piatok 18. decembra 2020
Vianoce 2020: Ako sa vyvíjajú ceny potravín?
EU: 47,5 miliardy eur v rámci REACT-EU
On-line: Kalkulačka uhlíkovej stopy
Novinka: e-PIN
štvrtok 17. decembra 2020
IFR: Trh AMR a AGV v roku 2019
EU: Lepší prístup ku kvalitnej pitnej vode
Koronakríza: Negatívny vplyv aj na Slovákov
Pandémia koronavírusu zapríčinila v tomto roku aj globálne znižovanie stavov zamestnancov alebo ich miezd. V dôsledku zmien na pracovnom trhu prišlo o celý alebo takmer celý mesačný osobný príjem 8 % Slovákov, o väčšinu mesačného príjmu 11 % a menšiu časť svojho príjmu stratilo až 21 % opýtaných. Podľa on-line prieskumu agentúry Focus, ktorý zrealizovala pre mBank (november 2020, populácia SR vo veku od 18 do 60 rokov, N = 935) v dôsledku koronakrízy prišli o svoj príjem najmä tí opýtaní, ktorí pochádzajú z nízkopríjmových domácností.
Až pätina (21 %) respondentov z domácností s celkovým mesačným príjmom do 600 EUR uviedla, že v dôsledku koronakrízy prišli o celý príjem. Ďalšia pätina (20 %) takýchto respondentov uviedla, že prišli o väčšinu mesačného príjmu. „Koronakríza najťažšie dopadá na tie domácnosti, ktoré mali už pred samotnou krízou hlbšie do vrecka. Často ide o ľudí, ktorí pracovali, alebo pracujú v menej kvalifikovaných profesiách, s čím súvisí aj ich nižší príjem. Tieto domácnosti sa tak dostávajú do začarovaného kruhu finančných problémov, z ktorého sa len ťažko budú vedieť bez pomoci zvonka dostať“, konštatuje sociológ Martin Slosiarik. Najpostihnutejším regiónom na Slovensku je v tomto ohľade Prešovský kraj, v ktorom mesačný príjem úplne stratilo 16 % opýtaných a ďalších 14 % stratilo väčšinu mesačného príjmu. Viac ako polovici Slovákov sa ich plat nezmenil (53 %) a sú na tom rovnako ako pred začiatkom koronakrízy. Naopak, 7 % opýtaných sa ich osobný príjem v porovnaní pred začiatkom koronakrízy dokonca zvýšil. Pozitívnou správou je, že viac ako dve tretiny (69 %) Slovákov vo veku od 18 do 60 rokov disponujú finančnou rezervou. Po premietnutí výšky vytvorenej rezervy na veľkosť ich priemerného mesačného platu sa ukázalo, že viac ako pätina opýtaných (22 %) má odloženú rezervu na úrovni jedného mesačného platu, 21 % ľudí má pre prípad núdze odložené financie vo výške dvoch až troch mesačných platov. Viac ako jedna desatina (11 %) respondentov má rezervu vo výške štyroch až šiestich platov. „Slováci sú napriek aktuálnej nepriaznivej situácii finančne zodpovední a väčšina z nich myslí aj na horšie časy. Pätnásť percent opýtaných si dokonca dokázalo ušetriť peniaze vo výške viac ako šiestich mesačných platov. Pri dlhodobejších krízach však finančná rezerva na pár mesiacov nemusí byť dostatočná a treba viac myslieť aj na nepredvídateľné okolnosti“, dodal Robert Chrištof.
Z výsledkov prieskumu tiež vyplynulo, že až približne jedna tretina ľudí (31 %) nemá odloženú žiadnu finančnú rezervu a v prípade náhleho výpadku príjmu tak nebudú schopní vykryť dieru vo svojom rozpočte. V súvislosti s koronakrízou zmenila svoje finančné správanie viac ako polovica (52 %) Slovákov. Až 37 % opýtaných znížilo svoje výdavky a začalo míňať menej. Pravidelne sporiť si začalo 15 % respondentov a ďalších 5 % začalo investovať vo fondoch. Ľudia obmedzili svoje výdavky aj inými spôsobmi – napríklad zrušili nejaký typ poistenia (6 %) alebo, požiadali svoju banku o odklad splátok (4 %).
Home Office: Každý desiaty zamestnanec pracuje z domu nahý?
- Nezdieľajte osobné údaje ani nepovoľujte tretím stranám prístup k svojim účtom, pokiaľ to nie je úplne nevyhnutné. Takto minimalizujete šance, že ich bude možné nájsť na internete.
- Bez ohľadu na to, či rád pracujete nahý, alebo si len ceníte svoje súkromie, používajte prekrývač webkamery, alebo použite integrovanú ochranu webkamery, ktorá zabráni neoprávnenému prístupu k vašej webkamere.
