piatok 24. januára 2020

Blahoželáme: 9. výročie SKGBC

Slovenská rada pre zelené budovy SKGBC pri príležitosti svojho 9. výročia pôsobenia usporiadala Green Business Club. Zúčastnilo sa ho približne 100 hostí z radov členov a sympatizantov najvýznamnejších firiem stavebného sektora, akademikov a zástupcov štátnych a verejných inštitúcií. Podujatie venované odbornej verejnosti v oblasti zelenej výstavby ponúklo zaujímavé informácie a priestor pre spoločný networking. 

Predseda predstavenstva SKGBC pán Pavol Kukura počas úvodného príhovoru vyzdvihol najvýznamnejšie momenty deviatich rokov činnosti SKGBC a predstavil aj plánované aktivity  roku 2020. Podujatie bolo venované téme klimatických zmien, podpore spoločného úsilia pre zavedenie konkrétnych opatrení a na predstavenie iniciatívy MANIFEST 2020 s diskusiou, ktorej sa zúčastnili Peter Beňuška z Európskej komisie, Ingrid Konrad z Magistrátu hl. mesta SR Bratislava, Pavol Kukura a ďalší. Zhodli sa na tom, že zodpovednosť leží na pleciach architektov, stavebných inžinierov, ale aj investorov - developerov a tiež súkromných klientov, aby spoločne stavali budovy, mestá a infraštruktúru, ktoré budú neoddeliteľnou súčasťou neustále sa obnovujúceho udržateľného systému.

Preto vznikla na Slovensku iniciatíva MANIFEST 2020, ktorá spája a nabáda aktérov stavebného sektora, aby aktívne prispeli k zmene prístupu k navrhovaniu budov a urbánnych celkov s minimálnym dopadom na životné prostredie. K tomu sa zaviazalo takmer 150 signatárov manifestu, odhodlaných prispieť k zmene, medzi ktorými sú poprední slovenskí architekti, developeri a organizácie zastrešujúce profesionálov v stavebnom sektore. Cieľom je spoločnými silami prispieť k zmierneniu klimatickej krízy. Je nevyhnutné znížiť množstvo emisií, ktoré vypúšťame do atmosféry a prijať potrebné opatrenia. Významnú úlohu v tom zohrávajú budovy a stavebníctvo, ktoré sú zodpovedné za takmer 40 % globálnych emisií oxidu uhličitého a spotrebujú takmer také isté percento celosvetovej energie. MANIFEST 2020, ktorý iniciovali iEPD - Inštitút pre pasívne domy a ArTUR – Architektúra pre trvalo udržateľný rozvoj, bol inšpirovaný deklaráciou Architects Declare, ku ktorej sa prihlásili veľké architektonické štúdiá vo Veľkej Británii, vrátane Zaha Hadid Architects či Foster + Partners. K tejto iniciatíve sa pridali aj mnohí top architekti v Austrálii, Taliansku, Nórsku a iných krajinách, preto používa celosvetový hashtag #architectsdeclare.



Trend: Hybridy a elektromobily

Podľa pravidelného monitoringu trhu ojazdených automobilov od AAA AUTO si autá s rôznymi alternatívami hybridnými pohonmi, ale aj čisto elektrické autá získavajú svoj priestor už aj na Slovensku. Svedčí o tom ich rastúci podiel v ponuke bazárov, firiem a súkromných inzerentov. 

Zatiaľčo za celý rok 2018 sa ich podľa AAA AUTO na slovenskom trhu medzi ojazdenými autami objavilo na predaj spolu celkom 1280, v roku 2019 sa ich počet vyšplhal až na 2.223, čo je nárast o 74 percent. „Ponuka hybridov a elektromobilov síce každoročne rastie, ale ak sa pozrieme na celkové čísla, ešte stále ide o záležitosť skôr fanúšikov moderných technológií. Pokiaľ nebude vybudovaná adekvátna infraštruktúra, motoristi sa budú stále orientovať na vozidlá s konvenčným pohonom“, konštatuje Karolína Topolová. 

