piatok 18. októbra 2019

Hmlové svetlá: Ako ich používať správne?

Hmlové svetlá slúžia na zlepšenie viditeľnosti v hmle alebo pri silnom daždi či snežení. Častým problémom, s ktorým sa stretávame na slovenských cestách, je však ich nesprávne používanie. Pri dobrej viditeľnosti oslňujú ostatných vodičov a hlavne v kolóne áut vyvolávajú zbytočnú nervozitu. Aj skúsení vodiči sa dopúšťajú chyby, že nevypnú hmlové svetlá v pravý čas a nechávajú ich svietiť aj počas jazdy v meste alebo po skončení zníženej viditeľnosti.

Jeseň a zima je obdobie, kedy sa rýchlejšie mení počasie aj viditeľnosť a preto je extrémne dôležité dodržiavať pravidlo – vidieť a byť videný. Na to slúžia aj hmlové svetlá. Predné hmlovky vyžarujú väčšinou biele svetlo, pričom rôzne fólie na krytie sú zakázané a sú vnímané ako zásah do funkčnosti komponentu vozidla. Hmlovky lepšie osvetľujú cestu, jej nedokonalosti a nástrahy, ktoré by mohli viesť k dopravnej nehode. Zadné hmlovky tvorí zvyčajne silné červené svetlo a slúžia predovšetkým na to, aby sme boli lepšie a včas videní vodičmi idúcimi za nami. Pri zníženej viditeľnosti sa odporúča, aby šoféri používali tiež stretávacie svetlá. Pri zapnutých denných svetlách nie je auto vidieť z pohľadu vodiča auta jazdiaceho za ním. V sychravom počasí sa naviac rýchlejšie zašpiní nielen čelné sklo, ale aj svetlomety, ktorých účinnosť sa tak môže znížiť aj o polovicu. Preto je dôležité ich pravidelné čistenie a rovnako potrebné je očistiť z nich sneh a námrazu. K výraznejšiemu oslňovaniu a zhoršenej viditeľnosti môže prispieť aj neskorá výmena stieracích líšt, preto nemôžeme zabúdať na ich pravidelnú výmenu. Ich životnosť je spravidla maximálne jeden rok. Opotrebované lišty stieračov zle odstraňujú nielen vodu, ale aj nečistoty a nechávajú na okne rozmazané šmuhy, ktoré lámu a rozptyľujú svetlo.

Použitie hmloviek je za nepriaznivých podmienok vždy na zvážení vodiča. Auto ich má na to, aby sa používali, ale zároveň treba myslieť aj na včasné vypnutie. Vypnúť by sme ich mali vtedy, keď sa rozhľadové podmienky zlepšili, čiže už husto neprší, alebo sa hmla rozplynula. Taktiež je treba myslieť na ich vypnutie pri vjazde do tunela, alebo ak sme v súvislej kolóne. Hmlovky v obciach a mestách za zlého počasie nie sú zakázané. Ale tým, že sú tieto úseky ciest zvyčajne dobre osvetlené, je v nich väčší počet vozidiel, nemusíte ich mať väčšinou zapnuté. Vždy je na zvážení každého šoféra, aby vyhodnotil aktuálnu situáciu aj s ohľadom na iných účastníkov cestnej premávky.

Selfie: Vo vesmírnom priestore

Možnosť urobiť si selfie vo vesmíre mali doteraz len astronauti. To sa však má zmeniť a ktokoľvek môže odoslať svoju selfie prostredníctvom stránok Mission Control. 

Ak chcete dostať svoju tvár do vesmíru, navštívte samsung.com/spaceselfie a nahrajte svoju fotku. Samsung v spolupráci s partnerom z odboru letectva a kozmonautiky Flightline Films dostáva svoje technológie až na samú hranicu vesmírneho priestoru a spotrebiteľom umožní dostať na obrazovku prístroja Samsung svoje vlastné „SpaceSelfie“. Pretlakový balón na výstup do vysokých výšok s veľkosťou polovice basketbalového ihriska (10,5 x 18 m) vystúpi zo štartovacieho stanoviska v Južnej Dakote v USA a do výšky takmer 20.000 metrov vynesie na zákazku vyrobenú nákladovú debnu, v ktorej je uložené zariadenie S10 5G. Vybavenie bolo navrhnuté tak, aby dokázalo urobiť fotografie najvyššej kvality s ohľadom na zakrivenie Zeme a odrazy svetla od Slnka, ktorého slnečná energia napája vybavenie a samotný prístroj S10 5G. Na Zemi majú zákazníci šancu získať fotografiu svojej tváre vo vesmíre, a to tak, že si pomocou svojho smartfónu urobia selfie, ktorú nahrajú na internetové stránky riadiaceho strediska. 

Pre misiu SpaceSelfie boli špeciálne vyvinuté dve aplikácie. Prvá z nich je aplikácia pre „pozemné riadenie“, ktorá bola vytvorená pre odosielanie a prijímanie selfie medzi riadiacim strediskom a smartfónom na obežnej dráhe. Druhou je aplikácia špeciálne určená pre S10 5G, ktorá komunikuje s fotoaparátom upevneným na statíve a odosiela mu príkazy na vytvorenie selfie fotografie zobrazenej na telefóne zariadenia. Aplikácia na smartfóne S10 potom pozemnej aplikácii odošle príkaz, aby fotografiu odoslala späť na Zem a odtiaľ putuje obrázok priamo k spotrebiteľovi.


Radíme: Správa softvérových aktualizácií

Rastúci počet aplikácií, utilít a mobilných zariadení zvyšuje zraniteľnosť firemných sietí, a tým aj riziká potenciálnych útokov. Na vytvorenie efektívneho systému na správu softvérových aktualizácií je potrebné splniť rad bodov, ktoré umožnia zvýšiť zabezpečenie firemných IT, znížiť riziká napadnutia a zároveň splniť prísne požiadavky zo strany najrôznejších regulačných nariadení.

