piatok 28. septembra 2018

Bratislava: Biela noc 2018

V sobotu 29. septembra bude hlavné mesto SR už štvrtýkrát hostiť obľúbený festival Biela noc. 

Aj tento rok si návštevníci vychutnajú nočnú prechádzku mestom na dvoch festivalových trasách s názvom vodná a historická. Interaktívne UFO, svetelný dážď z tisícov priestorových guličiek, maľovanie vodou, pestrofarebné telá vo fasáde budov, videomappingy, hypnotické projekcie – multižánrovosť a rôznorodosť je každoročným cieľom dramaturgie festivalu.

Vzhľadom na očakávaný počet ľudí v meste, organizátori festivalu odporúčajú preštudovať si program a naplánovať si trasu vopred. S lepšou orientáciou v programe opäť pomôže dvojjazyčná mobilná aplikácia s mapou, navigáciou, popismi diel, notifikáciami a používateľským manuálom.

EU: 4 z 5 občanov únie podporujú účasť súkromných subjektov na rozvojovej spolupráci

Z najnovšieho prieskumu Eurobarometra vyplýva, že občania v EÚ čoraz viac vnímajú, že súkromný sektor by mal zohrávať významnejšiu úlohu v medzinárodnom rozvoji.

Kľúčové zistenia prieskumu:
* Silná celková podpora rozvojovej spolupráce - 89 % opýtaných podporuje pomoc ľuďom v rozvojových krajinách.
* Riešenie nelegálnej migrácie - 7 z 10 opýtaných súhlasí s tým, že poskytovanie finančnej pomoci rozvojovým krajinám je efektívnym spôsobom riešenia nelegálnej migrácie
* Rodová rovnosť ako jedna z najväčších priorít - takmer 9 z 10 opýtaných si myslí, že by mala byť prioritou v rozvojovej politike EÚ a chcú, aby sa zamerala na boj proti násiliu páchanému na ženách a dievčatách (78 %), na diskrimináciu žien (63 %)
 a na podporu prístupu žien a dievčat k vzdelaniu (61 %)

V otázke týkajúcej sa najväčších problémov rozvojových krajín sa najčastejšie objavili nasledujúce odpovede: mier a bezpečnosť (37 %), vzdelanie (35 %) a zdravie (33 %), migrácia sa umiestnila na 10. mieste (10 %). Viac ako polovica Európanov si osobne myslí, že ako jednotlivci môžu prispieť k rozvoju, napríklad poskytovaním peňazí neziskovým organizáciám, etickým prístupom k nakupovaniu alebo vykonávaním dobrovoľníckej činnosti. S tým, že riešenie chudoby v rozvojových krajinách by malo byť prioritou EÚ súhlasili respondenti v 26 krajinách, a to celkovo 7 z 10 Európanov.

SR: Pevný prístup k internetu

Ku koncu roka 2017 poskytovalo v Slovenskej republike pevný širokopásmový prístup („prístup s vysokou rýchlosťou“) k internetu 810 oprávnených subjektov, ktoré mali k tomuto termínu pripojených cca 1,44 milióna používateľov. Najviac, 721 tis. používateľov sa pripájalo prostredníctvom prístupových sietí novej generácie (NGA). 

Poradie poskytovateľov pevného širokopásmového pripojenia podľa počtu pripojených používateľov:
1. Slovak Telekom, a.s.
2. Orange Slovensko, a.s.
3. UPC BROADBAND SLOVAKIA, s.r.o.
4. ANTIK Telecom, s.r.o.
5. SWAN, a.s.
6. Slovanet, a.s.
7. RadioLAN, spol. s.r.o.
8. DSI DATA s.r.o.
9. SATRO s.r.o.
10. BENESTRA, s.r.o.
Vyplýva to z údajov, ktoré telekomunikační operátori poskytli Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb.
     
Druhou najvyužívanejšou technológiou bola technológia DSL, prostredníctvom ktorej bolo pripojených 350.000 používateľov. V rámci NGA bolo najviac až 225 tis. používateľov pripojených prostredníctvom FTTH. Prostredníctvom FTTB bolo pripojených 193.000 používateľov. Počet koncových používateľov pripojených prostredníctvom pevných bezdrôtových sietí (FWA a WiFi) dosiahol 298.000 Káblový modem (s technológiou staršou ako DOCSIS 3.0, t.j. nie NGA) využívalo na pripojenie k internetu 36.000 používateľov, ale káblový modem (NGA) využívalo na pripojenie až takmer 141.000 používateľov.

