko platí podobný byt za vodu, plyn či elektrinu v Košiciach, Martine alebo v Nitre. Ľahko tak zistíte, či zbytočne svoj byt neprekurujete, alebo sa vaše deti nesprchujú päťkrát denne.

Možno ste už vyskúšali rôzne riešenia na meranie spotreby elektriny či plynu. FiiFree však pomáha sledovať všetky náklady na energie, vrátane tepla a vody. V aplikácii sa nevyžadujú osobné údaje, všetky domácnosti sú anonymné, všetky údaje sú šifrované a v bezpečí. Tento výnimočný pomocník s energiami je pritom dostupný pre všetkých a zadarmo.

e-Schránka: Aj bez čítačky a občianskeho preukazu s čipom
Zostáva už len niečo vyše mesiaca, kedy všetka úradná komunikácia podnikateľov so štátom prejde na online formu (od 1. júla). Niektoré služby umožňujú prijímať správy zo štátnej elektronickej schránky bez vybavovania občianskeho preukazu, čítačky kariet a inštalácie programov.


Napr. v Zelenej pošte sa štatutár musí iba zaregistrovať na webovej stránke a stiahnuť si splnomocnenie, ktoré pred notárom podpíše a odošle Zelenej pošte. Následne obdrží notifikačný e-mail o aktivácii. Potom už bude prijímať správy doručené do štátnej elektronickej schránky vo svojej schránke v Zelenej pošte zadarmo. Možné je aktivovať si aj automatické poštové zasielanie správ. S podobným uľahčením systému štátnej elektronickej schránky prišlo aj OZ Slovensko.Digital. Službu GovBox však spoplatnilo 9 eurami mesačne a poplatkom za aktiváciu. 
 

Zatiaľ ale nefungujú riešenia na jednoduchšie odosielanie správ z e-schránky. Pokiaľ teda štatutár bude chcieť niečo odosielať, tak to bude musieť spraviť prostredníctvom slovensko.sk a bude potrebovať aj nový občiansky preukaz a elektronickú čítačku!

pondelok 29. mája 2017

 
Festival vedeckých filmov 2017: Veda pre budúcnosť  
Na štvrtom ročníku podujatia bude v popredí slovenská veda. Priaznivci vedy a vedecko-populárnych filmov majú príležitosť zistiť, v čom nám veda môže zabezpečiť priaznivejšiu budúcnosť.  

Festival vedeckých filmov 2017 sa koná od 29. do 31. mája 2017 v priestoroch Centra vedecko-technických informácií SR. Tešiť sa môžete na filmy zo slovenskej produkcie, ale aj na diskusie s poprednými slovenskými vedcami a vedkyňami. Festival bude rozdelený do troch tematických dní. V pondelok sa bude venovať novým výzvam v oblasti molekulárnej biomedicíny s dôrazom na Biotechnológie v medicíne. Druhý deň bude patriť Matematike a bude sa zamýšľať nad tým, prečo vlastne potrebujeme v živote matematiku a či je vôbec možný život bez nej. Na tretí deň sa zameria na oblasť energetiky, najmä na Ekológiu v energetike s dôrazom na zdroje energie budúcnosti. 

V rámci záverečného premietania 31. 5. 2017 o 17:00 hod. bude odvysielaný unikátny zahraničný dokumentárny film Príbeh lesa dvojice autorov Jacques Perrin a Jacques Cluzaud. Po premietaní bude nasledovať diskusia s odborníkmi.
Farmaceutiká: Kupujeme najmä voľne dostupné lieky a výživové doplnky
Z farmaceutických prípravkov užíva 9 z 10 Slovákov aspoň občas voľne dostupné lieky na bežné ochorenia, akými sú chrípka alebo nachladnutie a na tesnom druhom mieste je užívanie vitamínov a výživových doplnkov.

Výsledky pochádzajú z nedávnej štúdie Nielsen Admosphere Slovakia, ktorej sa zúčastnila päťstovka respondentov z internetovej populácie staršej ako 15 rokov. K aspoň občasnému užívaniu voľne dostupných liekov sa hlási 90% internetových používateľov, z nich ich pravidelne užíva 11%. Druhým najčastejšie konzumovaným farmaceutickým prípravkom sú vitamíny a výživové doplnky, ktoré pravidelne užíva necelá tretina ľudí a občas 57%. A 83% berie aspoň občas lieky proti bolesti, 36% lieky na zažívanie a 33% lieky na alergiu.

Čo sa týka výberu konkrétnych farmaceutických prípravkov, necelá polovica respondentov si ich pravidelne vyberá na základe odporučení lekára a 46% na základe vlastných skúseností. 26% si necháva pravidelne farmaceutiká odporučiť od lekárnika. Na otázku, aký typ reklamy na farmaceutické prípravky opýtaným najviac vyhovuje, odpovedala najväčšia časť, že žiadny (29%), ďalších 27% uprednostňuje letákovú formu a 24% reklamu v televízii.
e-Schránka: Komunikácia so súdmi
Orgán verejnej moci, advokát, súdny exekútor, notár a správca by mali od 1. júla 2017 doručovať podania už len do elektronickej schránky súdu a pri elektronickej komunikácii so súdom používať svoju elektronickú schránku aktivovanú na doručovanie. Ak je na podanie určený elektronický formulár, treba podanie urobiť prostredníctvom neho.

Hosťujúci euroadvokát by mal doručovať elektronické podania prostredníctvom spolupracujúceho advokáta. A uvedená povinnosť sa bude týkať právnych zástupcov (advokátov), ktorí sú fyzickými osobami od 1. júla 2018. Prílohy podaní vyhotovené listinne sa budú konvertovať do elektronickej podoby a pripájať  k elektronickému podaniu, ktoré autorizuje účastník, strana v konaní alebo ich zástupca. Ustanovenia o zaručenej konverzii sa nepoužijú. Predloženie príloh v listinnej podobe bude môcť súd vyžiadať len vtedy, ak to bude považovať za potrebné (napr. predloženie administratívneho spisu).

Porušenie zákonnej povinnosti komunikovať elektronickými prostriedkami nebude zakladať neúčinnosť podania, ale vznik poplatkovej povinnosti. Za každé spracovanie podania a jeho príloh v listinnej podobe a za spracovanie podania a jeho príloh v elektronickej podobe doručeného inak ako do elektronickej schránky súdu, ak tak ustanoví zákon, budú musieť uvedené osoby zaplatiť súdny poplatok vo výške 20 eur. Tieto výdavky sa zároveň nebudú môcť uplatniť v rámci náhrady trov konania, pretože vzniknú v súvislosti s porušením zákonnej povinnosti komunikovať elektronicky.

Z dôvodu vytvorenia priestoru pre materiálne a technické zabezpečenie elektronického spôsobu komunikácie sa zaviedlo prechodné obdobie. Súdny poplatok za spracovanie podania v listinnej podobe alebo podania doručeného inak ako do elektronickej schránky súdu bude potrebné platiť až od 1. januára 2018. Poplatkovej povinnosti nebude podliehať podanie urobené ústne do zápisnice priamo na pojednávaní.