A ako vlastne vyzerá typický jazdený hybrid či elektromobil v ponuke slovenských inzerovaných áut? Podľa štatistík má najčastejšie niečo vyše dva roky, najazdených má v priemere 27.166 kilometrov a zaobstaráte si ho za čiastku okolo 21 tisíc eur. V porovnaní s predchádzajúcimi rokmi sa cena síce zvýšila, ale zato si Slováci môžu kúpiť podstatne mladší automobil, s najnižším priemerným nájazdom kilometrov za posledné 4 roky. Na porovnanie, v roku 2016 si záujemcovia o elektromobil či hybrid mohli vyberať najčastejšie z áut s nájazdom 78 tisíc kilometrov a vekom 3,2 roka. Podobný trend sleduje AAA AUTO aj v ďalších krajinách: v Českej republike, v Poľsku aj v Maďarsku. Na trh sa dostávajú čím ďalej tým mladšie ojazdené autá. Konzervatívni stredoeurópski zákazníci si zatiaľ nenašli cestu k starším elektromobilom, z tohoto dôvodu sa ponuka orientuje skôr na mladé jazdené autá.

Decembrová ponuka ojazdených automobilov tvorila na slovenskom trhu celkom 45.623 vozidiel, s vekom najčastejšie 9,7 roka a s cenou okolo 6.000 eur. Ojazdené autá v decembri 2019 mali najčastejšie najazdených 170 tisíc kilometrov, pričom v ponuke tradične viedla Škoda Octavia, pred Škodou Fabia a Volkswagenom Passat. Pri výbere hybridu a elektromobilu mohli Slováci naraziť najčastejšie na modely značky Toyota. Najobľúbenejší je model Toyota Auris, hneď za ňou nasleduje Toyota C-HR a tretiu priečku obsadil model Toyota Prius.

Radíme: Ako reklamovať on-line

Vlaňajší obrat slovenských e-shopov podstatne prevýšil miliardu eur, čím sa opäť vyšplhal do rekordných výšin, aké tu ešte neboli! Medziročný 20-percentný nárast predaja svedčí o tom, že si e-shopy stále viac a viac získavajú dôveru a srdcia spotrebiteľov. Vedia však Slováci aj to, ako v prípade on-line nákupov žiadať vrátenie tovaru?

Počet internetových predajní neustále rastie. Iba za minulý rok ich pribudla takmer tisícka, s ktorou je ich vo výsledku evidovaných až 12 600. „Okrem produktov, ktoré e-shop ponúka, je veľmi dôležitá aj kvalita ponúkaných služieb, akými sú doprava a doručenie tovaru či možnosti reklamácie. Z technickej stránky je pre kvalitný e-shop nutnosťou jeho funkčná mobilná verzia, keďže viac ako 60 % návštev dnes prebieha prostredníctvom mobilných zariadení”, informuje Tomáš Bravermana. Ako však postupovať pri reklamácii či vrátení objednávky?

Reklamácie tovaru zakúpeného on-line majú rovnaké pravidlá, aké platia pri tovare z kamenných predajní. Tovar má teda tiež zákonnú 24-mesačnú záruku, ktorá začína plynúť okamihom prebratia tovaru od dopravcu. Počas nej máte ako zákazník právo na reklamáciu, ak na výrobku alebo službe dôjde k závade, ktorá znemožňuje ďalšie použitie. Môžete sa dožadovať opravy alebo výmeny tovaru či finančného odškodnenia. Na okamžité vrátenie peňazí máte nárok vždy, keď sa chystáte reklamovať:
1. tú istú vadu už po tretí raz,
2. rôznu vadu po štvrtý raz,
3. tri rôzne vady naraz.
Rovnako ako pri každej inej reklamácii, tovar pred doručením predajcovi dobre zabaľte, priložte sprievodný list s podrobným popisom chyby, kontaktné údaje pre nasledovnú komunikáciu a doklad o zaplatení, či záručný list. Kópiu týchto dokladov si nechajte doma. Ak už nemáte pôvodný obal či krabicu, neobávajte sa. Obal je považovaný za súčasť tovaru iba vtedy, ak je neoddeliteľnou súčasťou produktu, takže ho vo väčšine prípadov nepotrebujete. Následne tovar odošlite poštou, prípadne ho prineste osobne do kamennej pobočky e-shopu, ak ňou disponuje.
Dobrá rada: Ak k poštovej zásielke pridáte aj doručenku, dostanete následne presnú informáciu o tom, kedy obchodník tovar prevzal a viete tak kontrolovať 30-dňovú lehotu vybavenia reklamácie.

