Európa si aj naďalej drží pozíciu globálnej jednotky v cestovnom ruchu a láka turistov z celého sveta na špičkovú gastronómiu, rozmanitú prírodu aj široké možnosti relaxácie a starostlivosti o telo. Cestovanie sa mení a spotrebitelia čoraz častejšie míňajú peniaze za wellness, šport, spoznávanie nových kultúr alebo dobrodružstvo v prírode. Vyplýva to z novej Správy o trendoch v cestovnom ruchu 2025, ktorú zverejnil Inštitút pre ekonomiku spoločnosti Mastercard (Mastercard Economics Institute, MEI). Vychádza z agregovaných anonymizovaných dát o platbách a ďalších externých zdrojov. Vďaka tomu dokáže presne pomenovať trendy, ktoré dnes formujú podobu cestovného ruchu.
Priemerná služobná cesta teraz trvá dlhšie ako pred vypuknutím pandémie. V prípade cestujúcich z USA do Európy sa priemerná dĺžka pobytu predĺžila zo 7,4 dňa 3 na 8,1 dňa 4 . Porovnateľný trend platí pre cestujúcich z Veľkej Británie, s výnimkou ciest do Kanady a USA. V ich prípade sa medzi rokmi 2020 a 2025 priemerná dĺžka pobytu skrátila. Inštitút analyzoval aj platby realizované v okruhu ôsmich kilometrov okolo štadióna, na ktorom sa v Londýne odohralo finále Ligy majstrov UEFA, v období 5 dní pred a po zápase. Konanie zápasu, v ktorom Real Madrid porazil Borussiu Dortmund, znamenalo 61-percentný medziročný nárast výdavkov nemeckých spotrebiteľov, pričom celkový nárast útrat bol 14 percent. Medziročný nárast výdavkov španielskych spotrebiteľov dosiahol 148 percent, z čoho je zrejmé, že fanúšikovia víťaza úspech patrične oslávili.
Údaje o rezerváciách leteniek zasa ukazujú, o aké destinácie je v období jún až september najväčší záujem. Pre cestujúcich z Európy sú na prvých miestach Tokio, Palma de Mallorca, Osaka, Hurghada, Peking, Paríž, Larnaka a Londýn. Medzi rokmi 2019 a 2024 zaznamenala najväčší nárast počtu príletov albánska Tirana, predovšetkým vďaka turistom z Talianska. Stala sa tak mestskou destináciou s jedným z najvýraznejších temp rastu obľúbenosti na kontinente. Európski spotrebitelia sa chystajú v roku 2025 míňať predovšetkým za cestovanie, outdoorové aktivity a kulinárske potešenie. Dve tretiny (70 percent) európskych respondentov uviedli, že je pre nich na prvom mieste splnenie si nejakého životného sna. Na účely presnejšieho merania tohto trendu analýzou cezhraničných útrat vytvorila spoločnosť Mastercard Wellness Travel Index (WTI), zoznam lokalít vyhľadávaných pre ponuky wellness a starostlivosti o telo. Stúpajúce hodnotenie Talianska a Poľska v tomto indexe napovedá, že tieto dve krajiny dokážu reagovať na rastúci dopyt v tejto oblasti veľmi dobre.
Meranie mediánu počtu národností zastúpených medzi zákazníkmi reštaurácií jednotlivých miest prináša zaujímavé informácie, ktoré kulinárske destinácie sú medzi turistami najobľúbenejšie. Reštaurácie v Istanbule hostili v roku 2024 stravníkov zo 67 rôznych krajín, čo je najvyššia hodnota zo všetkých 43 sledovaných miest. V prvej desiatke je celkovo šesť európskych destinácií, okrem tureckého Istanbulu ešte Cannes (Francúzsko), Interlaken (Švajčiarsko), Barcelona (Španielsko), Dubrovník (Chorvátsko) a Mykonos (Grécko). Všetky priťahujú návštevníkov z celého sveta na jedinečné kulinárske zážitky. Analýzou obchodu v priestoroch národných parkov inštitút tiež zistil, že cestovanie za dobrodružstvom je obľúbené najmä v severských krajinách. Turisti sem prichádzajú potešiť sa krásou tunajších lesov a fjordov a vychutnať si tak blahodarné účinky pobytu v prírode. V analýze vyčnieva najmä Fínsko, kde útrata v národných parkoch a ich okolí tvorí 7,1 percent celkových výdavkov zahraničných spotrebiteľov. Medzi ďalšie krajiny s nezanedbateľnými výdavkami turistov v národných parkoch patrí Švajčiarsko, Poľsko, Francúzsko a Nórsko.