štvrtok 27. septembra 2018

Aktuálne: Cena zemného plynu

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví  dnes aktualizoval korekčný koeficient Kp na hodnotu 1,28.  Vstupuje do výpočtu maximálnej ceny zemného plynu v cene tepla na rok 2019. 

Podľa národného regulátora tak vytvoril dodávateľom tepla možnosť nakúpiť plyn s reálnou cenou, čím vytvoril všetky podmienky na zabezpečenie plynulej a bezpečnej dodávky tepla počas celého roku 2019 bez rizika jej prerušenia.

Úrad pripomína, že cena zemného plynu, ktorú obchodníci na trhu ponúkajú dodávateľom tepla, sa odvíja od cien plynu na burze burze EEX (European Energy Exchange). Ceny plynu na burze EEX od 19.07. 2018 výrazne stúpli a nie je predpoklad, že sa tento trend v dohľadnej dobe zmení. Zároveň úrad nepredpokladá, že v priebehu roka 2018 sa bude ešte korekčný koeficient Kp meniť.

Upozorňujeme: Opäť nebezpečná kozmetika

Úrad verejného zdravotníctva zverejnil informácie o nových, nebezpečných kozmetických výrobkoch. 

Prvým sú očné tiene New Attractive Fashion Color značky Meis z Číny. V 4,5-gramovom balení výrobku v čiernej škatuľke s priehľadným vrchnákom bol prekročený povolený limit pre celkový počet mikroorganizmov.
   
Mydlom v tvare koláčika s mikulášskou červenou čiapkou Mini cupcake Santa's Hat značky TENTATION bulles de séduction z Holandska pripomína potravinu. Spotrebitelia, najmä deti, si ho môžu zameniť s potravinou a v dôsledku toho ho môžu vkladať do úst, cmúľať alebo prehĺtať. Dôsledkom by tak podľa úradu mohlo byť ich dusenie sa, otrava, perforácia či zablokovanie tráviaceho ústrojenstva.
     
Tretím produktom je výrobok na bielenie pokožky pre mužov Clairmen rovnomennej značky, ktorého krajina pôvodu je neznáma. Ide o výrobok v 500-mililitrovej plastovej fľaši, ktorý je nebezpečný pre koncentráciu látky kyselina kojová.
   
Opatrný je potrebné byť  aj pri farbe na tetovanie Lining Black značky Intenze z USA. Výrobok v 29-mililitrovej čiernej plastovej fľaši obsahuje aromatický amín, ktorý by sa nemal nachádzať v takýchto produktoch. Pprekročuje tiež povolené množstvo polycyklických aromatických uhľovodíkov.
     
Nebezpečné kozmetické výrobky nahlásili do systému RAPEX (rýchly výstražný systém EU pre nepotravinárske výrobky) kontrolné orgány v Bulharsku, Francúzsku a v Nemecku. Výrobky boli ponúkané prostredníctvom internetových obchodov, na ktorých je problematické identifikovať, či ide o uvedenú výrobnú dávku. 

On-line: Pôžičky prevažujú

Deväť z desiatich Slovákov vraj už má osobnú skúsenosť s nejakou hotovostnou pôžičkou. Klasické vybavovanie pôžičky v kamennej pobočke banky ide postupne do úzadia na úkor požičiavania si peňazí on-line.

Kým možnosť dohodnúť si pôžičku na pobočke je dôležitá pre 55 % ľudí, príležitosť vybaviť to on-line je podstatná až pre 83 % opýtaných. Podľa prieskumu Home Credit si už väčšina Slovákov požičala nejaké peniaze, napríklad na rekonštrukciu nehnuteľnosti, kúpu auta, drahšieho elektrospotrebiča, nábytku, počítača či športových potrieb. Keď si Slovák berie nejakú pôžičku, podľa čoho sa rozhoduje? Pre 78 % je najdôležitejším parametrom to, koľko celkovo zaplatia a pre rovnaký počet ľudí je to aj informácia, či peniaze dostanú bez poplatku za ich poskytnutie. Tri štvrtiny respondentov považujú za veľmi dôležité údaje týkajúce sa predčasného splatenia a mimoriadnych splátok. Pre siedmych z desiatich sú kľúčovými faktormi úroková sadzba a výška mesačnej splátky. Na druhej strane, len tretina Slovákov považuje za veľmi dôležité informácie o poistení pôžičky.