V prípade, že je vám akýkoľvek bod postupu reklamácie nejasný, využite možnosť zatelefonovať, alebo napísať e-mail priamo do konkrétneho e-shopu. Trvajte však na tom, aby vám vyjadrenie o prijatí reklamácie predajca zaslal v písomnej forme, ktorú si dôkladne odložte. Pri uznaní reklamácie internetové predajne preplácajú poštovné, ktoré ste kvôli reklamácii museli uhradiť. Dajte si pozor, za smerodajnú sa pokladá najnižšia nutne vynaložená hodnota nákladov určená podľa aktuálneho cenníka poštových služieb. Jednoducho, ak dobrovoľne zvolíte drahšiu formu dopravy, bude vám preplatená iba jej časť. Prepravné náklady nebudú v žiadnej sume preplatené iba vtedy, ak tovar vraciate bez udania dôvodu. Na to máte pri nepoužívanom produkte právo do 14 dní. Všetky tieto pravidlá sa nemenia ani vtedy, ak reklamujete produkty zakúpené v zľave.

štvrtok 23. januára 2020

Novinka: Podvodníci ponúkajú odškodné za únik dát

Odborníci spoločnosti Kaspersky objavili novú schému on-line podvodov. Jej cieľom je prinútiť ľudí, aby si mysleli, že majú nárok na finančnú kompenzáciu za únik ich používateľských údajov. Obete tohto podvodu boli nájdené v Rusku, Alžírsku, Egypte, Spojených arabských emirátoch aj v ďalších krajinách.

Táto schéma zahŕňa webovú stránku údajne vlastnenú Fondom na ochranu osobných údajov, ktorý založila Komisia pre obchodovanie USA. Podvodná webová stránka ponúka záujemcom možnosť skontrolovať, či došlo k úniku ich používateľských údajov. Aby sa tak mohlo stať, musia používatelia uviesť konkrétne priezvisko, meno, telefónne číslo a účty sociálnych médií. Po dokončení sa zobrazí upozornenie, že došlo k prelomeniu zabezpečenia daných účtov. Web varuje, že mohlo dôjsť k úniku fotografií, videí a kontaktných informácií, čo oprávňuje používateľa na kompenzáciu v tisíckach dolárov.

Podvodníci však nepožadujú od používateľa iba zadanie čísla bankovej karty, pričom vyčkávajú na pripísanie platby, ale aj číslo sociálneho zabezpečenia (SSN), deväťmiestne číslo vydané občanom USA, ako aj stálym a tu dočasne pracujúcim obyvateľom. Web pritom ponúka na predaj dočasné SSN za cenu 9 USD. „Podvodníci s najväčšou pravdepodobnosťou pochádzajú z Ruska, čomu nasvedčujú žiadosti o platbu v rubľoch. Ak budete požiadaní, aby ste niečo zaplatili, aby ste potom za to dostali peniaze, alebo inú odmenu, môžete si byť istí, že je to podvod”, konštatovali odborníci spoločnosti a odporúčajú ďalej používať dôveryhodné zdroje, vyhľadajte danú organizáciu, či skutočne existuje.

EU: Boj proti nezákonnému obchodovaniu s domácimi zvieratami


S domácimi miláčikmi sa nezákonne obchoduje v celej Európskej únii (EÚ), čo vedie k vysokému zisku pri nízkom riziku a často to predstavuje ziskový zdroj príjmov pre zločinecké siete. Aby sa obmedzil nelegálny obchod s domácimi zvieratami, Výbor pre životné prostredie a verejné zdravie vyzval v uznesení z 21. januára t.r. na prijatie akčného plánu pre celú EÚ, prísnejších sankcií a povinnej registrácie.  

Psy a mačky sú najobľúbenejšími spoločenskými zvieratami v EÚ a mnohí ich považujú za súčasť rodiny. Väčšina občanov EÚ sa stará o blaho svojich chlpatých priateľov a až 74 % sa domnieva, že domáce zvieratá by sa mali lepšie chrániť. Obchodovanie so zvieratmi môže viesť k zlým podmienkam rozmnožovania, šteniatkam a mačiatkam, ktoré sa od stresu oddeľujú od matiek príliš skoro a na dlhé cesty, často bez jedla a vody. Môže tiež predstavovať riziko pre verejné zdravie, pretože nelegálne chované domáce zvieratá často nie sú očkované a môžu šíriť besnotu, parazity a infekčné choroby na ľudí aj hospodárske zvieratá. Spotrebitelia, ktorých priťahujú nízke ceny, často kupujú domáce zvieratá on-line bez toho, aby si boli vedomí súvisiacich rizík.


