piatok 13. júna 2025

On-line: Elektronický účet poistenca

Sociálna poisťovňa pokračuje v elektronizácii svojich služieb, v Elektronickom účte poistenca (EUP) si už klient bude môcť sám sledovať a prostredníctvom tzv. platobnej brány aj uhradiť poistné a ďalšie nedoplatky, vrátane penále. Po zamestnávateľoch tak budú mať túto službu k dispozícii aj fyzické osoby – živnostníci a ostatné samostatne zárobkovo činné osoby a tiež dobrovoľne poistené osoby. Bez návštevy pobočky či kontaktovania Informačno-poradenského centra si klienti budú môcť preveriť aj to, v akom štádiu vybavovania je ich podaná žiadosť o dôchodkovú dávku. Rovnako v prípade straty zamestnania si môžu záujemcovia prostredníctvom novej kalkulačky orientačne zistiť informatívnu sumu dávky v nezamestnanosti.

Platobnú bránu od jesene minulého roka využíva na úhradu poistného a prípadných nedoplatkov skupina zamestnávateľov. Teraz k nim pribúdajú aj fyzické osoby – živnostníci a ostatné samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO) a tiež dobrovoľne poistené osoby. V záložke Platby sa odvádzateľovi zobrazia všetky evidované neuhradené položky: poistné pred splatnosťou, dlžné poistné, zostávajúce položky na úhradu zo schváleného splátkového kalendára, penále alebo pokuty. Platba prebieha prostredníctvom Štátnej pokladnice, ktorá umožňuje on-line platby s využitím platobnej karty, platobnej metódy Google Pay alebo Apple Pay. Zaúčtovanie platby v informačnom systéme Sociálnej poisťovne prebehne spravidla v pracovných dňoch do 48 hodín.

Druhá nová funkcionalita sa týka skupiny žiadateľov o niektorú dôchodkovú dávku – starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok, invalidný dôchodok či pozostalostné dávky (vdovský, vdovecký, sirotský). Na posúdenie žiadosti má Sociálna poisťovňa 60 dní, ak je však potrebné vyžiadať a doplniť chýbajúce údaje o dôchodkovom poistení, možno túto lehotu predĺžiť o ďalších 60 dní, resp. prerušiť konanie o dávke. Aj túto informáciu si žiadatelia o dôchodok nájdu vo svojom EUP. Rovnako sú v ňom pre občanov vo veku 39 rokov a starších prístupné aj údaje o evidovaných obdobiach dôchodkového poistenia i neevidovaných (chýbajúcich) obdobiach a bývalých zamestnávateľoch.

Prostredníctvom Informatívnej sumy dávky v nezamestnanosti sa automaticky zobrazuje jej výška. Vypočítava sa z dosiahnutého príjmu v posledných dvoch rokoch pred dňom zaradenia do evidencie uchádzačov o zamestnanie na úrade práce. Údaje o obdobiach poistenia a zamestnávateľoch sú v časti Obdobia poistenia v nezamestnanosti. Ide o teoretickú sumu dennej dávky, ak by bol klient dnes zaradený do evidencie uchádzačov o zamestnanie a splnil by potrebnú dobu poistenia v nezamestnanosti aspoň 730 dní (2 roky) v posledných štyroch rokoch pred dňom zaradenia do evidencie uchádzačov o zamestnanie. Obdobie poistenia, ktoré už raz bolo započítané na vznik predchádzajúceho nároku na dávku, sa na vznik ďalšieho nároku na dávku nezapočítava. Presnú sumu dennej dávky sa dozvie v konaní o priznaní dávky. Požiadať o ňu je možné buď na príslušnom úrade práce zároveň pri registrácii do evidencie uchádzačov o zamestnanie alebo po zaregistrovaní v pobočke Sociálnej poisťovne.

štvrtok 12. júna 2025

Bankroty: V máji najviac dvadsiatnikov z východného Slovenska

V máji na Slovensku zbankrotovalo 646 dlžníkov. Medzimesačne ide o 26,5 % pokles, v apríli t. r. totiž bankrot zasiahol 879 dlžníkov. V medziročnom porovnaní ide o 31 % pokles, pred rokom bolo bankrotujúcich až 937. Z celkového množstva osobných bankrotov bolo 89 % vyhlásených na majetok občanov nepodnikateľov (575) a zvyšok na majetok podnikateľov (71). Formu konkurzu si zvolilo 638 občanov, splátkový kalendár preferovalo 8 dlžníkov.

