piatok 10. mája 2019

Aktuálne: Mýty o tuku

Telesný tuk asi najmenej pochopeným tkanivom v ľudskom tele. Prečo ho telo tvorí a je vôbec zdravé sa ho snažiť úplne zbaviť? 

Mýtus 1: Pokiaľ prestanete cvičiť, vaše svaly sa premenia na tuky - Vďaka silovému tréningu dochádza k stavbe aj obnove svalovej hmoty. Ak teda vyradíte fyzickú aktivitu zo svojho života, vaše svalové vlákna sa začnú zmenšovať. Medzi svalovými vláknami sa potom môže začať usadzovať tuk a tým sa vám môžu zdať mäkšie. Avšak svalové a tukové bunky sú navzájom nezameniteľné. Preto sa svalové tkanivo nikdy nepremení na tuky.
Mýtus 2: Dokážete cieliť na konkrétne partie, kde sa chcete zbaviť tuku - Pokiaľ sa pri cvičení zameriate na konkrétne partie, napríklad na brušné svaly alebo nohy, samozrejme sa vám svaly v týchto partiách vyrysujú a budete vyzerať štíhlejšie. Tuku sa ale zbavujete rovnomerne po celom tele. Susan Bowermanová vysvetľuje: „Telo si svoje krivky zachová a ani cvičenie zamerané na konkrétne partie na tom veľa nezmení. Silueta, ktorá je pre vás charakteristická, vám zostáva naďalej, len sa úmerne zmenší.“
Mýtus 3: Tukové bunky slúžia len ukladanie tukov - Tukové bunky produkujú hormóny, ktoré sa uvoľňujú do krvného obehu a vysielajú dôležité signály ostatným častiam tela, ktoré môžu mať rozsiahle účinky na naše zdravie. Ovplyvňujú napríklad metabolizmus a tým aj dlhodobú reguláciu telesnej hmotnosti. Tuk sa tiež neustále premiestňuje z/do buniek podľa toho, čo práve telo potrebuje.
Mýtus 4: Mali by ste sa snažiť o čo najnižšiu hladinu telesného tuku - Príliš veľa telesného tuku môže ohroziť zdravie, ale ani bez neho sa náš organizmus nezaobíde. Podporuje totiž dôležité telesné funkcie. Vytvára dôležité hormóny potrebné na fungovanie tela, v tuku sa uchovávajú vitamíny rozpustné v tukoch (A, D, E, K). Poskytuje tiež izolačnú ochranu pred chladom v zimných aj letných mesiacoch a chráni nielen životne dôležité orgány, ale napríklad aj také chodidlá. Zdravá úroveň telesného tuku je okolo 15 % u mužov a 22 % u žien.
Mýtus 5: Tuk váži menej ako svaly - Tento mýtus je asi tým najznámejším, no v svojej podstate je technicky nesprávny. Kilo zostane kilom, nech robíme, čo robíme. Pravda je taká, že tuk má menšiu hustotu ako sval. To znamená, že kilogram tuku zaberie v tele viac miesta ako kilogram svalov. To je tiež dôvod, prečo svalnatí ľudia väčšinou vážia viac, než by sa mohlo zdať. V ich tele je v menšom objeme natlačených viac svalov.

Radíme: Vozidlo overujte podľa odo-passu

Kupujúci ani netušia, že aj za zdanlivo serióznym predajcom a stopercentnými dokladmi od vozidla sa môžu skrývať nečakané nástrahy. Auto má napríklad zmenenú identitu, je staršie, než uvádzajú doklady, alebo je poskladané z ukradnutých dielcov.