Európsky parlament vo svojom uznesení prijatom ešte v roku 2016 požiadal o kompatibilný systém registrácie zvierat v EÚ. Najnovšie uznesenie vyzýva Európsku komisiu, aby predložila návrh záväzného systému identifikácie a registrácie mačiek a psov v celej EÚ, väčšieho počtu kontrol a prísnejších sankcií voči osobám, ktoré poskytujú falošné cestovné pasy pre domáce zvieratá. Žiada tiež spoločnú definíciu EÚ pre šteňatá a mačiatka, pretože rozdiely v normách dobrých životných podmienok zvierat vedú k cenovým rozdielom, ktoré môžu využívať nelegálni chovatelia. Okrem toho sú potrebné pravidlá EÚ pre chov spoločenských zvierat. Zatiaľčo krajiny EÚ by sa mali nabádať, aby zaviedli registre schválených chovateľov a predajcov, ľudia by mali byť povzbudzovaní, aby si radšej osvojovali domáce zvieratá, než ich kupovali.

Upozorňujeme: Nová nebezpečná kozmetika

Do systému RAPEX (rýchly výstražný systém Európskej únie pre nepotravinárske výrobky) pribudli aj v januári t.r. oznamy o nových nebezpečných kozmetických výrobkoch. 

Vo farbe na vlasy KPEM-XHA značky Fitocosmetic (typ výrobku: TY 9158-019-59830731-2014, výrobná dávka: 04.05.2019-1-22, čiarový kód : 4607051797055, krajina pôvodu: Lao People´s Democratic Republic / Laos, výrobca: OOO „Fitokosmetik“, Russian Federation) sa nachádza 2-phenoxyethanol v koncentrácii 1,4% čo je v rozpore s maximálnou povolenou koncentráciou v použiteľnom výrobku (1%).

Čistiaca maska na tvár Multani Mitti, Natural Clay Deep Cleansing Face Mask značky Rafia (výrobná dávka: 0615, čiarový kód : 0 170000 205641, krajina pôvodu: Pakistan, výrobca: Adil Trading Company, Pakistan) prekročila povolený limit pre mikroorganizmy (83 000 KTJ/g), kvasinky a plesne (94 000 KTJ/g) a tiež obsahuje patogénny mikroorganizmus Pseudomonas aeruginosa. Pri kontakte s poškodenou pokožkou alebo očami môže spôsobiť infekcie alebo podráždenie.

Výrobok na vlasy Shikakai Powder, Herbal Hair Cleanser značky Rafia (výrobná dávka: 0614, čiarový kód: 0 170000 205658, krajina pôvodu: Pakistan, výrobca: Adil Trading Company, Pakistan) prekročila povolený limit pre mikroorganizmy (140 000 KTJ/g).

V ďalších výrobkoch na bielenie pokožky sa nachádza zdraviu nebezpečná ortuť: Beauty cream značky Golden Pearl, Ubtan značky Seven herbal z Pakistanu, Black Spot Corrector značky Carotone z Pobrežia Slonoviny, Ultra moisturising body cream značky Fair & White, Lightening Serum Anti-Ageing značky Nature Secrete, Savon gomnant exfoliating soap značky Fair & White, Lait aha-2 značky Fair & White z Francúzska, Knee &albow lightening cream značky Daggett & Ramsdell z USA, Fade out cream značky O'Tentilka z Talianska, Advanced multi vitamin značky Fair & Lovely, Natural fairness cream značky Fair One z Indie, Creme C.T.R.značky Diana z Libanonu a Extra whitening cream with fruit extracts značky GC Golden Care, Face beauty cream značky V.I.P, Whitening cream značky New Face bez uvedenia krajiny pôvodu.

Výrobok na bielenie pokožky Ligtening beauty cream značky Perfect White z Pobrežie Slonoviny obsahuje nepovolený kortikosteroid – betamethasone (1,93 ppm) a Brightening moisturising solution značky Fair & Lovely z Indie látku hydroquinone (0,02%).

