piatok 7. októbra 2022

EU: Viac opatrení pre energie

Poslanci Európskeho parlamentu upozorňujú členské štáty, že spotrebiteľom, ktorí si nemôžu dovoliť platiť svoje účty za energiu, by sa nemali odpojiť dodávky, a zdôrazňujú potrebu vyhnúť sa vysťahovaniu zraniteľných domácností, ktoré nie sú schopné platiť svoje účty a náklady na prenájom. Spotrebitelia by mali byť lepšie chránení pred pozastavením alebo zrušením zmlúv s pevnou sadzbou dodávateľmi, ako aj pred nadmernými zálohovými platbami za plyn a elektrinu.  Výnimočná situácia si vyžaduje mimoriadne núdzové opatrenia, pričom členské štáty majú konať spoločne a jednotne. Všetky iniciatívy prijaté na úrovni Európskej únie musia byť z dlhodobého hľadiska plne zlučiteľné s cieľmi v oblasti klímy.

Podľa poslancov spoločnosti, ktoré profitovali z neočakávaných ziskov, musia prispieť k zmierneniu negatívnych dôsledkov krízy. V zásade vítajú dohodu Rady o stanovení stropu príjmov z tzv. inframarginálnych technológií používaných na výrobu elektrickej energie, ako sú obnoviteľné zdroje energie, jadrová energia a hnedé uhlie. Pokiaľ ide o navrhované solidárne príspevky zo zisku ropných, plynárenských, uhoľných a rafinérskych spoločností, poslanci varujú, že niektoré z najväčších energetických spoločností nemusia platiť príspevok, a žiadajú príspevok navrhnúť tak, aby zabránil vyhýbaniu sa daňovým povinnostiam. Požadujú tiež, aby Komisia posúdila, aké by malo byť primerané ziskové rozpätie, a aby podnikla ďalšie kroky na zavedenie dane z neočakávaných ziskov pre spoločnosti, ktoré nadmerne profitovali z energetickej krízy.  Parlament vyzýva Európsku komisiu, aby navrhla vhodný cenový strop pre dovoz plynu prostredníctvom plynovodov, najmä z Ruska, a konštatuje, že nástroje EÚ na spoločný nákup plynu by sa mali zmodernizovať tak, aby sa znížila cena dovozu.

Príjmy z neočakávaných ziskov by mali byť prínosom pre spotrebiteľov a podniky, najmä zraniteľné domácnosti a malé a stredné podniky. Mali by ísť ruka v ruke s rozsiahlymi inováciami a investíciami do energie z obnoviteľných zdrojov, energetickej efektívnosti a infraštruktúry, a nie motivovať domácnosti a podniky, aby spotrebovávali viac dotovanej energie. Parlament je pripravený analyzovať každý návrh na reformu trhu s elektrinou a zabezpečiť, aby jeho nastavenie vysielalo správny signál na investovanie do dekarbonizácie, umožnilo občanom a priemyselným odvetviam využívať bezpečnú, cenovo dostupnú a čistú energiu a zároveň riešiť neprimerané zisky. Európska komisia by mala zanalyzovať oddelenie cien elektrickej energie od cien plynu. Poslanci Európskeho ju tiež vyzývajú, aby dôkladne preskúmala činnosti finančných aktérov, ktorí prispeli ku kolísaniu cien uhlíka, a aby podnikla kroky na odstránenie vplyvu špekulatívneho kapitálu na trh s kvótami v rámci EU ETS. Opätovne tiež vyzývajú na okamžité a úplné embargo na dovoz ropy, uhlia, jadrového paliva a plynu z Ruska a na úplné zrušenie projektov Nord Stream 1 a 2.

Trend: Uhlíková stopa

Pojem uhlíková stopa (prepočítavaná na hmotnosť CO 2 ) sa stáva neoddeliteľnou súčasťou dnešnej doby. Budovy nielen materiálmi, z ktorých sú postavené, no aj svojou prevádzkou zodpovedajú za takmer 40 % svetových emisií skleníkových plynov. Zelené stavby a ekologizácia developmentu sú preto zásadné pri boji s klimatickou zmenou.
 

Jednotliví hráči na trhu by sa mali skutočne usilovať svoju uhlíkovú stopu znižovať a smerovať ku karbónovej neutralite. „Einpark Offices, najzelenšia kancelárska budova na Slovensku, dokáže počas jedného roka v porovnaní s konvenčnou stavbou rovnakej veľkosti ušetriť vyše milión kilogramov CO 2. Úspora energie dosahuje približne 80 %. Aj vďaka tomu pracujeme na získaní certifikátu LEED Zero Carbon pre Einpark, čím sa stane deviatou takouto budovou na svete a prvou na Slovensku,“ priblížil Igor Bubeník. Unikátna je nielen svojimi zelenými strechami, schopnosťou premeniť na kompost až 50 ton organického odpadu ročne, ale aj využívaním čisto obnoviteľných zdrojov energií, vetraním na základe monitoringu CO 2 či včelími úľmi na vegetačnej streche. Znižovaniu uhlíkovej stopy napomáha aj fakt, že 78 % jej používateľov volí alternatívne formy dopravy.