Vytvorenie funkčného systému je stále naliehavejšie, napr. vlani došlo k opätovnému nárastu softvérových zraniteľností operačných systémov, stolných aj mobilných aplikácií. Vlani bolo zaznamenaných celkom 16.555 zraniteľností, t. j. o 12,5 % viac než v roku 2017, kedy bolo zistených 14.714 zraniteľností. Najviac nových zraniteľností bolo zaregistrovaných v operačných systémoch Debian Linux, Google Android, Ubuntu Linux a vo firmware Qualcomm, z aplikácií potom Mozilla Firefox a Adobe Acrobat Reader.

6 krokov na efektívnu správu aktualizácií podľa skúseností GFI Software zahŕňa:
1. Stanoviť si pravidlá na softvérové záplatovanie (patch management) v organizácii – zahŕňa stanovenie rozsahu záplatovania, termínov a výnimok a správu aktualizovaného inventára aktív.

2. Stanoviť si zodpovednosť za identifikáciu záplat a ich distribúciu v rámci organizácie – znamená stanoviť tím či osobu zodpovednú za správu rizík, hodnotenie zraniteľností, testovania záplat a ich inštaláciu.

3. Overovať inštalácie aktualizácií a riešiť chyby – Efektívna správa aktualizácií nezabúda ani na overenie, ktoré zaistí funkčnosť záplat po inštalácii a na riešenie prípadných chýb.

4. Automatizovať v čo najvyššej miere – Manuálne aplikovanie záplat nie je dlhodobo udržateľný postup, cestou k efektívnej správe je automatizovaná aplikácia aktualizácií, ak je to možné viacfázová.

5. Vytvoriť si databázu nápravných opatrení – Databáza rizík, nápravných opatrení a výnimiek zo záplatovania pomôže udržať prehľad a kontrolu nad procesmi správy aktualizácií.

6. Kontrolovať efektivitu systému na správu aktualizácií – Výkonnosť systému sa môže merať priebežným vyhodnocovaním napr. vyspelosti systému na správu záplatovania, nákladov na zavedenie a prevádzku systému a zhody s regulačnými požiadavkami.

„Efektívna správa aktualizácií je kľúčovou súčasťou každej stratégie kybernetickej bezpečnosti. Systém aktualizácií postavený na technických nástrojoch umožňujúci automatizáciu procesov záplatovania prináša vyššiu bezpečnosť, vyššiu produktivitu zamestnancov, lepšie fungovanie IT infraštruktúry, vyššiu zhodu s regulačnými požiadavkami a v celkovom dôsledku aj nižšie náklady“, dodal Zdeněk Bínek. 

štvrtok 17. októbra 2019

Aktuálne: Dôverujeme robotom?

Sociálny vplyv robotov na ľudí a neistoty, ktoré môže priniesť, by sa nemali podceňovať. Výskum realizovaný spoločnosťou Kaspersky v spolupráci s Univerzitou v Gente odhalil, že roboty dokážu účinným spôsobom získať citlivé informácie od ľudí, ktorí im dôverujú tým, že ich presvedčia, aby podnikli nebezpečné kroky. V určitých situáciách môže mať prítomnosť robota veľký vplyv na ochotu ľudí poskytnúť napríklad prístup do zabezpečenej budovy.

Svet veľmi rýchlo napreduje smerom k digitalizácii a mobilite služieb, pričom viaveré priemyselné odvetvia a domácnosti sa vo veľkej miere spoliehajú na automatizáciu a využívanie robotických systémov. Podľa niektorých odhadov sa tento prienik robotických systémov stane štandardom v bohatých domácnostiach už do roku 2040. V súčasnosti je väčšina týchto robotických systémov vo fáze akademického výskumu a je preto príliš skoro na to diskutovať o začlenení opatrení týkajúcich sa kybernetickej bezpečnosti. Avšak výskum spoločnosti Kaspersky a Univerzity v Gente odhalil a priniesol nový a neočakávaný rozmer rizika v súvislosti s robotikou. V prvom rade ide o sociálny dopad a vplyv na správanie ľudí, v druhom rade ide o potenciálne nebezpečenstvo a nové možnosti útoku, ktoré so sebou robotika prináša.

Výskum bol zameraný na vplyv špecifického sociálneho robota, ktorý bol navrhnutý a naprogramovaný na vzájomnú interakciu s človekom s využitím ľudských komunikačných prvkov, akými sú reč alebo neverbálna komunikácia, s počtom približne 50 účastníkov. Za predpokladu, že sociálne roboty môžu byť napadnuté hackermi, a že útočník v tomto prípade prevzal nad robotom kontrolu, výskum odhalil potenciálne bezpečnostné riziká súvisiace s týmto robotom, ktorý aktívne ovplyvňuje používateľov, aby podnikli určité kroky, vrátane: 

· Sprístupnenia priestorov, ktoré sú v režime obmedzeného prístupu. Robot bol umiestnený v blízkosti zabezpečeného vchodu do multifunkčnej budovy v centre belgického mesta Gent, pričom žiadal zamestnancov, aby ich mohol nasledovať cez vchodové dvere. Za normálnych okolností je prístup do týchto priestorov možný len priložením karty na prístupovú čítačku pri dverách. Počas experimentu síce nie všetci pracovníci vyhoveli požiadavke robota, ale až 40 % z nich robotovi dvere otvorilo a umožnilo mu vstúpiť do zabezpečeného priestoru. Keď však robot vystupoval ako poslíček pre donášku pizze, pričom držal krabicu od medzinárodne známej donáškovej služby, personál pohotovo úlohu robota prijal a zdalo sa, že aj v menšej miere spochybňoval jeho prítomnosť či dôvody na vstup do zabezpečeného priestoru.

