štvrtok 10. júla 2025

Upozorňujeme: Najviac podvodov cez e-mail

Až 51 percent ľudí na Slovensku má za uplynulých 12 mesiacov skúsenosť s pokusom o krádež peňazí z ich účtu. Prípadov s cieľom vylákať od nich citlivé bankové údaje medziročne výrazne pribudlo, čo deklaruje 47 percent ľudí. Až 16 percent opýtaných sa osobne stretlo s takýmto pokusom dokonca viac ako 10-krát za rok. Ako ďalej vyplýva z prieskumu pre Home Credit (
1 011 respondentov, od 21. do 26. 5. 2025), až osem z desiatich si myslí, že podvody sú premyslenejšie ako v minulosti, podviesť sa pritom nechali len štyria zo sto. Rovnaké heslá pre účty na sociálnych sieťach a v internetovom bankovníctve však používa až pätina Slovákov. Najviac pokusov o finančné podvody prichádza mailom, nesledujú SMS a sociálne siete.

Z roka na rok narastá počet podvodných praktík s cieľom vylákať od ľudí citlivé údaje týkajúce sa ich bankového účtu a okradnúť ich. Takmer polovica Slovákov (47 %) sa v prieskume pre spoločnosť Home Credit, ktorý realizovala agentúra Ipsos, vyjadrila, že takýchto pokusov je výrazne viac ako pred rokom. Ďalšia takmer štvrtina hovorí, že ich je trochu viac a 15 percent to vníma medziročne rovnako. Len šiesti zo sto respondentov si myslia, že podvodov je menej. Veľavravným ukazovateľom je aj to, že až osem z desiatich Slovákov hovorí, že podľa nich sú podvody premyslenejšie a sofistikovanejšie ako v minulosti, z toho pre rovných 50 percent je to tento rozdiel až výrazný. Až 16 percent opýtaných sa za uplynulých 12 mesiacov stretlo s pokusom o podvod viac ako 10-krát, ďalších 14 percent viac ako 5-krát, viac ako 3-krát ďalšia skoro pätina ľudí a podobný počet bol s rovnými troma pokusmi o finančný podvod , čo sú naozaj vysoké čísla. Tri a viac podvodných pokusov teda zaznamenali až siedmi z desiatich opýtaných.

Akým spôsobom sa snažili podvodníci vylákať od ľudí dôverné informácie? Najviac pokusov bolo prostredníctvom emailov, čo deklarovalo až 45 percent ľudí. Nasledovali SMS (33 %), sociálne siete (30 %), telefonáty (29 %) a kombináciu viacerých spôsobov uviedlo 14 percent respondentov. Informácie z prieskumu hovoria o tom, že drvivá väčšina Slovákov sa podvodníkom nenechala nachytať. Väčšina ľudí, a to až dve tretiny, takéto praktiky ignorovala a neposkytli žiadne citlivé údaje. Ďalšia veľká skupina (44 %) zablokovala dané telefónne číslo, e-mail či profil. Banku kontaktovalo 13 percent, no a podviesť sa nechali štyria zo stovky Slovákov.


Čo robiť v prípade, že sme reagovali v podvodnej komunikácii a poskytli údaje? Najdôležitejšie je čo najrýchlejšie konať, kontaktovať finančnú inštitúciu a bezpodmienečne sa potom riadiť obdržanými pokynmi. Ak ste sa už stali obeťou podvodu, môžete vždy podať trestné oznámenie. Základným aspektom obrany je každopádne ostražitosť, nepodliehať klamlivým, extra výhodným ponukám či súťažiam, nekonať emotívne. Dôležité je aj správne využívanie hesiel pre internetové a mobilné bankovníctvo, zvoliť bezpečné heslo a PIN, pre každý účet ich mať odlišné a po čase je potrebné ich aj obmieňať. Podľa vyjadrení respondentov v prieskume majú tri štvrtiny ľudí ku každému účtu, či už na sociálnych sieťach alebo v on-line bankovníctve, iné heslo. Na druhej strane je tu 20 percent takých, ktorí používajú rovnaké heslá aj pre viaceré účty. Aspoň raz ročne si mení heslo v internetovom či mobilnom bankovníctve 28 percent opýtaných, rovnaný počet ľudí ho má stále rovnaké a nemení si ho vôbec, štyria z desiatich si ho menia podľa potreby.