Na jednej strane „odborníci“ v rôznych internetových diskusiách radia, ako a kde si kupujúci overí informácie o vozidlách. Na strane druhej je otázne, kde má spotrebiteľ záruku pravdivých, zaručených a overených informácií, ktoré rôzne webové stránky prezentujú ako dôveryhodné. Falšovanie dokladov, stáčanie odometrov, zmena identifikátorov, omladzovanie veku vozidiel, lízingové a poistné podvody, exekučná blokácia či záložné právo – s tým všetkým sa spotrebitelia stretávajú pri kúpe vozidla. Väčšina kupujúcich pritom ani nevie, čo a hlavne kde si má o vozidle overiť. Mnohí sa zaujímajú o informácie o aute až po jeho kúpe. Kým niekto znalý problematike si prácne overí informácie z niekoľkých zdrojov, bežný občan nevie, čo všetko si má o vozidle zistiť. Na neznalosti spotrebiteľov profitujú tzv. overovacie firmy, ktoré poskytujú veľakrát zavádzajúce informácie o vozidlách.

Právnické osoby a fyzické osoby – podnikatelia podnikajúci s cestnými motorovými vozidlami, majú od 20. mája minulého roka povinnosť zasielať informácie o vozidlách do Registra prevádzkových záznamov vozidiel (RPZV), ktorý zriadil rezort dopravy. Do registra sa priebežne zaznamenávajú najazdené kilometre vozidla v rôznych životných situáciách počas prevádzky auta až do jeho vyradenia z evidencie vozidiel. „Údaje z RPZV sa poskytujú formou výpisu, tzv. odo-passu, ktorý prezentuje historické údaje priebehu najazdených kilometrov. Ale tie na komplexné overenie vozidla pred jeho kúpou nepostačujú. Preto pribudla novinka, príloha k výpisu z RPZV (ODO-Passu), ktorá obsahuje aktuálne údaje ku každému na Slovensku registrovanému vozidlu. Nájdete v nej informácie o overení vozidla v pátracích evidenciách, v lízingových spoločnostiach, údaje z kontrol originality, informácie o platnosti technickej a emisnej kontroly, o krajine pôvodu/registrácie, o exekúcii držiteľa vozidla, atď. Príloha navyše obsahuje aj informáciu o prípadnej exekučnej alebo inej blokácii vozidla, ktorá bráni jeho prepisu. Pre overenie blokácie vozidla totižto nepostačuje len overenie exekúcie v registri exekúcií vedeného Slovenskou komorou exekútorov. Vozidlo môže byť blokované aj z iného dôvodu", radí Miroslav Strelec z Technickej služby kontroly originality.

On-line: Aktivity na sociálnych sieťach tajíme

Väčšina zamestnancov využíva pri svojej práci internet aspoň niekoľkokrát denne, čo spôsobuje na pracovisku problémy spojené s oddelením ich súkromného a profesionálneho života. Záleží nám na tom, aby sme mali priaznivý imidž a dobré vzťahy na pracovisku. 

Priemerný zamestnanec strávi počas svojho života v práci 13 rokov a dva mesiace. Podľa správy Global Privacy Report od Kaspersky Lab celý čas na pracovisku priamo nesúvisí iba s riešením pracovných úloh - takmer dve tretiny (64 %) používateľov sa priznali, že denne počas pracovnej doby navštevujú webové stránky, ktoré nesúvisia s ich prácou. Takmer tretina (29 %) zamestnancov si nepraje, aby ich zamestnávateľ vedel, ktoré webstránky navštevujú. Je však zaujímavé, že jeden z dvoch zamestnancov (52 %) je dokonca aj proti tomu, aby o jeho on-line aktivitách vedeli jeho kolegovia.
 
Sociálne médiá viacerí vnímajú ako menej súkromnú doménu, a preto tu zamestnanci častejšie zdieľajú súkromie s kolegami, nie však so šéfom. Pracovníci sa pravdepodobne obávajú poškodenia verejného imidžu spoločnosti alebo motivácie spoločnosti na monitorovanie sociálnych sietí zamestnancov v dôsledku zníženej produktivity, čo vedenie berie do úvahy pri rozhodovaniach spojených s povyšovaním. Tieto faktory viedli k tomu, že jeden z dvoch (59 %) zamestnancov priznal, že nechce svoje aktivity na sociálnych sieťach zverejňovať pred svojim šéfom a viac než polovica nechce tieto aktivity zverejňovať dokonca ani pred kolegami. Ďalších 34 % je tiež proti zobrazeniu obsahu ich správ a emailov zamestnávateľovi. Okrem toho ďalších 5 % dokonca uviedlo, že ich kariéra bola nezvratne poškodená v dôsledku úniku ich osobných informácií. 

