piatok 7. februára 2025

Investovanie: Najčastejšie prekážky

Prečo Slováci neinvestujú? Podľa prieskumu klientov Fingo až 65,2 % z tých, ktorí neinvestujú, uviedlo za hlavný dôvod nedostatok peňazí. Investovanie pritom nevyžaduje veľký kapitál. Dnes už existujú platformy a nástroje, vďaka ktorým sa dá začať aj s malým obnosom. Druhým najčastejšie uvádzaným dôvodom je obava z rizika: 17,4 % respondentov uviedlo, že sa boja možných strát. Treťou najčastejšou prekážkou je nedostatok informácií o tom, ako vôbec začať (10,7 %), na štvrtom mieste je obava z dostupnosti financií (9,6 %) a na piatom chýbajúce informácie o tom, do čoho investovať (9 %).

Nedostatok peňazí (65,2 %)
Ľudia spravidla predpokladajú, že investovanie si vyžaduje tisíce eur, čo nie je pravda. Dnes je dostupné takmer pre každého vďaka platformám, ktoré nevyžadujú veľký počiatočný kapitál. Pravidelné investovanie aj v malých sumách môže časom viesť k významným výnosom. Napríklad, pri pravidelnom investovaní 30 eur mesačne počas 20 rokov je možné nahromadiť sumu presahujúcu 10 000 eur. Dôležité je investovať pravidelne a vytrvať. To je kľúč k úspechu.

Strach z rizika (17,4 %)
Riziko je prirodzenou súčasťou investovania, avšak existujú spôsoby, ako ho minimalizovať. Napríklad konzervatívne fondy dokážu generovať výnosy bez výrazného rizika straty kapitálu. Menej rizikové investičné produkty, akými sú dlhopisy alebo peňažné fondy, ponúkajú stabilné a predvídateľné výnosy. Navyše, diverzifikácia portfólia a investovanie do rôznych sektorov pomáha znižovať potenciálne straty. Ak nechcete riskovať, odporúčam začať s nízkorizikovými produktmi a postupne, s rastúcimi skúsenosťami, pridávať rizikovejšie investície.

Nevedomosť, ako začať (10,7 %)
Mnohí ľudia sa boja investovať, pretože nevedia, ako a kde začať. Je to úplne normálne, ale práve preto by sa mali obrátiť na odborníkov. Existuje tiež množstvo bezplatných zdrojov, ktoré záujemcom o investovanie môžu pomôcť získať základné vedomosti. Určite je lepšie venovať trochu času vzdelávaniu v tejto oblasti, než sa celý život báť a nechať si požierať peniaze infláciou. Mnohí ľudia si stále neuvedomujú, že ak neinvestujú a držia peniaze na bežnom účte, inflácia postupne znižuje ich hodnotu.

Obava z nedostupnosti financií (9,6 %)
Niektorí ľudia sa obávajú, že peniaze nebudú môcť použiť, keď ich budú potrebovať. Aj preto Matúš Čarný odporúča voliť flexibilné finančné produkty, ktoré umožňujú rýchly prístup k investovaným peniazom. Zväčša je to otázka maximálne niekoľkých dní, kým sa prostriedky objavia na vašom účte. Odporúča tiež vytvoriť si finančnú rezervu, ktorá by mala byť neustále dostupná. Práve ona by mala slúžiť na pokrytie nečakaných výdavkov.

Neistota pri výbere investičných produktov (9 %)
Nevedomosť, do čoho investovať, môže viesť k odkladaniu rozhodnutia vôbec začať. Mnohí klienti sa obávajú, že si vyberú nesprávny produkt a prídu o peniaze. Aj tu je riešením buď vzdelávanie alebo spolupráca s finančným sprostredkovateľom, ktorý na základe individuálnych potrieb klienta odporučí vhodné investičné nástroje. Kľúčom na prekonanie neistoty je dôkladné porozumenie investičným cieľom, finančným možnostiam a ochote znášať riziko.