Často sa hovorí, že finančné inštitúcie si dávajú záležať na tom, aby ľuďom sprostredkovali čo najlepšiu zákaznícku skúsenosť. Svoju skúsenosť s poslednou hotovostnou pôžičkou zhodnotilo ako vynikajúcu 40 % ľudí. Naopak, za úplne nedostatočnú ju označili 3 % respondentov. „Z vyjadrení opýtaných vyplynulo, že na celkovú spokojnosť v oblasti poskytovania pôžičiek malo najväčší vplyv to, keď ľudia dostali úver za férovú cenu a taktiež si veľmi cenili zrozumiteľné a dostatočné informácie k úveru. Rovnako oceňovali aj možnosť ľahko doplatiť alebo zrušiť úver a taktiež veľmi vysoko hodnotili solídne jednanie v prípade problémov so splácaním“, dopĺňa M. Zborovský. Na druhej strane, na zákaznícku spokojnosť majú len minimálny vplyv aktivity zo strany bánk, akými sú trebárs zasielanie noviniek, blahoželania k sviatkom, súťaže pre zákazníkov či komunikácia s nimi na sociálnych sieťach. V prípade negatívnej zákazníckej skúsenosti sú práve sociálne siete najčastejším spôsobom, ako nespokojní zákazníci zverejňujú svoje zlé skúsenosti. Kým oficiálnym listom alebo mailom konkrétnemu poskytovateľovi úveru  reaguje pätina nespokojných klientov, na sociálnych sieťach publikuje svoje kritické komentáre až štvrtina sklamaných ľudí.

streda 26. septembra 2018

slovensko.sk: Správa už aj do mailu

Do prostredia oficiálnych, štátom zriadených elektronických schránok pribudli viaceré novinky a úpravy. Určite poteší možnosť preposlať správu do mailu.

Vo vybranej správe sa po voľbe Preposlať zobrazí nové okno, kde do poľa Adresát vpíšete mailovú adresu, na ktorú chcete prečítanú správu preposlať. Na zadanú mailovú adresu sa však prepošle správa bez elektronických podpisov a bez možnosti použitia obsahu správy na právne účely!

Ďalšie novinky:
Nový konštruktor správ pre podania fyzických a právnických osôb adresované orgánom verejnej moci, t. j. nová forma nástroja na vytvorenie podania.

Nový konštruktor správ slúžiaci na elektronickú komunikáciu orgánov verejnej moci s fyzickými a právnickými osobami, t. j. nová forma nástroja na vytvorenie elektronického úradného dokumentu.

Detail správy, z ktorého je napr. zrejmé, či je dokument podpísaný a koľko elektronických dokumentov a príloh je obsahom správy.

Výber adresátov – upravilo sa zobrazenie údajov o vybratom adresátovi tak, že orgán verejnej moci po novom uvidí okrem mena a priezviska rovno aj rodné číslo a stav elektronickej schránky adresáta.

Údaje o správe – zvýraznili sa nepovinné polia slúžiace na označovanie správ (predmet, značka prijímateľa, značka odosielateľa) a pridali sa k nim pomocné texty, aby používateľ presne vedel, čo do uvedeného poľa vpísať.

Detail podpisového kontajnera – výsledok informatívneho overenia podpisov cez ponuku „...“ (tri bodky) sa zobrazuje v zjednodušenej a prehľadnejšej forme. Zobrazenie je možné nastaviť podľa podpisov alebo podľa dokumentov. Na prvý pohľad je jasné, kto, čím a aký dokument autorizoval, či je podpis/pečať platná a či obsahuje aj časovú pečiatku.

