štvrtok 6. novembra 2025

On-line: Zázračné pilulky?

S príchodom jesene rastie záujem o posilnenie imunity a s ním aj predaj vitamínov a najrôznejších doplnkov stravy. V tomto čase sa zvyšuje tiež aktivita internetových podvodníkov, ktorí sa snažia zarobiť na obavách spotrebiteľov o svoje zdravie. Podvodníci často využívajú zdanlivo atraktívne ponuky na sociálnych sieťach, v reklamách či na neznámych internetových stránkach. Ako poznať podvod a čo robiť, ak vám podozrivý produkt nepríde domov?

Najväčšie množstvo prípadov sa eviduje pri predaji doplnkov stravy či mastí na výživu kĺbov. Doplnky na chudnutie či posilnenie imunity však tiež nie sú výnimkou. Spotrebitelia by si mali dať pozor najmä na predaj predražených prípravkov, ktorých účinky nie sú overené, a ktoré veľakrát zdanlivo propagujú známe osobnosti. Nie je výnimkou, že tváre a hlas známych osobností bývajú zneužité a to i bez ich vedomia či súhlasu. Oplatí sa byť preto obozretnými a ešte pred samotným nákupom si overiť dôveryhodnosť predajcu. Poslúžia nielen recenzie na nezávislých weboch, ale aj ďalšie údaje, ako kontakt na podnikateľa, identifikačné číslo podnikateľa či informácie uvedené v obchodných podmienkach. Recenzie iných zákazníkov môžu byť užitočným pomocníkom, treba však dávať pozor na hodnotenia uvedené priamo na stránkach predajcu, pretože tie by mohli byť vymyslené. Dôveryhodný predajca by mal jasne uviesť, či sú recenzie overené – teda také, ktoré pridali len skutoční zákazníci, ktorí si recenzované výrobky predtým od predajcu kúpili. Zvláštnu pozornosť je potrebné venovať aj zapojeniu známych osobností. Ak sa vo videu alebo na fotografii objavuje napríklad herec či lekár, overte si, či táto osoba skutočne daný produkt propaguje. Na to poslúži napríklad návšteva oficiálnej sociálnej siete danej osoby. Pokiaľ so spoločnosťou spolupracuje, spravidla sa k tomu verejne hlási. Podozrivé video s neprirodzeným pohybom pier alebo zvláštnym hlasom môže byť výsledkom použitia umelej inteligencie.

Ak predajca uvádza nepravdivé či zavádzajúce informácie, mohlo by ísť o nekalú obchodnú praktiku. Spotrebiteľ, ktorý bol týmto konaním podvedený, sa môže obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu. SOI ako dozorný orgán môže začať vyšetrovanie, a pokiaľ usúdi, že sa podnikateľ pochybenia dopustil, môže ho sankcionovať. A ak Slovenská obchodná inšpekcia vyhodnotí, že spotrebiteľ tovar zakúpil ovplyvnený nekalou obchodnou praktikou, má právo odstúpiť od zmluvy a to až do 90 dní od jej uzatvorenia. Spotrebiteľ môže konať aj sám a hneď, má totiž právo odstúpiť od zmluvy v určenom čase 14 dní odo dňa doručenia balíčka.