Databáza výrobkov RAPEX je dostupná na webovej stránke Európskej komisie http://ec.europa.eu/consumers/consumers_safety/safety_products/rapex/index_en.htm.

streda 22. januára 2020

SR: Slovenské potraviny v domácich predajniach

Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora v závere minulého roka vykonala prieskum zastúpenia potravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku v 45 predajniach v 6 obchodných reťazcoch v celej Slovenskej republike.

Podiel zastúpenia potravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku vystavených na pulte obchodu v roku 2019 dosiahol úroveň 40,74 %. V porovnaní s rokom 2018 ide o 0,6 % nárast  Vo finančnom vyjadrení znamená tento nárast približne 45 mil. eur. Tento objem finančných prostriedkov by sa za iných okolností vytvoril v iných krajinách a k nám by sa potraviny v tejto hodnote len doviezli. Porovnanie podielu zastúpenia potravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku vystavených na pulte obchodu vykazuje za posledných 6 rokov iba veľmi pomalý nárast. Najvýraznejší nárast o 1,07 percentuálneho bodu bol zaznamenaný pri porovnaní rokov 2014 a 2015. Vo všetkých ostatných rokoch sa pohyboval v priemere o 0,2 percentuálneho bodu.

Najvyšší podiel zastúpenia potravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku vystavených na pulte obchodu bol zistený pri potravinárskych komoditách mlieko (69 %), vajcia (67 %), minerálne vody (61 %), med (53 %), víno (50 %) a chlieb a pečivo (50 %). Naopak najmenší podiel zastúpenia potravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku vystavených na pulte obchodu bol zistený pri balenom mäse (26 %), spracovanej zelenine (26 %) a jedlých olejoch (17 %).

Najvyšší podiel slovenských potravín bol zastúpený v obchodnej sieti domáceho reťazca Coop Jednota Slovensko (63 %). Najmenej slovenských potravín ponúka Lidl (19 %). Vo všetkých sledovaných obchodných reťazcoch, okrem spoločnosti Tesco 41 % (- 1 p.b.), bol zaznamenaný vyrovnaný podiel alebo mierny nárast podielu zastúpenia potravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku vystavených na pulte obchodu v roku 2019. Skokanom roku 2019 je spoločnosť Kaufland kde došlo k nárastu na 41 % (+ 4 p.b.).

Radíme: Nápisy na pneumatike

Pre bežného spotrebiteľa nie je dôležité poznať všetky, no niektoré z nápisov na bočnici pneumatiky sú podstatné práve pri kúpe nových pneumatík.

Rozmer pneumatiky je možné prečítať na jej bočnici alebo v používateľskej príručke vozidla. Prvé tri čísla označujú šírku prierezu pneumatiky v milimetroch od vnútornej po vonkajšiu bočnicu pneumatiky. Výška bočnice je vyjadrená v % šírky prierezu a nazýva sa profilové číslo alebo profil. Ďalší dôležitý údaj vpravo od typu konštrukcie je priemer ráfika meraný v palcoch. Písmeno R označuje, že pneumatika má radiálnu konštrukciu, čiže vlákna kostry pneumatiky sú uložené kolmo k obvodovej kružnici. Kontrola rozmerov sa odporúča s technickým preukazom.

Dôležité sú aj čísla s označením DOT, vďaka ktorým sa zistí, kedy bola pneumatika vyrobená. Údaj je vo formáte týždeň - rok. Podľa prieskumu Continental (agentúra STEM / MARK, v SR počas októbra 2019 na vzorke 505 vlastníkoch automobilov starajúcich sa o výmenu pneumatík na svojom vozidle) až 74% slovenských vodičov kontroluje pri kúpe vek pneumatiky, pričom 4/5 z nich vedia tento údaj vyčítať priamo z nej. Rozdiely sú také minimálne, že ani profesionálni testovací jazdci rozdiel nezaregistrujú.

Index nosnosti predstavuje najvyššie možné zaťaženie (v kg), ktoré pneumatika znesie. Tento údaj sa vzťahuje na maximálnu rýchlosť použitia, ktorá je taktiež na bočnici pneumatiky pod označením písmenom, v prípade H je to 300 km/h. Pneumatika, ktorá má označenie 85H môže teda pri rýchlosti 300 km/h mať maximálne možné zaťaženie 2460 kg (index nosnosti x4 pneumatiky). Na zistenie týchto údajov je potrebné nahliadnuť do tabuliek rýchlostných a záťažových indexov. V súvislosti so záťažou je možné nájsť na pneumatike označenie XL alebo EXTRA HOLD, čo znamená, že pneumatika je zosilnená. Má posilnenú bočnicu, aby mohla viac uviezť a tiež má zosilnený celý podklad behúňa a uloženie dezénových blokov. Tieto pneumatiky sú mimoriadne vhodné pre vozidlá SUV.
 