· Získavania citlivých informácií. Druhá časť štúdie bola zameraná na získanie osobných údajov, ktoré by sa štandardne používali na obnovu hesla (vrátane dátumu narodenia, značky prvého vlastného auta či obľúbenej farby, atď.). Opäť bol použitý sociálny robot, ktorý v tomto prípade pozval ľudí na priateľskú konverzáciu. Od všetkých účastníkov, s výnimkou jedného, sa robotovi podarilo získať osobné údaje rýchlosťou približne jeden údaj za minútu.

Radíme: Ochrana hodnoty podniku

Pri M&A transakciách nie je nezvyčajné, že kupujúci požaduje istú formu kontroly nad nadobúdaným podnikom ešte predtým než ho nadobudne. Ako ale správne nastaviť prechodnú kontrolu pri transakciách, ktoré podliehajú súhlasu súťažných autorít?

Kupujúci si pri M&A transakciách vyberajú podniky, do ktorých budú vstupovať podľa assetov, know-how alebo uzavretých kontraktov. Počas prechodného obdobia (v angl. Interim Period) však môže dôjsť ku zásadným zmenám ovplyvňujúcich celkovú hodnotu nadobúdaného podniku. Kupujúci môže vykonávať nad podnikom ale iba také úkony, ktoré sú potrebné na zachovanie jeho hodnoty: dohliadať nad zachovaním obchodného smerovania podniku, hlavných zmlúv, zabrániť prevodu patentov alebo iných práv duševného vlastníctva, a to formou veto práva alebo udelenia predchádzajúceho súhlasu kupujúceho s niektorými transakciami.

Prečo je rozsah oprávnení kupujúceho vôbec dôležitý a prečo je potrebné ho limitovať? Jozef Boledovič upozorňuje na pravidlá hospodárskej súťaže, podľa ktorých pri transakciách povinne oznámených Protimonopolnému úradu SR (prípadne inej kompetentnej súťažnej autority) kupujúci môže vykonávať kontrolu (teda rozhodujúci vplyv nad podnikom) až po tom, ako nadobudne súhlas súťažných autorít. V prevažnej väčšine prípadov platí, že počas celého prechodného obdobia kupujúci takýto súhlas ešte nemá. Oprávnenia kupujúceho preto musia byť len v rozsahu potrebnom na zachovanie hodnoty podniku a tak, aby kupujúcemu nedávali možnosť nad ním vykonávať kontrolu - rozhodujúci vplyv.

Ak kupujúci prekročí svoje oprávnenia do takej miery, že nad nadobúdaným podnikom začne vykonávať rozhodujúci vplyv pred nadobudnutím súhlasu súťažných autorít, môže ísť o tzv. gun-jumping. A nasledovať môžu výrazné finančné pokuty pre dotknuté podniky, prípadne povinnosť obnovenia hospodárskej súťaže – napríklad spätným prevodom podniku. 

EU: Nové príležitosti v čase globálnej hospodárskej neistoty

Podľa výročnej správy Európskej komisie o vykonávaní obchodných dohôd v roku 2018 obchodná sieť Európskej únie (EÚ) pokrývala 31 % obchodných výmen v Európe a očakáva sa, že tento podiel bude naďalej stúpať (na takmer 40 %), keďže do platnosti vstupujú ďalšie obchodné dohody. Obchod celkovo tvorí 35 % hrubého domáceho produktu (HDP) EÚ.

V roku 2018 vývoz z EÚ a dovoz z krajín, s ktorými máme podpísané obchodné dohody, dosiahli pozitívny vývoj, keď bol zaznamenaný pokračujúci rast na úrovni 2 % resp. 4,6 %, pričom silný rast zaznamenal najmä vývoz agropotravinových výrobkov. Rastúca sieť obchodných dohôd EÚ vytvára hospodárske príležitosti pre pracovníkov v celej Európe. Na vývoz do krajín mimo EÚ je naviazaných viac ako 36 miliónov pracovných miest. EÚ zaznamenala pri obchode s tovarom s krajinami, ktoré sú partnermi v obchodných dohodách, prebytok vo výške 84,6 miliardy eur, v porovnaní s jej celkovým obchodným deficitom vo výške približne 24,6 miliardy eur so zvyškom sveta.

Zo správy za rok 2018 pri pohľade na konkrétne sektory zahrnuté v dohodách vyplýva:
- Vývoz agropotravinových výrobkov z EÚ do krajín, ktoré sú obchodnými partnermi, v porovnaní s predchádzajúcim rokom naďalej rástol a zaznamenal celkový nárast o 2,2 %. Vývoz agropotravinových výrobkov do Južnej Kórey zaznamenal nárast o 4,8 %. Za zmienku stojí aj vývoz agropotravinových výrobkov do Gruzínska, Moldavska a na Ukrajina, ktorý v porovnaní s rokom 2017 narástol o 11 %.
- Vývoz priemyselných výrobkov EÚ celkovo narástol o 2 %, pričom výraznejší nárast zaznamenal chemický sektor (2,5 %), sektor nerastov (6 %) a základných kovov (4,4 %).
Napríklad pri pohľade na jednu z nedávnych obchodných dohôd sa v správe uvádza, že v prvom celom kalendárnom roku (2018) vykonávania obchodnej dohody medzi EÚ a Kanadou:
- bilaterálny obchod s tovarom vzrástol o 10,3 % a obchodný prebytok EÚ s Kanadou sa zvýšil o 60 %,
- vývoz tovaru z EÚ do Kanady sa zvýšil o 15 % (alebo 36 miliárd eur v dodatočných príjmoch z vývozu), najmä v prípade sektorov, v ktorých boli dovozné clá predtým vysoké, ako napríklad lieky (nárast o 29 %), stroje (16 %) alebo organické chemikálie (77 %),
- vývoz agropotravinových výrobkov (celkovo 9 % z celkového vývozu EÚ) z EÚ do Kanady narástol o 7 %.
Okrem toho po intenzívnych rokovaniach v spoločných výboroch vytvorených na základe rôznych obchodných dohôd viacero partnerských krajín zrušilo prekážky obchodu, čo umožnilo viacerým spoločnostiam z EÚ plne využívať výhody, ktoré tieto dohody ponúkajú. Napríklad dánski a holandskí poľnohospodári budú môcť vyvážať hovädzie mäso do Južnej Kórey, zatiaľčo Poľsko a Španielsko budú môcť vyvážať hydinové mäso do Južnej Afriky.