Výrazné zastúpenie mali opäť muži, bolo ich 453. Žien podľa májových štatistických dát CRIF – Slovak Credit Bureau zbankrotovalo 193. Len 3 ženy a 9 mužov mali vysokoškolské vzdelanie. Väčšina dlžníkov sa kumuluje v produktívnom veku, najviac ich bolo vo vekovej kategórii 30 – 39 rokov, spolu za obe pohlavia 204 (31,6 %). Májovou zaujímavosťou je najvyšší podiel dvadsiatnikov v rámci tohto roka v pomere k celkovému počtu dlžníkov až 15,2 %, presne 98. V takmer stovke mladej generácie prevažovali muži – 76,5 %. Najviac mladíkov zbankrotovalo v Prešovskom kraji, a to 22, nasledoval Košický kraj s 13 mužmi. Mladých dlžníkov z východu bolo v prepočte takmer 47 %. A naopak, v Bratislavskom kraji nezbankrotoval žiaden dvadsiatnik.

Ľudia bez domova tvorili 13,2 % podiel z celkového počtu vyhlásených konkurzov, bolo ich 84. Dvaja z nich mali registrovaný trvalý pobyt na virtuálnej bratislavskej adrese Karpatské námestie 7770/10A, spolu s aprílovými ľuďmi bez domova je ich spolu už 7 v takomto krátkom časovom intervale z jednej adresy. Ďalšou zaujímavosťou je, že až šesť dlžníkov pochádza z jednej obce, Veľké Ludince v okrese Levice. Medzi zbankrotovanými dlžníkmi bolo aj 9 manželských párov a 16 ľudí s rodinnými väzbami. Najviac, až 124 dlžníkov, pochádzalo z Prešovského kraja, nasledoval Nitriansky kraj so 110 a Košický s Trnavským krajom zhodne s 86 dlžníkmi. Najmenej dlžníkov, len 42, pochádzalo z Bratislavského kraja, čo je takmer trikrát menej ako v najzasiahnutejšom Prešovskom kraji.

V máji zároveň súdy zrušili 655 konkurzov, ktoré boli vyhlásené v predchádzajúcich obdobiach. Z nich bolo 617 zrušených pre nedostatok majetku a 38 po splnení konečného rozvrhu výťažku. Zároveň bolo pre nepoctivý zámer v máji zrušených 5 oddlžení, do Registra diskvalifikácií pribudlo z toho istého dôvodu 8 dlžníkov. Jeden dlžník bol z Registra po uplynutí trestu vymazaný.

streda 11. júna 2025

AI: Obavy z negatívneho vplyvu

Podľa najnovšieho reprezentatívneho prieskumu Inštitútu pre verejné otázky (IVO) až 84 % dospelej populácie na Slovensku považuje schopnosti umelej inteligencie za rizikové, pokiaľ ide o jej vplyv na verejnú mienku. Schopnosti AI negatívne ovplyvňovať názory, postoje alebo správanie ľudí považuje 60 % opýtaných za „veľmi rizikové“ a podľa ďalších 24 % predstavujú „stredné riziko“. Naopak, iba každý desiaty respondent považuje vplyv umelej inteligencie na verejnú mienku za „málo rizikový“ (7 %) alebo „bez rizika“ (3 %). Ako ďalej ukázali výsledky celoslovenského prieskumu (1 020 respondentov starších než 18 rokov), najväčšie obavy vzbudzujú predovšetkým falošné / zmanipulované videá, tzv. deepfake, vytváranie a šírenie falošných správ a informácií, tzv. fake news a vytváranie či využívanie falošných profilov a obsahu na sociálnych sieťach. V priemere ich za „vysoko rizikové“ alebo „stredne rizikové“ označilo takmer 90 % opýtaných.