Písmeno P označuje pneumatiku pre osobné vozidlá (pessenger), pre ľahké úžitkové vozidlá je toto označenie LT (light truck) alebo písmeno C (cargo, commercial). Ak má pneumatika asymetrický behúň, je na pneumatike označenie Outside, čo znamená, že musí byť nazutá tak, aby táto strana bola zvonku auta. Smerový behúň je zas označený nápisom Rotation a šípkou a označuje smer rotácie kolesa pri jazde.

Na bočnici pneumatiky sa môže taktiež nachádzať symbol M+S, čo značí, že pneumatika má vylepšené jazdné vlastnosti na snehu, predovšetkým záber a stabilizáciu pohybu. V mnohých krajinách sa považuje za symbol zimných pneumatík, no ide o menej náročný symbol, ktorý síce vyhovie zákonu, nie však plnej bezpečnosti. Continental odporúča pri teplotách nižších ako 7°C použitie pneumatík s alpským symbolom. Označuje zimné pneumatiky v súlade s predpismi UNECE (platné v EÚ a ďalších krajinách) a predpismi pre použitie pneumatík v USA a Kanade. Tieto pneumatiky poskytujú vysoký výkon s ​​ohľadom na bezpečnosť a ovládanie na snehu, na zľadovatenej vozovke a všeobecne pri nízkych teplotách. 

Trend: Zero waste

Už viac ako 100 podporovateľov prevažne z oblasti HORECA doteraz podpísalo memorandum o neplytvaní, ktoré vzniklo z iniciatívy spoločnosti Metro a Slovenského zväzu kuchárov a cukrárov (SZKC) v decembri 2018. 

Pokračujú tak v napĺňaní základných princípov zero waste filozofie a zároveň v spolupráci s ďalšími podporovateľmi v oblasti udržateľnosti. Medzi hlavné posolstvá memoranda patrí maximálna využiteľnosť potravín, potravinová solidarita a podpora spoločnosti bez odpadov. Len málokto si totiž uvedomuje, že materiály na skládkach sa rozkladajú aj stovky rokov. Naše odpady tu tak budú ešte niekoľko generácií.

Na príprave memoranda sa podieľal aj Inštitút cirkulárnej ekonomiky, ktorý sa stal jeho garantom. Listina signatárov je relatívne pestrá, sú na nej okrem iných zástupcovia podnikateľských združení aj foodblogerky. Svojimi podpismi iniciatívu podporila Slovak Business Agency aj Združenie mladých podnikateľov Slovenska. Signatármi memoranda sú aj jednotlivci z radov HORECA profesionálov.




      

utorok 21. januára 2020

Aktuálne: Zmeny v systéme CDCP

Centrálny depozitár cenných papierov SR, a.s. (CDCP) na základe nasledovania európskych trhových štandardov zlepšuje svoj informačný servis. Emitenti tak budú môcť oznamovať informácie o zmenách týkajúcich sa základných korporátnych udalostí aj prostredníctvom informačného systému CDCP. K zmenám dochádza postupne, implementácia bude prebiehať po skupinách vybraných typov korporátnych udalostí.

O korporátnych udalostiach, akou je napríklad zmena obchodného názvu spoločnosti, sa v minulosti účastníci dozvedali až po samotnom zrealizovaní zmeny v informačnom systéme CDCP, resp. z webovej stránky CDCP, kde sú zverejnené vykonané zmeny v emisiách. Vďaka inovovanému informačného systému sa teraz táto informácia dostane aj priamo k účastníkom. Takto CDCP prispieva k väčšej informovanosti účastníkov CDCP. V praxi to bude podľa Petra Nagya fungovať jednoducho. „Emitent prostredníctvom žiadosti o zmenu informuje CDCP o korporátnej udalosti a ešte pred jej vykonaním náš systém o nej informuje účastníka a účastník tak o nej môže následne informovať majiteľa.“