V správe sa skúma aj vplyv ustanovení zahrnutých do osobitných kapitol o „obchode a udržateľnom rozvoji“, ktoré sú súčasťou všetkých moderných obchodných dohôd EÚ. Tieto kapitoly sa zameriavajú na spoluprácu s obchodnými partnermi pri vykonávaní medzinárodných pravidiel týkajúcich sa práce a životného prostredia, ako sa uvádzajú v mnohostranných dohodách o životnom prostredí alebo dohovoroch Medzinárodnej organizácie práce (MOP). Nedávne úspechy dosiahnuté pred nadobudnutím platnosti príslušných dohôd zahŕňajú ratifikáciu dohovoru MOP č. 98 o právach na organizáciu a kolektívne vyjednávanie zo strany Mexika a Vietnamu. Okrem toho dohody s Vietnamom, Japonskom, Singapurom, Mercosurom a Mexikom zahŕňajú posilnené záväzky na účinné vykonávanie Parížskej dohody o zmene klímy. EÚ v roku 2018 a 2019 v rámci svojich obchodných dohôd prijala aj niekoľko opatrení na presadzovanie práva, okrem iného v súvislosti s pracovnými normami. Okrem iných príkladov požiadala EÚ o zvolanie výboru po tom, ako Južná Kórea neratifikovala dohovory MOP o právach pracovníkov, najmä o slobode združovania a kolektívnom vyjednávaní. V správe sa však zdôrazňuje aj potreba zvýšiť úsilie, spoločne s členskými štátmi a zainteresovanými stranami, zamerané na posilnenie informovanosti o možnostiach, ktoré obchodné dohody ponúkajú, ako aj zintenzívniť opatrenia na presadzovanie práva, aby dohody priniesli zamýšľané výsledky.

EÚ má v súčasnosti najväčšiu obchodnú sieť na svete. Tvorí ju 41 obchodných dohôd uzavretých so 72 krajinami. Typy obchodných dohôd EÚ zahŕňajú:
- dohody „prvej generácie“, vyjednané pred rokom 2006, ktoré sa zameriavajú na odstránenie ciel,
- dohody „druhej generácie“, ktoré zasahujú do nových oblastí vrátane práv duševného vlastníctva, služieb a udržateľného rozvoja,
- prehĺbené a komplexné zóny voľného obchodu (DCFTA), ktoré vytvárajú silnejšie hospodárske väzby medzi EÚ a jej susednými krajinami,
- dohody o hospodárskom partnerstve zamerané na rozvojové potreby afrického, karibského a tichomorského regiónu.

streda 16. októbra 2019

On-line: Mediálna gramotnosť seniorov

Postupne sa veľká časť životov presunula do on-line prostredia a týka sa to aj seniorov. Témou tohtoročnej kampane Staroba sa nás dotýka je mediálna gramotnosť seniorov. Edukatívna kampaň  bude seniorov upozorňovať na nástrahy internetu a učiť rozpoznávať hoaxy.

Podľa Socia – Nadácie na podporu sociálnych zmien sú aj seniori skupinou, ktorá je výrazne ovplyvňovaná množstvom informácií, dezinformácií či internetových hoaxov. A keďže nie sú úplne zruční v používaní technických prostriedkov, akými sú aplikácie, mobily či sociálne siete, môže to viesť k ich sociálnemu vylúčeniu alebo osobnej frustrácii. Mediálnej gramotnosti starších ľudí sa pritom nevenuje toľko pozornosti, koľko by sa malo. Nestačí im len hovoriť, že majú byť skeptickejší a myslieť kritickejšie. Treba im dať veľmi konkrétne praktické zručnosti na to, aby dokázali odhaľovať manipulácie a dezinformácie na internete. Hoaxy sú podľa predstaviteľov nadácie reálnym nástrojom moci, ktorý pomáha ovládať skupiny obyvateľstva rôznymi spôsobmi. Seniori sú podľa nich veľmi zraniteľná časť populácie, pretože internet a práca s počítačom sú pre nich nové a užitočné veci, no zároveň tam aj na nich číhajú rôzne nebezpečenstvá.

Kampaň bude zameraná na vyvolanie prirodzeného odporu proti manipuláciám v on-line prostredí, informácie o nástrahách internetu budú podané s jemne humorným tónom. Podporili ju aj známe osobnosti ako hudobník Peter Lipa, herec František Kovár, spisovateľka Etela Farkašová a fotograf Peter Friedner. Súčasťou tohtoročnej kampane Staroba sa nás dotýka bude aj decembrová konferencia venovaná mediálnej gramotnosti seniorov. Zúčastnia sa najmä seniori, ale aj mladí ľudia, zástupcovia samospráv a organizácií venujúcich sa seniorom. Ako spíkri vystúpia napríklad spisovateľ Michal Hvorecký, šachový veľmajster a autor knihy Sila rozumu v bláznivej dobe Ján Markoš či občiansky aktivista Ján Benčík. 

