Európsky parlament schválil aktualizáciu pravidiel EÚ týkajúcich sa vodičských preukazov, ktorej cieľom je zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky znížením počtu dopravných nehôd na cestách únie, ktoré si ročne vyžiadajú takmer 20 000 životov. Novela zavádza ustanovenia týkajúce sa nových vodičov, digitálnych preukazov aj zákazu viesť motorové vozidlo. Je súčasťou balíka opatrení v oblasti bezpečnosti cestnej premávky, ktorý Európska komisia predstavila v marci 2023, s cieľom zvýšiť bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky a čo najviac sa priblížiť k dosiahnutiu nulovej úmrtnosti na cestách EÚ v roku 2050 (tzv. Vízia nulovej úmrtnosti). Nové pravidlá začnú platiť 20 dní po ich uverejnení v Úradnom vestníku Európskej únie. Členské štáty EÚ budú mať tri roky na to, aby tieto nové predpisy zapracovali do svojich zákonov a ďalší rok na prípravu ich vykonávania.
Nové požiadavky na výcvik vodičov: V testoch na získanie vodičského preukazu odteraz treba rátať aj s otázkami ohľadne rizík mŕtvych uhlov, zvládania asistenčných systémov vodiča, bezpečného otvárania dverí a rizík spojených s telefonovaním počas jazdy. Europoslancom sa podarilo presadiť nové požiadavky na výcvik a skúšanie nových vodičov, v ktorých sa kladie dôraz na lepšie vnímanie možného ohrozenia chodcov, detí, cyklistov či iných zraniteľných účastníkov cestnej premávky.
Platnosť preukazov a lekárske prehliadky: Vodičské preukazy by mali platiť 15 rokov pre vodičov motoriek a áut, pričom členské štáty, v ktorých sa vodičský preukaz používa ako občiansky preukaz, môžu túto platnosť obmedziť na 10 rokov. Vodičské preukazy pre vodičov kamiónov a autobusov budú platiť päť rokov. Členské štáty EÚ môžu platnosť vodičských preukazov u vodičov vo veku 65 a viac rokov skrátiť, aby ju podmienili častejšími lekárskymi prehliadkami a absolvovaním kondičných jázd.
Pred získaním prvého vodičského preukazu alebo pred predĺžením platnosti preukazu by mal vodič prejsť lekárskou prehliadkou vrátane vyšetrenia zraku a srdcovocievneho systému. Krajiny EÚ sa môžu rozhodnúť nahradiť lekársku prehliadku vodičov automobilov alebo motocyklistov formulármi sebahodnotenia alebo inými systémami hodnotenia navrhnutými na vnútroštátnej úrovni.
Vodiči motoriek a áut v EÚ môžu požiadať o nahradenie lekárskej prehliadky vyplnením samohodnotiaceho formulára alebo absolvovaním iného spôsobu posudzovania spôsobilosti, ktorý sa zavedie na vnútroštátnej úrovni.
Noví vodiči a vodiči so spolujazdcom: Po prvýkrát sa v právnych predpisoch EÚ zavádza skúšobná lehota pre neskúsených vodičov v trvaní dvoch rokov. Pre týchto vodičov budú platiť prísnejšie pravidlá a pokuty za jazdu pod vplyvom alkoholu a bez použitia bezpečnostných pásov alebo detských zadržiavacích systémov. Okrem toho bude množné získať vodičský preukaz na auto (kategória B) vo veku 17 rokov s tým, že do dovŕšenia 18 roku budú môcť títo vodiči jazdiť iba pod dohľadom skúseného vodiča-spolujazdca.
V záujme riešenia nedostatku profesionálnych vodičov bude podľa nových pravidiel možné získať vodičský preukaz na kamión (kategória C) vo veku 18 rokov a na autobus (kategória D) vo veku 21 rokov, ak tieto osoby majú príslušný certifikát alebo preukážu odbornú spôsobilosť. V opačnom prípade bude možné riadiť kamión vo veku 21 a autobus vo veku 24 rokov.
Elektronické vodičské preukazy: Podľa nových pravidiel má digitálny vodičský preukaz uložený v mobilnom telefóne postupne v celej EÚ nahradiť tradičný formát vodičského preukazu. Poslanci Európskeho parlamentu však presadili, aby vodiči mohli naďalej žiadať o vydanie klasického preukazu, ktorý by im mal byť vydaný bez zbytočného odkladu a v každom prípade do troch týždňov.
Zákaz viesť motorové vozidlo: V snahe obmedziť prípady bezohľadnej jazdy v zahraničí, ako aj v záujme prísnejšieho vymáhania pokút medzi členským štátmi, sa zavádza požiadavka informovať o odobratí vodičského preukazu, jeho pozastavení alebo obmedzení jeho platnosti krajinu EÚ, ktorá ho vydala. Vnútroštátne orgány sa budú musieť bez zbytočného odkladu vzájomne informovať o rozhodnutiach týkajúcich sa zákazu vedenia motorového vozidla pri vážnych porušeniach dopravných predpisov vrátane jazdy pod vplyvom alkoholu alebo drog, spôsobenia smrteľnej dopravnej nehody alebo výrazného prekročenia povolenej rýchlosti (napr. o viac ako 50 km/h).
