piatok 22. novembra 2024

Radíme: Ako začať podnikať

Na Slovensku vzniknú každý rok tisícky firiem, najmä menších a na druhej strane nemalá časť z nich aj zanikne. Vlani v Slovenskej republike vzniklo takmer 22-tisíc firiem a zaniklo vyše 5-tisíc. Podľa informácií FinStat najviac spoločností bolo založených v oblasti maloobchodu, služieb a stavebníctve. Rozbehnúť podnikanie v akejkoľvek oblasti so sebou prináša viacero otázok, ktoré je dobre si premyslieť.

Nadšenie a energickosť sú pre začínajúcich podnikateľov základnými atribútmi budúceho úspechu, no musí ich podporiť aj racionálnejšia časť spojená s podrobnou vlastnou ekonomickou analýzou. Ombudsman Home Credit Miroslav Zborovský v tejto súvislosti odporúča niekoľko praktických rád:
1. Urobte si úvodný ekonomický rozbor - zahrňte sem všetky potrebné investície, napríklad do nákupu vybavenia, techniky či materiálu. Realisticky zhodnoťte svoje úspory, ako aj možnosti financovania. Nezabudnite však na to, že prvé účty budete pravdepodobne musieť zaplatiť ešte skôr, než vám zákazníci preplatia prvú faktúru. Vhodné je vytvoriť si rôzne varianty vývoja, ktorými sa vaša oblasť aj konkrétne podnikanie môže vyvíjať.
2. Majte vymyslený aj pesimistický scenár - snažte sa do rozbehu podnikania začleniť aj tie vplyvy, nad ktorými nemáte úplnú moc – napríklad opätovné zdraženie energií. Nikdy, ale naozaj nikdy nepočítajte s tým, že všetko prebehne podľa optimistického variantu. V podnikaní je to málokedy tak, ako si človek praje. Majte pripravený aj pesimistickejší výhľad a varianty riešenia.
3. Podrobne si prejdite aktivity konkurencie - máte radosť zo svojho nápadu, ekonomická analýza vyšla skvele, už dávate dohromady všetko potrebné na to, aby ste mali podnikanie aj na papieri. Odporúča sa však ešte jeden krok, a to preveriť si, či už s takým dobrým nápadom neprišiel niekto pred vami, dokonca neďaleko. Malý príklad: chcete si založiť kaviareň, ktorá bude vyhovovať rodičom s deťmi? Idea je to skvelá. Rodičia si dajú v pokoji šálku kávy, zatiaľ čo ich ratolesti sa s kamarátmi vyšantia v detskom kútiku. Lenže, čo sa v predstavách javí ako perfektný projekt, o ktorý bude určite záujem, už môže existovať o pár ulíc ďalej. A vy razom viete, že prinajmenšom časť vašej cieľovej skupiny už o konkurencii vie a rada tam chodí. S konkurenciou musíte počítať a začleniť ju do svojich plánov. Uvažujte o tom, ako osloviť zákazníkov, na ktorých druhý podnikateľ zabúda, skúste ponúknuť niečo navyše, čo prípadných klientov presvedčí, aby si vybrali práve vás.
4. Pamätajte na potenciálne krízové situácie - ľudia často podnikajú pre skvelý pocit, že majú osud vo vlastných rukách. Sú pánmi svojho času a sú odmenení na základe toho, čo si dobre naplánovali a precízne vykonali. Hoci trebárs, aj s pomocou trochu šťastia. V realite potom ale narazia na situácie, ktoré prinesú pravý opak. Stačí totiž, keď zákazník, ktorý sa na začiatku javil ako úplne spoľahlivý, za zákazku z rôznych dôvodov nezaplatí. Väčšina podnikateľov musí do zákazky vložiť svoje vlastné prostriedky – na catering treba zabezpečiť suroviny, remeselníci zase materiál. Ak klient nezaplatí, nielen že nemajú uhradenú prácu, ale sú pri danom projekte v mínuse. A to je pre každého drobného podnikateľa značná prekážka. Stačí, aby sa zišli dva podobné problémy a môže to ohroziť ďalšie fungovanie.
5. Počítajte i so záložným variantom financovania - ešte predtým, než si vybavíte živnosť alebo založíte firmu, preto uvažujte radšej aj za druhých a na podobný krízový scenár majte pripravený záložný variant financovania. Informujte sa napríklad o finančných produktoch pre podnikateľov, ktoré vám pomôžu podobné krízové obdobie preklenúť.