- Začnite používať Privacy Checker na konfiguráciu svojich profilov na sociálnych sieťach podľa vami preferovanej úrovne ochrany osobných údajov. Pre tretie strany tak bude náročnejšie nájsť citlivé osobné údaje bez vášho vedomia.
- Zabezpečte svoje Wi-Fi. Pretože väčšina routerov má predvolené používateľské meno a heslo, predvolené nastavenia vášho routera môžu byť ľahko dohľadateľné na internete. Odporúčame preto nastaviť nové heslo a aktualizovať firmvér routera.
- Použite spoľahlivé bezpečnostné riešenie na generovanie a zabezpečenie jedinečných hesiel pre každý účet a odolajte tak pokušeniu používať opakovane to isté heslo.
streda 16. decembra 2020
IT SPY: Unikátne riešenia
EU: Mobilná aplikácia Re-open EU o koronakríze
Vianoce 2020: On-line nákupy už neodkladajte
5G: Ďalšia sieť v Bratislave
utorok 15. decembra 2020
YouTube: Čo sledovali Slováci
EU: Ekologická, inteligentná a cenovo dostupná mobilita
- na európskych cestách bude aspoň 30 miliónov automobilov s nulovými emisiami,
- 100 európskych miest bude klimaticky neutrálnych,
- vysokorýchlostná železničná doprava sa v celej Európe zdvojnásobí,
- plánované kolektívne cestovanie v prípade ciest do 500 km by malo byť uhlíkovo neutrálne,
- automatizovaná mobilita sa bude prevádzkovať vo veľkom rozsahu,
- námorné plavidlá s nulovými emisiami budú pripravené vstúpiť na trh,
- veľké lietadlá s nulovými emisiami budú pripravené vstúpiť na trh,
- takmer všetky automobily, dodávky, autobusy, ako aj nové ťažké vozidlá budú mať nulové emisie,
- železničná nákladná doprava sa zdvojnásobí,
- bude v prevádzke plne funkčná, multimodálna transeurópska dopravná sieť (TEN-T) pre udržateľnú a inteligentnú dopravu s vysokorýchlostnou prepojenosťou.
- podporovať zavádzanie vozidiel, plavidiel a lietadiel s nulovými emisiami, obnoviteľných a nízkouhlíkových palív a súvisiacej infraštruktúry – napríklad inštaláciou 3 miliónov verejných nabíjacích staníc do roku 2030,
- budovať letiská a prístavy s nulovými emisiami – napríklad vďaka novým iniciatívam na podporu udržateľných leteckých a námorných palív,
- zabezpečiť zdravú a udržateľnú medzimestskú a mestskú mobilitu, napríklad zdvojnásobením vysokorýchlostnej železničnej dopravy a rozvojom dodatočnej cyklistickej infraštruktúry v priebehu nasledujúcich 10 rokov,
- ekologizovať nákladnú dopravu – napríklad zdvojnásobením železničnej nákladnej dopravy do roku 2050,
- zaviesť cenovú prirážku na uhlík a poskytovať používateľom lepšie stimuly, napríklad uplatňovaním komplexného súboru opatrení na zabezpečenie spravodlivej a efektívnej cenotvorby vo všetkých druhoch dopravy.
- zabezpečiť, aby sa prepojená a automatizovaná multimodálna mobilita stala realitou – napríklad tým, že cestujúci si budú môcť kúpiť cestovné lístky na multimodálne cesty a že náklad sa bude môcť bezproblémovo presúvať medzi jednotlivými druhmi dopravy,
- podnecovať inovácie a využívanie údajov a umelej inteligencie na inteligentnejšiu mobilitu – napríklad plnou podporou zavádzania dronov a bezpilotných lietadiel a ďalšími opatreniami na vybudovanie európskeho spoločného priestoru údajov o mobilite.
- posilniť jednotný trh, napríklad posilnením úsilia a investícií na dokončenie transeurópskej dopravnej siete (TEN-T) do roku 2030 a formou podpory tohto sektora v záujme obnovy vďaka väčšiemu objemu investícií, či už verejných, alebo súkromných, do modernizácie všetkých druhov dopravy,
- zabezpečiť, aby bola mobilita spravodlivá pre všetkých, napríklad zaistením cenovej dostupnosti a prístupnosti novej mobility vo všetkých regiónoch a pre všetkých cestujúcich vrátane osôb so zníženou pohyblivosťou a zvýšením atraktívnosti odvetvia pre pracovníkov,
- posilniť bezpečnostnú ochranu a bezpečnosť dopravy vo všetkých jej druhoch, a to aj znížením počtu úmrtí do roku 2050 takmer na nulu.