Cieľom podvodov s využitím AI je vylákať citlivé údaje a zmanipulovať používateľov, aby investovali do falošných investičných schém, alebo kúpili neexistujúci či pochybný tovar. Obavy významnej časti respondentov (85% ) sa ukázali aj v prípade ďalších schopností AI ako: reprodukcia / napodobňovanie ľudského hlasu, manipulácia a úpravy existujúcich obrázkov a fotografií, falošné podcasty či falošné recenzie, hodnotenia alebo odporúčania. Až 84 % respondentov súhlasí s názorom, že obsah vytvorený umelou inteligenciou predstavuje veľkú hrozbu pre schopnosť jednotlivcov rozpoznať pravdu a manipuláciu. Pre rovnako veľkú časť (80 %) predstavuje AI riziko pre politiku a demokraciu – napr. jej zneužívaním na ovplyvňovanie volieb, verejnej mienky, manipulovanie a falšovanie vyjadrení politikov, šírenie propagandy a pod. Viac ako tri štvrtiny (78 %) respondentov súhlasia aj s logickým dôsledkom a to, že klamlivý obsah vytvorený umelou inteligenciou spôsobuje konflikty a následne polarizáciu spoločnosti. Významná časť respondentov tiež vyjadrila obavy z negatívnych dôsledkov vplyvu AI v mediálnej a komunikačnej oblasti. Podľa 73 % vedie klamlivý obsah vytvorený umelou inteligenciou k oslabovaniu tradičných médií a príklon k alternatívnym médiám a ďalších 66 % súhlasí s názorom, že na sociálnych sieťach začína dominovať obsah vytvorený umelou inteligenciou. Stretneme sa s nimi tak u mužov ako aj žien, u mladšej, strednej aj staršej generácie, u ľudí s nižším i vyšším vzdelaním, rôznych profesií alebo obyvateľov malých obcí či veľkých miest.

Za najúčinnejšiu obranu proti manipulácii prostredníctvom nástrojov AI považujú respondenti najmä nasadenie technických prostriedkov a zodpovedné správanie – jednak samotných používateľov, ale aj vývojárov a poskytovateľov AI služieb. Napríklad podľa 35 % opýtaných je najúčinnejšie riešenie nasadenie algoritmov, detektorov, fact-checkingových služieb a pod. Podľa 31 % zasa zodpovedné správanie užívateľov AI spojené so vzdelávaním sa v tejto oblasti, kritickým myslením či dodržiavaním bezpečnostných zásad, a podľa ďalších 30 % zodpovedný prístup vývojárov a prevádzkovateľov služieb umelej inteligencie. U menšej časti respondentov sa možno stretnúť aj s volaním po politickom riešení problému. Štvrtina z nich (26 %) považuje za najúčinnejšie riešenie reguláciu umelej inteligencie štátom a / alebo inštitúciami EÚ. Ďalšia pätina (19 %) je dokonca za jej úplný zákaz. Na druhej strane, úplnú rezignáciu na riešenie problému je vidno u každého desiateho respondenta (11 %) s argumentom, že „je to zbytočné, lebo AI nás časom aj tak ovládne“.

utorok 10. júna 2025

SR: Firemné bankroty v máji

Máj sa v rámci tohto roka stal podľa údajov registra CRIBIS zatiaľ najpriaznivejším mesiacom z pohľadu počtu vyhlásených konkurzov na Slovensku. V medzimesačnom porovnaní s aprílom t. r. ide o 36 % pokles, v medziročnom o 20 % pokles. V bankrote sa ocitlo 16 podnikateľských subjektov, z toho bolo 15 eseročiek a 1 akciová spoločnosť. Šesť subjektov, ktoré v máji začali čeliť konkurzu, malo menej ako 10 zamestnancov. Jeden si uviedol 25 až 49 zamestnancov a u 9 firiem nebol ich počet zistený.

Bankrotový domino efekt legendárnej vranovskej celulózky pokračoval aj v máji. Tentoraz postihol akciovku BUKÓZA Export-Import, ktorej tržby sa ešte v roku 2023 šplhali takmer k 84 miliónovej hranici. Zaradila sa tak k Bukóze Holding, a BUKÓZE INVESTU, na ktoré bol vyhlásený konkurz už v predchádzajúcich mesiacoch. V máji zažili rozčarovanie aj dámy, ktoré si prišli do predajní značky Gerry Weber kúpiť nové outfity. Čakali ich len výpredaje a oznamy o definitívnom uzatvorení. Značka so sídlom v Nemecku, s viac ako 50-ročnou históriou a filozofiou kvality, pôsobila na Slovensku od roku 2013, oblečenie predávala v kamenných predajniach aj cez e-shopy. Gerry Weber SK s. r. o. ešte v roku 2023 vykázala takmer 1,1 mil. tržby, ale dobehli ju dlhy a nedoplatky a na Slovensku končí.