štvrtok 9. mája 2019

SR: Za obedy platíme viac

Slováci vlani podľa Ticket Restaurant Card Indexu minuli na obedy denne v priemere 5,80 eura, čo je o 0,20 eura viac než v predchádzajúcom roku 

Hlavnému mestu SR, kde sú v priemere najvyššie platy (1.336 eur), ale nepatrí prvá ani druhá priečka v priemerných útratách za obed. Prvenstvo prislúcha Trnavskému kraju, kde boli výdavky na obed najvyššie, a to 6,56 eura, zatiaľ čo priemerná mzda je tam na tretej najvyššej pozícii (981 eur). V predchádzajúcom období zaplatili najviac za obedy v Nitrianskom kraji, ale v roku 2018 mu patrí druhé miesto s priemernou cenou za obed 6,47 eura. Najmenej za obed zaplatia ľudia v Prešovskom kraji, a to 5 eur, kde sú aj najnižšie priemerné platy v rámci slovenských regiónov (841 eur).

Sumy vychádzajú z reálnych útrat zamestnancov v pracovnom čase a v čase obeda formou rovnomennej stravovacej karty, pričom v cenách sú zarátané vždy celé útraty za jedlo, občerstvenie alebo kávu. Výsledky pravidelného prieskumu Edenred FOOD barometer ukázali, že takmer pre 40 % Slovákov je výber zdravej a vyváženej stravy počas dňa veľmi dôležitý. „Dnes sú spotrebitelia náročnejší, čo sa týka stravovania, a hľadajú niečo viac ako iba výhodnú kúpu. Aj keď cena hrá stále dôležitú úlohu, na prvé miesto kladú kvalitu. Čím ďalej, tým viac sa u nás prejavuje aj lokálpatriotizmus. Z prieskumu vychádza, že až 39 % Slovákov uprednostňuje lokálne a sezónne jedlá", tvrdí Jana Caltíková.

SR: V apríli 2019 zbankrotovalo 1.350 obyvateľov Slovenska

Podľa analýzy CRIF – Slovak Credit Bureau to v medziročnom porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka s 960 rozhodnutiami súdov o osobnom bankrote predstavuje nárast o vyše 40 %. V porovnaní s predchádzajúcim mesiacom, kedy zbankrotovalo 1.188 dlžníkov, ich počet v apríli 2019 vzrástol o 13,64 %. 

V apríli bolo najviac osobných bankrotov vyhlásených v Banskobystrickom kraji – 358, najmenej v Bratislavskom kraji - 33 a v Nitrianskom kraji – 91. Z celkového počtu osobných bankrotov vyhlásených v apríli 2019 ich pripadalo na mužov 808 (59,85 % z ich celkového počtu) a na ženy 542 (40,15 %). Najväčšou skupinou dlžníkov s osobnými bankrotmi boli muži a ženy vo veku 40 až 49 rokov s podielom 31,41 %, za nimi nasledovali tridsiatnici s podielom 28,15 %. Vo štvrtom mesiaci tohto roka bolo vyhlásených 1.346 konkurzov (99,70 % z celkového počtu osobných bankrotov), iba 4 dlžníci sa rozhodli pre oddlženie formou splátkového kalendára.