Tomáš Guniš upozorňuje, že až 69 % produkcie CO 2 tvorí používanie budovy, 28 % pripadá na spracovanie surových materiálov, z ktorých je vyrobená. Preto je dôležité na prevádzkové vlastnosti budovy klásť zvýšené nároky. Samotná tepelná izolácia stien dokáže počas svojej životnosti ušetriť 300 - násobok objemu CO 2 , ktorý sa využije pri jej výrobe. Ignorovať tieto fakty sa preto rozhodne nevypláca.


dTest: V teste pneumatík prepadli aj osvedčené značky

Prípravy na nadchádzajúcu zimu vrcholia. Všetci hľadajú spôsoby, ako ušetriť na vykurovaní, no na skorý príchod zimy by nemali zabúdať ani motoristi. Výber kvalitných  pneumatík s dlhou životnosťou má totiž vplyv nielen na bezpečnosť jazdy, ale aj na  spotrebu pohonných hmôt. Ktoré z nich sa oplatí zaobstarať?

dTest sa tentokrát sústredil na test zimných pneumatík s populárnymi rozmermi 185/65 R15 a 215/60 R16. Pätnásťpalcové sa hodia najmä na menšie vozidlá, napríklad Škoda Fabia či Volkswagen Polo a šestnástky pre zmenu dobre sadnú menším SUV modelom. Testovací program zostal rovnaký ako v minulosti. Merala sa výdrž gúm, zisťoval sa vplyv pneumatík na spotrebu pohonných hmôt a nezabudlo sa ani na hlučnosť. „Výsledky nás veľmi nepotešili, v každej zo skupín totiž môžeme s pokojným svedomím odporučiť iba štvoricu výrobkov. Bohužiaľ, v celkovom hodnotení sme museli udeliť aj niekoľko dostatočných a nedostatočných známok,“ dodala Hana Hoffmannová. Za najväčším počtom neúspešných modelov bol test jazdy na mokrom povrchu. 15-palcové čínske pneumatiky Wanli SW611 na mokrom asfalte a betóne úplne prepadli. Ich brzdná dráha na asfalte merala skoro 48 a na betóne takmer 50 metrov. K tomu treba pripočítať tragickú ovládateľnosť a pomerne vysokú náchylnosť na aquaplaning. Na  porovnanie - najlepšie v tomto ohľade dopadli Bridgestone Blizzak LM005, pri ktorých laboratóriá namerali na asfalte 36,2 a na betóne 39,2 metrov. Problémy sa však ukázali aj na suchu. Slušné hodnotenie za ovládateľnosť, jazdnú stabilitu a brzdnú dráhu v oboch rozmeroch získali Bridgestone Blizzak LM005.
Testovací vodiči však boli veľmi kritickí k 15-palcovej trojici Dunlop Winter Response 2, Fulda Kristall Montero 3 a Barum Polaris 5. Naopak, príjemným zistením boli výsledky jazdy na snehu, ktoré sa každý rok konajú vo fínskom Laponsku. Za polárnym kruhom testované pneumatiky, až na niekoľko výnimiek, obstáli.

Mimoriadne sledovaným kritériom bude tento rok určite výdrž pneumatík a ich vplyv na spotrebu. Tieto faktory majú totiž v konečnom dôsledku na vašu peňaženku väčší dopad než obstarávacia cena. V niektorých prípadoch sa oplatí priplatiť si a siahnuť po drahšom výrobku s výrazne vyššou životnosťou. „Výsledky testu životnosti to len potvrdzujú, rozdiely vo výdrži boli enormné,“ potvrdzuje Hana Hoffmannová a ako príklad uvádza výsledok v rebríčku pätnásťpalcových pneumatík. Zatiaľ čo Michelin Alpin 6 potrebovali výmenu po vyše 46.000 kilometroch, Avon WT7 Snow vydržali len menej než polovicu, zhruba 22.700 kilometrov. Meranie ukázalo, že výberom správneho sezónneho prezutia sa dá ušetriť aj palivo. Medzi hlavné faktory, ktoré ovplyvňujú spotrebu PHM patrí štýl či rýchlosť jazdy a charakter trasy. Ukázalo sa, že svoj podiel tu zohrávajú aj pneumatiky. Ten sa s vyššou cenou, ktorú za plnú nádrž aktuálne platíme, samozrejme, zvyšuje. Vplyv jednotlivých pneumatík na spotrebu sa meral pri jazde konštantnou rýchlosťou 100 km/h. Pätnástky sa testovali na vozidle Volkswagen Polo a šestnástky na Škoda Karoq. Najšetrnejšie sa ukázali byť pneumatiky Semperit Speed Grip 5, v ich prípade sa spotrebovalo 5,7 l benzínu na 100 km. Naopak, najviac pohonných hmôt bolo treba pri Maxxis Premitra Snow WP6 – 6,1 l/100 km.

štvrtok 6. októbra 2022

EU: Prvá kvantová technológia

Spoločný podnik pre európsku vysokovýkonnú výpočtovú techniku (EuroHPC) oznámil šesť lokalít, kde budú umiestnené prvé európske kvantové počítače: Česko, Nemecko, Španielsko, Francúzsko, Taliansko a Poľsko. Stanú sa súčasťou existujúcich superpočítačov a vytvoria širokú sieť po celej Európe. Celkové plánované investície predstavujú vyše 100 miliónov eur, z ktorých polovica pochádza z Európskej únie a druhá polovica zo 17 krajín zapojených do tohto spoločného podniku. Prístup k týmto šiestim kvantovým počítačom využívajúcim najmodernejšie európske technológie tak získajú akademickí výskumní pracovníci a zástupcovia priemyslu kdekoľvek v Európe.