Priemerní žiadatelia o pôžičku pre malých podnikateľov Home Credit sú živnostníci podnikajúci päť rokov a menšie eseročky so šesťročným pôsobením na trhu. Kým samostatne zárobkovo činné osoby si berú neúčelovú pôžičku v priemere vo výške 4 400 eur, malé spoločnosti s ručením obmedzeným si požičiavajú o niečo viac, a to 5 500 eur. Najviac ich je spolu zo segmentu obchodu a služieb, za nimi nasleduje odvetvie priemyslu. Za uplynulých rok smerovali prostriedky z pôžičiek pre podnikateľov predovšetkým na ich prevádzkové náklady, jednorazové výdavky a nákup vybavenia do firmy.

štvrtok 21. novembra 2024

Black Friday: Ako naozaj ušetriť

November je spojený aj so zľavovými ponukami, ktoré nás obklopujú zo všetkých strán a často sú prezentované pod označením Black Friday. Tento pôvodne americký fenomén je v USA symbolom masívnych zliav a začiatku vianočnej nákupnej sezóny. Na slovenskom trhu sa stretávame s podobne lákavými sloganmi ako „najväčšie zľavy“ alebo „obrovské zníženie cien,“ realita však môže byť často odlišná. Ako teda pri nákupoch so zľavou nenaletieť a skutočne ušetriť?

Na problematiku uvádzania zliav obchodníkov upozorňovala spotrebiteľská organizácia dTest už viackrát. Problém často spočíva v tom, že hoci zákon na ochranu spotrebiteľov stanovuje povinnosť obchodníkov uvádzať cenu, za ktorú bol tovar predávaný 30 dní pred poskytnutím zľavy, nešpecifikuje, že zľava musí byť vypočítaná práve z tejto čiastky. Predajcovia tak síce najnižšiu cenu v súlade so zákonom uvádzajú, ale výpočet zľavy vzťahujú k iným čiastkam, napríklad k odporúčanej cene. Zásadnú zmenu by však mohlo priniesť rozhodnutie Súdneho dvora Európskej únie z októbra tohto roku. Podľa uvedeného rozhodnutia musí byť zľava, ktorú obchodník oznámi percentuálne alebo formou reklamného oznamu, čím zdôrazňuje výhodnosť ponuky, vypočítaná z najnižšej ceny, ktorú obchodník používal aspoň 30 dní pred poskytnutím zľavy. Predajcovia teda nesmú klamať spotrebiteľov napríklad tým, že uvádzajú nepravdivú výšku zľavy, ktorú vypočítali percentuálne z ceny, ktorú predtým umelo navýšili. Napriek tomu by však spotrebitelia mali byť pri posudzovaní zliav obozretní. Odporúča sa porovnanie cien u konkurencie, alebo využitie cenového porovnávača, ktorý umožňuje sledovať aj vývoj ceny v čase. Vďaka tomu si môžete sami vytvoriť reálny obraz o tom, či sa ponuka skutočne oplatí.

Pri väčšine ponúk predajcov sa spotrebitelia môžu stretnúť s tým, že zľava na tovar platí iba do vypredania zásob. Obchodníci by však v takom prípade mali zabezpečiť dostatočné skladové zásoby. Ak by totiž ponúkali tovar za akčné ceny iba s cieľom nalákať spotrebiteľov na návštevu predajne alebo e-shopu bez toho, aby tento zľavnený tovar bol skutočne dostupný, mohlo by byť takéto konanie označené za nekalú obchodnú praktiku. „Spotrebiteľ sa tiež môže ľahko dostať do situácie, keď si objedná tovar za výhodnú cenu, ale následne dostane e-mail informujúci o nedostupnosti vybraného produktu. Pokiaľ bol už takýto tovar uhradený, má spotrebiteľ právo na odstúpenie od zmluvy a na vrátenie zaplatenej sumy,“ radí Eduarda Hekšová. Ďalším prehreškom predajcov môžu byť nikdy nekončiace zľavy alebo časovo limitované špeciálne ponuky, ktoré majú vyvolať dojem jedinečnej a časovo obmedzenej akcie. Pri podrobnejšom skúmaní však spotrebitelia môžu zistiť, že obchodník túto „akčnú“ cenu ponúka už dlhšiu dobu alebo že ponuka, ktorá sa tvárila ako časovo obmedzená, v skutočnosti pokračuje aj po uplynutí uvedeného termínu. Takéto správanie možno v určitých prípadoch označiť za nekalú obchodnú praktiku, ktorá má za cieľ klamať spotrebiteľa a vzbudiť falošný pocit naliehavosti.