CDCP zatiaľ do systému implementoval len takú skupinu korporátnych udalostí, kvôli ktorým nebolo nutné výrazne upravovať informačný systém ani legislatívu. Implementované bolo zasielanie správ prostredníctvom informačného systému CDCP použitím štandardizovaných ISO 20022 správ. „Kým predtým bol účastník na udalosť upozorňovaný spravidla emailom, resp. musel sám sledovať zrealizované udalosti, teraz obdrží od CDCP štandardizovanú správu s informáciou o konkrétnej udalosti“, vysvetľuje Peter Nagy z CDCP. Zmenu si mohli účastníci všimnúť už v októbri minulého roka. Úprava informačného servisu súvisí s dodržiavaním trhových štandardov a s cieľom zlepšovať informovanosť účastníkov a majiteľov cenných papierov. Zatiaľ sú tieto zmeny implementované len pre všeobecné korporátne udalosti, pričom typy korporátnych udalostí plánuje CDCP v budúcnosti postupne rozširovať.


EU: Zákaz mentolových cigariet a cigariet s mentolovými kapsulami

Fajčiarov tento rok čaká výrazná zmena. Dňa 20. mája 2020 nadobudne účinnosť úplný zákaz mentolových cigariet a cigariet s mentolovými kapsulami. Zákaz sa dotkne všetkých trhov v Európskej únii vrátane bezcolných predajní.

Zákaz mentolových cigariet a cigariet s mentolovými kapsulami vyplýva z európskej smernice o tabakových výrobkoch, ktorá nadobudla platnosť 19. mája 2014. Smernica zaviedla zákaz cigariet a tabaku na ručné balenie cigariet s charakteristickými príchuťami - teda s jasne rozpoznateľnou vôňou alebo chuťou odlišnou od tabaku. Pre mentolové cigarety a tabak doposiaľ výrobcovia využívali prechodné obdobie, ktoré sa končí práve 20. mája 2020. 

Legislatívne nariadenie Európskej únie sa vzťahuje na cigarety a tabak na ručné balenie cigariet, netýka sa bezdymových tabakových výrobkov a elektronických cigariet. Regulácia príchutí týchto výrobkov naďalej ostáva v kompetencii jednotlivých členských štátov EÚ.

Radíme: Efektívna archivácia emailov

Striktné regulačné požiadavky a ďalší nárast elektronickej komunikácie zvýši v roku 2020 nároky na archiváciu firemných emailov. Tohto roku by malo byť podľa spoločnosti Statista zaslaných a prijatých globálne vyše 300 miliárd mailov každý deň, z čoho zhruba 130 miliárd tvorí obchodná elektronická pošta. Každoročne sa počet firemných emailov zvýši o cca 3 %.

Nutnosť archivovať firemnú elektronickú poštu požadujú napríklad v USA všeobecné zákony typu Sarbanes-Oxley plus nariadenia zamerané špecificky na odvetvie, ako napríklad HIPAA v zdravotníctve. Na Slovensku má každá firma povinnosť mať plnú kontrolu nad zmazanými a archivovanými emailmi vďaka európskemu nariadeniu GDPR. Ďalšie povinnosti vyplývajú z lokálnych požiadaviek na uchovávanie finančných a účtovných dokumentov. Vzhľadom na to, že používatelia v rade hlavne SMB (malých a stredných) firiem často nechávajú dôležité dokumenty iba vo forme mailových príloh, je životne dôležité obchodnú elektronickú poštu spoľahlivo a dôveryhodne archivovať.

5 kľúčových parametrov efektívnej archivácie firemnej elektronickej pošty:
* Používateľská prívetivosť – Účelom archivačného riešenia je spoľahlivo uložiť emaily a rýchlo ich nájsť a zobraziť na PC aj v mobilných zariadeniach bez nutnosti podpory IT oddelenia.
* Prepojenie s viacerými poštovými servermi – nárast elektronickej komunikácie znamená, že stále viac organizácií potrebuje dva a viac poštových serverov a kompatibilitu s viacerými emailovými klientmi.
* Off-line prístup na archivačný server – V prípade výpadku poštového systému či konektivity by používatelia mali mať stále prístup k histórii svojich emailov s cieľom zachovať obchodnú kontinuitu.
* Efektívne celkové náklady – Riešenie by malo zvýšiť celkovú efektivitu formou nižších nákladov na ukladací priestor, vyššej produktivity užívateľov a minimalizácie rizík vyplývajúcich zo straty dôležitých emailov.
* Dodržanie regulačných nariadení – S využitím automatizovanej archivácie, kontroly nad uloženými dátami a záznamu logov udalostí na splnenie prípadných auditných požiadaviek.

