utorok 25. júla 2017

Radíme: Nezničte si leto dažďom
Jazda v daždivom počasí môže byť veľmi nebezpečná. Aj skúsený vodič môže urobiť chybu a dostať šmyk. Čo je teda dôležité dodržať pri jazde na mokrej vozovke?

Akvaplaning, alebo strata kontaktu s vozovkou pri jazde za mokra je častou príčinou dopravných nehôd. Hovoríme aj o tzv. plávaní na vozovke, ktorú spôsobuje intenzívny dážď, príliš rýchla jazda či nedostatočná hĺbka dezénu. Celoeurópsky legislatívny štandard stanovuje minimálnu hĺbku dezénu v Európe pri letných pneumatikách 1,6 mm. Pri tomto zákonom povolenom minime dezénu ale vodný klin bráni pneumatike v kontakte s vozovkou, brzdná dráha sa zásadne predlžuje a vzniká vysoké riziko akvaplaningu. „Pri hĺbke dezénu 1,6 mm sa brzdná dráha pri zostatkovej rýchlosti 44 km/h predlžuje až o takmer 18,6 m, čo predstavuje dĺžku asi štyroch automobilov. Preto sa odporúča dezén pravidelne kontrolovať a pneumatiky vymieňať už pri zvyškovej hĺbke dezénu 3 mm. Aj pri hĺbke dezénu 3 mm je brzdná dráha v porovnaní s novými pneumatikami o 9,5 m dlhšia. Ak sa však rozhodnete dojazdiť svoje pneumatiky do zákonného limitu 1,6 mm, výrazne obmedzte rýchlosť pri intenzívnom daždi“, radí Juraj Ižvolt. Vodiči tiež podceňujú kontrolu geometrie, avšak nesprávna geometria náprav výrazne skracuje životnosť pneumatík, pretože sa nesúmerne opotrebováva dezén plášťa.  

Pneumatiky sú kľúčovým faktorom pre celkové jazdné vlastnosti a preto je potrebné  pravidelne kontrolovať hĺbku dezénu a aj tlak. Dobrý hustiaci tlak predlžuje ich životnosť, ovplyvňuje tiež spotrebu paliva a jazdné vlastnosti. Až 50% vozidiel pritom jazdí so zlým hustiacim tlakom. Títo vodiči majú priemerne až o 10% vyššiu spotrebu paliva, ale aj životnosť pneumatiky je až o 30% kratšia. Navyše chybný tlak v pneumatikách značne zvyšuje riziko dopravnej nehody. Kontrolujte preto tlak v pneumatikách každé dva týždne a nezabudnite ani na rezervnú pneumatiku. Oplatí sa skontrolovať aj funkčnosť heveru, pretože bez neho chybnú pneumatiku vymeníte len ťažko.