piatok 6. júna 2025

EU: Proti úniku uhlíka a zmena noriem emisií CO2

Európsky parlament podporuje návrhy na zjednodušenie nástroja Európskej únie (EÚ) proti úniku uhlíka. Navrhované zmeny mechanizmu kompenzácie uhlíka na hraniciach sú súčasťou úsilia o zjednodušenie s cieľom znížiť administratívnu záťaž pre malé a stredné podniky a príležitostných dovozcov. Poslanci tiež odsúhlasili návrh komisie na podporu európskeho automobilového sektora, ktorý pociťuje vplyv rýchlych technologických zmien a rastúcej konkurencie.

Parlament schválil návrh Európskej komisie, ktorý je súčasťou balíka zjednodušujúcich opatrení „Omnibus I“ z 26. februára 2025. Poslanci prijali technické objasňujúce zmeny a podporili novú de minimis hmotnostnú hranicu 50 ton. Tým by sa oslobodila prevažná väčšina (90 %) dovozcov – najmä malé a stredné podniky a jednotlivci – ktorí dovážajú iba malé množstvá tovaru vyžadujúceho kompenzáciu uhlíka. Environmentálne ciele CBAM zostávajú dosiahnuteľné, pretože 99 % celkových emisií CO2 z dovozu železa, ocele, hliníka, cementu a hnojív by zostalo zahrnutých v pravidlách. V prípade dovozu, na ktorý sa vzťahuje mechanizmus kompenzácie uhlíka, zmeny tiež zjednodušujú proces schvaľovania pre deklarantov (strany, ktoré chcú dovážať tovar podliehajúci mechanizmu), výpočet emisií a správu finančnej zodpovednosti CBAM a zároveň posilňujú ustanovenia proti zneužívaniu. Parlament je teraz pripravený začať rokovania s Radou o konečnej forme legislatívy. Mechanizmus EÚ na kompenzáciu uhlíkových emisií na hraniciach je nástrojom EÚ na vyrovnanie ceny uhlíka plateného za produkty EÚ v rámci systému obchodovania s emisiami EÚ (ETS) s cenou dovážaného tovaru a na podporu väčších ambícií v oblasti klímy v krajinách mimo EÚ. Začiatkom roka 2026 Európska komisia posúdi, či rozšíri rozsah pôsobnosti mechanizmu CBAM na ďalšie sektory ETS, ktoré sú vystavené riziku úniku uhlíka.

Navrhovaná zmena pre výrobcov automobilov umožňuje splniť si povinnosti na roky 2025, 2026 a 2027 spriemerovaním svojej emisnej výkonnosti za trojročné obdobie, a nie za každý jednotlivý rok. Tento prístup by im umožnil vyrovnať akékoľvek nadmerné ročné emisie pri dosiahnutí lepšieho cieľa v nasledujúcom roku / rokoch. Súčasné pravidlá stanovujú ročné ciele, ktoré pokrývajú päťročné obdobia na zníženie priemerných emisií CO2 z nových osobných automobilov a dodávok v celom vozovom parku EÚ. Od roku 2025 sa na obdobie rokov 2025 – 2029 bude uplatňovať ročný cieľ zníženia emisií CO2 o 15 % v porovnaní s hodnotami z roku 2021. Aby návrh zákona nadobudol účinnosť, vyžaduje si formálne schválenie Radou, ktorá prijala rovnaké znenie 7. mája 2025. Je súčasťou akčného plánu komisie v oblasti priemyslu pre európsky automobilový sektor, ktorý bol oznámený 5. marca 2025 a nadväzoval na strategický dialóg o budúcnosti automobilového priemyslu zo začiatku tohto roka.