Platobná disciplína: Slovensko je najhoršie

Slovensko skončilo na úplnom chvoste zhodnotenia platobnej disciplíny firemných aj koncových zákazníkov. Podľa reprezentatívnej štúdie European Payment Practices 2019 skupiny EOS zaznamenalo až 24 % neskorých platieb a úplne nevymožiteľných pohľadávok. Spomedzi sledovaných 17 európskych krajín je to najviac.

Priemer vo východnej Európe bol pritom 21 percent, v západnej len 17. Západoeurópske krajiny si medziročne (v porovnaní s rokom 2018) polepšili o dva percentuálne body, východoeurópske len o jeden.  Čo sa týka Slovenska, úhrady faktúr sa udiali neskôr než v stanovenom termíne v 21 percentách prípadov, 3 percentá pohľadávok spadajú medzi úplne nevymožiteľné. Rovnako nedisciplinovaní pri platení faktúr boli firemní aj koncoví zákazníci (B2B, B2C).

„Tohoročný prieskum skupiny EOS zmapoval platobnú disciplínu v 17 európskych krajinách. To, že Slovensko skončilo ako úplne najhoršie, je nepekná vizitka. Vrhá to zlé svetlo na renomé tamojších podnikateľských subjektov, pokiaľ potenciálni záujemcovia zvažujú obchodovať s nimi. Rovnako tak môžu vzhľadom na tento fakt upustiť od svojich investičných zámerov“, upozorňuje Michal Šoltes. 

Prehľad neskorých platieb a nevymožiteľných pohľadávok
v jednotlivých krajinách ( v %)

Rusko
11
Nemecko
14
Dánsko
15
Španielsko
16
Francúzsko
17
Švajčiarsko
18
Česká republika
19
Chorvátsko
19
Belgicko
20
Slovinsko
20
Veľká Británia
21
Poľsko
21
Maďarsko
22
Rumunsko
22
Bulharsko
23
Grécko
23
Slovensko
24


Radíme: Moderný životopis

Pracovný trh sa v dôsledku nových technológií rýchlo mení. Životopis (CV) pracovníka je len časťou celého balíka osobnej prezentácie v digitálnom svete. Pri posielaní emailom je možné ho doplniť rôznymi hyperlinkami – na profesijnú sociálnu sieť LinkedIn, na vlastné portfólio s ukážkami práce, na výstupy s úspechmi zo zamestnaní (napríklad odkaz na web konferencie, ktorú uchádzač organizoval ako produkčný). 

Veľa ľudí má roky napísané jedno CV, ktoré len aktualizuje o posledné pracovné pozície či absolvované kurzy, až keď CV potrebuje použiť. To je podľa kariérnych poradcov chyba. „Na CV sa môžeme dívať ako na reklamný leták – skutočne povie o pracovníkovi všetko, aby si ho zamestnávateľ dokázal predstaviť? Vrátane jeho vízií, talentu, osobnosti? Každé CV by malo byť zostavené na mieru danej situácii, univerzálny životopis neexistuje a mať ho napísaný ešte skôr, než poznáme jeho adresáta, nemôže byť produktívne. Kvalitné CV by malo poskytovať veľmi konkrétne informácie, aké máme zručnosti, ako sme ich získali, čo sme v práci zvládli, a pokiaľ si svoje portfólio nedopĺňame priebežne, môžeme jednoducho na relevantné veci pre dané CV a ponuku pozície zabudnúť. V opačnom prípade stačí len vybrať a zdôrazniť to najdôležitejšie v kontexte dopytujúcej sa firmy“, vysvetľuje kariérna koučka Petra Drahoňovská. Informácie z papierového životopisu si dnes väčšina personalistov overuje a dopĺňa na internete. Vďaka sociálnym sieťam, názorom, komentárom, fotografiám a ďalším informáciám, ktoré človek zdieľa on-line, si dokážu preveriť nielen pracovné skúsenosti a schopnosti, ale aj osobnosť uchádzača, ktorá sa vo výberových konaniach dostáva do popredia záujmu. „Životopis je vnímaný len ako jeden z podkladov pre ďalšie rokovania. Čím ďalej, tým viac sa posudzuje osobnosť človeka, jeho zručnosti sa učiť, pružne reagovať na zmeny, prispôsobovať sa, tzv. byť agilný a v neposlednom rade dôveryhodnosť a spoľahlivosť. Sú to veci, ktoré z životopisu nevyčítate, z digitálnej stopy, ktorú človek zanecháva na internete, a z osobného stretnutia s kandidátom už zvyčajne áno“, myslí si Valery Senichev. Nevyvíjajú sa len firmy a štýly náboru zamestnancov, ale je možné sledovať aj rad nových trendov pri životopisoch.

