piatok 3. októbra 2025

AI: Nárast ransomvéru

Podľa Acronis Cyberthreats Report za prvý polrok 2025 ransomvér zostáva hlavnou hrozbou pre veľké a stredné podniky, pričom nové skupiny ransomvéru čoraz častejšie využívajú umelú inteligenciu na automatizáciu svojich činností – phishing predstavoval 25 % všetkých útokov a 52 % útokov zameraných na malých a stredne veľkých poskytovateľov, čo predstavuje 22 % nárast v porovnaní s prvým polrokom 2024. Polročná správa sa zaoberá globálnymi hrozbami, ktoré od januára do mája 2025 zaznamenala jednotka Acronis Threat Research Unit (TRU) pomocou senzorov Acronis na koncových zariadeniach so systémom Windows. Na základe údajov z viac než 1 000 000 jedinečných koncových bodov z celého sveta správa obsahuje aj štatistiky o hrozbách zameraných na operačné systémy Windows, vzhľadom na ich dominanciu nad MacOS a Linuxom.

Ransomvér zostáva najúčinnejšou zbraňou kyberzločincov, ale spôsob, akým ho používajú, sa mení. Dokonca aj najmenej sofistikovaní útočníci majú už prístup k pokročilým funkciám umelej inteligencie, vďaka čomu môžu s minimálnym úsilím vytvárať útoky sociálneho inžinierstva a automatizovať svoje činnosti. Organizácie, malé a stredné podniky, poskytovatelia internetových služieb a iné subjekty sú tak neustále vystavené sofistikovaným útokom, vrátane čoraz pokročilejších deepfake obsahov, a jediná chyba stačí na ohrozenie celej budúcnosti organizácie. Aby bolo možné prežiť v tomto prostredí hrozieb a vyhnúť sa škodlivým útokom ransomware, je nevyhnutná komplexná stratégia kybernetickej ochrany, ktorá zahŕňa pokročilé funkcie detekcie, reakcie a obnovy.

Kľúčové zistenia Acronis Cyberthreats Report H1 2025:
  • Ransomvér zostáva na vrchole: počet verejne známych obetí sa počas sledovaného obdobia zvýšil takmer o 70 % v porovnaní s rokmi 2023 a 2024. Najaktívnejšími skupinami sú Cl0p, Akira a Qlin.
  • AI podporuje nárast sociálneho inžinierstva: gangy čoraz viac využívajú AI, čo sa odráža v ich zvolených vektoroch hrozieb – počet útokov sociálneho inžinierstva a BEC vzrástol v období od januára 2025 do mája 2025 o 20 % v porovnaní s rovnakým obdobím v roku 2024, pravdepodobne v dôsledku zvýšeného využívania umelej inteligencie na vytváranie presvedčivých falzifikátov. Malvér bol objavený v 1,47 % záloh emailov v Microsoft 365.
  • MSP pod paľbou phishingových a BEC útokov: hoci celkový počet útokov zameraných na MSP (poskytovateľov spravovaných služieb) počas meraného obdobia klesol, povaha útokov sa výrazne zmenila; phishing predstavoval 52 % všetkých útokov zameraných na MSP, v porovnaní s 30 % v roku 2024, zatiaľ čo útoky využívajúce protokol RDP (Remote Desktop Protocol) takmer zmizli.
  • Nie všetky phishingové útoky sú rovnaké: hoci je phishing obľúbenou zbraňou útočníkov, tí sa čoraz viac zameriavajú na aplikácie pre spoluprácu a vyhýbajú sa jednoduchým BEC kampaniam. Takmer 25 % útokov v aplikáciách pre spoluprácu využívalo hlboko falošný obsah generovaný umelou inteligenciou alebo automatizovanými exploitmi.
  • Výrobné spoločnosti v hľadáčiku: Výrobný sektor bol najčastejším cieľom gangov používajúcich ransomvér, pričom predstavoval 15 % všetkých zaznamenaných prípadov v 1. štvrťroku 2025. Medzi ďalšie obľúbené ciele patrili maloobchod, potraviny a nápoje (12 %) a telekomunikácie a médiá (10 %).