Spoločná autorizácia – orgánom verejnej moci sa umožní spoločne (naraz) autorizovať (podpisovať/pečatiť) elektronické dokumenty, ako aj spoločne autorizovať (podpisovať/pečatiť) prílohy. Pri zaregistrovaní nových formulárov k elektronickým službám sa im automaticky nastaví možnosť spoločnej autorizácie. V prípade starších formulárov o to budú musieť individuálne požiadať Národnú agentúru pre sieťové a elektronické služby (NASES).

Prepnutie na ASiC – pri vytváraní elektronických podpisov prostredníctvom klientskych aplikácií na ÚPVS sa prešlo na nový predvolený formát. To znamená, že pôvodný formát XAdES_ZEP nahradil v konštruktore správy nový formát ASiC-E XAdES.

Operácie nad správou (stiahnuť, stiahnuť nepodpísaný obsah, uložiť, overiť podpisy a pod.) boli doposiaľ dostupné cez tlačidlo „Viac“. Po novom sú tieto operácie nad správou dostupné cez tlačidlo „...“ – tri bodky.

Rozšírené vyhľadávanie – najnovšie môžete svoje vyhľadávanie v správach špecifikovať podľa viacerých kritérií, napr. podľa odosielateľa, prijímateľa, predmetu správy a dátumu.

Viac informácií o uvedených funkciách a o práci s elektronickými schránkami nájdete v priebežne aktualizovaných návodoch.

EU: 14 štátov zaostáva v plnení recyklačných cieľov

Nedávne odhady Svetovej banky poukazujú na zvýšenie ročnej produkcie odpadov z 2,01 miliárd ton (rok 2016) na 3,40 miliárd ton (rok 2050). V Európe sa recyklácia a hospodárenie s odpadmi zlepšuje, ale stále potrebujeme robiť viac. 

Európska komisia uverejnila najnovšiu správu o dosahovaní cieľov v oblasti recyklácie odpadov v Európe. Zo správy vychádza, že 14 členským štátom EÚ hrozí, že do roku 2020 nedosiahnu 50%-ný recyklačný cieľ v oblasti komunálneho odpadu. Ide o Bulharsko, Chorvátsko, Cyprus, Estónsko, Fínsko, Grécko, Maďarsko, Lotyšsko, Malta, Poľsko, Portugalsko, Rumunsko, Slovensko a Španielsko. Komisia spolu so správou predložila aj plány na zabezpečenie toho, aby tieto krajiny konali v súlade s právnymi predpismi EÚ o odpadoch. Komisia navštívi týchto 14 členských štátov a s ich vnútroštátnymi, regionálnymi či miestnymi orgánmi a príslušnými zainteresovanými stranami prediskutuje ich možnosti a hlavné výzvy v oblasti spracovania odpadov.

Rámcová smernica o odpadoch stanovuje cieľ na rok 2020, ktorým je 70% príprava na opätovné použitie, recykláciu a ďalšie zhodnocovanie týchto odpadov. Výkony členských štátov sa značne líšia, pričom viac ako polovica štátov uvádza, že už dosiahli cieľ na rok 2020 v období rokov 2013 - 2015. Avšak Cyprus, Grécko,
Slovensko a Švédsko sú stále nižšie ako 60%.

Vedeli ste?
·      V roku 2016 vytvorili Európania v priemere 480 kg komunálneho odpadu na osobu.

·        Z toho 46% odpadu bolo recyklovaného alebo kompostovaného, zatiaľ čo štvrtina skončila na skládke.

·        Komunálny odpad predstavuje len asi 10% celkového odpadu vytvoreného v EÚ.

·        Skládkovanie je najmenej vhodnou možnosťou spracovania odpadu.

·        V roku 2016 10 členských štátov EÚ stále skládkovalo viac ako 50% komunálneho odpadu, zatiaľ čo päť členských štátov skládkovalo dokonca až vyše 70% komunálneho odpadu.

Inteligentná domácnosť: Hlasoví asistenti v popredí záujmu spotrebiteľov

V prvej polovici roka 2018 sa len v Nemecku, Veľkej Británii a Francúzsku predalo viac ako 16 miliónov zariadení pre inteligentnú domácnosť. Tržby na týchto troch trhoch dosiahli 5,4 miliardy eur, čo predstavuje oproti rovnakému obdobiu roku 2017 nárast o 11 %. Podľa GfK sa môže inteligentná domácnosť stať oveľa väčšou obchodnou príležitosťou vďaka hlasovým asistentom. 