Pracovné skúsenosti by mali byť v CV rozpísané, nestačí uviesť len meno firmy a pozíciu. Popisy praxe by sa mali orientovať na výsledky, na čom sa uchádzač podieľal, za čo mal zodpovednosť. Rovnako je takto možné rozpísať aj detaily formálneho štúdia, aké predmety a vyučujúcich uchádzač mal, alebo pri vlastných projektoch či absolvovaných kurzoch a workshopoch, ktoré sú k ponúkanej pozícii relevantné. Obzvlášť, ak meníme odbor, je potrebné načrtnúť smer, kam a prečo chcem presmerovať svoje ďalšie profesijné kroky. Schopnosti a zručnosti uchádzača sa vyplatí vypichnúť už v úvodnej časti CV. Často sa teraz využíva forma prvého odstavca, ktorý slúži ako zhrnutie toho najdôležitejšieho – úspechy, vízie a profesijné ciele. „Hlavne nezostávať pri klišé typu: viem pracovať v tíme, som flexibilný a rád sa učím nové veci, popisnejšie sú príklady z praxe, čo človek zvládol, čo ho zocelilo. V CV majú svoje miesto aj záľuby, ktoré dokreslia osobnosť. Stereotypné ‚mám rád kultúru, šport, čítanie‘ ale popíšte konkrétne, ako ‚cvičím jogu, čítam severské detektívky a zaujímam sa o francúzsku kinematografiu‘, aby nešlo o frázy, ale o predstavenie sa. Pokiaľ zostanete pri všeobecnom popise, tak ako všetky ostatné sekcie ani táto nemá výpovednú hodnotu. Rovnako si už človek v sekcii IT zručností nevystačí so strohým ‚Word, Excel‘. Takmer každý má dnes z práce skúsenosť s viacerými operačnými systémami, mnoho ľudí vie pracovať pomerne pokročilo s editormi fotografií, videí, zvuku, so sociálnymi sieťami. Jazykovú vybavenosť je žiaduce popísať objektívnejšie než ‚začiatočník alebo A2‘ a doplniť, či v jazyku komunikujete denne, občas, ste schopní viesť míting s klientom či prednášať“, doplnila poradkyňa.

utorok 15. októbra 2019

Dátové modely: Až polovica v praxi nevyužitá

Od umelej inteligencie vo forme humanoidného stroja schopného vnímať okolie a samostatne konať máme ešte ďaleko. Technológie patriace do tejto oblasti však už slovenské firmy nasadzujú.

Prieskum agentúry Go4insight medzi viac než dvomi stovkami respondentov zo slovenského podnikateľského prostredia ukázal, že takmer tretina podnikov u nás v súčasnosti využíva prediktívnu analytiku a vyše štvrtina strojové učenie. Prediktívna analytika umožňuje firmám lepšie rozhodovať na základe dátových analýz a vďaka strojovému učeniu sa softvér dokáže sám učiť a nadobudnuté znalosti následne autonómne aj využiť. Samotným analyzovaním dát ani využívaním programov schopných samostatne nadobúdať vedomosti, však firmy nič nezískajú. „Mnohé z podnikov, ktoré sa hrdo hlásia k využívaniu technológii umelej inteligencie v podobe prediktívnej analytiky a strojového učenia, v skutočnosti nemajú z vynaloženého úsilia a investícií adekvátny osoh“, konštatuje na základe skúseností z praxe Richard Kraus.

Dôvodom je, že prácne vytvorené dátové modely, ktoré majú šancu zlepšiť obchodné výsledky, znížiť riziká, alebo zlepšiť lojalitu zákazníkov, zostávajú neraz nevyužité v zásuvkách. Podľa celosvetových prieskumov spoločností SAS aj Gartner sa takmer polovica vytvorených dátových modelov do praxe nikdy nenasadí. Iná štúdia poradenskej agentúry IDC uvádza, že všetky vytvorené dátové modely má v reálnej prevádzke nasadených iba 35 % organizácií.„Podniky začínajú s pokročilých dátovými technológiami a strojovým učením experimentovať bez toho, aby mali jasno v tom, ako sa o následne o dátové modely starať“, vysvetľuje R. Kraus. To znamená, že dátové modely nevedia rýchlo presúvať do reálnej prevádzky, sledovať ich výkonnosť a prípadne ich aktualizovať. Dostať dátový model do produkcie trvá podľa štúdie IDC v priemere viac ako 3 mesiace. Dáta, na základe ktorých model vznikol, už vtedy môžu byť zastarané. „Naskočiť na vlnu nadšenia a pustiť sa do zbierania či upratovania dát, aby sa následne dali analyzovať a zmysluplne využiť, je iba prvý krok. Ak firma nechce premrhať množstvo peňazí a úsilia, potrebuje mať tiež jasne stanovené procesy, delegované zodpovednosti a adekvátne nástroje, ktoré jej pomôžu zvládnuť celý životný cyklus analytiky“, dodáva R. Kraus.

Potraviny: Stopy po pesticídoch

Na základe kontrolných testov na zvyšky pesticídov viac ako polovica slovenských potravín neobsahovala žiadne stopy po pesticídoch. Nevyhoveli necelé 2 % potravín. Najviac pesticídov zistili potravinoví inšpektori v čínskom goji. 

Podľa Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR bolo v roku 2018 na prítomnosť zvyškov pesticídov testovaných 482 vzoriek čerstvého, mrazeného alebo inak spracovaného ovocia a zeleniny, obilia a výrobkov z obilia, masla a slepačích vajec, detskej a dojčenskej výživy. V 267 vzorkách (55,4 %) odhalili testy jeden alebo viac druhov zvyškov pesticídov. Vo väčšine prípadov išlo o minimálne dávky, ktoré sa pohybovali pod povolenými množstvami. Maximálne limity pre pesticídy prekročilo 10 vzoriek (2,1 %). Problematickým z hľadiska zdravia spotrebiteľov sú podľa agrorezortu nálezy viacerých zvyškov pesticídov v potravinách z dôvodu ich možného synergického toxického účinku. Najväčší „kokteil" pesticídov zložený až zo 16 rôznych druhov látok bol nameraný vo vzorkách goji (kustovnici čínskej) z Číny. Zvyšných 215 vzoriek (44,6 %) neobsahovalo žiadne stopy po pesticídoch. Pozitívnou správou podľa agrorezortu je, že v prípade slovenských potravín nenamerali testy žiadne zvyšky pesticídov v 55,4 % prípadov. Pozitívny výsledok priniesli podľa MPRV kontroly detskej a dojčenskej výživy. Ani jedna z testovaných vzoriek nebola kontaminovaná zvyškami pesticídov.