štvrtok 6. februára 2025

Energie: Ako ich šetríme

Spotreba energie domácností v posledných rokoch rastie spolu s rozširovaním elektrických zariadení. Tento trend spolu s rastúcimi nákladmi na energie a klimatickými zmenami zvýšili povedomie o potrebe hľadať cesty, ako spotrebu energie v domácnostiach znižovať. Výsledky prieskumu Schneider Electric poukazujú na veľký rozdiel medzi informovanosťou a činmi. Až 82 % respondentov považuje energetickú účinnosť za dôležitú a 70 % tvrdí, že zníženie uhlíkovej stopy je pre nich dôležité. Len málo z nich však prijíma skutočne zmysluplné opatrenia.

Tretieho pokračovania spotrebiteľského prieskumu Schneider Electric, ktorý mapuje postoje jednotlivcov k udržateľnosti a inteligentným technológiám v domácnosti, sa na záver minulého roka zúčastnilo 13 000 ľudí z 11 krajín sveta. Z nich len 44 % prispôsobuje teplotu interiéru, hoci je to jedno z kľúčových opatrení na zníženie spotreby energie. Naproti tomu 58 % respondentov za hlavné opatrenie považuje vypínanie svetiel, pričom osvetlenie tvorí len približne 5 % účtov za elektrinu. Ďalšia obľúbenejšia metóda na znižovanie spotreby je odpájanie nepoužívaných nabíjačiek (48 % respondentov). Aj to má však len minimálny vplyv. Ako ukazuje prepočet Energysage, ide úsporu v centoch ročne.

Polovica účastníkov prieskumu sa zhoduje v tom, že inteligentné technológie zvyšujú energetickú účinnosť. Inteligentné osvetlenie využíva v domácnosti len 24 % spotrebiteľov a inteligentný termostat len 21 %. Merania pri tom ukazujú, že správna regulácia teploty dokáže znížiť ročné účty až o tretinu. V prieskume sa po prvýkrát skúmal postoj k nástrojom umelej inteligencie. Napriek zisteniam, že umelá inteligencia a automatizácia by mohli pomôcť znížiť 10 % globálnych emisií skleníkových plynov, až 44 % respondentov v prieskume uviedlo, že by sa na umelú inteligenciu pri domácich úlohách nikdy nespoliehali, 35 % jej úplne nerozumie a 41 % sa jej chce aktívne vyhnúť. Okrem toho sa 52 % respondentov tvrdí, že technológie inteligentnej domácnosti sú príliš drahé, hoci konektivita zariadení v domácnosti môže priniesť až 22 % úsporu energií.

streda 5. februára 2025

Eurobarometer: Podpora vedy a techniky

Podľa najnovšieho prieskumu Eurobarometra o vedomostiach európskych občanov a ich postojoch k vede a technike si viac ako 8 z 10 občanov (83 %) myslí, že celkový vplyv vedy a techniky je pozitívny. Dve tretiny respondentov (67 %) rovnako súhlasia s tým, že veda a technika uľahčujú náš život, sú zdravšie a pohodlnejšie. Respondenti si tiež s najväčšou pravdepodobnosťou myslia, že energia z obnoviteľných zdrojov (87 %), informačné a komunikačné technológie (79 %) a vakcíny a boj proti infekčným chorobám (77 %) budú mať v nasledujúcich 20 rokoch pozitívny vplyv na náš spôsob života.

Väčšina Európanov sa pritom chce dozvedieť viac o vedeckom vývoji (58 %). Nedostatok času (40 %), nezáujem (37 %) a nedostatok vedomostí v oblasti vedy a techniky (36 %) však zostávajú významnými prekážkami v súvislosti so zapojením verejnosti do vedy a techniky. V prieskume sa skúmali aj širšie otázky týkajúce sa dôvery a rovnosti vo vede. Až 77 % respondentov súhlasí s tým, že veda a technológia by mali pri vývoji nových riešení a produktov zohľadňovať potreby všetkých skupín ľudí, zatiaľčo ďalších 72 % si myslí, že vláda by mala prevziať zodpovednosť za zabezpečenie toho, aby nové technológie boli prínosom pre všetkých. Väčšina občanov zároveň vyjadruje určité obavy v súvislosti s potenciálom vedeckých aplikácií ohrozovať ľudské práva (58 % súhlasí s vyhlásením) a takmer dve tretiny (64 %) sa tiež domnievajú, že veda a technológia by mohli pomôcť zlepšiť životné prostredie a bojovať proti zmene klímy, ale že väčšinou pomáhajú spoločnostiam zarábať peniaze.