Nové kvantové počítače sú zároveň odpoveďou na rastúci dopyt európskeho priemyslu a akademickej obce po kvantových výpočtových zariadeniach a perspektívnych nových službách. Zložité problémy v oblastiach, ako sú zdravie, zmena klímy, logistika či spotreba energie, ktorých riešenie zaberie dnešným systémom mesiace až roky, dokážu tieto počítače vyriešiť rádovo za niekoľko hodín a potrebujú na to neporovnateľne menej energie. Očakáva, že k spomínaným šiestim kvantovým počítačom pribudnú do druhej polovice roka 2023 ďalšie. Ich účelom je podporovať širokú škálu aplikácií s priemyselným, vedeckým a spoločenským významom pre Európu: 

  • podstatne rýchlejší a efektívnejší vývoj nových liekov vytvorením „digitálneho dvojčaťa“ ľudského tela, na ktorom bude napríklad možné vykonávať virtuálne liekové skúšky;
  • riešenia zložitých logistických a plánovacích problémov, ktoré podnikom ušetria čas a pohonné hmoty;
  • vývoj a testovanie – vo virtuálnom prostredí – nových materiálov, ako sú polyméry pre lietadlá, katalyzátory pre automobily, solárne články alebo supravodiče pri izbovej teploty, ktoré by dokázali uskladňovať energiu nekonečne dlho.

Nové kvantové počítače sú ďalším krokom na podporu dosahovania našich cieľov digitálneho desaťročia, t. j. mať do roku 2025 prvý vlastný počítač s kvantovým zrýchlením a stať sa do roku 2030 špičkou vo využívaní kvantových možností. Celá táto iniciatíva je čisto európska: počítače budú pozostávať výlučne z európskeho hardvéru a softvéru, ktoré sú výsledkom spojenia európskych technológií vyvinutých v rámci kvantových iniciatív financovaných z prostriedkov EÚ, vnútroštátnych výskumných programov a súkromných investícií.

 

Radíme: Zaokrúhľovanie - budete v pluse?

Zaokrúhľovanie nákupov stále platí len pre nákupy platené v hotovosti. Všetky ostatné platby kartou, mobilom, smart hodinkami alebo inými elektronickými spôsobmi zostávajú v pôvodnej výške bez akéhokoľvek zaokrúhlenia. Dôvodom je postupné stiahnutie drobných mincí z obehu. Ak budete platiť kombinovane v hotovosti a kartou, najskôr sa z celkovej sumy odráta hotovosť a potom nasleduje platba kartou, ktorá sa už nezaokrúhľuje. 

Pri celkovej sume nákupu napríklad 53,27 Eur a platbe v hotovosti 30 Eur, sa vám z karty stiahne presne 23,27 Eur. Vtedy k žiadnej zmene celkovej sumy nepríde. Podobným systémom sa realizujú aj iné kombinované platby, napríklad stravnými lístkami či rôznymi vouchermi. Pri reklamácii alebo vrátení tovaru vám obchodník vráti presne takú sumu, akú ste zaplatili. Je jedno, či bola zaokrúhlená alebo nie. Budete v pluse alebo v mínuse? Závisí od situácie  Keďže sa zaokrúhľuje až výsledná suma celého nákupu a nie jednotlivé položky, k žiadnej veľkej korekcii nemôže prísť. Vždy ide len o maximálne 2 centové navýšenie alebo maximálne 2 centové zníženie pôvodnej sumy nákupu. Najlepšie to ukazuje nasledovný príklad. Výsledná suma nákupu je 48 Eur a 22 centov. V tomto prípade sa cena znižuje na 48 Eur a 20 centov. Ak by bola výsledná hodnota 48 Eur a 23 centov, tu by už šlo o úpravu smerom nahor, čiže celková suma v hotovosti je 48 Eur a 25 centov. No aj v tomto prípade zaplatíte maximálne o 2 centy navyše. Pri úvahách o zvýšení celkových cien nákupov treba myslieť na to, že keď sa vám raz nákup zaokrúhli smerom nahor, pri ďalšom to už môže byť opačne, teda nadol.

Čo robiť, ak máte podozrenie na problém? Hoci je tento systém pripravený a realizovaný maximálne spoľahlivo, stále sa môže stať, že niektorý zákazník bude mať pocit, že niečo nie je v poriadku. V takom prípade sa treba obrátiť na kompetentných priamo v prevádzke. Pokiaľ by ani tu nebol s riešením svojho problému spokojný, má právo obrátiť sa priamo na Slovenskú obchodnú inšpekciu. Je povinná riešiť všetky podnety od občanov, ktoré sú v jej kompetencii. O výsledku šetrenia následne sťažovateľa aj informujú.

Káva: Obľúbený nápoj

Začiatkom októbra sme si už siedmy rok pripomenuli Medzinárodný deň kávy. Vyhlásila ho Medzinárodná organizácia pre kávu (International Coffee Organization) a okrem propagácie a oslavy tohto nápoja slúži aj na to, aby sa pozornosť ľudí obrátila k pracovníkom a životným podmienkam tých, ktorí ju pestujú.