Obozretní by ste mali byť najmä vtedy, ak nakupujete cez e-shope prvýkrát. Kontrola dôveryhodnosti obchodu pomocou používateľských recenzií a zoznámenie sa s obchodnými podmienkami môžu napovedať, či je možné e-shopu dôverovať. Nápadne nízke ceny môžu byť totiž varovným signálom, že nejde o poctivého predajcu. Obdobne je to tiež  pri nákupoch v akcii. Niektoré praktiky síce nie sú v rozpore so zákonom, ale snažia sa ovplyvniť spotrebiteľov tak, aby verili, že daný tovar skutočne potrebujú a že ide o výnimočnú ponuku. Obchodníci to dosahujú napríklad použitím odpočítavania, ktoré naznačuje, do kedy zľava platí, čo môže vyvolať stres a viesť k impulzívnemu nákupu bez akéhokoľvek uváženia. Pri nákupoch počas zľavových akcií by mali spotrebitelia dávať pozor aj na to, aby sa nenechali ovplyvniť snahou e-shopov nenápadne odporúčať drahšie produkty, alebo ponúkať doplnkový tovar, ktorý už nie je za výhodnú cenu.

Ak sa stretne spotrebiteľ s podnikateľom, ktorý nedodržiava povinnosti stanovené zákonom na uvádzanie zľavových akcií, môže sa ďalej obrátiť na príslušný dozorný orgán. Pri väčšine spotrebného tovaru je týmto orgánom Slovenská obchodná inšpekcia. V mnohých prípadoch by mohlo nedodržanie pravidiel tiež napĺňať znaky nekalej obchodnej praktiky. V takom prípade má spotrebiteľ právo odstúpiť od zmluvy alebo požadovať primeranú zľavu.










streda 20. novembra 2024

Inflácia: V októbri stúpla nad 3 %

Výraznejší medziročný, ale aj medzimesačný rast cien na Slovensku bol podľa štatistického úradu ovplyvnený najmä zdražovaním potravín a nealko nápojov a tiež vybraných položiek, ako napr. vodné a stočné z odboru bývanie a energie či rôznych služieb. Pri októbrovej úhrnnej miere medziročnej inflácie 3,1 % dosiahla jadrová inflácia hodnotu 2,6 % a čistá inflácia hodnotu 1,7 %. Medzimesačne jadrová inflácia dosiahla hodnotu 0,7 % a čistá inflácia hodnotu 0,3 %. V súhrne za 10 mesiacov roka 2024 sa spotrebiteľské ceny medziročne zvýšili o 2,7 %.

Spotrebiteľské ceny na Slovensku v októbri sa v porovnaní so septembrom zvýšili od 0,1 % do 2,1 %. Najviac zdraželi potraviny a nealkoholické nápoje: zelenina o 8,2 %, oleje a tuky o 6,4 %, ovocie o takmer 5 %, ceny sa zvýšili aj pri ostatných potravinových položkách, napr. pri mlieku, syroch a vajciach, či chlebe s obilninami, ale maximálne o 1,4 %. Dosah na rast cien mali opäť aj vyššie ceny vodného, stočného, údržby a opráv obydlia v odbore bývanie a energie. Zdraželi aj odevy a obuv, pohonné hmoty, ako aj reštauračné a stravovacie služby. Zníženie sme zaznamenali v odbore alkoholické nápoje a tabak (najmä piva a vína) a sezónne zlacnenie sa prejavilo pri ubytovacích službách alebo organizovaných dovolenkových zájazdoch.