štvrtok 2. októbra 2025

Trend: Stárnutie

V krajinách na celom svete populácie starnú. Organizácia spojených národov (OSN) predpovedá, že do roku 2030 bude každý šiesty človek vo veku 60 rokov alebo viac. Prispôsobujú sa však tejto zmene aj naše kultúrne postoje? Nová štúdia (Ipsos, 32 krajín, júl 2025) skúmala postoje ľudí k starnutiu aj ako sa od roku 2018 zmenili či nezmenili.

Kľúčové zistenia on-line prieskumu:
  • Svet možno starne – ale vek, kedy je človek považovaný za starého, sa nezmenil. V priemere naprieč všetkými krajinami, ľudia uvádzajú, že „staroba“ sa začína v 66 rokoch.
  • Väčšina krajín výrazne nadhodnocuje veľkosť starnúcej populácie. Mexičania si myslia, že 3 z 10 ľudí (30 %) v ich krajine majú vyše 65 rokov, čo je viac ako trojnásobok skutočnosti - 8 %. Japonsko – dnes definované ako super-starnúca spoločnosť – je krajinou, ktorá najviac podceňuje veľkosť svojej populácie nad 65 rokov.
  • Väčšina ľudí sa na starobu neteší. 57 % ľudí uvádza, že sa na starobu neteší (v porovnaní s 38 %, ktorí sa tešia). Nadšenie stúpa s príjmom, úrovňou vzdelania a aktuálnym vekom.
  • Ľudia očakávajú, že v „starobe“ prežijú 12 rokov. V priemere ľudia očakávajú, že sa dožijú 78 rokov, t.j. 12 rokov „staroby“. U Filipíncov a Indonézanov dáta stúpajú na 17 rokov staroby. V Maďarsku sa staroba začína v 65 rokoch – no ľudia očakávajú, že sa dožijú len 64 rokov.
  • Najlepšie roky života? Vek 28-35 rokov je vnímaný ako obdobie míľnikov. Pre väčšinu krajín je to ideálny čas na dosiahnutie kľúčových okamihov, ako je svadba, kúpa prvého domu a narodenie dieťaťa.
  • 3 z 10 si myslia, že človek môže byť lídrom svojej krajiny v akomkoľvek veku. Pre tých, ktorí sú ochotní stanoviť vekovú hranicu, je vek 61 rokov vnímaný ako vek, kedy je už človek príliš starý. V 16 krajinách je súčasný líder starší, ako je horná veková hranica stanovená jeho občanmi.

streda 1. októbra 2025

EU: Nová aplikácia

Občania Európskej únie (EÚ) majú sa môžu každý rok uchádzať o financie vo výške viac než 38 miliárd EUR prostredníctvom portálu EÚ pre financovanie a verejné súťaže. S cieľom uľahčiť a  používateľsky 
zjednodušiť ústretovejšie podávanie žiadostí o tieto fondy bola spustená nová mobilná aplikácia Financovanie EÚ a ja (EU funding & me).

Nová aplikácia funguje ako doplnkový nástroj k portálu. Hoci ľudia budú musieť stále žiadať o financovanie prostredníctvom portálu, používateľom má uľahčiť vyhľadávanie možností financovania. Pomôže vyše 2 miliónom registrovaných používateľov a vyše 300 000 návštevníkom týždenne získať prístup k financovaniu ich projektom priamo z mobilných zariadení a tabletov. K dispozícii je pre Android aj iOS, pričom sa bude ďalej vyvíjať, zlepšovať svoje funkcie a poskytovať lepší používateľský úžitok.

