Jednotný trh je od svojho vytvorenia pred viac než 30 rokmi silným katalyzátorom rastu, prosperity a solidarity Európy. S 26 miliónmi podnikov a 450 miliónmi spotrebiteľov je dnes Európa druhým najväčším svetovým trhom s HDP vo výške 18 biliónov EUR, ktorý predstavuje 18 % svetového hospodárstva. Nová stratégia jednotného trhu má vytvoriť jednoduchší, plynulejší a silnejší európsky domáci trh. Stanovuje opatrenia na zníženie existujúcich prekážok, ktoré bránia obchodu a investíciám v Európskej únii, pomáha malým a stredne veľkým podnikom vykonávať a rozširovať svoje činnosti a podporí digitalizáciu.
Stratégia jednotného trhu sa zameriava na niekoľko priorít.
Demontáž bariér: stratégia sa zameriava na odstránenie 10 najškodlivejších prekážok, ktoré podniky nahlásili – komplikované zakladanie a prevádzka podnikov; zložité pravidlá EÚ, nedostatočná zodpovednosť členských štátov; obmedzené uznávanie odborných kvalifikácií; nedostatok spoločných noriem; roztrieštené pravidlá týkajúce sa obalov; nedostatočná zhoda výrobkov; reštriktívna a rozdielna regulácia vnútroštátnych služieb; zaťažujúce pravidlá vysielania pracovníkov v nízkorizikových odvetviach; neodôvodnené územné obmedzenia dodávok spôsobujúce vysoké ceny pre spotrebiteľov.
Toto sú prekážky, ktoré najviac bránia voľnému pohybu tovaru a služieb a sťažujú podnikom a občanom plne využiť európsky jednotný trh. Identifikovali sa na základe komplexných konzultácií so zainteresovanými stranami a ich odstránenie posilní voľný pohyb bezpečných výrobkov, cezhraničné poskytovanie služieb a zjednodušené zakladanie a prevádzku podnikov v celej EÚ.
Priniesť do európskeho sektora služieb novú dynamiku: služby tvoria najväčšiu časť európskeho hospodárstva, ale ich cezhraničný obchod stagnuje. Stratégia sa zameriava na konkrétne odvetvia služieb, predložila zákon o stavebných službách a nový zákon EÚ o doručovaní s cieľom modernizovať pravidlá v odvetví stavebníctva, ako aj v odvetví poštových a balíkových služieb; uľahčiť služby súvisiace s odvetvím, ako sú inštalácie, údržba a opravy; podporovať členské štáty pri oslobodzovaní regulovaných služieb pre podniky od zbytočnej regulácie.
Všetky tieto opatrenia budú dopĺňať prebiehajúce iniciatívy v odvetviach energetiky, telekomunikácií, dopravy a finančných služieb.
Podpora rozvoja a rastu MSP: S cieľom pomôcť MSP čo najlepšie využiť príležitosti na rozšírenie jednotného trhu komisia zavádza nové vymedzenie malých spoločností so strednou trhovou kapitalizáciou, čím rozširuje niektoré výhody poskytované MSP. V stratégii sa navrhuje „identifikácia MSP“, on-line nástroj, ktorý ponúka jednoduchý spôsob overovania štatútu MSP. Okrem toho bude sieť vyslancov pre MSP presadzovať opatrenia na podporu a uľahčenie činnosti MSP v cezhraničnom obchode. Tieto nové iniciatívy sa uverejňujú spolu s najnovšou výročnou správou o európskych MSP, v ktorej sa zdôrazňuje očakávaný rast pridanej hodnoty MSP a zamestnanosti.
Zjednodušiť existujúce pravidlá a urobiť z digitalizácie normu: ako súčasť záväzku znížiť regulačné a administratívne zaťaženie podnikov komisia uverejňuje aj štvrtý súhrnný balík zjednodušení pre podniky. Opatreniami sa pre spoločnosti znižujú ročné administratívne náklady vo výške 400 miliónov EUR. Spoločnosti budú okrem iného môcť predkladať dokumenty digitálne, aby si splnili povinnosti vyplývajúce z určitých harmonizovaných právnych predpisov EÚ o výrobkoch, a poskytovať pokyny k výrobkom digitálne, a nie v papierovej podobe.
Zlepšiť spoločnú zodpovednosť za jednotný trh: členské štáty by mali vymenovať zástupcu jednotného trhu na vysokej úrovni („šerpa“), ktorý by dohliadal na uplatňovanie pravidiel jednotného trhu EÚ. Členské štáty sa takisto vyzývajú, aby predchádzali prekážkam jednotného trhu tým, že posúdia proporcionalitu svojich návrhov vnútroštátnych opatrení.