V minulosti sa slovo smart (šikovný, inteligentný) ponúkalo v spojení s rôznymi zariadeniami, vďaka ktorým možno vytvoriť inteligentnú domácnosť ako celok. Aj keď spotrebitelia prijímali tento „inteligentný“ prísľub v zásade pozitívne, v súčasnosti sa ukazuje, že skomercionalizovať ho bude možné práve pomocou jednotlivých inteligentných riešení. Tieto jednotlivé riešenia sa pravdepodobne začnú vyvíjať na základe konkrétnych potrieb zákazníkov, ako je zaistenie bezpečnosti domova, priania baviť sa a užívať si, správať sa dobre k životnému prostrediu a mať možnosť sledovať úsporu energie, pričom všetky tieto prvky by mali byť obsiahnuté v riešeniach pre inteligentnú domácnosť. Výskum GfK ukazuje, že u mnohých „smart" produktových kategórií dochádza k viditeľnému rastu, napr. u LED žiaroviek, inteligentných kamier, inteligentných veľkých i malých domácich spotrebičov, robotických vysávačov a ďalších zariadení. Napríklad v prípade oblasti automatizácia a bezpečnosť domova zaznamenala GfK v prvej polovici roka 2018 v krajinách západnej Európy nárast predaja v kusoch o 39 % a rast tržieb o 17 % (výsledky maloobchodného predaja  v Nemecku, Francúzsku, Veľkej Británii, Holandsku, Taliansku a Španielsku).

Hlasový asistent vstúpil do domovov spotrebiteľov len nedávno ako nenápadný dodatok k celej škále technologických zariadení, ktorými sú dnes ľudia obklopení. Tento technický prvok ponúka hlasom ovládané rozhranie na báze umelej inteligencie (AI) a veľké dáta namiesto dotykového rozhrania v smartfónoch. Umelá inteligencia a veľké dáta prinášajú možnosť spoznať a zapamätať si osobné preferencie užívateľa v rôznych situáciách alebo pri rôznych činnostiach. Norbert Herzog, expert GfK na sektor domácich spotrebičov, dodal: „Jednou z prekážok na ceste k skutočne inteligentným domovom bola roztrieštenosť používateľského rozhrania. Každé smart zariadenie bolo kompatibilné s iným inteligentným zariadením v rámci dedikovanej aplikácie určitého výrobcu alebo webovej aplikácie na počítačoch. Hlasom aj displejom riadení asistenti na báze umelej inteligencie zrejme majú potenciál fungovať ako hub inteligentného domova a zlúčiť všetky inteligentné zariadenia do jednej platformy. Akonáhle bude systém usporiadaný takto, umelá inteligencia dokáže vytvoriť spoločný jazyk pre komunikáciu medzi týmito zariadeniami, bez toho, aby ho obmedzovali sieťové štandardy, protokoly alebo proprietárne systémy. Vytvorením sady domácich aplikácií na tejto báze sa pred konceptom chytrej domácnosti otvorí oveľa väčšia obchodná príležitosť."

utorok 25. septembra 2018

Upozorňujeme: Nebezpečná kuchynská pomôcka

Úrad verejného zdravotníctva SR upozornil na nevyhovujúci výrobok - BANQUET obracačka s otvormi (Item nr. 28AU011R03, ID nr. 14F19004/02B-2014, EAN kód: 8591022324608, výrobca: Banquet, Česká republika).

Podľa skúšok vykonaných Národným referenčným laboratóriom pre materiály prichádzajúce do kontaktu s potravinami v Poprade výrobok v parametri odolnosť pigmentov a farbív v 1., 2. a 3. výluhu vzorky do 3 % kyseliny octovej za podmienok testu nespĺňa požiadavky čl. 3 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1935/2004 o materiáloch a predmetoch určených na styk s potravinami.


Orgány verejného zdravotníctva v SR už prijímajú opatrenia na stiahnutie predmetného výrobku z trhu v SR. Keďže sa ale uvedený výrobok ešte môže nachádzať v obchodnej sieti na území Slovenskej republiky, odporúčame, aby ste ho nekupovali a už zakúpený výrobok nepoužívali, prípadne ho vrátili späť v mieste predaja.

