Pri cestovaní lietadlom sa môže stať, že práve vaša batožina zmizne. Ak sa neobjaví na páse, ešte to neznamená, že je definitívne stratená. Handlingová spoločnosť zabezpečujúca prekládku batožiny ju môže jednoducho nestihnúť preložiť, najmä pri krátkych prestupoch medzi letmi. Batožina tak často dorazí s oneskorením. Spotrebiteľská organizácia dTest radí, ako sa správne zachovať pri oneskorenej alebo stratenej batožine a ako uplatniť nárok na preplatenie nevyhnutných výdavkov u leteckého dopravcu.
Prvé kroky by mali viesť k okienku Baggage Handling Desk alebo Baggage Service. Tu je potrebné vyplniť tzv. PIR protokol (Property Irregularity Report), ktorý slúži ako oficiálna reklamácia batožiny. „PIR protokol, rovnako ako palubnú vstupenku a batožinový lístok, je dôležité starostlivo uchovať. V prípade, že bude cestujúci žiadať preplatenie nevyhnutných výdavkov alebo kompenzáciu škody, musí tieto dokumenty dopravcovi predložiť. Ak je okienko preťažené, napríklad ak sa problém týka viacerých cestujúcich, oplatí sa overiť, či dopravca neponúka možnosť nahlásiť problém aj on-line,“ radí Eduarda Hekšová. Na mieste môže cestujúci získať aj informáciu o aktuálnej polohe batožiny a predpokladanom čase doručenia. Niektoré letecké spoločnosti navyše ponúkajú možnosť on-line sledovania oneskorenej batožiny. Obvykle treba zadať svoje kontaktné údaje a adresu, kam má byť kufor doručený - adresa hotela či iného ubytovania, alebo v prípade návratu domov bydlisko. Doručenie batožiny zabezpečuje letecká spoločnosť na vlastné náklady.
V prípade oneskorenia batožiny v zahraničí je pravdepodobné, že si dotknutý bude musieť dokúpiť základné hygienické potreby, oblečenie či plavky. Všetky účtenky za tieto nákupy je potrebné uchovať. Ak ide o špecifickú situáciu, napríklad účasť na športových pretekoch a cestujúci potrebuje výstroj, môže si uplatniť nárok na preplatenie nákladov za jeho zapožičanie alebo náhradu. Nárok na preplatenie nevyhnutných výdajov je potrebné uplatniť písomne priamo u dopravcu a to najneskôr do 21 dní od doručenia oneskorenej batožiny. K žiadosti je nutné priložiť príslušné doklady, vrátane spomínaných účteniek. Pokiaľ batožina nie je doručená ani do 21 dní, považuje sa za stratenú. V takom prípade vzniká cestujúcemu nárok na finančnú kompenzáciu – nielen za samotný kufor, ale aj za jeho obsah. Pre úspešné uplatnenie nároku bude pravdepodobne potrebné doložiť doklady preukazujúce hodnotu kufra a jeho obsahu. Ak pasažier prepravuje cenné veci, je vhodné obsah batožiny pred cestou zdokumentovať – napríklad fotografiou. V prípade straty alebo poškodenia tak bude môcť doložiť, čo sa v batožine nachádzalo a v akom stave boli veci pred vycestovaním.
Podobne pri poškodení batožiny je potrebné okamžite vyhľadať reklamačné okienko, vyplniť príslušný formulár a zároveň je nutné rozsah škôd vizuálne zdokumentovať. Spolu s formulárom, palubnou vstupenkou a batožinovým lístkom treba nárok predložiť dopravcovi. Reklamáciu poškodenej batožiny je nutné uplatniť u leteckého dopravcu najneskôr do 7 dní od jej prevzatia. V oboch prípadoch platí horný limit pre finančnú kompenzáciu, ktorý upravuje Montrealský dohovor. Tento limit je vyjadrený v takzvaných Zvláštnych právach čerpania (Special Drawing Rights, SDR). Aktuálna výška maximálnej náhrady je 1 519 SDR, čo zodpovedá približne sume 1 900 eur.