V medziročnom porovnaní dosiahla inflácia na Slovensku v októbri 3,1 %. Ceny vzrástli v rozsahu od 0,8 % v odbore bývanie a energie do 9,8 % v odbore vzdelávanie. Zlacnenie zaznamenal len odbor doprava. Najvýznamnejší vplyv na vývoj inflácie mali naďalej vyššie ceny v odbore potraviny s nealko nápojmi o 5 %. Priplatili sme si najmä za oleje a tuky o 30,5 %, čo predstavuje najvýraznejšie zvýšenie v tomto roku. Zdražela tiež zelenina o 13,3 %, ovocie o 11,9 % a nealkoholické nápoje o 4,3 %. Poklesli iba ceny mäsa o 0,5 %. Celkovú infláciu negatívne ovplyvňujú položky, ktorých ceny narástli v predošlých mesiacoch a tento efekt pretrváva celý nasledujúci rok a to vyššie ceny vzdelávania, alkoholických nápojov, zdravotníckych výrobkov a potrieb, stravovacích služieb, výrobkov a služieb osobnej starostlivosti, poistenia, dovolenkových zájazdov, nábytku a bytového zariadenia, odevov a obuvi, rekreačných a kultúrnych služieb, novín, kníh a kancelárskych potrieb. Ceny pohonných látok napriek medzimesačnému rastu boli v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka medziročne ešte stále výrazne nižšie a to o 9,5 % a mali pozitívny vplyv na infláciu. Tento efekt však prekrylo zdražovanie iných položiek v odbore doprava najmä dopravných služieb (o 16,5 %). Medziročne klesli ceny audio techniky, zariadení na spracovanie informácií a domácich spotrebičov.

utorok 19. novembra 2024

EU: Portál digitálnych vyhlásení

Jednotný trh Európskej únie má aktuálne 5 miliónov vyslaných pracovníkov. Jednou z hlavných administratívnych prekážok, ktorým čelia ich zamestnávatelia, je vybavovanie viacerých a rôznorodých dokumentov v každom členskom štáte. Zmeniť to má jednotný portál digitálnych vyhlásení pre spoločnosti poskytujúce služby a dočasne vysielajúce pracovníkov do iného členského štátu, známy ako „vyslaní pracovníci“.

Členské štáty EU budú môcť používať verejné rozhranie na dobrovoľnom základe. Novým jednotným digitálnym portálom vyhlásení sa im majú znížiť administratívne náklady pri vysielaní pracovníkov do zahraničia. Prispeje to k cieľu znížiť záťaž spoločností spojenú s vykazovaním o 25 %, ako sa uvádza v oznámení o „dlhodobej konkurencieschopnosti EÚ“, pričom sa v plnej miere zachová existujúca vysoká úroveň ochrany práv vyslaných pracovníkov zakotvená v právnych predpisoch EÚ aj vo vnútroštátnych právnych predpisoch. Návrhom sa takisto umožní lepšie dodržiavanie existujúcich pravidiel, čo umožní presadzovanie spravodlivej mobility v súlade s vysokými normami ochrany pracovníkov. V záujme zvýšenia transparentnosti môžu členské štáty zaslať kópiu vyhlásenia aj vyslaným pracovníkom.

Sledované zámery:
• Znížiť administratívnu záťaž pri vysielaní pracovníkov: Jednotný portál digitálnych vyhlásení umožní poskytovateľom služieb používať jeden formulár namiesto 27 rôznych vnútroštátnych formulárov. V priemere sa tým zníži čas strávený na vyhláseniach o 73 %. Jednotný formulár bude k dispozícii vo všetkých úradných jazykoch EÚ. Požadované informácie sú zjednodušené na približne 30 údajových bodov. Zabezpečí sa ním používateľsky ústretové jednotné kontaktné miesto na nahlasovanie vyslaných pracovníkov v EÚ. Uľahčí to podnikom plnenie ohlasovacích povinností voči príslušným vnútroštátnym orgánom.
• Posilniť spoluprácu medzi členskými štátmi: Nový portál bude súčasťou informačného systému o vnútornom trhu (IMI). Členské štáty už dnes používajú IMI, keď podávajú žiadosti o informácie, alebo žiadajú o vzájomnú pomoc pri monitorovaní dodržiavania pravidiel o vysielaní pracovníkov. Nové verejné rozhranie bude založené aj na technických riešeniach, ktoré už boli zavedené pre elektronické vyhlásenie vyslaných pracovníkov v cestnej doprave, pričom elektronické verejné rozhranie, ktoré je prepojené aj so systémom IMI, je k dispozícii už od roku 2022.
• Podpora ochrany pracovníkov: Zjednodušením procesu predkladania a aktualizácie vyhlásení o vyslaní sa zníži počet prípadov nedodržiavania pravidiel o vyslaní a zvýši sa transparentnosť vyslania. Uľahčí vykonávanie účinných a cielených inšpekcií členskými štátmi, čím prispeje k ochrane práv vyslaných pracovníkov.