Pokiaľ ide o výmenu vedeckých výsledkov a spoluprácu s verejnosťou, osem z desiatich (80 %) súhlasí s tvrdením, že výsledky výskumu financovaného z verejných zdrojov by sa mali sprístupniť on-line bezplatne, zatiaľ čo viac ako šesť z desiatich (63 %) súhlasí s tým, že „zapojenie nevedcov do výskumu a technologického rozvoja zabezpečuje, aby veda a technológia zodpovedali potrebám, hodnotám a očakávaniam spoločnosti“. Tohtoročný prieskum sa zameral na využívanie umelej inteligencie na vedecký výskum a odhalil v tejto súvislosti zmiešané názory občanov. O niečo viac ako tretina respondentov (38 %) tvrdí, že dôveruje vedeckému výskumu a objavom vytvoreným pomocou umelej inteligencie, zatiaľ čo štvrtina (25 %) nedôveruje tomuto typu výskumu. Polovica občanov EÚ (50 %) však súhlasí s tým, že umelá inteligencia využívaná vo vede podporuje vedecké objavy, ktoré povedú k riešeniam hlavných výziev, ako sú zmena klímy a závažné choroby.

S cieľom nadviazať na záujem občanov a zvýšiť informovanosť verejnosti o podpore Európskej únie pre vedu, výskum a inovácie sa má v prvom polroku 2025 spustiť komunikačná kampaň EÚ. Kampaň predstaví výskumné a inovačné projekty podporované EÚ a ich úlohu pri zlepšovaní života ľudí.

utorok 4. februára 2025

Radíme: Dopravná nehoda II. časť

Po bezpečnom odstavení automobilov bez vážnych zranení je vhodné zdokumentovať priebeh a miesto nehody. Spolu s ostatnými účastníkmi nehody vyplňte tlačivo na zabezpečenie náhrady vzniknutej škody. Ak to nie je z dôvodu bezpečnosti nevyhnutné, autá nepresúvajte. Pri potrebe ich posunu sa pokúste vyznačiť polohu áut i pneumatík, prípadne si všetko nafoťte. Urobte viacero záberov a z rôznych uhlov. Samozrejme, toto všetko platí len v prípade, že je to možné uskutočniť bezpečným spôsobom.

Nezabudnite si poznačiť mená a adresy účastníkov dopravnej nehody. Ak sú na mieste svedkovia nehody, požiadajte aj ich o výpovede a kontaktné informácie. V prípade, že je vinníkom druhý vodič, opíšte si z jeho občianskeho alebo vodičského preukazu a dokladu o PZP (zelená karta) tieto informácie:
  • meno, priezvisko a bydlisko vodiča (v prípade, že ide o firemné vozidlo, poznačte si názov, sídlo a IČO firmy),
  • EVČ a typ vozidla,
  • názov a adresu poisťovne
  • číslo dokladu o uzavretom poistení.
Ak by vám vinník nehody odmietol poskytnúť údaje, opíšte si evidenčné číslo vozidla a neskôr sa obráťte na Slovenskú kanceláriu poisťovateľov.

Vyplňte záznam o nehode
Jednou z najdôležitejších úloh, ktorá čaká účastníkov nehody, je vyplnenie formuláru „Správa o nehode“. Práve na základe tohto dokumentu bude poisťovňa posudzovať, čo sa stalo. Je dôležité, aby ste mali toto tlačivo neustále v aute. Ak ho nemáte, môžete si ho stiahnuť a vytlačiť, nájdete ho napríklad na webových stránkach poisťovní. Správa by mala byť vyplnená pravdivo a tak, aby sa s ňou dokázali stotožniť obe strany. Jej súčasťou by mal byť nákres priebehu celej nehody.