Žilinský a Košický kraj mali zhodne po 4 konkurzy, Trnavský kraj o jeden menej, Bratislavský a Nitriansky po 2 konkurzy. Banskobystrický kraj mal 1 konkurz a vo zvyšných dvoch krajoch nebol vyhlásený ani 1 konkurz. Najviac konkurzov (5) bolo vyhlásených v priemyselnej výrobe, za ňou nasledovalo stavebníctvo (3), veľkoobchod a maloobchod; oprava motorových vozidiel a motocyklov (2), ubytovacie a stravovacie služby (2) a administratívne a podporné služby (2). V máji boli zastavené 4 konkurzné konania pre nedostatok majetku a 22 bolo úplne zrušených z rovnakého dôvodu. Konkurzné konanie začalo v 20 firmách. Reštrukturalizácii čelila v máji jedna spoločnosť - SlovSETRA s.r.o. zo Slovenského Pravna ktorá sa zaoberala obrábaním kovov a opravami prevodoviek.

pondelok 9. júna 2025

Radíme: Cestovanie lietadlom

Check-in, kontrola dokladov, odbavenie batožiny alebo bezpečnostná kontrola môžu byť vysoko stresujúce situácie. Keď sa to ich napokon podarí absolvovať bez komplikácií, prvotné obavy rýchlo opadnú. O to väčšie rozčarovanie ale potom príde, keď let mešká, čas odletu sa neustále posúva a cestujúci môže nakoniec čakať aj niekoľko hodín priamo na palube lietadla. Viete, na čo máte v takýchto situáciách nárok?

Práva cestujúcich v leteckej doprave upravuje v EÚ nariadenie č. 261/2004, ktoré sa vzťahuje na oneskorenie, zrušenie letu aj odmietnutie nástupu na palubu. Ak je let odložený o viac než tri hodiny a meškanie nebolo spôsobené mimoriadnymi okolnosťami, môže spotrebiteľovi vzniknúť nárok na finančnú kompenzáciu. Výška náhrady sa pohybuje od 250 do 600 eur v závislosti od dĺžky letu. Aby bol nárok uznateľný podľa únijnej úpravy, musí ísť buď o let, ktorý odlieta z letiska v EÚ (bez ohľadu na dopravcu), prípadne z letiska mimo EÚ na letisko v EÚ za predpokladu, že ide o únijného dopravcu. Okrem finančnej kompenzácie máte v prípade dlhšieho čakania aj nárok na starostlivosť, čo zahŕňa občerstvenie, možnosť telefonického spojenia a v prípade nutnosti aj ubytovanie. Nároky sa uplatňujú priamo u leteckého dopravcu.

Kedy sa finančnej náhrady nedočkáte? V prípade tzv. mimoriadnych okolností, za ktoré sa považujú nevhodné počasie alebo prírodné javy, napríklad výskyt sopečného popola v letovej trase. V týchto situáciách dopravca nemôže ovplyvniť vznik meškania, a preto nie je povinný kompenzáciu vyplácať. Aj v týchto nepríjemných situáciách majú spotrebitelia nárok počas čakania na základnú starostlivosť, ako prístup k toaletám, pitný režim a aktuálne informácie o situácii. Únijná úprava práv cestujúcich aj na situácie, keď vám bol bez oprávneného dôvodu odmietnutý nástup na palubu. V týchto prípadoch je dôležité sa zoznámiť s podmienkami konkrétnych aerolínií, najmä s lehotou, do kedy sa musíte najneskôr dostaviť na odbavenie a nástup. Eduarda Hekšová dodáva: „Ak ste sa dostavili včas, splnili všetky podmienky prepravy, a napriek tomu vám bol nástup odmietnutý, môžete sa domáhať finančnej kompenzácie a úhrady za náhradnú dopravu či starostlivosť počas čakania.“