„Počet osobných bankrotov vyhlásených v jednotlivých mesiacoch tohto roka, s výnimkou mierneho poklesu v marci, rástol. V medziročnom porovnaní boli zatiaľ počty rozhodnutí súdov o oddlžení v každom mesiaci vyššie ako v roku 2018. Počet osobných bankrotov vyhlásených v apríli je od začiatku roka 2019 najvyšší a náš predpoklad o vysokých číslach počtu osobných bankrotov aj v roku 2019 sa potvrdzuje", uviedla analytička Jana Marková. Z dlhodobých štatistík spoločnosti vyplýva, že od roku 2006, keď na Slovensku začal platiť inštitút osobného bankrotu, do konca apríla 2019 zbankrotovalo už 26.900 obyvateľov Slovenskej republiky. 

Aplikácie: Digitálny neporiadok

Kto z nás má dokonalý prehľad o všetkých aplikáciách uložených vo svojom smartfóne alebo tablete? A koľko z nich naozaj aktívne využívame? Nový fenomén – digitálny neporiadok –  je dôsledkom neprehľadnosti v aplikáciách a slabej údržby našich zariadení. Dobrovoľne ich tak vystavujeme riziku napadnutia vírusmi a inými bezpečnostným hrozbám.

Používatelia Android zariadení z 12 inštalovaných aplikácií vymažú mesačne len 10. To znamená, že každý mesiac im v zariadeniach pribudnú navyše dve aplikácie. Vyplýva to z výsledkov prieskumu Kaspersky Lab medzi 16.250 respondentmi zo 17 krajín sveta. Pravidelnej aktualizácii a revízii obsahu zariadení, vrátane odstránenia nepoužívaných dokumentov a aplikácií sa venuje len polovica používateľov! Zraniteľnosti v aplikáciách sa často stávajú vstupnou bránou malvéru do nášho zariadenia a k našim dátam. Preto je nesmierne dôležité venovať pozornosť čisteniu a aktualizácií digitálnych zariadení od nepoužívaných alebo neaktívnych aplikácií. Nakoniec, aj v prieskume sa ukázalo, že len štvrtina používateľov aktualizovala aplikácie len pod vplyvom okolností, pričom 10 % respondentov sa aktualizácii vôbec nevenuje, ani v tých najnutnejších prípadoch. Obľúbenosť aplikácií medzi používateľmi a ich v mnohých prípadoch 24-hodinové aktívne využívanie z nich robí atraktívne ciele pre kyberzločin. Zo 100 Android aplikácií, ktoré vie používateľ plne spravovať (vrátane ich inštalácie a odstránenia), až 83 má prístup k citlivým údajom používateľa, ako sú napr. kontakty či správy. Pre kyberzločincov tak potom vôbec nie je problém odosielať správy alebo uskutočňovať hovory z napadnutého zariadenia.

V priemere majú bežní používatelia inštalovaných okolo 66 aplikácií vo svojich mobilných zariadeniach. Pri testovaní reprezentatívnej vzorky týchto 66 aplikácií sa zistilo, že až 54 z nich je spustených a aktívnych v zariadení bez toho, aby používateľ o nich vedel, čo predstavuje zhruba 22 Mb spotrebu za jeden deň. Nastavenia aplikácií poskytujú používateľom určitý stupeň kontroly nad tým, k čomu všetkému môže mať daná aplikácia prístup a s čím môže byť v interakcii. Napriek tomu sa ukázalo, že len 40 % ľudí venuje nastaveniam každej aplikácie vo svojom smartfóne špeciálnu pozornosť. Len 32 % respondentov sa priznalo k tomu, že odmietli inštaláciu mobilnej aplikácie po tom, čo si prečítali licenčné podmienky a neboli spokojní s ich znením.

Ak sa chcete vyhnúť digitálnemu neporiadku a ochrániť svoje cenné osobné údaje pred zneužitím, odporúčame dodržiavať tieto základné pravidlá:
- Zorientovať sa v úložnom priestore zariadenia – nájdite si čas a skúste si prejsť všetky aktívne aj neaktívne aplikácie vo svojom zariadení, zistite ako pracujú a ktoré informácie zhromažďujú v úložnom priestore.
- Venujte sa údržbe svojho zariadenia – zaveďte si systém pravidelného „upratovania“ vašej digitálnej domácnosti, aktualizujte a vyčistite svoje zariadenie od nepotrebných a neaktívnych súborov.
- Pravidelne aktualizujte softvér zariadenia, ako aj jednotlivé aplikácie – aktualizujte softvéry hneď ako sú dostupné nové aktualizácie.
- Používajte špeciálne softvéry – na čistenie a aktualizáciu zariadení, ako sú napr. čističe softvéru (software cleaners) integrované v bezpečnostných riešeniach, ktoré skenujú všetky aplikácie inštalované do zariadenia, schopné upozorňovať na rizikové či málo využívané aplikácie.