Čo ak vinník nehody ujde?
Zavolajte okamžite políciu. Ak je to možné, zapíšte si údaje o vinníkovom vozidle, ideálne evidenčné číslo vozidla, typ a značku vozidla.

Kontaktujte asistenčnú službu
Ak vaše auto už nie je spôsobilé ďalšej jazdy, zavolajte asistenčnú službu vašej poisťovne. Telefónne číslo nájdete na asistenčnej karte. Aké služby sú súčasťou asistenčných služieb a čo všetko vám poisťovňa preplatí, závisí od konkrétnej poisťovne Ak nie ste vinníkom dopravnej nehody, spôsobenú škodu vám nahradí poisťovňa vinníka nehody. Môže sa vám stať, že sa v blízkosti nehody náhle objaví asistenčná služba inej spoločnosti. Neuzatvárajte s ňou žiadnu dohody.

Škodu nahláste poisťovni
Zapamätajte si, že akúkoľvek škodu uhrádza poisťovňa vinníka dopravnej nehody. Vinník nehody je povinný nehodu nahlásiť svojej poisťovni a to do 15 dní. V prípade, že sa nehoda udiala v zahraničí, tak do 30 dní. Poistnú udalosť môžete nahlásiť telefonicky, prostredníctvom on-line formulára, e-mailom, poštou, prostredníctvom mobilnej aplikácie alebo osobne. Ak ste poškodený, pri oznamovaní poistnej udalosti môžete využiť rovnaké spôsoby a platia pre vás rovnaké lehoty. Nie je však potrebné predkladať dokumentáciu k nehode. Po tom, ako obaja účastníci nehody nahlásia nehodu do svojej poisťovne, s poškodeným sa stretne technik, ktorý uskutoční obhliadku vozidla. Aké dokumenty predkladá vinník nehody svojej poisťovni:
  • správu o nehode
  • poistnú zmluvu
  • osobné údaje účastníkov nehody
  • zoznam poškodených vecí
Výhodou havarijného poistenia je, že ak ste poškodený, môžete si vybrať, či chcete, aby vám škody uhradila poisťovňa vinníka (PZP) alebo poisťovňa, kde máte uzavreté havarijné poistenie. Môže sa stať, že plnenie z havarijnej poistky bude výhodnejšie. V tomto prípade zavolajte do poisťovne kvôli obhliadke vozidla. Počkajte si na rozhodnutie, v akej výške vám poisťovňa preplatí náklady a až potom začnite s opravami. V prípade, že ste poškodený a rozhodnete sa situáciu riešiť cez havarijné poistenie, výhodou je tiež to, že spoluúčasť vám preplatí poisťovňa (PZP) vinníka nehody. „Havarijné poistenie využijete aj vtedy, ak nepoznáte vinníka nehody alebo ak ste jediným účastníkom nehody, v prípade vandalizmu, živelnej katastrofy alebo stretu so zverou. V závislosti od zmluvy môžete mať nárok aj na právne poradenstvo, prípadne poskytnutie ubytovania a pomoc s návratom domov pri nehode v zahraničí,“ dopĺňa Jaroslav Krajňák.

Ak máte úrazové poistenie a utrpeli ste pri nehode úraz, choďte k lekárovi, ktorý vám vystaví správu s lekárskym nálezom. Budete ju potrebovať kvôli poisťovni. Nezabudnite si odložiť aj doklady týkajúce sa nákladov na liečbu, potvrdenie o PN a potvrdenie o ušlej mzde v dôsledku PN.

pondelok 3. februára 2025

Radíme: Dopravná nehoda I. časť

Na Slovensku sa každý rok stane približne 12 000 dopravných nehôd, čo je inými slovami 33 nehôd každý deň. Dopravná nehoda teda nie je niečím výnimočným, môže sa prihodiť komukoľvek z nás. Najlepšie je vyhnúť sa akejkoľvek nehode a pre istotu byť na takúto stresovú a často nebezpečnú situáciu vopred pripravený.