pondelok 20. januára 2020

Novinka: Aplikácia pre alergikov

Za posledných 30 rokov sa v Európe predĺžila peľová sezóna približne o desať až jedenásť dní. Rastie aj počet alergikov. Podľa údajov Národného centra zdravotníckych informácií sa na alergiu lieči každý piaty Slovák. Úrad verejného zdravotníctva SR plánuje zaviesť na Slovenskú automatizované hlásenia pre alergikov a mobilnú aplikáciu s peľovým spravodajstvom. 

Vytvorený má byť komplexný systém varovania a predpovedí na základe učiacich sa algoritmov a nastavených parametrov varovania. Systém umožní aj obyvateľom interaktívne si preveriť situáciu v inej lokalite, obdržať hlásenia a súčasťou má byť tiež mobilná aplikácia, ktorá prinesie informácie o zmenách v peľovej situácii na území SR a sezónnych rizikách, ale aj odporúčania, ako sa vyhnúť negatívnym zdravotným dosahom. Informácie budú úrady naďalej poskytovať aj prostredníctvom tlačových správ, peľového spravodajstva v médiách a všetkých relevantných internetových stránok, akou je napríklad web Slovenského hydrometeorologického ústavu alebo ÚVZ SR. Aktuality môžu v súčasnosti získavať alergici aj prostredníctvom podcastov.

Počet peľových staníc na Slovensku v pôsobnosti orgánov verejného zdravotníctva sa má zdvojnásobiť. Šesť doterajších a šesť nových staníc v Bratislave, Trenčíne, Poprade, Prešove, Svidníku a Prievidzi má zabezpečiť primeraný monitoring pre celé územie. 
Nové stanice boli navrhnuté s ohľadom na geomorfológiu Slovenska.  

Cieľom projektu Rozšírenie siete monitorovacích staníc na sledovanie koncentrácie alergizujúcich častíc je poskytovať presné a včasné informácie o obsahu peľu a spór plesní v ovzduší. Projekt ÚVZ SR je financovaný z operačného programu Kvalita životného prostredia. Maximálna suma nenávratného finančného príspevku je vyše 4,94 milióna eur. Projekt sa už realizuje, je fázovaný, predpoklad úplného ukončenia je jún 2021.

SMS: Registrácia pobytu pred brexitom

Slováci žijúci v Spojenom kráľovstve by mali v súvislosti s brexitom registrovať svoj pobyt prostredníctvom formulára nachádzajúcom sa na webovej stránke britskej vlády. 

Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí (MZVaEZ) SR už občanom s funkčnou telefónnou kartou slovenského operátora zaslalo aj informačnú SMS na 15.626 telefónnych čísel. Väčšina Slovákov žijúcich v Anglicku však využíva služby tamojších mobilných operátorov.

Na základe najaktuálnejšieho vývoja je podľa ministerstva vysoko pravdepodobné, že brexit sa uskutoční 31. januára t.r. Registrácia občanom garantuje právo na zotrvanie na území Veľkej Británie či už prostredníctvom trvalého alebo dočasného pobytu aj po brexite a vďaka registrácii budú občanom SR zachované všetky práva občana Európskej únie.
Občania SR môžu nájsť European Union Settlement Scheme na webovej stránke https://www.gov.uk/settled-status-eu-citizens-families.

Upozorňujeme: Nebezpečné hrnčeky IKEA

IKEA žiada všetkých, ktorí si kúpili cestovný hrnček TROLIGTVIS s označením „Made in India“, aby ho prestali používať. Nedávne výsledky testov ukázali, že obsah chemikálií vo výrobku môže prekračovať predpísané migračné limity. 

Riziko akéhokoľvek okamžitého negatívneho vplyvu na zdravie je veľmi nízke, avšak IKEA preventívne žiada všetkých zákazníkov, ktorí cestovný hrnček majú, aby ho vrátili do obchodného domu IKEA, kde im budú v plnej výške vrátené peniaze.


Cestovný hrnček Troligtvis sa predával od októbra 2019. Na vrátenie tovaru nie je potrebný žiadny doklad o kúpe.