Káva je prvá vec, na ktorú väčšina ľudí ráno myslí a ranná šálka sa stala neoddeliteľnou súčasťou ich života. Každý obyvateľ Slovenska bez rozdielu veku vlani podľa predbežných údajov Štatistického úradu SR skonzumoval v priemere až 2,8 kilogramu kávy, čo je o takmer 8 % (200 gramov) viac než v roku 2020. Ak k príprave dobrého espressa je podľa odborníkov potrebných 7 až 9 gramov mletej kávy, tak v priemere každý Slovák vypil denne aspoň jednu šálku. „Dlhodobo sa spotreba kávy na Slovensku pohybuje na úrovni 3 kilogramy (kg) na obyvateľa. Ide o priemernú spotrebu za posledných 10 rokov, pričom najvyššiu spotrebu kávy za toto obdobie dosiahlo Slovensko v roku 2014, a to 3,6 kg na obyvateľa. Najmenej (1,4 kg) kávy skonzumovali obyvatelia Slovenska v roku 1990,“ uviedol Róbert Vlačuha. Za 250 gramov praženej kávy sme v roku 2016 v slovenských obchodoch zaplatili v priemere 2,86 eura, vlani to bolo 3,04 eura. Cena 100-gramového balenia instantnej kávy s kofeínom zostala približne rovnaká, pohybovala sa na úrovni 4,1 eura. Vlani bolo možné objednať si šálku kávy espresso (7g) v kaviarňach na Slovensku v priemere za 1,3 eura.

Káva je jedným z najviac obľúbených nápojov na svete. Podľa údajov statista.com v rokoch 2020 / 2021 sa na celom svete spotrebovalo viac ako 166,6 milióna vriec kávy (jedno vrece je 60 kg) pri miernom medziročnom náraste o 1,3 %. Európske krajiny patria medzi najväčších konzumentov. V roku 2020 mali podľa odhadu statista.com najväčšiu spotrebu na obyvateľa v Holandsku (8,3 kg), Fínsku (7,8 kg) a Švédsku (7,6 kg). Podľa údajov Eurostatu sa v Európskej únii v roku 2021 vyprodukovalo takmer 2 milióny ton kávy. Spomedzi členských štátov najviac praženej kávy vyrobilo Nemecko (561 tis. ton, čo je 28,5 % z celkovej produkcie EÚ), za ním je Taliansko (525 tis. ton; 26,7 %) a Španielsko (154 mil. ton; 7,8 %). Tieto tri krajiny vyrobili takmer dve tretiny z celkovej produkcie kávy v EÚ. Na Slovensko sa v roku 2021 doviezlo 45,1 tisíca ton kávy v hodnote 211 miliónov eur. Medziročne sa dovezený objem zvýšil o takmer 20 % a v porovnaní s päťročným priemerom o vyše 11 %. Najviac kávy dovezenej na Slovensko za posledných päť rokov pochádzalo z Nemecka, Poľska, Českej republiky, Maďarska a Talianska. Celkový vývoz kávy zo Slovenska dosiahol vlani 24,9 tisíca ton, čo predstavovalo takmer 121 milióna eur. Medziročne množstvo vyvezenej kávy kleslo približne o 17 % a v porovnaní s päťročným priemerom bolo nižšie až o vyše pätinu. Krajinou číslo jeden, kam smerovalo v priebehu posledných päť rokov zo Slovenska najviac praženej i nepraženej kávy, bolo Maďarsko, nasledovalo Rakúsko, Česká republika, Poľsko a Rumunsko.



streda 5. októbra 2022

EU: Univerzálna nabíjačka realitou

Do konca roka 2024 budú musieť byť všetky mobilné telefóny, tablety a digitálne fotoaparáty predávané v Európskej únii vybavené nabíjacím USB portom typu C. Na jar 2026 sa začne táto povinnosť vzťahovať aj na všetky notebooky. Ide o súčasť širšieho úsilia Európskej únie znížiť množstvo elektronického odpadu a motivovať spotrebiteľov k nákupu udržateľnejších výrobkov.


Po novom už spotrebitelia nebudú pri každej kúpe nového zariadenia potrebovať inú nabíjačku, pretože celú škálu malých a stredne veľkých prenosných elektronických zariadení budú môcť nabíjať rovnakou nabíjačkou. Bez ohľadu na výrobcu budú musieť byť všetky nové mobilné telefóny, tablety, digitálne fotoaparáty, slúchadlá a slúchadlá s mikrofónom, vreckové herné konzoly a prenosné reproduktory, elektronické čítačky, klávesnice, myši, prenosné navigačné systémy, slúchadlá do uší a notebooky, ktoré sa dobíjajú pomocou kábla a pracujú s výkonom do 100 W, vybavené USB portom typu C. Všetky zariadenia, ktoré podporujú rýchle nabíjanie, budú mať odteraz rovnakú rýchlosť nabíjania, čo používateľom umožní nabíjať svoje zariadenia akoukoľvek kompatibilnou nabíjačkou.