utorok 7. mája 2019

Upozorňujeme: Nestaňte sa bielym koňom!

Zaujal vás inzerát, ktorý sľuboval jednoduchý a rýchly zárobok? Ak poskytnete svoj bankový účet na príjem platieb v rôznej výške od rôznych osôb, ktorých vôbec nepoznáte, môžete sa stať tzv. bielym koňom a váš účet sa môže stať „prietokovým účtom" na legalizáciu príjmov z trestnej činnosti alebo financovanie terorizmu. 

Ako ďalej upozorňuje Národná banka Slovenska takéto konanie môže mať trestnoprávne dôsledky. Bielym koňom sa označuje osoba, ktorá je nastrčená alebo použitá na páchanie trestnej činnosti, aby zakryla osobu páchateľa, ktorá má z tejto činnosti prospech.  Pranie špinavých peňazí je proces, pri ktorom dôjde k zlegalizovaniu peňazí pochádzajúcich zo ziskov z trestnej činnosti. A čo je to prietokový účet? Účet, ktorý za odplatu poskytnete na príjem rôznych platieb od rôznych neznámych osôb v rôznych výškach a následne peniaze vyberiete v hotovosti a odovzdáte, prípadne prevediete na ďalší účet patriaci vám neznámej osobe. Takáto činnosť slúži na legalizovanie príjmov z trestnej činnosti (pranie špinavých peňazí). 

Každá banka venuje pozornosť prebiehajúcim platobným operáciám a pri podozrení na neobvyklé transakcie upozorní políciu. Ak je pôvod vašich finančných prostriedkov nejasný, banka vám môže v krajnom prípade účet zablokovať a následne vás môže kontaktovať aj polícia.

Na čo si dávať pozor?
- Nekomunikujte o svojich finančných záležitostiach s neznámymi osobami, ktoré vás nútia poskytnúť vaše osobné údaje alebo ich od vás požadujú pod sľubom odmeny .
- Svoje osobné a finančné údaje si dôkladne chráňte.
- Nevstupujte do vopred ponúknutých neštandardných zmluvných vzťahov s osobami, ktoré nepoznáte.
- Neposkytuje svoj účet na príjem rôznych platieb od rôznych osôb a v rôznych výškach.
- Neposkytujte prístupové údaje k svojmu účtu.
- Nereagujte na ponuky, ktoré sľubujú jednoduchý a rýchly zárobok za to, že poskytnete číslo svojho bankového účtu alebo fotokópiu svojho občianskeho preukazu či pasu.
- Neregistrujte sa ako podnikatelia, ak vás k tomu nútia, resp. na to navádzajú osoby, ktoré nepoznáte.

EU: Povinné bezpečnostné prvky v automobiloch

V roku 2018 zomrelo na následky dopravných nehôd na cestách v Európskej únii približne 25.100 osôb. Zabrániť zbytočným úmrtiam pomôžu bezpečnostné prvky automobilov, ktoré budú od mája 2022 súčasťou všetkých nových vozidiel. Nové bezpečnostné nariadenie už schválil Európsky parlament.

