Jednou z najdôležitejších pracovných tém pre zástupcov firiem z Česka a zo Slovenska (72 %) je množstvo práce bez pridanej hodnoty. Uvoľňovaniu kapacít najviac bránia interné prekážky, a to najmä firemná kultúra a štruktúra, príliš veľa iných naliehavých potrieb alebo nedostatočné pochopenie témy. Takmer 50 % zahraničných respondentov a necelých 35 % českých a slovenských respondentov tiež považuje za dôležité, že firmy majú čoraz väčšie požiadavky na juniorské pozície, čo mladej generácii komplikuje vstup na pracovný trh. Podľa najnovšieho prieskumu Deloitte v súčasnosti najviac rezonuje otázka, aké zmeny prinesú moderné technológie na čele s umelou inteligenciou (AI).
Podľa odborníkov sa AI bude „poľudšťovať“ a bude konať v mene ľudí. To si bude podľa nich vyžadovať novú filozofiu práce a dohodu medzi zamestnancami a zamestnávateľmi. Firmy tak čaká dôležitá úloha presvedčiť svojich pracovníkov, že AI nie je súperom, ktorý ich nahradí, ale nástrojom, ktorý posilní ich schopnosti. Pre respondentov z Česka a zo Slovenska však táto téma nie je natoľko dôležitá ako pre zvyšok sveta. Takmer 40 % z nich, čo je o 13 % viac ako na globálnej úrovni, uviedlo, že sa pre množstvo iných dôležitých potrieb nemôžu zaoberať stieraním hraníc medzi ľuďmi a technológiami. Len 2 % slovenských a českých firiem merajú prínos a výkonnosť svojich zamestnancov. V porovnaní so zahraničnými podnikmi majú rezervy aj v AI. Iba 6 % respondentov vo svete uviedlo, že dokáže efektívne využívať dáta potvrdzujúce prínos a výkonnosť zamestnancov a zároveň posilňovať ich dôveru. V Česku a na Slovensku odpovedali rovnako len 2 % respondentov. Na otázku, či rozširujú svoje aktivity v oblasti umelej inteligencie a či sa o túto hodnotu delia so zamestnancami (napr. prostredníctvom odmien, príležitostí na duševný rast a pod.), kladne odpovedalo 16 % zástupcov českých a slovenských firiem. V zahraničí však na rovnakú otázku kladne odpovedalo takmer 24 % respondentov.
Firmy stoja pred dilemou, či sa sústrediť na ľudí – na ich rast a kreativitu, alebo na dosahovanie výsledkov, čo však viac pripomína algoritmus ako leadership. Ani to však nie je pre českých a slovenských respondentov až natoľko dôležité. Len pre necelých 40 % Čechov je dôležité organizovať a riadiť zdroje v reakcii na postupne miznúce tradičné hranice medzi funkciami, pracovnými miestami a odvetviami. Vo svete je pritom táto téma dôležitá až pre 62,5 % respondentov. Pre niektoré firmy však aktuálne schopnosti umelej inteligencie stále nie sú dostatočné na to, aby bola vo väčšej miere nasadená v rámci celého podniku. Zvýšenému tlaku transformácie čelia aj manažéri. Mnohé firmy totiž experimentujú s elimináciou stredného manažmentu, aby zvýšili svoju efektivitu a agilitu. Nemusí to však byť vždy ideálne, pretože to často vedie k nejasným rozhodovacím právomociam a ďalším nedorozumeniam. Len 15 % respondentov z Česka a zo Slovenska uviedlo, že ich firma pokročila vo využívaní nových technológií (napríklad AI) na personalizáciu spôsobu motivácie jednotlivých pracovníkov. Hoci ide o zásadnú vec a bežnú prax napríklad v spotrebiteľskom sektore, chýbajú na to zdroje aj kapacity. Pritom takmer 60 % zamestnancov z českých a slovenských firiem považuje za dôležité prispôsobiť prácu ľuďom podľa ich zručností, osobnosti, motivácie, záujmov alebo pracovného štýlu. Riadenie výkonnosti v lokálnych firmách? Podľa Čechov a Slovákov firmy nevedia efektívne posúdiť prínos jednotlivých zamestnancov. Len 15 % z nich totiž považuje súčasné procesy riadenia výkonnosti vo svojej firme za veľmi efektívne pri hodnotení prínosu jednotlivých zamestnancov. Na globálnej úrovni pritom považuje riadenie výkonnosti za efektívne až 25 % ľudí.
Prieskumu Trendy v oblasti ľudského kapitálu v roku 2025 sa zúčastnilo takmer 10 000 lídrov z oblasti biznisu a HR z rôznych priemyselných odvetví a sektorov v 93 krajinách. V Českej republike a na Slovensku sa do prieskumu zapojilo spolu 462 respondentov, z ktorých takmer 67,7 % predstavovali zástupcovia HR oddelení. Svoj názor vyjadrilo 66,9 % manažérov a pracovníkov na vyšších úrovniach riadenia. V rámci Česka a Slovenska sú takmer spolovice zastúpené malé a stredné podniky. Do prieskumu sa zapojili najmä respondenti z oblasti technológií, priemyselných výrobkov, stavebníctva a automobilového priemyslu.