Keďže bezdrôtové nabíjanie je čoraz rozšírenejšie, Európska komisia bude musieť do konca roka 2024 harmonizovať požiadavky na interoperabilitu, aby sa predišlo negatívnemu vplyvu na spotrebiteľov a životné prostredie. Tým sa tiež eliminuje tzv. efekt uzamknutia zákazníka, keď sa spotrebiteľ stáva závislým od jedného výrobcu či odkázaným na určitého dodávateľa technológie. Na nových zariadeniach sa budú nachádzať špeciálne štítky, ktoré budú spotrebiteľov informovať o charakteristikách nabíjania, čo im umožní zistiť, či je ich nabíjačka kompatibilná s kupovaným zariadením. Kupujúci sa tak budú môcť informovane rozhodnúť, či si nové elektronické zariadenie kúpia s nabíjačkou alebo bez nej. Tieto zmeny povedú k častejšiemu opätovnému používaniu nabíjačiek a spotrebiteľom umožnia ušetriť ročne až 250 miliónov eur. To je suma, ktorú by inak minuli na nákup nabíjačiek, ktoré v skutočnosti nepotrebujú. Za zmienku stojí, že zlikvidované a nevyužité nabíjačky predstavujú približne 11 000 ton elektronického odpadu ročne.

 

Aktuálne: Testy pneumatík

Približne o mesiac začne opäť platiť povinnosť mať na kolesách svojho auta zimné pneumatiky. Vodičov teda čaká povinnosť zaistiť si včasné prezutie pneumatík, a niektorých aj nákup novej sady zimných alebo celoročných pneumatík. Pri výbere sa 77 % z nich rozhoduje najmä podľa výsledkov odborných testov. Ako tieto testy prebiehajú a prečo sú dôležité pri výbere tej správnej zimnej pneumatiky?

Švédsko, Fínsko alebo Švajčiarsko. To sú krajiny, v ktorých sa najčastejšie testujú nové zimné pneumatiky. Je to dané príhodnými klimatickými podmienkami, vybavenosťou testovacích centier aj charakterom pozemných komunikácií v daných krajinách. „Vo švajčiarskom Ulrichene majú k dispozícii niekoľko trás vedúcich horským terénom s ostrými zákrutami a veľkým stúpaním. Zároveň je tu k dispozícii aj rozsiahla plocha vojenského letiska, špeciálne pripravená na ďalšie testovacie disciplíny. To všetko robí toto miesto úplne ideálnym na testovanie,“ hovorí Aleš Langer.

Základ všetkých testov predstavuje meranie dĺžky brzdnej dráhy na konkrétnom povrchu – teda na suchu, mokrom povrchu a v prípade zimných pneumatík predovšetkým na snehu a ľade. Ďalej sa v testoch skúmajú jazdné vlastnosti pneumatiky a jej schopnosti reagovať na každodenné situácie, s ktorými sa vodič za volantom najčastejšie stretne. „Akcelerácia a preklz kolies, stabilita pri riadení a vyhýbacích manévroch, ovládateľnosť na mokre, aquaplaning, tendencia ísť s vozidlom do pretáčavého, respektíve nedotáčavého šmyku, vibrácie alebo správanie v limitných rýchlostiach – všetky tieto kritériá sa u pneumatiky testujú predovšetkým z dôvodu bezpečnosti, ale zároveň aj pre celkový jazdný komfort, ktorý by mala pneumatika vodičovi poskytovať,“ vysvetľuje Aleš Langer.„Pri zimných pneumatikách sa ďalej testuje spotreba paliva (valivý odpor pneumatík), hlučnosť alebo rýchlosť opotrebovania, pričom tieto kritériá nemajú takú váhu a slúžia skôr ako doplnok na hodnotenie. Pri väčšine testov je najdôležitejším kritériom pre celkový výsledok správanie sa pneumatiky na mokrom povrchu a na snehu, pretože práve tieto dva povrchy sú počas zimy najčastejšie a napríklad v testoch nemeckého autoklubu ADAC predstavujú dohromady až 50 % celkového hodnotenia,“ dodáva odborník. Testy zimných pneumatík prebiehajú takmer vždy v noci, zhruba od desiatej hodiny večernej do druhej hodiny rannej. Deje sa tak pre stabilitu vonkajšej teploty i samotného povrchu, čo je dôležité najmä pri testoch na snehu, aby bola zaručená čo najväčšia výpovedná hodnota testu.

Pri testovaní zimných pneumatík sa vždy počíta s rozdelením do dvoch základných častí – tzv. objektívne a subjektívne. Objektívna časť testov vychádza z exaktných meraní jednotlivých sád pneumatík v disciplínach, akými sú spomínaná brzdná dráha z určitej rýchlosti a na konkrétnom povrchu, akcelerácia, opäť na určitú rýchlosť a v závislosti od povrchových vlastností aj ovládateľnosť, čiže rýchlosť prejazdu definovaným úsekom so zákrutami či kopcami. Počas objektívnej časti sa pracuje s mnohými modernými meracími prístrojmi (napríklad špeciálny GPS modul), ktorých dáta sú potom starostlivo vyhodnocované. Subjektívnu časť má, naopak, na starosti skúsený testovací pilot (ide často o bývalého pretekára), ktorý, bez toho, aby vedel, aké pneumatiky má práve obuté na aute, hodnotí na základe vlastných pocitov na bodovej škále 0 až 10 vlastnosti danej sady. Najčastejšie sa opäť hodnotí už spomínaná ovládateľnosť, stabilita pri riadení a pri úhybných manévroch, trakcia a ďalšie dôležité aspekty, z ktorých sa skladá celkový dojem a hodnotenie. „Ako testovací automobil sa používa automobil vybavený silným motorom. To preto, aby bolo možné dostať testované pneumatiky počas každej jazdnej situácie na ich limit, respektíve ešte trochu zaň,“ dopĺňa Aleš Langer.