Portál financovania a verejných súťaží je hlavným vstupným bodom pre programy financovania a možnosti verejného obstarávania, ktoré spravuje Európska komisia a iné inštitúcie a agentúry EÚ. Možnosti financovania môžete nájsť v širokej škále oblastí prostredníctvom hlavných programov EÚ, akými sú Erasmus+, Horizont Európa a Európsky sociálny fond+.

pondelok 29. septembra 2025

e-Shop: Samé problémy

Viac než polovica prevádzkovateľov elektronických obchodov (e-shop) na Slovensku a v Česku priznáva problémy pri práci s dátami alebo nastavením cenovej stratégie a 49 percent veľkých eshopov má ťažkosti s tvorbou pokročilých reportov (prieskum Seyfor v spolupráci s agentúrou Binside, vyše 430 prevádzkovateľmi eshopov rôznej veľkosti). Výsledky naznačujú, že ani zavedený ERP systém nie je zárukou efektívneho rozhodovania, pokiaľ s ním e-shop nevie správne pracovať.

Vytváranie pokročilých reportov zaberá podľa respondentov prieskumu príliš veľa času 44 percentám stredných a 49 percentám veľkých eshopov. Ide pritom o kľúčové reporty, ktoré hrajú zásadnú úlohu pri rozhodovaní o strategickom smerovaní firmy. Tento problém sa prekvapivo týka aj 52 percent tých, ktorí využívajú na riadenie svojho biznisu ERP systém. Dôvodom neefektivity v reportovaní môže byť skutočnosť, že sa zamestnanci ťažko orientujú v používateľskom prostredí, alebo im nikto neukázal, ako dáta správne skombinovať a interpretovať. Nedokážu zo systému vyťažiť to, čo potrebujú. Aj ďalšiu prácu spojenú s vyhodnotením dát považujú eshopy za problematickú. Problémy s prácou s dátami sa pritom neobmedzujú len na reporty - 28 percent malých a 31 percent stredných eshopov nedokáže v reálnom čase vyhodnocovať, ako sa im aktuálne darí. Až 29 percent stredných podnikov dohľadáva dáta zložito na rôznych miestach a často nemajú istotu v tom, ako ich správne čítať. U väčších eshopov je tento problém typický predovšetkým pre tých, ktorí ERP zatiaľ nevyužívajú. Manuálne výpočty a vyhodnocovanie dát s pomocou Excelu alebo kalkulačky priznáva celkovo 27 percent eshopárov a opäť je tu logicky výrazne väčšie zastúpenie tých, ktorí sa spoliehajú na rôzne vzájomne nepreviazané riešenia.

Iba 26 percent eshopárov uviedlo, že im nerobí problém nastaviť optimálnu cenovú stratégiu. Naopak, 36 percent respondentov to označilo za veľký alebo stredne veľký problém. Najviac ťažkostí s touto témou majú malé eshopy (43 percent) a strední ecommerce podnikatelia (40 percent). Ale ani veľkí hráči nie sú, prekvapivo, výnimkou - 31 percent z nich priznáva, že optimálnu cenotvorbu riešia obtiažne. Zložitosť situácie komplikuje riadenie zliav a promo akcií - 30 percent oslovených označuje za veľký alebo stredný problém efektívne nastavenie zliav, bonusov či špeciálnych ponúk. Narážajú tu nielen na chýbajúce nástroje, ale aj na absenciu prehľadov a prepojení na ďalšie procesy.

Hlavné zistenia:
· Viac než polovica e-shopárov na Slovensku a v Česku priznáva problémy pri práci s dátami alebo nastavením cenovej stratégie.
· Vytváranie pokročilých reportov zaberá príliš veľa času 44 percentám stredných a 49 percentám veľkých e-shopov. Ide pritom o kľúčové reporty, ktoré hrajú zásadnú úlohu pri rozhodovaní o strategickom smerovaní firmy.
· Problémy s prácou s dátami sa pritom neobmedzujú len na reporty - 28 percent malých a 31 percent stredných e-shopov nedokáže v reálnom čase vyhodnocovať, ako sa im aktuálne darí. Až 29 percent stredných podnikov dohľadáva dáta zložito na rôznych miestach a často nemajú istotu v tom, ako ich správne čítať.
· Manuálne výpočty a vyhodnocovanie dát s pomocou Excelu alebo kalkulačky priznáva celkovo 27 percent e-shopárov. Iba 26 percent e-shopárov uviedlo, že im nerobí problém nastaviť optimálnu cenovú stratégiu. Naopak, 36 percent respondentov to označilo za veľký alebo stredne veľký problém.