On-line: Jedzte PÔVODné! Zistite, čo jete


Kolégium komisárov rozhodlo o registrácii novej európskej iniciatívy občanov Eat ORIGINal! Unmask your food.

Cieľom navrhovanej iniciatívy je zaviesť povinné vyhlásenia o pôvode pre všetky potravinové výrobky s cieľom predchádzať podvodom, chrániť verejné zdravie a zaručovať právo spotrebiteľov na informácie. Rozhodnutie Európskej komisie zaregistrovať túto iniciatívu sa týka iba právnej prípustnosti návrhu. V tomto štádiu komisia neanalyzuje jeho obsah.

Iniciatíva bude zaregistrovaná 2. októbra 2018, pričom organizátori iniciatívy budú mať následne jeden rok na to, aby zozbierali podpisy na jej podporu. Ak sa v priebehu roka podarí získať pre iniciatívu jeden milión vyhlásení o podpore pochádzajúcich najmenej zo siedmich rôznych členských štátov, Európska komisia sa k nej bude musieť do troch mesiacov vyjadriť. Komisia sa môže rozhodnúť, či sa bude žiadosťou zaoberať alebo nie, a v oboch prípadoch je povinná uviesť dôvody svojho rozhodnutia.

Malvér: S popularitou zariadení internetu vecí rastie ich atraktivita pre kyberzločincov


Podľa Kaspersky Lab v prvej polovici roka 2018 na IoT zariadenia útočilo vyše 120 tisíc rôznych modifikácií malvéru. Predstavuje to trojnásobok objemu malvéru zameraného na IoT zariadenia, ktorý bol zaznamenaný za celý minulý rok. Experti varujú, že tento enormný nárast malvérových rodín zameraných na inteligentné zariadenia je len pokračovaním nebezpečného trendu. Ak totiž porovnáme roky 2016 a 2017, tu bol takisto medziročne zaznamenaný až 10-násobný nárast malvérových modifikácií zameraných na inteligentné zariadenia.

Nebezpečenstvom je najmä to, že hrozby môžu zaútočiť neočakávane a premeniť všeobecne neškodné zariadenia na výkonné stroje využívané na ilegálne aktivity. Môže ísť napríklad o ťažbu kryptomien, DDoS útoky či nenápadné zapojenie zariadenia do botnet siete. Experti preto na pravidelnej báze prechádzajú dáta, ktoré zozbierali z rôznych zdrojov vrátane tzv. honeypots – maskované zariadenia, ktoré sa využívajú na prilákanie pozornosti kyberzločincov a analyzujúce ich aktivity. Posledné zistenia sú alarmujúce – počet modifikácií malvéru zameraného na IoT zariadenia dosiahol v prvej polovici roka 2018 trojnásobok počtu takýchto modifikácií zaznamenaných za celý rok 2017.

Štatistiky ukazujú, že najobľúbenejšou metódou distribúcie malvéru miereného na IoT zariadenia je stále násilné prelomenie hesla – čiže opakujúce sa pokusy rôznych kombinácií hesiel. Táto metóda bola použitá až v 93 % odhalených útokov. Vo väčšine zvyšných prípadov, bol zabezpečený prístup k IoT zariadeniu prostredníctvom známej zraniteľnosti. Zariadenia, ktoré najčastejšie útočili na „honeypots“ nastražené Kaspersky Lab, boli routre. Až 60 % registrovaných útokov zaznamenali analytici práve z týchto zariadení. Čo sa týka zvyšného podielu prelomených IoT zariadení, kyberzločinci využili viacero rôznych technológií, ako napríklad DVR zariadenia či tlačiarne.  Honeypots dokonca zaznamenali útok prichádzajúci z 33 práčok.

Motivácia kyberzločincov zaútočiť na IoT zariadenia môže byť rôzna.  Avšak tým najčastejším dôvodom je vytvorenie botnetov za účelom DDoS útoku. Niektoré malvérové modifikácie sú prispôsobené tomu, aby zneškodnili konkurenčný malvér, opravili ich vlastné zraniteľnosti či vypli také služby na zariadeniach, ktoré sú zraniteľné.