Medzi bezpečnostné prvky, ktoré by mali byť súčasťou povinnej výbavy všetkých nových vozidiel, patrí systém inteligentného prispôsobenia rýchlosti (ISA), príprava na montáž alkoholového imobilizéra, systém varovania vodiča pred ospalosťou a stratou pozornosti, pokročilý systém varovania vodiča pre rozptýlením, signál núdzového brzdenia, detekcia spätného chodu a zariadenie na záznam údajov o udalostiach (čierna skrinka). Systém inteligentného prispôsobenia rýchlosti (ISA) by podľa poslancov mohol znížiť počet smrteľných nehôd na cestách až o 20%. „Systém ISA na základe [údajov z elektronických] máp a sledovania dopravných značiek upozorní vodiča na každé prekročenie povolenej rýchlosti. Nezavádzame obmedzovač rýchlosti, ale inteligentný systém, vďaka ktorému budú vodiči vedieť, keď prekročia povolenú rýchlosť. Zvýši to bezpečnosť nás všetkých a vodičom to pomôže vyhnúť sa pokutám", uviedla spravodajkyňa Róża Thun. Osobné a ľahké úžitkové vozidlá budú musieť byť vybavené aj systémom núdzového brzdenia, ktorý bol dosiaľ súčasťou povinnej výbavy iba pri nákladných automobiloch a autobusoch. Povinným bude aj systém núdzového udržania vozidla v jazdnom pruhu. Väčšina týchto asistenčných systémov bude povinná pre nové modely automobilov od mája 2022 a pre existujúce modely od mája 2024.

Nákladné automobily a autobusy budú musieť byť navrhované tak, aby zlepšili priamy výhľad vodiča, a teda aj viditeľnosť zraniteľných účastníkov cestnej premávky - najmä chodcov a cyklistov. Dizajn týchto vozidiel by mal v budúcnosti v čo najväčšej možnej miere odstrániť mŕtve uhly vpredu a po bokoch vodiča. Požiadavka lepšieho priameho výhľadu vodičov by sa mala vzťahovať na nové modely automobilov od novembra 2025, existujúcich modelov by sa mala týkať od novembra 2028. Nariadenie tiež v snahe zvýšiť ochranu chodcov a cyklistov upravuje požiadavky pasívnej bezpečnosti týkajúce sa napríklad predných a bočných nárazových testov či čelných skiel. Sprísni sa aj typové schvaľovanie pneumatík, v rámci ktorého by sa mala pneumatika testovať aj v opotrebovanom stave.

Európskym parlamentom schválené nariadenie poputuje teraz na stôl ministrov členských štátov v Rade EÚ. Pokiaľ ho schvália v nezmenenej podobe, nariadenie vstúpi do platnosti.

Aktuálne:#pretozetitohovorim, #becauseIsayso

Hypertenzia alebo choroba vysokého krvného tlaku je v súčasnej dobe celosvetovým problémom, postihuje 40 až 50% dospelých osôb vo veku nad 18 rokov. Napriek tomu približne polovica ľudí s vysokým krvným tlakom vôbec nevie o tom, že má vysoký krvný tlak, pretože v začiatkoch ochorenia nepociťujú žiadne príznaky a ťažkosti.  

Do preventívnej celosvetovej kampane, ktorá vyzýva ľudí, aby si dali skontrolovať svoj krvný tlak a predišli tak dostatočne zavčasu možným obávaným komplikáciám, sa po druhý raz zapojilo aj OZ Únia pre zdravšie srdce. Tohtoročná kampaň projektu #pretozetitohovorim, #becauseIsayso vyzýva na nutnosť prevencie vysokého krvného tlaku u dospelých prostredníctvom malých detí, vnukov a vnučiek. Všetky deti rastú so spomienkou na detstvo, počas ktorého ich rodičia vychovávali a učili, ako sa slušne správať. Deti často kládli otázku „Ale prečo?“. Odpoveď od rodičov znela „Pretože ti to hovorím.“ Teraz je rad na deťoch a najmladších generáciách, ktoré túto zaužívanú frázu môžu povedať svojim rodičom či starým rodičom. Môže ich to povzbudiť, aby si svoj tlak dali skutočne skontrolovať a postarali sa o to, aby tu so svojimi najbližšími ostali čo najdlhšie. Túto možnosť môcť využiť aj počas Svetového dňa hypertenzie 17. mája 2019, kedy budú bezplatne zabezpečené merania krvného tlaku pre širokú verejnosť vo vybraných lekárňach na celom Slovensku.