On-line: Darovanie krvi

Darcovia krvi na Slovensku sa už môžu objednať na darovanie krvi kedykoľvek a odkiaľkoľvek prostredníctvom novej webovej stránky, ktorú spustila Národná transfúzna služba SR spolu s novou mobilnou aplikáciou. Webová stránka disponuje novým a moderným dizajnom s prehľadným usporiadaním všetkých informácií o darovaní krvi a zložiek z krvi.

Plánované je tiež zasielanie notifikácií darcom na mail aj do mobilu. Darca má možnosť sa zaregistrovať do svojej privátnej zóny, kde bude mať na jednom mieste informácie a prehľad odberov krvi a zložiek z krvi, naplánované termíny darovania, informácie o oceneniach a taktiež súčasťou bude aj elektronický preukaz darcu krvi. Darcom krvi je stále ponechaná tiež možnosť objednať sa telefonicky, pričom telefonické objednávanie na pracoviskách bude možné do 14. hodiny práve z dôvodu zavedenia možnosti on-line objednania sa.        

Spolu s novým webom fungujú aj nové mobilné aplikácie pre operačné systémy Android a iOS. Výhodou  mobilných aplikácií je využitie aktívneho prístupu do osobnej zóny darcu pre detailnejšie manažovanie si svojich termínov odberov.

utorok 4. októbra 2022

Falošný bankár: Už aj na Slovensku

Klienti bánk sa ocitajú pod paľbou telefonických podvodníkov. A nastupujú čoraz sofistikovanejšie útoky. Z angličtiny prešli podvodníci do češtiny a telefónne číslo, ktoré sa zobrazí na displeji volaného klienta, dokážu zamaskovať tak, že sa javí ako číslo jeho banky, aj keď z neho podvodník nevolá. Nový typ podvodov sa pred časom objavil v Česku, kde ho nazvali Falošný bankár. V posledných dňoch zaznamenali desiatky prípadov s týmto scenárom už aj v najväčšej banke na Slovensku.

„Volajúci sa predstaví ako zamestnanec banky a môže sa stať, že sa predstaví dokonca pod menom jej reálneho pracovníka, či dokonca zašle aj falošný identifikačný preukaz,“ odhaľuje Ján Adamovský. Následne ho informuje o tom, že v jeho mene požiadal niekto o úver a odporučí mu obrátiť sa na pobočku banky pre zrušenie úveru. No skôr ako tak klient stihne spraviť, zavolá mu falošný policajt a informuje ho, že bol spáchaný trestný čin v súvislosti s úverovým podvodom. Falošná polícia si s ním dokonca dohodne stretnutie. Týmto spôsobom chcú podvodníci zvýšiť svoju dôveryhodnosť.

Zneistenie klienta pokračuje ďalšou sériou telefonátov. Nasledujúci je opäť od „zamestnanca banky“, ktorý mu ponúkne riešenie situácie: Ak si zoberiete v banke maximálny možný úver, vyčerpáte úverový limit, a teda podvodníka predbehnete. Ak na túto hru klient pristúpi, v ďalšom kole dostane pokyny, ako má previesť financie na bezpečný účet, až kým sa situácia vyrieši. „V nám známych scenároch nasmerujú klienta do pobočky banky s tým, aby si vybral celú hotovosť z poskytnutého úveru, napríklad pod zámienkou kúpy auta. Poskytnú mu QR kódy s logom banky a navigujú ho do kryptomatov na nákup bitcoinov,“ upozorňuje Ján Adamovský. Samozrejme, ako pri iných podvodoch, aj tu príde klient o peniaze. 



Upozorňujeme: Nebezpečný pohár

Systém rýchleho varovania pre potraviny a krmivá upozornil na nový nebezpečný výrobok – sklenený pohár s obrázkom slona, 215 ml, značka: Leonardo, art. nr.: 017901 z Talianska. Predávať sa však môže aj v iných krajinách či prostredníctvom internetu.


V tomto sklenenom pohári bola laboratórnou analýzou zistená migrácia kadmia a olova, čo je v rozpore s nariadením EP a Rady č. 1935/2004 o materiáloch a predmetoch určených na styk s potravinami. Výrobok bol na Slovensko distribuovaný spoločnosťou Glaskoch B. Koch jr. GmbH + CO. KG, Nemecko do predajní XXXLutz v Bratislave a v Košiciach.

Úrad verejného zdravotníctva SR v spolupráci s príslušnými regionálnymi úradmi verejného zdravotníctva v Bratislave a v Košiciach overuje stiahnutie uvedeného výrobku z trhu v Slovenskej republike. Všetkým spotrebiteľom sa zároveň odporúča, aby tieto výrobky nekupovali, už zakúpené výrobky nepoužívali a vrátili ich späť do miesta predaja.

EU: Upozornenia pre Slovensko II.