Na zníženie rizika útoku experti Kaspersky Lab odporúčajú:
·       - Inštalovať aktualizácie firmvéru čo najskôr. Odhalené zraniteľnosti tak prostredníctvom aktualizácie získajú záplatu.
·       - Vždy meniť predinštalované heslo a používať komplikované heslá, s využitím veľkých aj malých písmen, čísel a symbolov.
·       - Reštartovať, resp. rebootovať zariadenie hneď ako sa vám bude zdať, že zvláštne reaguje alebo pracuje. Môže to síce pomôcť zbaviť sa malvéru v zariadení, no neznižuje to riziko toho, že na zariadenie zaútočí ďalší malvér.

pondelok 24. septembra 2018

On-line: Stop podvodom a zneužívaniu finančných prostriedkov EÚ


Kolégium komisárov sa rozhodlo zaregistrovať ďalšiu európsku iniciatívu občanov s názvom Stop podvodom a zneužívaniu finančných prostriedkov EÚ. Požaduje uplatňovanie posilnených kontrol a prísnejších sankcií v členských štátoch, ktoré nie sú súčasťou Európskej prokuratúry, aby sa zabezpečila ochrana finančných záujmov Európskej únie.

V rozhodnutí kolégia sa uvádza, že vyhlásenia o podpore by sa mali zbierať s vedomím, že podporujú návrhy, ktoré nerozlišujú medzi členskými štátmi výhradne na základe ich účasti alebo neúčasti v Európskej prokuratúre. Dôvodom je, že podľa zmlúv nesmú právne akty rozlišovať medzi členskými štátmi výhradne na základe toho, či sa zúčastňujú na posilnenej spolupráci. Môžu tak však urobiť, ak na to existujú objektívne dôvody – napríklad ak existujú rôzne úrovne ochrany finančných záujmov únie. Rozhodnutie Európskej komisie zaregistrovať túto iniciatívu sa týka iba právnej prípustnosti návrhu. V tomto štádiu komisia neanalyzuje jeho obsah.

Iniciatíva bude zaregistrovaná 27. septembra 2018, pričom organizátori iniciatívy budú mať následne jeden rok na to, aby zozbierali podpisy na jej podporu. Ak sa v priebehu roka podarí získať pre iniciatívu jeden milión vyhlásení o podpore pochádzajúcich najmenej zo siedmich rôznych členských štátov, Európska komisia sa k nej bude musieť do troch mesiacov vyjadriť. Komisia sa môže rozhodnúť, či sa bude žiadosťou zaoberať alebo nie, a v oboch prípadoch je povinná uviesť dôvody svojho rozhodnutia.

EU: Európa čelí početnejším a ničivejším požiarom


Európska komisia uverejnila výročnú správu o lesných požiaroch v Európe, na Blízkom východe a v severnej Afrike za rok 2017. Požiarom v minulom roku padlo za obeť 1,2 milióna hektárov lesov a pôdy v Európe, čo je viac ako celková rozloha Cypru. Požiare si vyžiadali aj 127 životov civilného obyvateľstva a hasičov a zapríčinili hospodárske škody odhadované na takmer 10 miliárd eur.

Správa Forest Fires in Europe, Middle East and North Africa 2017 (Lesné požiare v Európe, na Blízkom východe a v severnej Afrike v roku 2017), ktorú zostavilo Spoločné výskumné centrum (JRC),obsahuje podrobnú analýzu lesných požiarov v roku 2017 vrátane správ o jednotlivých krajinách. Kombinuje údaje z Európskeho informačného systému o lesných požiaroch (EFFIS) pod správou JRC, so štatistkami a informáciami poskytnutými členskými štátmi EÚ a susednými krajinami. Poukazuje na jasný trend smerujúci k dlhším obdobiam požiarov v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi, keďže k požiarom dochádza nielen v suchých a horúcich letných mesiacoch (júl až september). V roku 2017 boli najkritickejšími mesiacmi jún a október, keď smrteľné požiare zúrili v Portugalsku a severnom Španielsku. Najpostihnutejšou oblasťou ostáva aj naďalej Stredozemie. Nezvyčajne suché letá v strednej a severnej Európe sa však nedávno prejavili aj veľkými požiarmi v krajinách ako Švédsko, Nemecko či Poľsko, ktoré v minulosti zažili podobných požiarov len veľmi málo. V roku 2017 pripadlo viac ako 25% celkovej zhorenej plochy na lokality sústavy Natura 2000, čo viedlo k výzve na zvýšené úsilie krajín EÚ o obnovenie a obhospodarovanie chránených biotopov a ich ekosystémových služieb, a to aj v záujme prevencie lesných požiarov. 