Výsledky testov tiež podľa MPRV ukázali, že u niektorých produktov je problematické zistiť, odkiaľ vôbec pochádzajú. Kontroly podstúpilo 101 vzoriek z domácej produkcie, 241 vzoriek z krajín EÚ a 129 z tretích krajín. V 11 prípadoch bola krajina pôvodu utajená. Kompetencie v oblasti kontroly zvyškov pesticídov v potravinách sú rozdelené medzi rezort zdravotníctva a agrorezort tak, že kontrolu detskej a dojčenskej výživy zabezpečuje Úrad verejného zdravotníctva SR a ostatných potravín Štátna veterinárna a potravinová správa SR. Potraviny od slovenských pestovateľov a spracovateľov je možné skontrolovať ešte pred tým, ako sú vôbec distribuované do obchodov. V prípade dovážaných produktov sú inšpektori odkázaní na odber vzoriek z distribučných skladov alebo priamo z predajní, kde už do kontaktu s potravinami prichádzajú spotrebitelia. 

Aktuálne: Svetový deň bielej palice

Svetový deň bielej palice 15. októbra pripomenie vodičom na Slovensku v 50 mestách a na 55 priechodoch pre chodcov, ako sa správať k nevidiacim. Únia nevidiacich a slabozrakých Slovenska (ÚNSS) bude zisťovať, ako vodiči reagujú na to, keď dá nevidiaci bielou palicou signál, že chce prejsť cez vozovku.

Desiaty ročník dopravno-preventívnej akcie pri príležitosti Svetového dňa bielej palice organizuje ÚNSS v spolupráci s Prezídiom Policajného zboru SR. Zameriavajú sa najmä na zvýšenie bezpečnosti tých účastníkov cestnej premávky, ktorí sa pohybujú s bielou palicou. Spolu s mestskou políciou si bude ÚNSS všímať nedostatočne označené výkopy, autá či reklamné pútače umiestnené napríklad na umelých vodiacich líniách, varovných či signálnych pásoch, ktoré nevidiacim a slabozrakým pomáhajú orientovať sa po verejných priestranstvách.

Zoznam spolupracujúcich miest, konkrétnych priechodov pre chodcov a čas konania sa akcie sú k dispozícii na internetovej stránke unss.sk v sekcii Novinky.

pondelok 14. októbra 2019

Štúdium: V zahraničí láka aj Slovákov

O štúdium v zahraničí sa podľa prieskumu education.cz. zaujíma väčšina slovenských stredoškolákov. Za najväčšie prekážky považujú nedostatok financií, štúdium v cudzom jazyku aj skutočnosť, že by sa na dlhý čas odlúčili od rodiny a priateľov.

Do prieskumu sa zapojili takmer tri stovky slovenských študentov. O štúdium v zahraničí premýšľalo  vyše 85 % z nich, pričom väčšina bude tento školský rok končiť na strednej škole. Viac než 30 % respondentov uviedlo, že sú v treťom ročníku, ale aj tí už často uvažujú o štúdiu za hranicami svojej rodnej krajiny. „Ak sa študenti začnú pripravovať na prijímacie konanie na zahraničnú univerzitu už v nižšom ročníku strednej školy, majú oveľa väčšiu šancu uspieť. Predovšetkým na prestížnych univerzitách ako je Oxford, Cambridge, alebo univerzitách z Ivy League v USA", dodal Tomáš Jízdný. Dôležitým faktorom pri prijímacích skúškach na zahraničnú univerzitu sú určite dobré známky, dôležité je však tiež mať mimoškolské záujmy a aktivity. Na prestížnych univerzitách totiž dbajú aj o to, čomu sa študent venuje mimo školy. Je dobré, ak sa záujemca venuje napríklad charite, hre na hudobný nástroj, alebo športu. 

Takmer polovica (49,8 %) opýtaných študentov by rada študovala vo Veľkej Británii, nasleduje USA (18,3 %). Študenti uvažujú aj o susedných krajinách, kde sú veľmi priaznivé podmienky pre štúdium. Nemecké aj rakúske univerzity ponúkajú veľa odborov v angličtine. Slovenskí študenti majú už tradične záujem aj o české univerzity. Študenti zo Slovenska nemajú o štúdiu v zahraničí dostatok informácií. Celkom 10 % študentov uviedlo, že ako prekážku v ceste za zahraničným titulom vidia svoj strach. Niektorí tiež uviedli, že majú o tejto oblasti všeobecne nedostatočné informácie.

Trend: Multicloudové prostredie

Keď ide o využívanie cloudu, firmy (a to najmä tie malé a stredne veľké) sa stále viac spoliehajú na doporučenia a skúsenosti poskytovateľov riadených služieb. Tí síce pri výbere vhodného riešenia hrajú stále väčšiu rolu, ale konečné rozhodnutie je aj tak na majiteľoch firmy, ktorých záujmy často bývajú v rozpore s dôrazom poskytovateľov na jednoduchosť riešenia.