Aktivity, ktoré organizuje a do ktorých sa zapája aj Únia pre zdravšie srdce podporujú aj herci a ďalšie známe osobnosti. Novými ambasádormi sú Zuzana Mauréry a Ady Hajdu. Pomôžu združeniu hovoriť o srdcovocievnych ochoreniach v širšom kontexte aj pre generáciu svojich rovesníkov, ktorí môžu tiež patriť do rizikovej skupiny. Únia pre zdravšie srdce chce taktiež rozšíriť svoju pacientsku základňu a novým členom vysvetliť výhody členstva v združení. V najbližších mesiacoch je jednou z priorít združenia vydanie Minikuchárky jedál pre zdravé srdce. Ide o gastronomicko-edukačnú publikáciu, ktorá bude plná zaujímavých receptov od odborníkov, známych osobností, ale aj pacientov.

Do kampane #pretozetitohovorim sa už po druhýkrát zapojila aj sieť BENU lekární, ktorá si uvedomuje riziká vysokého krvného tlaku a bezplatnými meraniami po celom Slovensku prispieva k lepšej kontrole pacientov s hypertenziou. „Už po druhýkrát sme sa preto zapojili do celosvetového projektu #pretozetitohovorim zameraného na kontrolu krvného tlaku, ktorú v našich lekárňach poskytneme zadarmo. Náš edukovaný personál je pripravený ochotne dennodenne pomáhať každému zákazníkovi na ceste k lepšiemu zdraviu, či už širokým portfóliom služieb alebo poradenstvom v oblasti zdravia a zdravého životného štýlu“, dodala Barbora Balaďová.

pondelok 6. mája 2019

Zelená domácnostiam II: Poukážky na tepelné čerpadlá

V 7. kole projektu podpory malých obnoviteľných zdrojov energie (OZE) Zelená domácnostiam II, ktoré bude otvorené v utorok 7. mája, budú môcť domácnosti z mimobratislavských regiónov žiadať o poukážky na inštaláciu tepelných čerpadiel v celkovej hodnote 800.000 eur. 

Slovenská inovačná a energetická agentúra (SIEA) zároveň informuje, že o týždeň na to bude nasledovať kolo na "biomasové" kotly s rovnakou sumou. Do septembra 2019 plánuje SIEA podľa zverejneného harmonogramu vyhlásiť spolu 20 kôl. SIEA v 6. kole projektu Zelená domácnostiam II otvorenom 30. apríla vydala 329 poukážok na inštaláciu fotovoltických panelov.

Národný projekt Zelená domácnostiam II je financovaný prostredníctvom Operačného programu Kvalita životného prostredia. Cieľom projektu je do roku 2023 zvýšiť využívanie obnoviteľných zdrojov energie v domácnostiach. SIEA plánuje podporiť inštalácie s celkovým výkonom 140 megawattov (MW).

DiscoverEU: Ďalších 20.000 cestovných poukazov

Európska komisia otvorila novú výzvu na podanie žiadostí o cestovné poukazy iniciatívy - všetci mladí ľudia vo veku 18 rokov v Európskej únii (EÚ) sa môžu do 16. mája 2019 prihlásiť a uchádzať sa o príležitosť v období od 1. augusta 2019 do 31. januára 2020 objavovať Európu.

Zámerom Európskej komisie v druhom roku je rozšíriť vzdelávací rozmer projektu. Účastníkom poskytne informácie a tipy, kam cestovať a čo navštíviť v Európe. V prípade záujmu im zabezpečí aj cestovný denník, aby mohli svoje skúsenosti zaznamenať a zamyslieť sa nad nimi. Rovnako budú na cestách mať možnosť zapojiť sa do podujatí zameraných na budovanie komunít. Komisia zároveň pracuje na tom, aby iniciatíva DiscoverEU bola lepšie prístupná pre všetkých a inkluzívnejšia. Zjednodušuje systém prihlášok, poskytuje tipy, ako finančne výhodne cestovať, pričom v čo najväčšej možnej miere zohľadňuje potreby mladých so zdravotným postihnutím, aby sa aj oni mohli vydať na cesty.