Európska komisia opäť prijala súbor rozhodnutí o prípadoch nesplnenia povinnosti, ktorými podniká právne kroky proti členským štátom, ktoré si nesplnili povinnosti vyplývajúce z práva EÚ. Cieľom týchto rozhodnutí, ktoré sa týkajú rôznych sektorov a oblastí politiky EÚ, je zaistiť správne uplatňovanie práva EÚ v záujme občanov a podnikov.

Komisia vyzýva POĽSKO, SLOVINSKO a SLOVENSKO, aby v plnej miere transponovali smernicu o predaji tovaru a smernicu o digitálnom obsahu. Rozhodla o zaslaní odôvodneného stanoviska Poľsku, Slovinsku a Slovensku za to, že v plnej miere netransponovali smernicu o predaji tovaru (smernica EÚ 2019/771) a smernicu o digitálnom obsahu (smernica EÚ 2019/770). Lehota, ktorú mali členské štáty na transpozíciu obidvoch smerníc, uplynula 1. júla 2021. V septembri 2021 zaslala komisia formálne výzvy 20 členským štátom, v ktorých tieto členské štáty vyzvala, aby smernice transponovali. Keďže odpovede Poľska, Slovinska a Slovenska dostatočne neriešili obavy komisie, rozhodla o zaslaní odôvodnených stanovísk. Tieto tri členské štáty majú teraz dva mesiace na to, aby odpovedali. Ak odpoveď nebude uspokojivá, komisia môže rozhodnúť o postúpení tejto veci Súdnemu dvoru Európskej únie.

Komisia vyzýva LUXEMBURSKO a SLOVENSKO, aby transponovali pravidlá EÚ týkajúce sa elektronického výberu mýta. Rozhodla o zaslaní odôvodnených stanovísk Luxembursku a Slovensku, pretože netransponovali všetky potrebné ustanovenia smernice o Európskej službe elektronického výberu mýta (EETS, smernica EÚ 2019/520)do vnútroštátneho práva. EETS je systém výberu mýta, ktoré môžu účastníci cestnej premávky v EÚ zaplatiť na základe jednej zmluvy o predplatení s jedným poskytovateľom služieb a pomocou jednej palubnej jednotky, ktorá môže pokrývať všetky členské štáty EÚ. Smernica má dva hlavné ciele: zabezpečiť interoperabilitu elektronických cestných mýtnych systémov a uľahčiť cezhraničnú výmenu informácií o neuhradenom cestnom mýte. Termín na transpozíciu tejto smernice bol 19. októbra 2021. Komisia v novembri 2021 zaslala v tejto veci Luxembursku a Slovensku formálne výzvy a domnieva sa, že pravidlá EÚ neboli v oboch členských štátoch ešte stále v plnej miere transponované. Komisia preto obidvom krajinám vydáva odôvodnené stanoviská. Ak do dvoch mesiacov nepredložia uspokojivú odpoveď, môže rozhodnúť o postúpení tejto veci Súdnemu dvoru Európskej únie.

pondelok 3. októbra 2022

EU: Upozornenia pre Slovensko I.

Európska komisia opäť prijala súbor rozhodnutí o prípadoch nesplnenia povinnosti, ktorými podniká právne kroky proti členským štátom, ktoré si nesplnili povinnosti vyplývajúce z práva EÚ. Cieľom týchto rozhodnutí, ktoré sa týkajú rôznych sektorov a oblastí politiky EÚ, je zaistiť správne uplatňovanie práva EÚ v záujme občanov a podnikov.

Komisia vyzýva Slovensko, aby správne transponovalo všetky požiadavky stanovené v smernici o znížení národných emisií určitých látok znečisťujúcich ovzdušie (smernica o NEC – smernica EÚ 2016/2284) do vnútroštátnych právnych predpisov. Zníženie emisií látok znečisťujúcich ovzdušie v súlade so smernicou o NEC je kľúčom k účinnej ochrane ľudského zdravia a ochrane prírodného prostredia. V smernici o NEC sa konkrétne stanovujú národné záväzky znižovania emisií pre členské štáty v súvislosti s piatimi dôležitými látkami znečisťujúcimi ovzdušie, ktorými sú oxidy dusíka, nemetánové prchavé organické zlúčeniny, oxid siričitý, amoniak a jemné tuhé častice. Európska zelená dohoda a jej akčný plán nulového znečistenia kladie dôraz na zníženie znečistenia ovzdušia, ktoré patrí medzi najvýznamnejšie faktory škodiace zdraviu ľudí. Slovensko do vnútroštátneho práva netransponovalo požiadavku týkajúcu sa aktívneho a systematického šírenia určitých informácií na verejne prístupnom webovom sídle. Okrem toho sa v slovenskom práve nestanovili ani žiadne sankcie za porušenie smernice o NEC. Komisia preto zasiela Slovensku formálnu výzvu. Slovensko má teraz dva mesiace na to, aby odpovedalo a odstránilo nedostatky, na ktoré komisia poukázala. Ak nedostane uspokojivú odpoveď, môže rozhodnúť o vydaní odôvodneného stanoviska.