Väčšinu prírodných požiarov v roku 2017, rovnako ako v minulých rokoch, spôsobila ľudská činnosť. Vznik a šírenie požiarov majú na svedomí neudržateľné postupy obhospodarovania lesov, degradácia ekosystémov, ako aj výsadba ľahko vznetlivých druhov lesných drevín. 
Kľúčovým prvkom v boji proti prírodných požiarom je preto prevencia. Primerané postupy obhospodarovania lesov a využívania pôdy môžu znížiť riziká požiaru a zvýšiť odolnosť lesov proti požiarom. Zo správy ďalej vyplýva, že zvyšovanie informovanosti a zlepšovanie odbornej prípravy miestnych komunít, politických činiteľov a zainteresovaných strán zvýši ich pripravenosť. 

V roku 2018 sa pri lesných požiaroch v Európe päťkrát aktivoval mechanizmus EÚ v oblasti civilnej ochrany. Postihnutým krajinám, konkrétne Švédsku a Grécku, bola poskytnutá značná podpora. Počas tohto leta sa celkovo zmobilizovalo 15 lietadiel, 6 helikoptér a vyše 400 hasičov a ďalších členov hasičských zborov. Európska únia poskytla 1,6 milióna eur na dopravné náklady na presun podpory do postihnutých krajín. Ďalej sa na žiadosť členských štátov v rámci programu vypracovalo Copernicus vyše 139 satelitných máp oblastí lesných požiarov. Okrem toho sa v Portugalsku uskutočnila misia na podporu prevencie a pripravenosti, ktorá má pomôcť zvýšiť kapacity krajiny v boji proti lesným požiarom. Komisia navrhla posilniť prostredníctvom systému rescEU európske kapacity civilnej ochrany tak, aby boli členské štáty lepšie pripravené, keď dôjde k viacerým katastrofám súčasne.

Airbnb: Záväzok na zmeny


V nadväznosti na júlovú výzvu Európskej komisie a orgánov EÚ na ochranu spotrebiteľa sa spoločnosť Airbnb zaviazala vykonať potrebné zmeny svojich podmienok a zlepšiť informácie o cenách do konca tohto roka.

Konkrétne sa spoločnosť Airbnb zaviazala uvádzať pri rezervácii plnú cenu vrátane dodatočných poplatkov, akými sú poplatky za služby a upratovanie. Keď nie je možné vopred vypočítať konečnú cenu, bude spotrebiteľa jasne informovať o prípadných dodatočných poplatkoch. Ďalej sa tiež zaviazala jasne uvádzať, či ubytovanie ponúka súkromný alebo profesionálny hostiteľ, lebo podľa toho sa líšia pravidlá ochrany spotrebiteľa.

Spoločnosť Airbnb sa zaviazala k viacerým zmenám podmienok poskytovania služieb s cieľom zosúladiť ich s pravidlami EÚ v oblasti ochrany spotrebiteľa:
- spotrebitelia budú môcť využiť všetky dostupné opravné prostriedky, a najmä právo žalovať hostiteľa v prípade osobnej ujmy alebo inej škody;
- Airbnb bude spotrebiteľov jasne informovať, že majú právo začať konanie voči nej pred súdmi v krajine ich pobytu;
- Airbnb bude musieť spotrebiteľov informovať, keď sa rozhodnú ukončiť zmluvu alebo odstrániť obsah a ponúkne im právo na odvolanie či prípadne na odškodnenie.

Očakáva sa, že spoločnosť do konca decembra 2018 dokončí svoje návrhy a pristúpi k vykonaniu zmien vo všetkých jazykových verziách EÚ / Európskeho hospodárskeho priestoru. V prípade nesúladu by sa orgány na ochranu spotrebiteľa mohli rozhodnúť použiť opatrenia na presadzovanie ochrany spotrebiteľa.