Zhodnoťte zdravotný stav a zabezpečte miesto 
Ak je to možné a nikoho tým neohrozíte, ihneď zastavte auto, vypnite motor a zatiahnite ručnú brzdu. Potom sa presvedčte, či nie je v aute nikto zranený alebo v šoku a zhodnoťte aj svoj zdravotný stav. Ak sú všetci v poriadku, zapnite výstražné svetlá, auto však neopúšťajte bez reflexnej vesty. Vytiahnite z auta výstražný trojuholník a umiestnite ho v dostatočnej vzdialenosti za vozidlom: v obci by to malo byť aspoň 50 metrov a na diaľnici 100 metrov od odstaveného automobilu, príp. použite čokoľvek iné, čím upozorníte vodičov, že ste museli odstaviť auto. Havárii však môže prísť aj na mieste, kde nie je odstavný pruh a auto nedokážete odstaviť v bezpečnej zóne. Ak nie je možné pokračovať s autom v jazde k najbližšiemu bezpečnému miestu na odstavenie vozidla, zastavte s ním v pravom pruhu tak, aby čo najmenej vyčnievalo do cesty. Zapnite výstražné svetlá a potom sa čo najrýchlejšie presuňte aj s posádkou do bezpečnej zóny, kde nebudete v ohrození v prípade kolízie s vaším odstaveným autom. Ak sa vám stala nehoda na diaľnici, rýchlu pomoc vám poskytne bezplatne a nonstop Diaľničná patrola cez mobilnú aplikáciu alebo telefonicky na bezplatnom čísle 0800 100 007.

Poskytnite prvú pomoc a zavolajte záchrannú službu
Ak sa vám podarilo bezpečne odstaviť auto a nie ste zranený, skontrolujte, či sú v poriadku aj ostatní účastníci dopravnej nehody. V prípade potreby okamžite poskytnite prvú pomoc a zavolajte záchranku na čísle 155. Všetko im podrobne popíšte a postupujte podľa ich pokynov. Ak niekto potrebuje lekársku pomoc, v žiadnom prípade sa nesnažte z miesta nehody odísť. Okrem toho, že je to nemorálne, hrozí vám v prípade takéhoto konanie trestné stíhanie.

Kedy volať políciu pri dopravnej nehode?
Políciu nemusíte volať, ak ide len o škodovú udalosť a nie o dopravnú nehodu. Už neplatí ani pravidlo, že je potrebné volať policajtov, ak škoda presiahne 3 990 eur. Aký je rozdiel medzi dopravnou nehodou a škodovou udalosťou? O dopravnú nehodu ide, ak je splnená ktorákoľvek z týchto podmienok:
  • došlo pri nej k usmrteniu alebo zraneniu,
  • došlo k poškodeniu cesty alebo všeobecne prospešného zariadenia,
  • následkom nehody začali unikať nebezpečné látky (olej, benzín).
Ak teda napríklad stratíte kontrolu nad svojim vozidlom, narazíte do semaforu a z auta vám začne vytekať olej, stali ste sa účastníkom dopravnej nehody a mali by ste okamžite zavolať políciu. Pozor, za dopravnú nehodu považujeme aj škodovú udalosť pri ktorej:
  • nebola splnená niektorá z povinností účastníka škodovej udalosti,
  • vodič je pod vplyvom alkoholu alebo omamných látok, prípadne sa odmieta podrobiť vyšetreniu na zistenie ich použitia,
  • nedošlo k dohode medzi účastníkmi nehody, kto je vinníkom.
"Políciu môžete volať aj v prípade len škodovej udalosti. Oplatí sa to napríklad pri havarijnom poistení. Policajná správa môže mať vplyv na to, ako sa na vás bude v budúcnosti pozerať poisťovňa", radí Jaroslav Krajňák