Kto a ako sa môže prihlásiť? Uchádzači musia byť narodení medzi 2. júlom 2000 (vrátane) a 1. júlom 2001 (vrátane) a pripravení podniknúť maximálne 30-dňovú cestu od 1. augusta 2019 do 31. januára 2020. Záujemcovia sa môžu prihlásiť prostredníctvom Európskeho portálu pre mládež. Žiadosti posúdi hodnotiaca komisia, ktorá vyberie úspešných uchádzačov. O výsledkoch výberového konania budú uchádzači informovaní v júni 2019.

Úspešní uchádzači budú môcť cestovať individuálne alebo v najviac 5-člennej skupine. Pravidlom je cestovanie železničnou dopravou. Aby však nič nebránilo voľnému pohybu po celom kontinente, cestovatelia budú môcť využívať aj alternatívne spôsoby dopravy, ako sú autobusy alebo trajekty či (vo výnimočných prípadoch) aj letecká doprava. Šancu tak dostanú aj mladí ľudia žijúci v odľahlých oblastiach alebo na ostrovoch v EÚ.

Elektromobily: Europa nie je lídrom

Európa je na chvoste v zabezpečení podmienok pre výrobu elektromobilov. Svetovým lídrom v tejto oblasti je Čína. Podľa analýzy Euler Hermes vedie Čína vďaka silnému politickému mixu, dotáciám pre výrobcov a ambicióznym plánom na zvýšenie poplatkov za nabitie elektromobilov. Nielen za Čínou, ale aj za USA a Japonskom, zaostáva Európa, pokiaľ ide o pravidlá, infraštruktúru a kritické komponenty v oblasti výroby elektromobilov. Pre Slovensko je pritom automobilový priemysel kľúčovým.

Odborníci Euler Hermes analyzovali, či je Európa v porovnaní s ostatnými výrobcami vo svete pripravená na nastupujúce trendy. Vo svojej štúdii zvolili indikátory ako pravidlá týkajúce sa elektromobilov, infraštruktúra, kritické komponenty, rozsah, prítomnosť na trhu, inovácia a finančná sila, dynamika zmeny vozového parku, pripravenosť, konkurencieschopnosť a vývoj elektrickej sústavy a surovín. Experti spoločnosti sú presvedčení, že pre Európu je smerodajné, kam sa bude uberať rozvoj výroby elektromobilov. Tvrdia, že hlavnú rolu v dnešnej dobe zohráva koncept elektrifikácie, využívania elektromobilov a budovania infraštruktúry k nim. Práve elektrifikácia má podľa nich obrovský vplyv na prežitie automobilového priemyslu v nasledujúcich rokoch.

„Európa môže byť znovu lídrom vzhľadom na finančnú silu európskych výrobcov automobilov a ich schopnosť premeniť výskum a vývoj na strategické inovácie. Jednotliví výrobcovia však musia pružne investovať svoje zdroje, budovať si silné postavenie v rámci širších ekosystémov mobility, no predovšetkým sa snažiť o rozvoj elektromobility, aj v situácii relatívneho nedostatku politickej podpory“, konštatoval Peter Mucina. Spoločnosť Euler Hermes tiež uvádza, že v súvislosti s elektrifikáciou by sa mohli chopiť príležitosti najmä firmy pôsobiace v technologickom, spotrebiteľskom a energetickom sektore, ktoré by mohli mať z nastupujúceho trendu väčší úžitok než samotný automobilový priemysel. „Očakávame, že novovznikajúce spoločnosti využijú nové príležitosti, zatiaľ čo tie etablované môžu zmenu skôr využiť na transformovanie podnikania“, podotkol Peter Mucina.