Majitelia požadujú rýchle zlepšenie firemných výsledkov a chcú, aby sa investícia do cloudu prejavila vyššou efektivitou a produktivitou práce. Tento tlak často vedie k tomu, že spolupracujú s viacerými poskytovateľmi cloudových riešení. Podľa správy IDC navzdory viacerým problémom, ktoré to môže spôsobiť, vyše 70 % spoločností využíva niekoľko cloudových prostredí súčasne. Hlavným dôvodom na používanie viacerých cloudových prostredí v minulosti bývala neistá spoľahlivosť cloudu, čo je pochopiteľné, pretože každá firma sa chce vyhnúť strate dát a prestojom. Doba však pokročila a dnes organizácie multicloudové prostredia volia najmä kvôli nutnosti používať rôzne funkcie od rôznych poskytovateľov a tiež kvôli rozmiestneniu svojich pobočiek a  poskytovateľov cloudových riešení. Z pohľadu poskytovateľov riadených služieb to znamená ďalšie komplikácie pri migrácii na cloud a pri správe. Nielenže musia fungovať ako súčasť tímov svojich zákazníkov a stanoviť a realizovať jasnú stratégiu prechodu na cloud, ale tiež majú za úlohu optimalizovať sieťovú architektúru a udržať na uzde celkové náklady na vlastníctvo. Aby jednotlivé prostredia dokázali posúdiť s ohľadom na konkrétne ciele svojich zákazníkov, poskytovatelia riadených služieb musia tiež mať dokonalý prehľad o rôznych cloudových riešeniach a modeloch. Hlavnou výzvou pri riadení týchto prostredí je minimalizovať ich duplicitu. Súbežné používanie viacerých riešení často znamená, že niektoré ich funkcie sa vzájomne prekrývajú, čo so sebou nesie vykonávanie duplicitných úloh a časovo náročnú správu. 

Na využitie všetkých predností multicloudového prostredia musia mať poskytovatelia riadených služieb zavedené nástroje umožňujúce jednoduchý a efektívny presun pracovných úloh medzi cloudovými riešeniami. Petr Koudelka upozorňuje, že s tým, ako sa rozvíjajú služby a softvér, musia títo poskytovatelia, pokiaľ je to možné, byť o krok dopredu. To znamená osvojiť si nové schopnosti a zaistiť, aby súčasné procesy a pracovné postupy platili aj v novom pracovnom prostredí ich zákazníkov. Medzi najväčšie oriešky, ktorým poskytovatelia riadených služieb musia v súvislosti s multicloudovým prostredím venovať pozornosť, zrejme budú aj naďalej patriť správa a integrácia. Poskytovatelia musia spoločne s koncovými zákazníkmi priebežne sledovať a vyhodnocovať aktuálny stav. Každý poskytovateľ, ktorý pre svojich zákazníkov chce z multicloudovej architektúry vyťažiť maximum, musí najskôr získať dôkladný prehľad o tom, čo to multicloud vlastne je, ako funguje a ako ovplyvní zákazníkovu súčasnú IT infraštruktúru. V tejto súvislosti sa jednoducho zabúda na sieť, ktorá organizáciu udržuje v chode. 

Zatiaľčo firmy svoju pozornosť presúvajú smerom ku zvýšeniu efektivity, produktivity a tržieb, poskytovatelia riadených služieb musia zaistiť, aby ich zákazníci nezabúdali ani na kľúčové súčasti svojej IT infraštruktúry. Práve tu hrá sieť tak dôležitú rolu a pomáha využívať prednosti cloudu.
Zavedenie cloudových sietí poskytovateľom riadených služieb umožňuje v úzkej spolupráci s organizáciami centralizovať správu prístupu a v reálnom čase analyzovať slabé články siete a následne minimalizovať zraniteľnosti a zaistiť nepretržitú prevádzkyschopnosť siete.

EU: Európsky týždeň odborných zručností

Európsky týždeň odborných zručností sa v roku 2019 uskutoční v Helsinkách od 14. do 18. októbra. Aj tento štvrtý ročník bude naďalej podporovať ľudí všetkých vekových skupín, aby vďaka odbornému vzdelávaniu a príprave (OVP) „objavili svoje talenty“.

Okrem podujatí organizovaných počas týždňa v Helsinkách sa už naplánovalo a počas celého roka sa uskutoční vyše 1.000 činností a podujatí na miestnej, regionálnej a vnútroštátnej úrovni v celej Európe i mimo nej. Všetky zainteresované strany sa zišli, aby zdôraznili prínos OVP, predstavili príležitosti a podporili vzdelávaciu cestu, ktorá má potenciál zmeniť život mladých aj starších ľudí. 

Takmer 80 % mladých absolventov OVP si nájde prácu čoskoro po ukončení štúdia. Z tohto dôvodu sa Európsky týždeň odborných zručností zameriava na zvýšenie príťažlivosti odborného vzdelávania a prípravy zdôrazňovaním excelentnosti a kvality. Okrem toho podporuje zvyšovanie informovanosti o početných možnostiach, ktoré ponúka odborné vzdelávanie a príprava. 

Od roku 2018:
- takmer 80 % mladých absolventov OVP si nájde prácu čoskoro po ukončení štúdia;
- miera nezamestnanosti mladých ľudí je na rekordne nízkej úrovni (15,2 %);
- 22 % ľudí v Európe sa považuje za „nízkokvalifikovaných“;
- 48 % študentov sa zúčastňuje na OVP;
- 11 % dospelých v Európe sa zúčastňuje na vzdelávaní dospelých;
- 72 % spoločností poskytuje svojim zamestnancom možnosti odbornej prípravy (2015);
- 49 % zamestnancov sa zúčastňuje na odbornej príprave súvisiacej so zamestnaním (2015).

Počas Európskeho týždňa odborných zručností sa každoročne oceňujú jednotlivci, organizácie a iniciatívy prostredníctvom cien za excelentnosť v oblasti odborného vzdelávania a prípravy. Ceny sú koncipované tak, aby zdôrazňovali kvalitu odborného vzdelávania a prípravy (OVP), zabezpečili viditeľnosť pre víťazov, motivovali účastníkov a podporili rozvoj sietí a nových kariérnych príležitostí.