Komisia ďalej vyzýva Bulharsko, Cyprus, Grécko, Litvu, Rumunsko a Slovensko, aby aktualizovali svoje mapy povodňového ohrozenia a mapy povodňových rizík, ako sa vyžaduje v smernici o povodniach (smernica 2007/60/ES). Mapy povodňového ohrozenia by mali pokrývať geografické oblasti, ktoré môžu byť zaplavené, zatiaľčo na mapách povodňových rizík sa zaznamenávajú potenciálne nepriaznivé dôsledky spojené s týmito povodňovými scenármi. Tieto mapy tvoria základ pre vypracovanie plánov manažmentu povodňových rizík. Tohtoročné záplavy v Bulharsku, ako aj katastrofické povodne v Nemecku a Belgicku v júli 2021 poukazujú na čoraz väčší význam hodnotenia povodňových rizík v súvislosti s vplyvmi zmeny klímy. Záplavy môžu takisto uvoľňovať znečisťujúce látky uložené v zemi a šíriť ich ešte vo väčšej miere. Členské štáty mali správy o aktualizáciách, ktoré vykonali na svojich prvých mapách povodňového ohrozenia a mapách povodňových rizík, predložiť do 22. marca 2020. Cieľom je zachovať relevantnosť týchto máp pre daný účel a znížiť nepriaznivé dôsledky povodní na ľudské zdravie, životné prostredie, kultúrne dedičstvo a hospodársku činnosť. Komisia vo februári 2022 zaslala Bulharsku, Cypru, Grécku, Litve, Rumunsku a Slovensku formálne výzvy, keďže nedostala žiadne informácie o postupe. Šesť členských štátov odvtedy stále neprijalo a/alebo neoznámilo Komisii svoje aktualizované mapy. Komisia preto rozhodla zaslať týmto šiestim členským štátom odôvodnené stanovisko. Tieto krajiny majú teraz dva mesiace na to, aby odpovedali a prijali potrebné opatrenia. V opačnom prípade môže komisia rozhodnúť o postúpení vecí Súdnemu dvoru Európskej únie.

Výzva: Európske inovačné partnerstvo

Žiadatelia o podporu na zriaďovanie a prevádzku operačných skupín Európskeho inovačného partnerstva (EIP) budú môcť podávať žiadosti od 24. októbra 2022, kedy bude výzva zverejnená na webovom sídle Pôdohospodárskej platobnej agentúry. Z Programu rozvoja vidieka (PRV) 2014 – 2022 je na ňu vyčlenených vyše 10 miliónov EUR. Prostriedky sú určené na zlepšenie transferu inovácií medzi výskumnou a aplikačnou sférou.

EIP je inovatívny prístup zameraný na zabezpečovanie spoločenských prínosov, posilňuje vzájomnú spoluprácu a riešenie problémov prostredníctvom prepojení. Poskytuje vhodné podmienky na spoluprácu výskumných a inovačných partnerov a na dosahovanie lepších a rýchlejších výsledkov v porovnaní s existujúcimi prístupmi. Cieľom EIP je zabezpečiť konkurencieschopnosť a udržateľnosť európskeho poľnohospodárskeho a lesníckeho sektora a zaistiť stabilné dodávky potravín, krmív a bio-materiálov, a to posilňovaním inovácií a prepájaním existujúcich politík a nástrojov.

Oprávnenými žiadateľmi sú subjekty pôsobiace v oblasti vedy, výskumu, poľnohospodárstva, potravinárstva alebo lesného hospodárstva. Operačné skupiny Európskeho inovačného partnerstva môžu požiadať o podporu, ktorá je súčasťou PRV 2014 – 2022, podopatrenie 16.1. – Podpora na zriaďovanie a prevádzku operačných skupín EIP zameraných na produktivitu a udržateľnosť poľnohospodárstva, do výšky 200 000 EUR oprávnených výdavkov. Na zaradenie žiadateľa do typu regiónu je považovaná lokalita, kde sa vynaloží viac ako polovica oprávnených výdavkov.

Zároveň rezort pôdohospodárstva spúšťa v poradí druhú výzvu na predkladanie obsahových námetov 56/PRV/2022 v rámci PRV 2014 – 2022. Tie obsahové námety, ktoré budú disponovať kladným stanoviskom sa budú môcť, v rámci výzvy, uchádzať o vyššie spomenutý nenávratný finančný príspevok.

Upozorňujeme: Nebezpečný olej a krém

V krajinách Európskej únie pribudli nové nebezpečné kozmetické výrobky, ktoré nahlásili do systému Safety Gate / RAPEX (systém EÚ na rýchlu výmenu informácií o nebezpečných nepotravinových výrobkoch) kontrolné orgány v Nemecku a vo Švédsku. Predávať sa však môžu aj v iných krajinách alebo aj prostredníctvom internetu.

Tea Tree Oil extra virgin – extra panenský olej z čajovníka na vlasy a na pokožku značky Raw (výrobná dávka: 3621, čiarový kód: 8681823033622) z Holandska obsahuje na základe analýzy vonné látky linalool a limonene (namerané hodnoty nad 10 mg/kg a 100 mg/kg), ktoré neboli uvedené v zozname zložiek. U citlivých osôb môžu vyvolať alergickú reakciu.

Shivanya Beauty Cream – výrobok na bielenie pokožky z Pakistanu obsahuje nebezpečnú ortuť(10 300 mg/kg). Ortuť sa hromadí v tele, môže spôsobiť poškodenie obličiek, mozgu a nervového systému a môže mať vplyv aj na reprodukciu.