štvrtok 16. januára 2020

Trend: Nákupy na internete

Slováci milujú nakupovanie on-line stále viac a viac. Svedčí o tom medziročný nárast predaja v e-shopoch o 20 %, čo znamená obrat za rok 2019 v rekordnej hodnote 1,36 miliardy eur. Oproti roku 2018 ide o nárast o 226 miliónov. Na dopyt po nakupovaní na internete reagujú aj predajcovia – rapídne rastie aj počet internetových obchodov, ktorých v minulom roku pribudlo takmer o tisíc.

Tradične najsilnejším nákupným obdobím je vianočná sezóna, ktorá začína približne v polovici novembra počas výpredajových akcií Black Friday. Najsilnejšie čísla však dosahuje v druhom decembrovom týždni, kedy majú nakupujúci spravidla poslednú možnosť nákupov s garanciou doručení do Štedrého dňa. Značkou roka, za ktorú sa na slovenských e-shopoch utrácalo najviac, sa stal juhokórejský gigant Samsung, druhou najobľúbenejšou značkou bol Apple a treťou Bosch.

Na Slovensku je aktuálne 12.600 e-shopov, ktoré spotrebitelia uprednostňujú najmä kvôli ich pohodlnosti, rýchlosti a okamžitej dostupnosti. Vyše 60 % návštev e-shopov prebieha prostredníctvom mobilných zariadení, preto je pre kvalitný e-shop funkčná mobilná verzia stránky naozaj nutnosťou. Slováci si radi vyberú aj z viacerých možností dopravy a doručenia. Do obľuby sa stále viac dostávajú kamenné výdajne tovaru, vďaka ktorým si nakupujúci vedia prebratie tovaru plne prispôsobiť svojim potrebám. Osobný odber na výdajnom mieste ponúka viac ako štvrtina e-shopov.

Absolútnym skokanom medzi kategóriami tovaru bola podľa Heureka kategória Hobby, v ktorej sa nakupovalo až o 38 % viac ako vlani. V tesnom závese – o 35 % viac – boli nákupy v kategórii oblečenia a módy a o tretinu vyšší záujem bol o nákupy jedla a nápojov. Viac ako 20 % vzostup predaja bol pri produktoch určených pre deti, domácnosť a záhradu či šport. Rovnako už tretím rokom rastie záujem o sexuálne a erotické pomôcky. Slováci teda stále viac investujú do svojho voľného času, životného štýlu a do starostlivosti o seba. Oddelením s jednoznačne najsilnejším objemom predaja za rok 2019 je Elektronika, ktorá tvorí dve pätiny všetkých objednávok. Do tejto kategórie spadá biela aj čierna technika, najpopulárnejšie sú technologické vychytávky ako robotické vysávače, inteligentné hodinky, telefóny či televízory a herné konzoly.