Opatrenie bolo prvýkrát oznámené v aktualizácii novej priemyselnej stratégie na rok 2020 a bolo súčasťou oznámenia z marca 2024 s názvom Nedostatok pracovných síl a zručností v EÚ: akčný plán. Európska komisia v ňom oznámila, že bude podporovať rozsiahle zavedenie spoločnej formy elektronického formátu vyhlásení o vyslaní pracovníkov, ktorú doplní rozvoj digitálneho viacjazyčného portálu, prostredníctvom ktorého môžu spoločnosti predkladať vyhlásenia o vyslaní pre členské štáty. Iniciatíva bola oznámená aj v pracovnom programe komisie na rok 2024.

pondelok 18. novembra 2024

Bankroty: Najvyšší počet ľudí bez domova

V októbri 2024 zbankrotovalo na Slovensku 725 dlžníkov, z toho bolo 470 mužov a 255 žien. V medzimesačnom porovnaní ide o 17 % nárast, v septembri 2024 totiž zbankrotovalo iba 618 dlžníkov. Pokiaľ porovnáme situáciu s minuloročným októbrom, tak z analytických dát CRIF – Slovak Credit Bureau vyplývajú priaznivejšie čísla. Presne pred rokom bolo bankrotujúcich občanov o 26 % viac, až 986.

Stabilným trendom je vyšší podiel mužov, v októbri mali takmer 65 % zastúpenie. Inštitút osobného bankrotu využívajú v drvivej väčšine ľudia so základným a stredoškolským vzdelaním, v októbri bol ich podiel vyše 97 %, vysokoškolsky vzdelaných mužov zbankrotovalo len 13 a 6 žien. Aj v októbri platilo, že bankrotovali najmä ľudia v produktívnom veku - najviac, až 30 % mužov, bolo vo vekovej hranici 30-39 rokov. Veková skupina žien bola vyššia, najväčší podiel viac ako 28 % tvorili dlžníčky vo veku 40-49 rokov. Bankroty sa však nevyhli ani seniorom, vo vekovej hranici 70-79 skrachovalo 6 mužov a 9 žien, jeden pán bol z kategórie 80+. Október si spomedzi tohtoročných mesiacov pripísal aj jeden nepriaznivý štatistický rekord: až 106 dlžníkov boli ľudia bez domova, tvorili takmer 15 % podiel z celkového počtu vyhlásených konkurzov. V roku 2024 je to jednoznačne najvyššie zastúpenie. Medzi zbankrotovanými dlžníkmi bolo aj 10 manželských párov a 21 ľudí s rodinnými väzbami. Jednu príbuzenskú väzbu tvoril manželský pár spolu so synom.

„Zo 725 dlžníkov si formu konkurzu zvolilo viac ako 98 %, presne 714 občanov. Zvyšných 11 ľudí sa rozhodlo pre splátkový kalendár. Z celkového množstva bankrotov bolo 673 vyhlásených na majetok občanov nepodnikateľov a 52 na majetok podnikateľov. Pre nepoctivý zámer nebolo v októbri zrušené ani jedno oddlženie. Do Registra diskvalifikácií pribudli z rovnakého dôvodu 4 dlžníci,“ komentuje hlavná analytička Jana Marková. V októbri zároveň súdy zrušili 802 konkurzov, ktoré boli vyhlásené v predchádzajúcich obdobiach. Z nich bolo 754 zrušených pre nedostatok majetku a 48 po splnení konečného rozvrhu výťažku. Z geografického hľadiska dominoval Prešovský kraj so 115 bankrotmi, nasledoval Banskobystrický kraj so 111 a Nitriansky kraj so 104 občanmi. Na opačnom konci rebríčka, s ich najnižším počtom, bol Žilinský kraj so 47 bankrotmi.